Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1.9 td fiat ducato camping bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kjøper en med 2,8, som jeg gjore... Hehe, neida, eller... Vi leide en 1,9 i fjor og den var helt forferdelig. Jeg kjørte forbi ETT vogntog og angret de neste 15 minuttene som jeg satt med fjøla i dørken og var i veien for vogntoget. I år har jeg kjøpt en 2,8. MEN... I yrkessammenheng fikk jeg inn en 1,9 på test i fjor, bare noen uker etter vi hadde leid akkurat lik bil. Den jeg fikk inn på test gikk mye bedre. Det jeg merket meg var at den ikke bare hadde mer toppeffekt og mer kraft i mellomregistret, men den var også betydelig mer responsiv. Dette, sammen med at den poffa bittelitt svartrøyk når jeg tappa gassen raskt sa meg at denne kunne ha større dyser eller oppmaskinerte dyser, på standard mekanisk motorprogram. Vel vel, jeg spurte eieren som fortalte at dette var en utleiebil som han først ville få omprogrammert. Dette gikk (selvsagt) ikke siden den har ren mekanisk innsprøytning, men "tuningselskapet" han hadde snakket med hadde tipset om noen som kunne hjelpe. De hadde maskinert opp dysene til å gi ca. 20% ekstra, og det må jeg si fungerte meget bra! Fra å være helt forferdelig ble den faktisk mulig å bruke normalt. Jeg vurderer å få gjort det samme med min 2,8 122hk, for at den skal blåse liv i turboen raskere, da slipper jeg å gire ned til 4. i 80 for å blåse opp turboen. Så, kort oppsummert...: For å trimme en gammel 1,9 må dysene maskineres opp, og kanskje trenger wastegaten å spennes opp for å gi litt mer ladetrykk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...