Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flyttar ut av leid leiligheit og må male alt

Teddy-123

Anbefalte innlegg

Hei

Eg skal flytte ut av ein leilegheit som eg i 10 år har budd i.

Då utleigarane var på besøk i går forlanga dei att eg skal male heile leilegheita innvendig, både vegger og tak.

Me har ei standardkontrakt frå Huseierenes landsforbund der det står:

«Dersom samme leier har leid boligen i mer enn seks år, skal leier med normale intervaller forestå det indre vedlikeholdet. Til indre vedlikehold hører også vedlikehold og fornying av gulvbelegg, maling og tapet på og innenfor de vegger som omgir boligen. Det samme gjelder innvendige dører samt dør til og den innvendige del av balkong, terrasse og veranda.»

Er det faktisk slik att eg må male heile leilegheita og att eg må betala for dette?

Er veldig synd att det ikkje skal lønna seg å væra langtids leigetakar..

Er det nokon her som har hatt erfaringar med dette tidlegare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleie dekker kommunale avgifter, eiendomsskatt (i de kommunene hvor dette gjelder), byggmassevedlikehold, utvendig beklednings vedlikehold, boligforsikring (men ikke innbo), vedlikehold av bad (unntatt de objekter beskrevet i HLL). I tillegg pådrar du deg ikke gjeld til banken. Kjøper du noe med lån, så eier du ingenting før du har betalt gjelden din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leier også, har bodd her i 8år ca. Og jeg ser selv at jeg skal male her før jeg flytter ut, aner ikke om det står i kontrakten men føler det er noe jeg vil/må gjøre før jeg drar da det er jeg som har brukt veggene her. Nå har jeg også et enormt godt forhold til mine leietakere og det gjør saken litt lettere. 

Lenke til kommentar

Står det i kontrakten er det selvfølgelig ingenting å lure på. Men jeg synes dette virker som en veldig rar og lite hensiktsmessig løsning. For de aller fleste utleiere vil det være fordelaktig med langtidsleietakere, mindre arbeid med å finne nye leietakere ofte mindre styr med å kreve inn leie, folk får tilhørighet til boligen og behandler den deretter osv. Hvorfor skal det da være en så stor ulempe for leietaker å leie mer enn 6 år? Slitasjen vil som nevnt ofte være mindre enn om utleier hadde hatt for eks 6 leietakere i løpet av de 6 årene. Dessuten tenker jeg at en del av leien må da være ment til å dekke innvendig oppgradering og vedlikehold? Og ikke minst så kan utleier kreve skattefradrag for de utgiftene han har med tanke på slitasje på boligen. 

Om ikke annet er det for meg veldig greit å bli gjort klar over at jeg ALDRI må finne på å leie samme stedet i over 6 år. 

Lenke til kommentar

Det finnes vel ikke NOEN måte å få langtidsleie til å lønne seg. Leiligheten forfaller med årene såklart. 

Du sender bare halve lønna di rett ut vinduet når du leier.

Poenget hans er vel at det er synd det ikke skal lønne seg å være langtidsleietaker i forhold til å flyttet rundt hvert år. For utleier må det jo være en kjempefordel å ha samme leietaker i 10 år. Hvorfor skal utleier få enda en fordel med at leietaker nærmest må restaurere alt av overflater i leiligheten? Fornying av gulvbelegg kan jo fort komme opp i hundretusenersklassen i en litt stor leilighet. Det er nesten så jeg nekter å tro at dette er sant.  

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Om ikke annet er det for meg veldig greit å bli gjort klar over at jeg ALDRI må finne på å leie samme stedet i over 6 år.

Er det virkelig så ille? Bo ti år på samme adresse og måtte bruke noen hundrelapper på maling og noen få timers arbeid når du flytter ut..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Maling får man billig, og det tar faktisk tid å vaske også. Med maling bare ruller man over møkka - hvem har sagt at resultatet trenger være strøkent?

Jeg kan ikke forstå at man kan kreve en tilnærmet total innvendig renovering dersom man leier mer enn 6 år. Gulv og dører, kanskje også kjøkken om det er slitt?

Du kan jo nevne at du har funnet en "lekker blomstrete" tapet og en selvlysende orange maling du tror blir meget fin.

Forøvrig kan denne saken ha flere sider - ekstrem matlaging og sigarettrøyk samt husdyr setter sine spor...

Lenke til kommentar

Sedvanemessig indre maling kan være alt mellom fem og femten år, avhengig av kvaliteten maling det ble malt med sist og hvordan boligen er brukt.

Du kan argumentere med at når slitasjen er så lav som den har vært i din bruksperiode er "normale intervaller" mellom ti og tolv år, og at du derfor ikke er ansvarlig for dette. Men dette standpunktet bærer du risikoen for hvis du taper.

Lenke til kommentar

Eg forstår bestemmelsen slik at dersom ein leiger i meir enn 6 år så skal leigetakaren sjølv sørge for å pusse opp eller vedlikeholde innvendige veggar, tak og golv.

Altså at du maler for å vedlikeholde og slik som du synes blir fint når du skal bu der lenge.

Eg tolkar ikkje bestemmelsen som at leigetakaren skal avlevere nyoppussa bolig ved utflytting.

Utleiger skal normalt måtte forvente å måtte gjere noke arbeid med boligen i forbindelse med bytte av leigetakar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...