Gå til innhold

Et HDMI /SCART problem - ingen optkere bruker HDMI når scaert forsvinner

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge ønske å kunne ha mit eget lille private videoarkiv da mye av det man ser på tv enten går på et uheldig tidspunkt , eller at flere ting sendes samtidig

loven tillater også at man tar opp

Det som er problematisk er hvordan kanaldistributør tilrettelegger det

jeg har i mange år vært tilknyttet til altibox

for 7 år siden kjøpte jeg meg en ekstern opptaker , som kan ta opp på både DVD og Harddisk

problemet den gang var at det ikke var HDMI-inn , kun scart og HDMI ut

og det ser forsatt ut som det er standarden på slike opptakere i dag

modellen har betegnelsen DMR-EH63 og er laget av panasonic

Jeg valgte en ekstern opptaker fordi jeg synes PVR har for mange begrensinger .

Da holder det ikke at den eneste fordelen med en PVR er at man kan gjøre opptak fra flere kanaler samtidig

siden jeg har lit dårlig plass på videohylla så ville jeg altså kombinere en opptaker og DVD spiller i samme enhet

I ettertid har jeg også kjøpt og fått flere filmer

Men det er også ting på tv-kanalen man ønsker å se flere ganger

det vil jo alltids være en diskusjon om hvorfor man ønsker å gjøre egne opptak fra tv og så ta vare på dem , men det er ikke verre en at man ønsker å kunne se dem når det passer , ikke når tvn bestemmer det

Nå har altibox bestemt at ved neste større oppgradering av systemet skal de fjerne scart tilkoblingen

og da får jeg et problem

skal jeg krype til korset og betale 20% ekstra for å få lov til ta opp ,Håpe på at det går an å laste ned og brenne ut opptakene via pcen ?

Eller forbanne meg og prøve å finne en annen løsning ?

Minnekort bil også skape lit problemer , da man ikke kan spille dem direkte av i spilleren

Hvordan får man gjort opptak via HDMI når det ikke finnes eneste opptaker som støtter HDMI-inn , eller kanal-distributørens system ?

Det eneste jeg har funne hittil er en omformer som konverter fra HDMI til SCART som ikke er så veldig bra .

Man vet jo heller ikke om det vil fungerer

Finnes det andre løsninger

problemet vil riktignok være gjeldene først når nam må bruke en dekoder som ikke har scart tilkobling

Endret av sinnaelgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har altibox bestemt at ved neste større oppgradering av systemet skal de fjerne scart tilkoblingen

og da får jeg et problem

skal jeg krype til korset og betale 20% ekstra for å få lov til ta opp ,Håpe på at det går an å laste ned og brenne ut opptakene via pcen ?

Eller forbanne meg og prøve å finne en annen løsning ?

Minnekort bil også skape lit problemer , da man ikke kan spille dem direkte av i spilleren

Hvordan får man gjort opptak via HDMI når det ikke finnes eneste opptaker som støtter HDMI-inn , eller kanal-distributørens system ?

Du kan bare glemme noe annet enn å spille av opptakene på Altibox sin PVR direkte. Det er ikke mulig å overføre til andre avspillingsenheter.

Løsningen er sannsynligvis Canal Digital og aftermarket dekoder eller pc med DVB-kort.

Lenke til kommentar

Du kan bruke en "game capture" enhet for å ta opp. De tar opp signalene fra enhet X og sender dem videre til TV'en. Ulempen er at du ikke har mulighet for å velge tidspunkter der du ikke er hjemme så du må ta opp alt eller ingenting.

Eller tunerkort til PC https://en.wikipedia.org/wiki/TV_tuner_card

Det er tonnevis av løsninger på "problemet" ditt. Hva leverandørene legger opp til eller ikke er som nevnt i en annen tråd helt opp til dem og det er lite å hente for dem ved å lage noe som passer en sint elg :)

Lenke til kommentar

Du kan bruke en "game capture" enhet for å ta opp. De tar opp signalene fra enhet X og sender dem videre til TV'en. Ulempen er at du ikke har mulighet for å velge tidspunkter der du ikke er hjemme så du må ta opp alt eller ingenting.

Eller tunerkort til PC https://en.wikipedia.org/wiki/TV_tuner_card

Det er tonnevis av løsninger på "problemet" ditt. Hva leverandørene legger opp til eller ikke er som nevnt i en annen tråd helt opp til dem og det er lite å hente for dem ved å lage noe som passer en sint elg :)

Det er ikke tonnevis av løsninger på dette problemet.

"Game capture"-enhet fungerer ikke med HDCP. Eller vet du om noen som gjør det?

Tunerkort fungerer ikke da det ikke er snakk om tuner, men IPTV.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De 2 løsningen der foreslår blir bare tull

å bytte til canl digital  er det siste jeg vil gjøre for  det medføre å måtte bytte over til parabol samt at jeg må kjøpe baåde flere dekodere og abonement

parabol signelet i mit oråde er dårlig

Hva andre dekodere angår så er altibox sin løsning såppas sær at det er kun deres egen dekodere som blir støttet

Om jeg skulle kjøpe et tv kort til pcen så vil det ikke virke

Om jeg kjøper en hvilke som helst 3djepart motaker / dekoder så vil det heller ikke virke

Slike dekodere er rett og slett ikke støttet av altibox sit system

Lenke til kommentar

å bytte til canl digital er det siste jeg vil gjøre for det medføre å måtte bytte over til parabol samt at jeg må kjøpe baåde flere dekodere og abonement

Da er det ingen som kan hjelpe deg. Bytte til CD er eneste muligheten til å få til det du ønsker.

Lenke til kommentar

å bytte til canl digital er det siste jeg vil gjøre for det medføre å måtte bytte over til parabol samt at jeg må kjøpe baåde flere dekodere og abonement

Da er det ingen som kan hjelpe deg. Bytte til CD er eneste muligheten til å få til det du ønsker.

jeg tror ikke det vil være noe løsning på sikt , for mest sanslig kommer også canal digital til å fjerne scart tilkoblingen

jeg har en løsning selv , men er usikker på om det vil fungere

Det heter HDMI-scar konverter

jeg hadde håpet å ungå det

Lenke til kommentar

Man bruker ikke scart med CD.

Da må du følge lit med her

for det er snakk om opptakere

De bruker scart for få koblet gjøre optak , men kan sende ut vide på både scart og HDMI

Det er klin umulig å bruk HDM  for få til et opp .

sist jeg sjeket var det ingen optaker som var bygd for lunne gjør disse video-opptaken gjennom HDMI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...