Gå til innhold

Boligprisene faller for første gang på lenge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1.1% er ikke akkurat mye. Boligprisene går opp og ned med noen få % hele tiden. Så små variasjoner som det er nok ikke et tegn på verken det ene eller det andre. I følge sist eiendomsmekler jeg snakket med så varierer markedet i løpet av året, det er visst noen måneder som er "høysesong" for boligmarkedet.

Hvorfor poste som anonym?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er Oslo som drar ned resten. Dei fleste byane har svak stigning.

Oslo: -1,4 prosent

Bergen: 0,5 prosent

Trondheim: 0,7 prosent

Stavanger: 1,0 prosent

Kristiansand: 0,3 prosent

Tromsø: 0,3 prosent

Snitt Norge: -1,1 prosent

Og det er sjølvsagt venta. Prisane i Oslo har stige ekstremt mykje dei siste årene og det kom nye reglar for lån 1. januar. Noko dramatisk nedgang blir det neppe, men det blir heller ikkje ein vekst som me har sett dei siste årene. Om Oslo kjem til å ende på eit meir normalisert nivå gjenstår å sjå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det er hvor mye folk kan låne som bestemmer hvor prisene går, så må vi se på renten og lånepolitikk. Det har blitt litt mindre lukrativt å låne penger da rentefradraget er mindre nå. Renten er på vei opp:

http://www.bankrate.com/rates/interest-rates/libor.aspx

http://www.macrotrends.net/1433/historical-libor-rates-chart

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/list/nibor/quotelist

Fastrenten er også på vei opp:

http://www.smartepenger.no/markedsoversikter/837-fastrentelan

Ikke noe dramatisk, men det tyder på at det fra nå av vil bli mindre å låne og dermed også lavere priser. Det sitter langt inne for nordmenn å selge med tap, så vi vil kanskje se mer og mer utleie i tiden fremover.

Lenke til kommentar

Det kommer nok til å ta tid, men som førstegangskjøper håper jeg det krakker i 2018. Det som kommer til å påvirke mer er at folk raskt får panikk. Og da spesielt de som eier flere leiligheter i håp om å tjene rått.

Er i samme leir, så håper på et krakk selv. Prisene på boliger nå har gått helt av skaftet.

Lenke til kommentar

Det kommer nok til å ta tid, men som førstegangskjøper håper jeg det krakker i 2018. Det som kommer til å påvirke mer er at folk raskt får panikk. Og da spesielt de som eier flere leiligheter i håp om å tjene rått.

En mer egoistisk tanke er det lenge siden eg har sett.

Er ingen menneskerett å eie sin egen bolig!

Lenke til kommentar

Har jeg heller aldri påstått. Er heller ingen menneskerett å eie en bil, men jeg håper likevel en Ferrari 458 faller i pris så jeg kan kjøpe denne :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Så lenge folk ikke mister jobb og renten holder seg lav, så ser jeg ikke hvordan prisene i Norge skal stupe. Ellers er det bare bra at prisene ikke øker med 10-20 % hvert år. 

Om renten ikke synker og arbeidsledigheten ikke synker, ser du hvordan prisene skal stige?

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke egoistisk å håpe på lavere boligpriser, det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge folk ikke mister jobb og renten holder seg lav, så ser jeg ikke hvordan prisene i Norge skal stupe. Ellers er det bare bra at prisene ikke øker med 10-20 % hvert år. 

Om renten ikke synker og arbeidsledigheten ikke synker, ser du hvordan prisene skal stige?

AtW

Nei, det kan ikke hende at de stiger så mye heller. 

Lenke til kommentar

AtW

Nei, det kan ikke hende at de stiger så mye heller. 

Men det har de altså gjort, i lengre tid. Kan det være det er litt mer kompliserte faktorer som bestemmer?

AtW

Lenke til kommentar

..det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene.

Hvorfor det?

Folk får jo samtidig mer penger for bolig. Det blir jo et nullsumspill sett samfunnet over ett..

Endret av Ketil_H
Lenke til kommentar

Det er ikke egoistisk å håpe på lavere boligpriser, det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene.

AtW

Det er egoistisk hvis du vil at andres boliger skal gå ned i verdi slik at du selv kan komme deg inn på boligmarkedet. 

Anonymous poster hash: 4034a...e6b

Lenke til kommentar

..det er generelt fordelaktig for samfunnet om folk får mer bolig for pengene.

Hvorfor det?

Folk får jo samtidig mer penger for bolig. Det blir jo et nullsumspill sett samfunnet over ett..

Det drar med seg andre kostnader (høyere byggekostnader, mere renter o.l), og det flytter penger fra fattige og unge over på rike og gamle.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

AtW

Det er egoistisk hvis du vil at andres boliger skal gå ned i verdi slik at du selv kan komme deg inn på boligmarkedet. 

Anonymous poster hash: 4034a...e6b

Mindre egoistisk enn å håpe at det skal holde seg fordi man sitter godt i det med en bolig.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...