Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble lys og stikk i serie

Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger å få kontroll på en koblingskjema Skal koble 2 lysarmatur og 2 stikk i serie, til 2 rom. Det jeg lurer på er om det er behov å bruke koblingsboks imellom, samt 3 lederkabel til bryter. Jeg har IT nett, 10A kurs, 2x1.5m2 instalasjonskabel. Legger ved tegning

post-443710-0-43815700-1496736166_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koplinga vil fungere, men du har bytta om på blå og brun på L og N i stikkontaktane. Nederst på stikkontakten skal du ha brun og øverst skal du ha blå. Det går ikkje på diagonalen sånn som du har brukt fargekodane.

Du har jo berre to ledningar pluss jord som skal gå til brytarane. Det er ikkje behov for 3-leder då. Dette er forresten parallellkopla, ikkje seriekopla. Det er ikkje behov for koplingsboks.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det der er ikke seriekobling, men en parallellkobling.

Kontakt 1 og 2 har alltid strøm, mens bryter 1 slår av lampe 1 og bryter 2 slår av lampe 2.

Det er ikke behov for noen 3leder med mindre du skal ha kronevender i hver ende som slår av begge "steder", eller hvis kontakt nr 2 skal ha strøm hele tiden.

Koblingsboks trenger du bare dersom du skal skjøte ledningen.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Det der er ikke seriekobling, men en kombinasjon av parallellkobling og seriekobling.

Kontakt 1 har alltid strøm, mens bryter 1 slår av kontakt 2 og bryter/lampe 2.

Det er ikke behov for noen 3leder med mindre du skal ha kronevender i hver ende som slår av begge "steder", eller hvis kontakt nr 2 skal ha strøm hele tiden.

Brytar 1 styrer kun lampe 1. Stikk 2 og brytar 2 er parallellkopla inn på brytaren. Det går ingenting ut av brytaren og vidare til stikk.

Lenke til kommentar

Det der er ikke seriekobling, men en kombinasjon av parallellkobling og seriekobling.

Kontakt 1 har alltid strøm, mens bryter 1 slår av kontakt 2 og bryter/lampe 2.

Brytar 1 styrer kun lampe 1. Stikk 2 og brytar 2 er parallellkopla inn på brytaren. Det går ingenting ut av brytaren og vidare til stikk.

Selvsagt, blingset på hvor det var koblet inn, rettet det :p

Lenke til kommentar

post-443710-0-45608900-1496743687_thumb.jpg

post-443710-0-07643600-1496743720_thumb.jpg

Hei og takk for alle svar:)

vel det er noe som jeg har tenkt å kopiere fra koblinga som han elektrikeren gjorde for ikke lenge siden.'Vil det si at han har koblet feil?

sender bilder av hans jobb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...