erdalyayo Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 (endret) Hei alle sammen. Vi er 6 leiligheter i et hus (3 oppe, 3 nede) som disponerer en stor felles plen foran huset vårt (8x30m). Det har lenge vært et tema å gjøre noe med den store hagen da den blir lite brukt av beboerne. Det var senest på årsmøte i vår at det ble omdiskutert å plante hekk i hagen, det ble konkluderte med etter diskusjonen at vi skulle innhente tilbud på hekk og alle kunne tegne ned forslag på plantemønster. Det som nå er skjedd er at 4 av våre 6 leiligheter er gått sammen og gjennomført planting av hekk(tuja) uten å inkludere min og en leilighet til (Vi bor i andre etasje). Hekken er plantet langs langsiden på plenen ut mot vei, pluss at det er laget to remser ifra langsidehekken og inn mot huset. Disse remsene er satt på leilighetskillet og har en meter passasje inn til huset. (Se bilde) Det virker som det er leiligheten nede i midten som står i spissen for hekkplantingen, da det er de som har skaffet til veie plantene og dratt igang plantingen. Jeg er dypt uenig i denne måten å dele opp den felles plenen vår på og det ser ut for meg at det er gjort for egen vinning. Beboerne nede i midten argumenterer med at arealet fortsatt er felles og at det blir såååå masse hyggeligere i hagen nå. Jeg prøver å si at jeg synes inndelingen er gjort alt for privatiserende og foreslår at det kanskje kunne vært bedre med hekk kun over halve plenen. Dette resulterer i raserianfall hos motpart(nede i midten) og trusler om å rive opp hele hekken. Leiligheten nede i midten argumenterer for sin sak med å trekke frem alt det arbeidet han på eget initiativ har gjort for felleskapet. Jeg legger ved et vedlegg av hans skriverier som er sendt ut til samtlige leiligheter i huset. Det skal sies at vi to som er uenige i plantingen ikke er hjemme så mye, men vi har deltatt på det meste av felles planlagte oppgaver og aldri sluntret unna på diverse felles arbeid. Jeg håpte noen kunne hjelpe meg med det juridiske bak dette problemet, også er jeg intrissert i hvilken oppfatning folk flest har av det som er gjort. Vi er altså 6 leiligheter i samme hus som disponerer en stor felles plen. Det skal sies at hekken er betalt av fellesskapet, dette er vedtatt av de 4 leilighetene som ble enig om prosjektet. Og dette er også greit for meg, det er plantingen i seg selv som er problemet. Endret 5. juni 2017 av erdalyayo Lenke til kommentar
Populært innlegg Dragen Skrevet 5. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 5. juni 2017 Her er det jo ganske tydelig at fyren har prøvd å stjele fra fellesskapet ved å seksjonere til seg en tredjedel av fellesområdet. Og det kan være en sak om økonomisk utroskap ovenfor felleseiet hvis fyren har betalt for hekkene med felleseiets midler uten tillatelse fra styret. Jeg vil påpeke at du fortsatt har bruksrett, da hagen fortsatt er et fellesareal. Start å ha grillparty i "hans" hage jevnlig. 11 Lenke til kommentar
erdalyayo Skrevet 5. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2017 Det skal sies at hekken er betalt av fellesskapet, dette er vedtatt av de 4 leilighetene som ble enig om prosjektet. Og dette er også greit for meg, det er plantingen i seg selv som er problemet. (Lagt til i første post) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 For en tulling, åpenbart for egen vinning. Sett ned noe hagemøbler og div og se an reaksjonen. Viser nok fort sitt sanne jeg da. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Dette resulterer i raserianfall hos motpart(nede i midten) og trusler om å rive opp hele hekken. Er ikke dette bare en fordel? La ham rive opp igjen hekken sin? 3 Lenke til kommentar
erdalyayo Skrevet 5. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2017 (endret) Dette resulterer i raserianfall hos motpart(nede i midten) og trusler om å rive opp hele hekken. Er ikke dette bare en fordel? La ham rive opp igjen hekken sin? Jeg er i og for seg positiv til å gjøre noe med hagen og at den skal bli mere brukt, men jeg lar ham heller rive opp hekken enn å leve med den som den er nå Ser for meg at det blir meget dårlig stemning fremover Endret 5. juni 2017 av erdalyayo Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Ganske tydelig at dette er en som ønsker seg egen hage, og dermed deler opp fellesområdet for egen vinning. Det hadde nok vært sånn der til å begynne med hvis det ikke var leiligheter i andre etasje. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Jeg forstår ikke trusselen... Han hisser seg opp og truer med å gjøre som du sier? Med forbehold om at jeg misforstår hele greia: Godta tilbudet før han roer seg! 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sheldon C Skrevet 5. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 5. juni 2017 Sjekk hvor tett plantene er satt i sideinndelingen i forhold til hekken ut mot veien. Tydlig hva som har hatt høyest prioritet 10 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Det virkelig alvorlige er at det er tuja. (Neida, ingen juridisk begrunnelse for dette) 3 Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Kanskje han bommet med hekkeplantene mellom asfalten og egen veranda og at disse rekkene var ment å være helt ytterst, altså der det mangler hekk mot annen vei? Ettersom vi ikke ser høyresiden er det litt vanskelig å si. Foreslå at han flytter de korteste strekkene helt ut til kantene og etterplanter litt på langsiden for å få tilsvarende tetthet som på kortsidene. Noen epletrær eller tilsvarende og et blomsterbed eller to kunne gjort det litt triveligere. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Var da veldig tett plantet mellom leilighetene og tynt ut mot veien... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 (endret) Ikke la han slippe unna med dette, tydelig i brevet at han inntar offerrollen, klassisk opplegg. De ser små og uskyldige ut nå, men om noen år... Tydelig at han ønsker å ha 1/3 av plenen for seg selv, sperret av fra andre. Be han gjerne forklare hensikten med plantingen i det spesifikke mønsteret, det virker ekstremt uhensiktsmessig med tanke på størrelsen de vil få etterhvert og all den tid at plenen er fellesareal. Ingen ville vel finne på å plante tett med tujaer på denne måten for at det skal bli hyggeligere, ødelegger jo hele plenen. Endret 5. juni 2017 av ^fmj 3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Grunnen til at det er fellesareal er jo at det blir urettferdig for de som bor oppe at leilighetene i første etasje får "egen" hage. 2 Lenke til kommentar
erdalyayo Skrevet 5. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2017 Takk for masse bra tilbakemeldinger folkens, skjønner mer og mer at her må jeg stå på mitt. Det ble argumentert for plantemåten med at det var bra å ha litt utsikt utover, men han trengte jo ikke se til sidene. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Ta opp plantene i midten, da de ikke har annen hensikt enn å gi den midterste naboen egen plen Plant de i ytterkant, som ser ganske spinkel ut Viss plenen ikke ble brukt mye før så tipper jeg den blir brukt enda mindre nå og at dere har fått mye mer å vedlikeholde 4 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Kan ikke bare skaffe noe rottegift som du uheldigvis mister litt over røttene til hekken? nei du får stå på ditt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Jeg antar at dette er et seksjonert sameie. Spørsmålet reguleres da av eierseksjonsloven § 19 første, annet, og femte ledd: Den enkelte sameier har enerett til bruk av sin bruksenhet og rett til å nytte fellesarealer til det de er beregnet eller vanlig brukt til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere. [...] I vedtektene kan det gis bestemmelser om midlertidig enerett for en eller flere sameiere til bruk av bestemte deler av fellesarealene og om vilkårene for slik enerett. Begrensningen i § 6 annet ledd tredje punktum gjelder tilsvarende. Plantingen slik den er lagt opp på bildet er i strid med annet ledd - den er urimelig og unødvendig til ulempe for andre sameiere ved at den begrenser andre sameieres adgang til fellesarealet. I tillegg er den i strid med femte ledd da den legger opp til det som i praksis er en midlertidig, om ikke varig, enerett til bruk av bestemte deler av fellesarealene, uten at dette er bestemt i vedtektene. 4 Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Som Krikkert sier begrenser dette din bruk av arealet - gjør det klart at du har planer om å spille krokket med stor bane, volleyball og Boccia på plenen nettopp fordi den er så lang og fin. Eller som tidligere nevt, plasser hagemøbler i fyrens "private" hage, og sitt der ofte utover kvelden og hele lørdagen, med flott innsyn til det sure ansiktet innforbi verandadøra. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Når hekken blir stor og fin blir det en fin lun krok for alle å sitte Kan ymte frampå om det for kanskje så vil ikke naboen ha en masse folk foran seg, som kanskje tar seg en øl til langt på kveld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå