Gå til innhold

13 000 kr i bot for å dele vits

En riktig avgjørelse?  

19 stemmer

1. 1. Riktig å gi bot for å dele vitser?

• Ja
      1
    • Nei
      18
  2. 2. Tror dere staten ville gitt bot om det var en muslim som dro en vits om tyskere?

• Ja
      0
    • Nei
      9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyskland har en veldig spesiell nasjonal historie som kaster et lys over slike ytringer sett med tyske myndigheters øyne, og ift. tysk lov, som kan være vanskelig for både amerikanere, nordmenn og de fleste andre utlendinger å begripe. Spesielt for den yngre generasjonen. Breitbart begriper det ikke helt de heller, men de har ikke til hensikt å forstå hva de skriver om, kun bruke det til å fremme visse politiske perspektiver.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Tyskland har en veldig spesiell nasjonal historie som kaster et lys over slike ytringer sett med tyske myndigheters øyne, og ift. tysk lov, som kan være vanskelig for både amerikanere, nordmenn og de fleste andre utlendinger å begripe. 

Spørsmålet er ikke om du begriper det, men om du mener det er riktig å gi folk en så stor bot for å like og dele en vits.

Lenke til kommentar

Er det en "nyhetsside" som ikkje er troverdig på noe nivå er det Breitbart. De innrømmer jo sjølv at de er en høyrepopulistisk propagandaside, og ikkje prøver å være en seriøs nyhetsformidler.

Tema i denne tråden er ikke Breitbart, men den aktuelle saken.

Lenke til kommentar

Tyskland har en veldig spesiell nasjonal historie som kaster et lys over slike ytringer sett med tyske myndigheters øyne, og ift. tysk lov, som kan være vanskelig for både amerikanere, nordmenn og de fleste andre utlendinger å begripe. 

Spørsmålet er ikke om du begriper det, men om du mener det er riktig å gi folk en så stor bot for å like og dele en vits.

Så... du syns svaret du fikk var urettferdig?  :rofl:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tyskland har ikke i moderne tid vært et demokrati med ytringsfrihet og frihet til å danne politiske partier. Om det er "rett" at fremmede land har dette eller hint styresett, skal jeg ikke uttale meg om. Det er ikke noe som jeg har noe med, det får nesten de det gjelder finne ut av selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vitsen var på nivå med det vi fortalte i første klasse i '68, men når du legger den ut på nett blir det straks mye mer alvorlig. Du kunne risikere en smell for tilsvarende vitser i Norge idag.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Er det en "nyhetsside" som ikkje er troverdig på noe nivå er det Breitbart. De innrømmer jo sjølv at de er en høyrepopulistisk propagandaside, og ikkje prøver å være en seriøs nyhetsformidler.

Tema i denne tråden er ikke Breitbart, men den aktuelle saken.

Så fornærma da  :rofl:

Helt seriøst, så er breitbart kjent for å fremstille saker for å fremme sitt syn på ting, så når de poster en slik sak er ikkje artikkelen på breitbart en objektiv og saklig fremstilling av kva som er hendt.

Eg kan ikkje tysk, og er derfor ikkje i stand til å lese og forstå originalartikkelen som breitbart linker til, og derfor er det riktig og viktig å diskutere breitbarts troverdighet her i forbindelse med saken.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så fornærma da  :rofl:

Kutt ut sjikanen.

Helt seriøst, så er breitbart kjent for å fremstille saker for å fremme sitt syn på ting

Som alle medier. Dette gjør NRK og CNN også.

Vitsen var på nivå med det vi fortalte i første klasse i '68, men når du legger den ut på nett blir det straks mye mer alvorlig. Du kunne risikere en smell for tilsvarende vitser i Norge idag.

Men er det riktig? Går ikke vitser under ytringsfriheten? 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Det er temmelig sterke virkemidler av staten for å prøve å holde fred og ro i en tid med høy integréring. På den éne siden, så må vi klare å komme overens med andre i verden om verden skal gå rundt, men på den andre siden, så skal vi jo ikke bare la stater og regjeringer få gjøre som de vil heller.

Lenke til kommentar

Går ikke vitser under ytringsfriheten? 

Etter min mening: Jo, vitser går under ytringsfriheten. Dog ikke mer enn andre ytringer. Nå mener jo jeg at ytringsfriheten kun skal begrenses mot oppfordringer til eller trusler om vold. Om denne vitsen oppfordret til vold kan diskuteres, poenget i den er at uansett hvordan spørsmålsstilleren endrer formuleringen av spørsmålet, så antyder svaret at løsningen er pistol...

Den ligger forresten fortsatt på minst én tysk facebookside, viser rask googling. 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva med alle de andre som delte og likte vitsen? Hva med de dødstrusslene det ble skrevet om?

Tyskland har en veldig spesiell nasjonal historie som kaster et lys over slike ytringer sett med tyske myndigheters øyne, og ift. tysk lov, som kan være vanskelig for både amerikanere, nordmenn og de fleste andre utlendinger å begripe. Spesielt for den yngre generasjonen.

Kan godt skjønne "because Hitler", men et sted må grensen gå. Skal de kastrere seg selv til evig tid fordi det var litt krig og rasisme for ørten år siden? Da er det jaggu i meg mange som bør gå samma veien som tyskerne når det kommer til selvsensur. Ikke det at jeg er tilhenger av at alt skal kunne sies, men det må da være lov å komme med negativitet rundt visse ting uten å risikere straff.

Edit; https://no.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8deparagrafen

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Hva med alle de andre som delte og likte vitsen? Hva med de dødstrusslene det ble skrevet om?

Tyskland har en veldig spesiell nasjonal historie som kaster et lys over slike ytringer sett med tyske myndigheters øyne, og ift. tysk lov, som kan være vanskelig for både amerikanere, nordmenn og de fleste andre utlendinger å begripe. Spesielt for den yngre generasjonen.

Kan godt skjønne "because Hitler", men et sted må grensen gå. Skal de kastrere seg selv til evig tid fordi det var litt krig og rasisme for ørten år siden? Da er det jaggu i meg mange som bør gå samma veien som tyskerne når det kommer til selvsensur. Ikke det at jeg er tilhenger av at alt skal kunne sies, men det må da være lov å komme med negativitet rundt visse ting uten å risikere straff.

Edit; https://no.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8deparagrafen

Helt enig, hvis en snakker om konstruktiv kritikk, og det ikke handler om å generalisere et fenomen til en gruppe og latterliggjøre den, som en ser mye av for tiden.

Uansett: dette er hva man har, ikke nødvendigvis hva man ønsker.

Et sted må grensene gå, men hvem er det som bestemmer nøyaktig hvor, og når de først er satt så er det forutsigbart og burde være enkelt å forholde seg til.

Realiteter avgjør hva som skjer, ikke ønsker, og oftest er rammene ikke satt av individet, men en langt større gruppe, og i en kontekst som individet kanskje ville foretrukket å slippe å forholde seg til. I Tysklands tilfelle er den konteksten litt spesiell, og oppleves nok av mange som i overkant streng, men burde ikke overraske voksne tyskere.

De vet hva de har å forholde seg til i sitt eget hjemland.

Lenke til kommentar

Om noen tror vi har ytringsfrihet igjen her i vesten så er de en vits. Vi har begrenset rett til å ytre oss, og begrensningene blir stadig mer omfattende.

Fake news greiene skal stramme ytterligere inn på dette, noe som kan føre til at vi for første gang siden andre verdenskrig vil ha medier som må formidle historien på en bestemt måte.

Det neste steget blir å fjerne ytringsfriheten.

Neste etter det blir å kalle alle som ytrer seg fritt for terrorister.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...