sverreb Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Du har rett i Norge er det under kontroll, jeg har var på tur i REC sitt anlegg i Narvik når det enda var i drift de har god kontorll, nå snakker jeg om anlegg i andre land som bryr seg lit mindre om ting og tang enn oss her i Norge. Jeg tviler ikke på at det kan være utslipp, men jeg lurte på om du kjente til noen konkrete pågående utslipp. Rent økonomisk er det gjerne ugunstig for halvlederprodusenter å miste mye matriale til utslipp, da matrialene må være ultrarene i utgangspunktet, så de koster en del. Samtidig skal jeg påpeke at jeg er mest kjent med halvlederproduksjon for elektronikk, og ikke så kjent med PV, og om de kan slippe unna med vesentlig mindre renhet. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) Kjenner at når dere nå først blander scenarioet krig og atomkraft er det en elefant dere så langt i tråd-rommet har oversett. Ikke alle katastrofer er like naturlige. Endret 6. juni 2017 av tommyb Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Det er det absolutt reneste utslippsmessig, gitt at en har et enormt kraftbehov å mette. Praktisk talt et nullutslipp om det gjøres perfekt, og det burde ikke være vanskelig å få til. Avfallsmengdene er svært små. Men avfallet må pleies ekstra godt under lagring. At vi i Norge har politikere som ikke tar spadetaket for å rydde opp på Kjeller før det er strengt tatt mest nødvendig må ikke få påvirke viktige atomkraftbeslutninger. Avfallet kan i framtiden sannsynligvis rebrennes. Men vi vil alltid sitte igjen med noe radioaktivt avfall, og det er svært farlig, men må pleies ekstra godt. Gjentar at de avfallsmengdene vi er så redde for er svært små egentlig. Det er sammenbrudd av reaktorer det må settes søkelys på, og ideell plassering av kraftverkene. I Norge så burde man kunne få til fjellhallsanlegg bare for å tipse om relativt trygge steder å drive atomkraftverk. Det bør også kunne lages en solid bunnpanne under et slikt kraftverk, slik at søl vil renne ut et forutbestemt sted. Kraftverket kan så monteres på en plattform på stylter over denne bunnpannen, slik at en kan få til å drive både kontroll og service på den (bunnpannen). tjernobyl hadde nettopp dette. hvordan japanerne klarte å la 600 tonn høyaktivt materiale brenne seg ned i jorden er ett mysterium, men de tenkte vel at det var sikkert nok, det kom aldri til å gå galt der. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) I Tjernobyl så hadde de også et vanndilemma, og det lå i grunnvannet. De kjempet en iherdig kamp for å forhindre at kjernen smeltet seg ned til grunnvannet, for å unngå en trykkoker-dannelse i fra vannet, med sin spreng og spredningsfare. Atomkraftverk kan ikke legges på steder det finnes grunnvannreservoar heller. Endret 6. juni 2017 av G Lenke til kommentar
Per Christer Lund Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Det står i artikkelen at de ikke klarer å skille tritium fra vann. Tritium veier en del mer enn vann, så ved å benytte en sentrifuge som samler opp de tyngste tingene som ikke er H2O vil man kunne fange tritium. -Håper dette kan videreformidles til dem som jobber med rensingen. Jeg kan eventuelt lage en skisse for en slik sentrifuge om noe slikt ikke finnes fra før. Jeg tror nok både Japanske myndigheter, teknologiutviklere og forskningsmilø har vurdert sentrifugeløsninger. Men man søker fremdeles aktivt etter nye løsninger, f.eks: http://www.world-nuclear-news.org/RS-Japanese-grant-for-tritium-removal-technology-0401148.html . Dersom du tror du har en unik og demonsterbar løsning, kan jeg bidra til å koble deg til de rette myndigheter. Ta kontakt med [email protected] Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Ta kontakt med perlu@innovationnoroway.no Eller med perlu@innovationnorway.no, så når man nok et hakk lengre eller to. 1 Lenke til kommentar
Per Østensen Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Japan er et vulkansk område. Det må være enorme mengder geotermisk energi å hente ut like ned i bakken. Og med den teknologiske ekspertisen de har på alle områder, kan ikke dette være særlig vanskelig. Det er vel bare viljen til satsing som mangler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå