Windoge Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Artiklene overdriver. De fleste byene har hatt en moderat prisoppgang, mens Oslo faller som et resultat av å ha vokst enormt i tiden før de nye boligforsikriftene ble iverksatt. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Det kommer nok til å ta tid, men som førstegangskjøper håper jeg det krakker i 2018. Det som kommer til å påvirke mer er at folk raskt får panikk. Og da spesielt de som eier flere leiligheter i håp om å tjene rått.En mer egoistisk tanke er det lenge siden eg har sett.Er ingen menneskerett å eie sin egen bolig! Det er ikke egoistisk å håpe på lavere boligpriser, det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene. AtW Det er egoistisk hvis du vil at andres boliger skal gå ned i verdi slik at du selv kan komme deg inn på boligmarkedet. Anonymous poster hash: 4034a...e6b Mindre egoistisk enn å håpe at det skal holde seg fordi man sitter godt i det med en bolig. AtW Men nå er det ikke vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet, så fremst man ignorerer Oslo. Mange steder tilbyr solide boliger til bare 2 millioner. 1 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 ..det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene.Hvorfor det? Folk får jo samtidig mer penger for bolig. Det blir jo et nullsumspill sett samfunnet over ett.. Det drar med seg andre kostnader (høyere byggekostnader, mere renter o.l), og det flytter penger fra fattige og unge over på rike og gamle. AtW Nei, argumentet med renteutgifter gjelder ikke. Man får lån ut i fra betjeningevnen, noe som igjen er relatert til renteutgiften som en sum ikke som en prosent. Det vil si at folk flest vil bruke like mye på renter uavhengig av boligprisen og renten, målt i prosent, i det store bildet. Høye byggekostnader er også noe som blir værende i samfunnet, noe tap er det pga arbeidsinnvandring, men det meste blir i samfunnet. Pengene flyttes heller ikke fra fattige unge over på rike gamle, men fattige unge som kjøper en bolig blir over tid gamle og rike. Når de gamle faller fra, så arves opptjente midler nedover til generasjonene under. Det verste for samfunnet er raske endringer. Slik boligprisen har steget i det siste er ikke sunt, men en konstant moderat vekst er det som er det beste. Fall i boligprisene er katastrofalt for samfunnet på kort sikt. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Njah, boligprisene generelt sett er egentlig ikke så ille, men skal du bo i byen får du blø for det. I deler av vårt langstrakte land får du en enebolig for halvannen mill. Før i tiden var eiendom på landet så å si gratis. Hus kunne man bygge selv på et halvt år med noe løftehjelp innimellom, så slik sett er det fortsatt dyrere i dag. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) Men det har de altså gjort, i lengre tid. Kan det være det er litt mer kompliserte faktorer som bestemmer? AtW Mulig du ikke har fått det med deg, men renta har sunket i nesten 10 år, og har hatt en nedadgående trend i mange tiår. Endret 7. juni 2017 av Sir Lenke til kommentar
Sir Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Pengene flyttes heller ikke fra fattige unge over på rike gamle, men fattige unge som kjøper en bolig blir over tid gamle og rike. Når de gamle faller fra, så arves opptjente midler nedover til generasjonene under. Det er én feil med analysen din. Fattige unge får ikke kjøpt bolig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 ..det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene.Hvorfor det? Folk får jo samtidig mer penger for bolig. Det blir jo et nullsumspill sett samfunnet over ett.. Det drar med seg andre kostnader (høyere byggekostnader, mere renter o.l), og det flytter penger fra fattige og unge over på rike og gamle. AtW Nei, argumentet med renteutgifter gjelder ikke. Man får lån ut i fra betjeningevnen, noe som igjen er relatert til renteutgiften som en sum ikke som en prosent. Det vil si at folk flest vil bruke like mye på renter uavhengig av boligprisen og renten, målt i prosent, i det store bildet. Høye byggekostnader er også noe som blir værende i samfunnet, noe tap er det pga arbeidsinnvandring, men det meste blir i samfunnet. Pengene flyttes heller ikke fra fattige unge over på rike gamle, men fattige unge som kjøper en bolig blir over tid gamle og rike. Når de gamle faller fra, så arves opptjente midler nedover til generasjonene under. Det verste for samfunnet er raske endringer. Slik boligprisen har steget i det siste er ikke sunt, men en konstant moderat vekst er det som er det beste. Fall i boligprisene er katastrofalt for samfunnet på kort sikt. Så i det store bildet så mener du det hadde vært helt uproblematisk om møbler til et hus også kostet flere millioner? En tv kostet 500 000 og en bil kostet 5 millioner? Prisen er irrelevant for folks økonomi? Arv propagerer forskjeller, det hemmer det ikke, så at folk sitter med verdifulle boliger som arv er ikke gunstig. Om det er et nullsumspill, hvorfor er fall katastrofalt? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Men det har de altså gjort, i lengre tid. Kan det være det er litt mer kompliserte faktorer som bestemmer? AtW Mulig du ikke har fått det med deg, men renta har sunket i nesten 10 år, og har hatt en nedadgående trend i mange tiår. Styringsrenten har vært uendret i omtrent ett år, og feks fra 2012 var renten uendret i over 2.5 år. Gikk ikke boligprisene opp i disse periodene? AtW Lenke til kommentar
jfisejfpa98wh4fpuiashpuigah4e Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) Artiklene overdriver. De fleste byene har hatt en moderat prisoppgang, mens Oslo faller som et resultat av å ha vokst enormt i tiden før de nye boligforsikriftene ble iverksatt. Ja, og som en følge av disse forskriftene, samt en økt boligbygging, får vi et tilbud som omsider er større enn etterspørselen. Problemet her er mediene som drar dette helt ut av proporsjoner. Hvis de fortsetter å spytte ut skremselsartikler vil det føre til at svært få tør å kjøpe leilighet, og da vil vi få et problem. Men vi hadde en eller to runder i år hvor de snakket om at prisene gikk ned litt, så forhåpentligvis blir dette samme greia. Folk glemmer det og fortsetter som før. Prisene i Oslo er fremdeles veldig lave sammenlignet med andre storbyer rundt om i verden og gjennomsnittslønnen i de byene, så jeg tror vi har mye å gå på når det gjelder boligpriser. Endret 7. juni 2017 av Watercolours Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Artiklene overdriver. De fleste byene har hatt en moderat prisoppgang, mens Oslo faller som et resultat av å ha vokst enormt i tiden før de nye boligforsikriftene ble iverksatt. Ja, og som en følge av disse forskriftene, samt en økt boligbygging, får vi et tilbud som omsider er større enn etterspørselen. Problemet her er mediene som drar dette helt ut av proporsjoner. Hvis de fortsetter å spytte ut skremselsartikler vil det føre til at svært få tør å kjøpe leilighet, og da vil vi få et problem. Men vi hadde en eller to runder i år hvor de snakket om at prisene gikk ned litt, så forhåpentligvis blir dette samme greia. Folk glemmer det og fortsetter som før. Prisene i Oslo er fremdeles veldig lave sammenlignet med andre storbyer og gjennomsnittslønnen i de byene, så jeg tror vi har mye å gå på når det gjelder boligpriser. Hvorfor har vi et problem om prisene går ned? Veldig generell uttalelse, mener du prisene er høyere i alle andre byer enn oslo? AtW Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Så i det store bildet så mener du det hadde vært helt uproblematisk om møbler til et hus også kostet flere millioner? En tv kostet 500 000 og en bil kostet 5 millioner? Prisen er irrelevant for folks økonomi?Hva mener du egentlig med dette? Tallet er så klart irrelevant. Om vi i morgen velger å flytte kommaet ett hakk den ene eller andre veien har lite å si. Lenke til kommentar
jfisejfpa98wh4fpuiashpuigah4e Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Hvorfor har vi et problem om prisene går ned? Veldig generell uttalelse, mener du prisene er høyere i alle andre byer enn oslo? Tror du burde lese det med prisene en gang til. Problemet oppstår hvis mediene fortsetter med skremsel som de gjør nå. Folk blir mer forsiktige, byr mindre, antall usolgte boliger øker, og prisene vil rase ned ganske mange prosent. At prisene går ned blir bare et problem for de av oss som f.eks. har kjøpt prosjektert bygg med en forventning om å kunne selge nåværende leilighet til ca. samme pris. Nedgang i pris vil bare være et stort pluss for de som er ferske på boligmarkedet, men det er ingen menneskerett å skulle eie, som nevnt tidligere i tråden. Mener selvfølgelig andre storbyer i verden. F.eks. London eller NYC. Prisene på kjøp i disse byene er så høye nå at leieprisene kan settes helt absurd høyt. Snakket med flere som bor og studerer i London, og de betaler fort 10k for kun ett rom i et kollektiv. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Men det har de altså gjort, i lengre tid. Kan det være det er litt mer kompliserte faktorer som bestemmer? AtW Mulig du ikke har fått det med deg, men renta har sunket i nesten 10 år, og har hatt en nedadgående trend i mange tiår. Styringsrenten har vært uendret i omtrent ett år, og feks fra 2012 var renten uendret i over 2.5 år. Gikk ikke boligprisene opp i disse periodene? AtW Det er litt mer enn styringsrenten som er aktuell her. Folk låner ikke til styringsrente. De betaler privatbankenes fastsatte utlånsrente som er basert på blant annet LIBOR. http://www.macrotrends.net/1433/historical-libor-rates-chart https://www.ssb.no/bank-og-finansmarked/statistikker/renter/maaned/2015-10-01 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Før kostet det éi årslønn for ei leilighet, nå koster det ti. På tide at staten iverksetter tiltak for å få ned prisene. Å bo er en nødvendighet for alle, ikke et gode. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Så i det store bildet så mener du det hadde vært helt uproblematisk om møbler til et hus også kostet flere millioner? En tv kostet 500 000 og en bil kostet 5 millioner? Prisen er irrelevant for folks økonomi?Hva mener du egentlig med dette? Tallet er så klart irrelevant. Om vi i morgen velger å flytte kommaet ett hakk den ene eller andre veien har lite å si. Jeg mener at det er helt virkelighetsfjernt å påstå at prisen på det vi kjøper er irrelevant. Om du mener det er har lite å si om biler plutselig blir 10 ganger dyrere, så greit, du kan jo alltids mene det, men det er åpenbart ikke riktig. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Hvorfor har vi et problem om prisene går ned? Veldig generell uttalelse, mener du prisene er høyere i alle andre byer enn oslo? Tror du burde lese det med prisene en gang til. Problemet oppstår hvis mediene fortsetter med skremsel som de gjør nå. Folk blir mer forsiktige, byr mindre, antall usolgte boliger øker, og prisene vil rase ned ganske mange prosent. At prisene går ned blir bare et problem for de av oss som f.eks. har kjøpt prosjektert bygg med en forventning om å kunne selge nåværende leilighet til ca. samme pris. Nedgang i pris vil bare være et stort pluss for de som er ferske på boligmarkedet, men det er ingen menneskerett å skulle eie, som nevnt tidligere i tråden. Mener selvfølgelig andre storbyer i verden. F.eks. London eller NYC. Prisene på kjøp i disse byene er så høye nå at leieprisene kan settes helt absurd høyt. Snakket med flere som bor og studerer i London, og de betaler fort 10k for kun ett rom i et kollektiv. Det er ingen menneskerettighet å få penger bare for å ruge på en bolig heller. Det er gunstig for samfunnet med lave boligpriser. Du synes virkelig oslo er sammenliknbart med London og NYC? Noen av de dyreste stedene å bo i verden? Er ikke det litt cherry-picking, hva med de mange stedene på oslos størrelse eller større der det er billigere å bo? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Men det har de altså gjort, i lengre tid. Kan det være det er litt mer kompliserte faktorer som bestemmer? AtW Mulig du ikke har fått det med deg, men renta har sunket i nesten 10 år, og har hatt en nedadgående trend i mange tiår. Styringsrenten har vært uendret i omtrent ett år, og feks fra 2012 var renten uendret i over 2.5 år. Gikk ikke boligprisene opp i disse periodene? AtW Det er litt mer enn styringsrenten som er aktuell her. Folk låner ikke til styringsrente. De betaler privatbankenes fastsatte utlånsrente som er basert på blant annet LIBOR. http://www.macrotrends.net/1433/historical-libor-rates-chart https://www.ssb.no/bank-og-finansmarked/statistikker/renter/maaned/205-10-01 Minimale justeringer som er irrelevant for poenget, nemlig at vi har hatt lange perioder uten nedadgående rente der boligprisen har steget. AtW Lenke til kommentar
magb Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Før kostet det éi årslønn for ei leilighet, nå koster det ti. På tide at staten iverksetter tiltak for å få ned prisene. Å bo er en nødvendighet for alle, ikke et gode. Og alt annet er blitt mye mye billigere, i tilleg var renten på over 10%. Lenke til kommentar
jfisejfpa98wh4fpuiashpuigah4e Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Det er ingen menneskerettighet å få penger bare for å ruge på en bolig heller. Det er gunstig for samfunnet med lave boligpriser. Du synes virkelig oslo er sammenliknbart med London og NYC? Noen av de dyreste stedene å bo i verden? Er ikke det litt cherry-picking, hva med de mange stedene på oslos størrelse eller større der det er billigere å bo? Helt enig i at det å ruge på en bolig ikke er en menneskerett. Det er synd at så mange bolighaier ødelegger for alle som gjerne vil inn på boligmarkedet, men ikke har råd pga. de absurde prisene. Og det skal heller ikke lønne seg å være spekulant, noe som har vært ekstremt lønnsomt de siste årene. Og poenget mitt ang. andre byer var kun at Oslo ikke er helt absurd i forhold til mange andre når det gjelder boligpris og gjennomsnittslønn. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Det kommer nok til å ta tid, men som førstegangskjøper håper jeg det krakker i 2018. Det som kommer til å påvirke mer er at folk raskt får panikk. Og da spesielt de som eier flere leiligheter i håp om å tjene rått. En mer egoistisk tanke er det lenge siden eg har sett. Er ingen menneskerett å eie sin egen bolig! Har jeg heller aldri påstått. Er heller ingen menneskerett å eie en bil, men jeg håper likevel en Ferrari 458 faller i pris så jeg kan kjøpe denne Å sammenligne en bil med bolig blir rett og slett bare for dumt. Håper du innser det selv. Men eg tviler. Det kommer nok til å ta tid, men som førstegangskjøper håper jeg det krakker i 2018. Det som kommer til å påvirke mer er at folk raskt får panikk. Og da spesielt de som eier flere leiligheter i håp om å tjene rått. En mer egoistisk tanke er det lenge siden eg har sett. Er ingen menneskerett å eie sin egen bolig! Det er ikke egoistisk å håpe på lavere boligpriser, det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene. AtW Robin Hood mentalitet. Så du mener oppriktig at det er bedre at mange familier går konkurs slik at en ung person skal få komme seg inn på markedet i Oslo ? En får kjempeflotte leiligheter til 2 millioner en havltime fra oslo. Og får en ikkje to millioner i lån så har man rett og slett for liten inntekt til å betjene ett lån. Det kommer nok til å ta tid, men som førstegangskjøper håper jeg det krakker i 2018. Det som kommer til å påvirke mer er at folk raskt får panikk. Og da spesielt de som eier flere leiligheter i håp om å tjene rått. En mer egoistisk tanke er det lenge siden eg har sett. Er ingen menneskerett å eie sin egen bolig! Det er ikke egoistisk å håpe på lavere boligpriser, det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene. AtW Det er egoistisk hvis du vil at andres boliger skal gå ned i verdi slik at du selv kan komme deg inn på boligmarkedet. Anonymous poster hash: 4034a...e6b Mindre egoistisk enn å håpe at det skal holde seg fordi man sitter godt i det med en bolig. AtW Så feil kan man altså ta. Du ønsker død og fordervelse til familier som har tatt seg vann over hodet pga misunnelse ? Det kommer nok til å ta tid, men som førstegangskjøper håper jeg det krakker i 2018. Det som kommer til å påvirke mer er at folk raskt får panikk. Og da spesielt de som eier flere leiligheter i håp om å tjene rått.En mer egoistisk tanke er det lenge siden eg har sett.Er ingen menneskerett å eie sin egen bolig! Det er ikke egoistisk å håpe på lavere boligpriser, det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene. AtW Det er egoistisk hvis du vil at andres boliger skal gå ned i verdi slik at du selv kan komme deg inn på boligmarkedet. Anonymous poster hash: 4034a...e6b Mindre egoistisk enn å håpe at det skal holde seg fordi man sitter godt i det med en bolig. AtW Men nå er det ikke vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet, så fremst man ignorerer Oslo. Mange steder tilbyr solide boliger til bare 2 millioner. Riktig! Er faktisk kjempelett å komme seg inn på markedet. Det har vært velkjent i mange år no med at man må ha en egenkapital. At en person har valgt å studere til man er 30 er dems egen feil. At en person som har vært i jobb i 5+ år har 0 kr på konto er dems egen feil. Før kostet det éi årslønn for ei leilighet, nå koster det ti. På tide at staten iverksetter tiltak for å få ned prisene. Å bo er en nødvendighet for alle, ikke et gode. Regelrett feil Har hatt en jevlig høy årslønn du da min gode mann. Finner masse fine grafer hos ssb. For 13 år siden kjøpte eg en leilighet på bygden for 1 million. 4 år siden solgte eg den for 1.9 Har enda ikkje bikket millionen på inntekt, men nærmer meg med mine 870 i fjor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå