Gå til innhold

Dette er Apples smart-høyttaler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

349 dollar??? Har de mistet vettet?? Får 7 dots til samme pris! Evt ett par echos. Galskap.

Enda så er det denne "alle" vil ha etter noen uker\måneder.. huff :p bare vent!

Hehe det tror jeg på:p tror jeg holder på mine 3 dots og en echo enn så lenge!:p virket lovende at de syncet da, men for 1400 dollar kan jeg kjøpe andre høyttalere til det:p

Lenke til kommentar

Tross kvass kritikk, så tror jeg dette vil slå an og til slutt utkonkurrere Echo mfl. Grunnen til det er (Tenk nå!):

* Tilgang eplekonto, deriblandt iTunes, mail, iCloud, kalender, etc. Bare dette i seg selv blir kjøpsargument nr 1

* De har hold på med Siri GANSKE LENGE, så ulikt Cortana/Alexa blir dette en kraftig utvidelse, ikke noe fra scratch.

* De har faktisk pakket imponerende hardware inne, noe mer enn "bare" 360 graders mikrofon og høyttaler

Så ja, de tok sin tid, men jammen når de først skyter så skyter de!

• Liker 3
Lenke til kommentar

349 dollar??? Har de mistet vettet?? Får 7 dots til samme pris! Evt ett par echos. Galskap.

Merkelig sammenligning når Amazon Dot er designet for å bli koblet til annen høyttaler eller receiver og den tilbyr vel ikke optisk heller så du er låst til analog tilkobling.

HomePod skal jo visstnok være en god høyttaler, så at du sammenligner den med en Amazon Dot blir jo litt som å sammenligne epler og bananer.

Spørsmålet er jo hvor bra den låter. 349 dollar for en god høyttaler er slettes ikke så dyrt. Så spørs det jo om den leverer. En Amazon Echo har jo fryktelig spinkel lyd, og Google Home låter ikke allverden den heller så de har potensiale for å levere noe bedre der men det vil jo kun tiden vise.

Men å kommentere prisen på en høyttaler uten å kjenne til lydkvaliteten virker helt idiotisk..

Det jeg lurer på er hvorvidt Apple ønsker å konkurrere med Sonos. Med AirPlay 2 og skikkelig multi-room osv og HomePod så virker det jo sånn. Men så langt så virker det ikke som om den vil ha noen lydutgang så hvordan skal den erstatte TV-høyttalerne? Vil de i det hele tatt forsøke å ha noen som helst støtte for surround av noe som helst slag?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg savner er kommentarer vedrørende hvorvidt og når disse tjenestene støtter norsk tale, dvs. Google Home, Cortana, Alexa og nå Homepod. Er det noe konkret info på dette? Ser ingen poeng med å skaffe meg dette før norsk er fullstendig støttet.

Lenke til kommentar

Merkelig sammenligning når Amazon Dot er designet for å bli koblet til annen høyttaler eller receiver og den tilbyr vel ikke optisk heller så du er låst til analog tilkobling.

HomePod skal jo visstnok være en god høyttaler, så at du sammenligner den med en Amazon Dot blir jo litt som å sammenligne epler og bananer.

Spørsmålet er jo hvor bra den låter. 349 dollar for en god høyttaler er slettes ikke så dyrt. Så spørs det jo om den leverer. En Amazon Echo har jo fryktelig spinkel lyd, og Google Home låter ikke allverden den heller så de har potensiale for å levere noe bedre der men det vil jo kun tiden vise.

Men å kommentere prisen på en høyttaler uten å kjenne til lydkvaliteten virker helt idiotisk..

Det jeg lurer på er hvorvidt Apple ønsker å konkurrere med Sonos. Med AirPlay 2 og skikkelig multi-room osv og HomePod så virker det jo sånn. Men så langt så virker det ikke som om den vil ha noen lydutgang så hvordan skal den erstatte TV-høyttalerne? Vil de i det hele tatt forsøke å ha noen som helst støtte for surround av noe som helst slag?

https://www.engadget.com/2017/06/05/surprise-the-homepod-actually-sounds-incredible/

Lenke til kommentar

Mangler perspektiv, så klarer ikke å helt se for meg hvor stor den faktisk er. Men det ser ut som den knapt er større enn hendene til enkelte mennesker, så må den jo være fryktelig liten? Det i seg selv gjør meg svært skeptisk, da de fysiske lover høyst reelle hva gjelder høyttalere og om elementene er såpass små så har jeg veldig vanskelig for å tro at lydkvaliteten klarer å måle seg med alternativer som B&W A5/A7, BeoPlay M5, Sonos Play 5 osv..

Lenke til kommentar

Det er en åpenbar sammenligning for de som ønsker flere i huset, apple burde levert tilsvarende. Men sammenlign med Echo da, 94% dyrere. Det er vell de færreste som kjøper tilsvarende produkter for høytalerne, det er jo funksjonene en er ute etter. 

Lenke til kommentar

Apple gikk jo langt på vei i å bekrefte at det kommer ny Apple TV til høsten, det kan jo godt være det skjer noe med Apple TV som lar den fungere som en "Homepod" bare den kjører lyden via HDMI og kan kommunisere videre med eventuelle andre høyttalere i huset via AirPlay 2 osv.. En ny AirPort Express med støtte for 802.11ac har man jo ventet på lenge, kan jo godt være Apple finner på noe der med tanke på AirPlay 2 og "Homepod" funksjonalitet og den vil jo da være noe tilsvarende Amazon Dot.

Sonos selger jo som hakka møkk, og folk er glad i god lyd og god lyd koster normalt litt penger. Spørsmålet er jo hvorvidt lydkvaliteten faktisk klarer å levere. Kan fint plassere en Apple Homepod i alle rom jeg om lydkvaliteten er god nok, men foreløpig er jeg skeptisk da høyttaleren er såpass liten.

Også er jeg veldig usikker på hva Apple planlegger med tanke på stua. Det å ha diverse Homepods plassert i stua i tillegg til anlegget man har koblet til TV-en er jo ikke spesielt ønskelig. Så de burde kunne tilby en løsning som gjør at Homepod kan fungere og erstatte eksisterende høyttalere man måtte ha til TV-en. Men foreløpig (dette er jo bare en prototype) så ser det jo ikke ut som den har noen linje-ut i det hele tatt så da kan man jo umulig bruke den som høyttaler til TV-en. Kan sikkert brukes trådløst med Apple TV, men man har jo gjerne andre ting som trenger lyd fra TV-en.

Videre så er det jo spennende om de har noen ambisjoner om å takle Dolby Digital Plus som er på samtlige filmer via iTunes osv.. Eller om de har null ambisjoner om å gå utover to kanal stereo.

Lenke til kommentar

"Vi snakker nemlig om det som blir en av de desidert mest avanserte smarthøyttalerne på markedet, med direkte oppkobling til nettet og skyen, og ikke minst Apple Music-tjenesten."

Litt uklart for meg hva som gjør den mer avansert enn konkurrentene? Noen detaljer her hadde vært fint.

Forsåvidt ikke så overraskende at den er dyr, men skuffende at den heller ikke støtter andre land særlig, da er det mye mindre salgsargument igjen.

AtW
Lenke til kommentar

Men trenger man en god høyttaler? Echo dot er bra fordi den er liten, og er god på det man trenger den til, nemlig å snakke, og motta kommandoer.

AtW

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å være først, men å gjøre det best.

Selv om det faktisk er noen Think å se på veien i dag også :)

Det man egentlig ser, om og om igjen, er selskaper som sover i timen. For noen kan dette være bare en ulempe av begrensede konsekvenser, for andre kroken på døren.

Eksempler:

Nokia sov i timen mens Blackberry, Motorola, og til slutt Apple kapret alle deres markedsandeler.

Alle mobilselskaper sov i timen mens Apple lagde iPhone. Men en god del har heldigvis snudd i tide.

Mens Blackberry hadde kanskje den mest solide markedsandelen i det som gjelder telefoner for forretning/enterprise, så sov de godt og dypt mens de ble redusert til ingenting av Apple.

Mens noen lekte med ideen om tablet, kom Apple på banen med iPad. De lagde egentlig ikke noe som var hverken revolusjonerende eller nytt, men ingen giddet å prøve så de vant en maraton der de var den eneste som løp, bokstavelig talt.

Google med sitt potteplante-høyttaler som ingen vet om, Microsoft med sitt, Alexa er litt i forveien mens Apple plutselig lanserer Optimus Prime av en smarthøyttaler. Igjen, de ENESTE gangene Apple klarer å skjære over hovedpulsåren på sine konkurrenter er da de lanserer ikke noe som markedet krever... men noe som markedet ønsker å ha uten å vite det til produktet er lansert.

Var for eksempel ingenting i veien for Google til å gjøre det samme og enda bedre her.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har nå hatt en HomePod i hus i ca 14-dager, har fra før av massevis av Sonoshøyttalere jeg har vært godt fornøyd med jeg ville teste HomePod og se hva den har å tilby.

Har aldri hatt noen "smart høyttaler" før, eller jeg har 2x Sonos One men de står som bakhøyttalere i et surroundoppsett i stua og da er alt av smartfunksjonalitet utilgjengelig og det var vel heller ikke mulig å aktivere Amazon Echo/Alexa i Norge om jeg forsto det riktig uansett.

HomePod selges jo kun i USA, Storbritannia og Australia så du er låst til å ha Siri på et av disse språkene og det er jo litt sånn småkleint syntes jeg og gå rundt å snakke Engelsk til høyttaleren men vi har blitt relativt vant til det. Den får mye kritikk for at Siri er temmelig dum og begrenset, men vi vet ikke helt hva vi går glipp av da vi ikke har noe sammenligningsgrunnlag og så langt så er egentlig alt vi gjør å sette alarmer, timere, starte og stoppe musikk og podcaster og styre Philips Hue og det fungerer imponerende bra så jeg vet ikke helt hva mer folk pleier å bruke denne smartfunksjonaliteten til? Mikrofonen fungerer hvertfall knallbra, jeg kan stå i ene enden av rommet mens høyttaleren spiller musikk på fult volum og nærmest viske "Hey, Siri" og den reagere i så godt som alle tilfellene. Den er også imponerende god til å plukke opp mitt patetiske forsøk på engelsk uttale innimellom.

Det som imponerer meg mest er egentlig lydkvaliteten. Den klarer ikke helt å matche et oppsett med 2x Sonos Play 5 + 1x Sonos Play Sub, eller 1x Sonos Play Bar/Base + 1x Play Sub men det hadde jeg ikke forventet heller. Men selv sammenlignet med disse langt dyrere og større løsningene så er det aspekter med HomePod som rett og slett er bedre selv sammenlignet med disse. Sammenlignet med 1x Sonos One, 1x Sonos Play 3, 1x Sonos Play 5 eller 1x Sonos Play Bar så syntes jeg HomePod rett og slett er bedre på de fleste områder hva gjelder lydkvalitet. Noe som er ganske så imponerende tatt i betraktning størrelsen og prisen.

Det er et par ting som HomePod gjør imponerende bra som gir den noen store fordeler sammenlignet med Sonoshøyttalerne vi har i hus. Den har en langt bedre DSP og loudness EQ som gjør at lyden låter imponerende bra, den er veldig fargerik og dynamisk selv på veldig lavt volumnivå. Sammenligner med Sonos One, Sonos Play 3, Sonos Play 5, Sonos Play Bar og Sonos Play Base så låter de temmelig flatt og kjedelig med ganske så trang dynamikk før du får skrudd opp volumet endel. Du må opp på 60%+ volum før de begynner å slippe seg løs og ting begynner å låte på sitt beste. HomePod er imponerende god til å klare å låte bra helt uavhengig lydnivået, så selv på lavt lydnivå så føler du ikke at lyden nødvendigvis blir holdt noe særlig tilbake. Dette er en temmelig stor fordel da vi sjeldent har så alt for høy lyd med mindre det er full fest og da setter man jo pris på at lyden låter såpass fargerik og dynamisk selv på moderate volumnivåer.

Sammenlignet med Sonos One så har HomePod langt bedre og basselement virker det som. Sonos One klarer aldri å gå spesielt dypt og mister endel dynamikk på grunn av det. HomePod klarer seg mye bedre. Sonos Play 3 låter på mange måter likt, om ikke hakket dårligere enn Sonos One og er den eldste høyttaleren i Sonos sin portefølje og er visstnok på vei ut av markedet så er det vel ikke noe særlig poeng å sammenligne noe voldsomt med den.

Sammenlignet med Sonos Play 5 som er endel dyrere og som ikke er noe "smarthøyttaler" så syntes jeg også at HomePod låter bedre. Men så fort du kommer deg på 60%+ volum så er forskjellene i dynamikk osv borte. Da klarer Sonos Play 5 seg like bra og kanskje hakket bedre. Men det er fremdeles et par ting som gjør HomePod mer unik og bedre.

HomePod er langt bedre til å spre lyden. Setter jeg Sonos Play 5 og HomePod på samme sted og sammenligner de så merker du veldig fort at Play 5 er langt dårligere til å spre lyden. Det er en langt mer tradisjonell høyttaler med direksjonal lyd så du hører umiddelbart nøyaktig hvor lyden kommer ifra og den sliter med å fylle rommet på samme måte. Den har jo ikke noe problem med å spille høyt og den kan spille høyere enn HomePod så du sliter jo ikke med å få høy nok lyd til å fylle rommet, men den fyller ikke rommet på samme måte i den forstand at til enhver tid hører nøyaktig hvor lyden kommer ifra.

HomePod på sin side gjør et eller annen som gjør at den klarer å spre lyden på en langt bedre måte. Jeg vil ikke si at den spiller i 360-grader for det virker ikke som den gjør det. Men det virker som den tar instrumenter og pusher de bakover så de reflekteres av veggen, mens vokaler spilles av fremover så du får en ganske så imponerende separasjon i lyden. Og når det kommer til musikken så er det vanskelig å klare å skjønne helt hvor HomePod'en faktisk står plassert og spiller, med mindre du faktisk ser den så hadde du neppe klart å si hvor høyttaleren faktisk står plasser da den er såpass god på å spredt lyden og reflektert den via veggen så det nærmest høres ut og oppleves som at veggene er høyttaleren. Og samtidig så klarer den å pushe vokalene i annen retning så de alltid kommer godt frem og ikke blir grøtete og borte i alt det andre. Det virker også som om de kjører loudness og DSP på musikken, men ikke på vokalene som fungerer veldig bra.

Så alt i alt så må jeg si med ganske så imponert over ikke bare lydkvaliteten men måten den faktisk spiller av lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...