Gå til innhold

Bra land å førtidspensjonere seg i?

Anbefalte innlegg

Jeg sparer hardt i indeksfond med mål om å kunne førtidspensjonere meg.

Slipper man skatt på gevinst fra indeksfond om man førtidspensjonerer seg og flytter til et land uten skatt på aksjegevinst, og realiserer gevinsten der? 

Tips til land? Det er også et pluss om det ikke er formueskatt, for man vil jo sitte med noen millioner som skal vare i forhåpentligvis 30-40 år hvis jeg pensjonerer meg som 50-åring.

Anonymous poster hash: a85cf...94f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke svaret på det du lurer på. Men har du regnet på hvor mye du skal betale i helseforsikring? Det holder jo ikke bare å ha vanlig reiseforsikring. 

Har du eiendom i Norge til f.eks 4mill og nyter rabatt på ligningsverdi så må du selge denne og betale formueskatt i minimum 3 år til Norge, mens du venter på å bli regnet som permanent utflyttet. 

Edit: Har hørt at Portugal er bra for utflyttere så du kan begynne med å se på det landet

Endret av tven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke svaret på det du lurer på. Men har du regnet på hvor mye du skal betale i helseforsikring? Det holder jo ikke bare å ha vanlig reiseforsikring. 

Har du eiendom i Norge til f.eks 4mill og nyter rabatt på ligningsverdi så må du selge denne og betale formueskatt i minimum 3 år til Norge, mens du venter på å bli regnet som permanent utflyttet. 

Edit: Har hørt at Portugal er bra for utflyttere så du kan begynne med å se på det landet

Nei, men regner med man kan få en god helseforsikring for 100.000 i året selv som pensjonist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man trenger ingen helseforsikring i EU/EØS da man dekkes av folketrygden i landet man flytter til, på like vilkår med landets egne innbyggere. Utenfor EU er det annerledes.

Portugal tilbyr gunstige skatteregler, men skatteetaten i Norge slipper deg ikke før etter noen år, se posten ovenfor.

Ellers lurer jeg også på dette med gevinstbeskatning av fond og gunstige land for pensjonister.

Thailand er et av landene som visstnok er gunstige for pensjonister.

Spania er også populært og mange skryter også av helsetjenestene der.

Det finnes endel info på skatteetatens sider.

Forøvrig er jo temaet om 15% kildeskatt et hett tema. Denne kildeskatten er jo langt over det en minstepensjonist eller tilsvarende må betale ved opphold i Norge. I tillegg kommer frivillig medlemskap i folketrygden om man ønsker dette. Ved opphold utenlands mer enn 180 dager så går man automatisk ut av folketrygden.

De fleste land har skatteavtaler med Norge slik at man ikke slipper unna, og skatter for pensjonister er lave i Norge. Nå er jo du i en annen situasjon siden du vil førtidspensjonere deg selv. I hovedsak sier skatteavtalene at du enten skal betale til Norge, siden Norge utbetaler pensjon eller til landet du er bosatt. I noen tilfeller (som Portugal) betaler man skatt for grunnpensjon til det ene landet og tilleggspensjon til det andre, så selv om Portugal tilbyr null skatt i ti år så slipper man faktisk ikke unna pga. skatteavtalen.

Siden du velger å førtidspensjonere deg selv og trolig er arbeidsfør vil du også miste rettigheter for uførepensjon om du skulle bli syk. Her er litt usikker på reglene, men landet du bor i kan være avgjørende for hvordan denne søknaden behandles og hvilke land som avgjør din arbeidsevne.

Lenke til kommentar

Ja. Fast eiendom. Fast eiendom er ikke gjenstand for utflyttingsbeskatning. Men det skyldes at fast eiendom alltid er skattepliktig til Norge ved realisasjon uavhengig av hvor eieren er bosatt.

Enkle fordringer er også unntatt fra utflyttingsbeskatning, men det er ikke et veldig praktisk unntak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja. Fast eiendom. Fast eiendom er ikke gjenstand for utflyttingsbeskatning. Men det skyldes at fast eiendom alltid er skattepliktig til Norge ved realisasjon uavhengig av hvor eieren er bosatt.

Enkle fordringer er også unntatt fra utflyttingsbeskatning, men det er ikke et veldig praktisk unntak.

Men hva betyr dette med at man ikke slipper skatteplikt til Norge dersom man eier norsk bolig?

Det å ikke eie bolig er et av kriteriene for å slippe skatt tre år etter utflytting. Man kanskje det feks. er tomt uten bolig og slike ting du tenker på?

Lenke til kommentar

Det er da ingen skatt på realisasjon av eiendom i Norge?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

Men hva betyr dette med at man ikke slipper skatteplikt til Norge dersom man eier norsk bolig?

Det betyr at Norge ikke lar deg flytte ut skattemessig så lenge du disponerer fast bolig her (og denne boligen ikke brukes av andre). Det får i utgangspunktet ikke noe å si for skatteavtalemessig utflytting. Både skattemessig og skatteavtalemessig utflytting utløser utflyttingsbeskatning.

Det å ikke eie bolig er et av kriteriene for å slippe skatt tre år etter utflytting. Man kanskje det feks. er tomt uten bolig og slike ting du tenker på?

Det også, ja. Næringseiendom, tomter, hytteeiendom, mv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da ingen skatt på realisasjon av eiendom i Norge?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

Det betyr at Norge ikke lar deg flytte ut skattemessig så lenge du disponerer fast bolig her (og denne boligen ikke brukes av andre). Det får i utgangspunktet ikke noe å si for skatteavtalemessig utflytting. Både skattemessig og skatteavtalemessig utflytting utløser utflyttingsbeskatning.

Det også, ja. Næringseiendom, tomter, hytteeiendom, mv.

HAHAHAHAHA er ikke et argument. En venn av meg solgte nylig boligen sin for 4 millioner. Han kjøpte denne for 2 millioner for noen år siden. Han betalte ikke skatt av utbyttet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men over til dette med hvilket land som er gunstigst.

Spania er populært, kanskje fordi man som pensjonist betaler lavere skattesats til Spania enn Norge? I mange andre land skatter man litt til begge land. Jeg vet heller ikke om det er forskjell på uføre og pensjonister, men mener å ha lest at uføretrygd skal skattelegges i Norge uansett.

Innen EU/EØS kan man flytte som man vil og ta med seg pensjon og penger. Man får automatisk rett til medlemskap i folketrygden i landet man flytter til.

Thailand er visst noe spesielt når man velger å emigrere mtp. skatt. Jeg er overhodet ikke satt inn i reglene. Kanskje noen som kan redegjøre for dette bedre enn meg. Men jeg har forstått at om man bosetter seg i Thailand betaler man kildeskatt til Norge kun for de pengene man tar med seg til Thailand. Det som blir igjen i Norge betaler man vanlig norsk skatt på. Den er som kjent lav for pensjonister. Man må sikkert betale skatt til Thailand på beløpet man tar med seg, men mulig denne skatten er svært lav for pensjonister.

Finnes det land med tilsvarende skatteavtale som Norge har med Thailand? (eller bedre)

Lenke til kommentar

Innen EU/EØS kan man flytte som man vil og ta med seg pensjon og penger. Man får automatisk rett til medlemskap i folketrygden i landet man flytter til.

Så hvis jeg flytter til Spania må jeg ikke betale skatt på fondene mine eller boligen min som om de ble solgt?

Og blir det unntak hvis det blir krig i Europa? Regjeringen kan jo ikke akkurat forvente at folk blir værende her hvis det blir stor risiko for å bli offer for terror.

Lenke til kommentar

Jo, du må beregne utflyttingsskatt av fondene dine hvis du flytter til Spania (men du får kreditt ved betaling slik at du kun må betale 1/7 hvert år). Bolig er ikke gjenstand for utflyttingsskatt av den enkle årsak at salg av fast eiendom beliggende i Norge alltid er skattepliktig til Norge uavhengig av hvor eieren er bosatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...