Gå til innhold

Rapport: Halvparten ville dumpet bilen til fordel for selvkjørende transport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde jeg flyttet tilbake til Oslo, der jeg bodde tidligere, og daglig stort sett benyttet kollektive alternativer, da hadde det vært en soleklar befrielse å ikke hatt egen bil. Bare jakten på parkeringsplass, hente inntaket bil når du hadde "feilparkert" ved feiing om våren, slippe service, slippe kjøp, slippe renhold, slippe EU-kontroll, herpet bil etter helg, etc ..., fyll på videre ...

Null tvil! Bare kom med det/den!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bor i Oslo og har i flere tiår ventet på selvkjørende biler som det kan abonneres på. Det er noe herk å ha bil i Oslo så det har jeg gitt opp for lenge siden. Veldig dyrt og bare problemer og bekymringer.

 

Trodde bilkollektiv eller noe i den duren skulle være aktuelt i en mellomperiode, men man må vite nøyaktig når man kommer tilbake så da er friheten helt borte.

Endret av robertaas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bor i Oslo og har i flere tiår ventet på selvkjørende biler som det kan abonneres på. Det er noe herk å ha bil i Oslo så det har jeg gitt opp for lenge siden. Veldig dyrt og bare problemer og bekymringer.

 

Trodde bilkollektiv eller noe i den duren skulle være aktuelt i en mellomperiode, men man må vite nøyaktig når man kommer tilbake så da er friheten helt borte.

 

Må man? Du kan jo betale for litt ekstra frihet ved å leie til et tidspunkt du er sikker på at du rekker.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Selvkjørende transporttjenester kan bli inntil ti ganger billigere enn å eie egen bil.

Hva er det som kommer til å trekke ned kostnaden 10 ganger over tradisjonell bil?

En autonom bil koster neppe 10 ganger mindre å produsere enn en tradisjonell bil. Er det fordi en autonom bil vil være likestilt med busser, ved at man må gå til en terminal og stå i kø i lang tid for å få seg en bil? Sparingen for private må jo utelukkende ligge i statlige subsidier som jeg sliter med å se hvor de skal hente penger fra når vi går vekk fra olje, og bilene ikke lengre skal betale milliarder i avgifter.

Jeg liker tanken på å slå sammen buss og taxi til en felles automatisert tjeneste hvor prisen slår det å eie bil, men jeg klarer ikke se hvordan dette skal være mulig uten å gjøre kompromisser med at det er lang kø på biltjenestene eller liknende.

 

Ser også for meg det kommer til å bli en hel del nye utfordringer med slike autonome biler:

Hærverk.

Folk spyr i dem på vei hjem fra byn.

Narkomane bruker det som rullende sprøyterom.

Romfolk sover i dem.

Bilene vil bli bøllet av veien av BMW-eiere.

Lang køtid når man trenger bil.

Sannsynlige begrensninger på hvor langt bilen kan kjøre, f eks ingen flere turer til østlandet om du bor i vest.

Lenke til kommentar

 

 

 

Selvkjørende transporttjenester kan bli inntil ti ganger billigere enn å eie egen bil.

Hva er det som kommer til å trekke ned kostnaden 10 ganger over tradisjonell bil?

En autonom bil koster neppe 10 ganger mindre å produsere enn en tradisjonell bil. Er det fordi en autonom bil vil være likestilt med busser, ved at man må gå til en terminal og stå i kø i lang tid for å få seg en bil? Sparingen for private må jo utelukkende ligge i statlige subsidier som jeg sliter med å se hvor de skal hente penger fra når vi går vekk fra olje, og bilene ikke lengre skal betale milliarder i avgifter.

Jeg liker tanken på å slå sammen buss og taxi til en felles automatisert tjeneste hvor prisen slår det å eie bil, men jeg klarer ikke se hvordan dette skal være mulig uten å gjøre kompromisser med at det er lang kø på biltjenestene eller liknende.

 

Ser også for meg det kommer til å bli en hel del nye utfordringer med slike autonome biler:

Hærverk.

Folk spyr i dem på vei hjem fra byn.

Narkomane bruker det som rullende sprøyterom.

Romfolk sover i dem.

Bilene vil bli bøllet av veien av BMW-eiere.

Lang køtid når man trenger bil.

Sannsynlige begrensninger på hvor langt bilen kan kjøre, f eks ingen flere turer til østlandet om du bor i vest.

 

 

Biler står stille så og si hele dagen, om vi kan få de til å jobbe i denne perioden vill de enten dra inn penger, eller så betaler en for sin tur. Dette blir billig for det er ingen sjåfør som skal ha lønn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Selvkjørende transporttjenester kan bli inntil ti ganger billigere enn å eie egen bil.

Hva er det som kommer til å trekke ned kostnaden 10 ganger over tradisjonell bil?

En autonom bil koster neppe 10 ganger mindre å produsere enn en tradisjonell bil. Er det fordi en autonom bil vil være likestilt med busser, ved at man må gå til en terminal og stå i kø i lang tid for å få seg en bil? Sparingen for private må jo utelukkende ligge i statlige subsidier som jeg sliter med å se hvor de skal hente penger fra når vi går vekk fra olje, og bilene ikke lengre skal betale milliarder i avgifter.

Jeg liker tanken på å slå sammen buss og taxi til en felles automatisert tjeneste hvor prisen slår det å eie bil, men jeg klarer ikke se hvordan dette skal være mulig uten å gjøre kompromisser med at det er lang kø på biltjenestene eller liknende.

 

Ser også for meg det kommer til å bli en hel del nye utfordringer med slike autonome biler:

Hærverk.

Folk spyr i dem på vei hjem fra byn.

Narkomane bruker det som rullende sprøyterom.

Romfolk sover i dem.

Bilene vil bli bøllet av veien av BMW-eiere.

Lang køtid når man trenger bil.

Sannsynlige begrensninger på hvor langt bilen kan kjøre, f eks ingen flere turer til østlandet om du bor i vest.

 

 

Jævlig stress å eie bil, fulle folk kan spy på de, man risikerer hærverk, lang kø når man trenger de....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

*snip*

 

 

 

Jævlig stress å eie bil, fulle folk kan spy på de, man risikerer hærverk, lang kø når man trenger de....

 

AtW

 

 

Jeg var mer engstelig for innsiden av bilen enn utsiden. Har du så stor tro på menneskeheten at folk vil oppføre seg likt i en førerløs bil som i f eks en taxi? Bare i dag er det ikke uvanlig på en buss at det er spyrester i gangen, seter er revet opp, det er brukt tusj til å tegne pikker på setet foran/evt brent setet med lighter, noen har lurt en gammel banan inn i setetrekket osv. 

Jeg ser ikke for meg at folk som driver med slik faenskap slutter med det når de setter seg inn i en autonom bil hvor ingen kan passe på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

*snip*

 

 

Jævlig stress å eie bil, fulle folk kan spy på de, man risikerer hærverk, lang kø når man trenger de....

 

AtW

 

Jeg var mer engstelig for innsiden av bilen enn utsiden. Har du så stor tro på menneskeheten at folk vil oppføre seg likt i en førerløs bil som i f eks en taxi? Bare i dag er det ikke uvanlig på en buss at det er spyrester i gangen, seter er revet opp, det er brukt tusj til å tegne pikker på setet foran/evt brent setet med lighter, noen har lurt en gammel banan inn i setetrekket osv. 

Jeg ser ikke for meg at folk som driver med slik faenskap slutter med det når de setter seg inn i en autonom bil hvor ingen kan passe på dem.

Hvorfor skulle det bli ett problem? Neste rapport rapporterer og bot går til rett eier, evt kan kamera detektere hærverk osv. Og om ikke, så er det jo allerede slik som du selv skriver.

Lenke til kommentar

Dette kommer også til å bli veldig greit for polakkene kriminelle. Bestille bil, bli kjørt til tilfeldig adresse hvor en lastebil/varebil står klar for så å demontere bilen og sende brukbare, omsettelige deler som f.eks. batterier til polen utlandet for videresalg. Profit! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer også til å bli veldig greit for polakkene kriminelle. Bestille bil, bli kjørt til tilfeldig adresse hvor en lastebil/varebil står klar for så å demontere bilen og sende brukbare, omsettelige deler som f.eks. batterier til polen utlandet for videresalg. Profit! :D

Akkurat som kan gjøres med leiebiler eller bilkollektivbiler i i dag, mener du? Har ikke hørt at dette er et stort problem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Bor i Oslo og har i flere tiår ventet på selvkjørende biler som det kan abonneres på. Det er noe herk å ha bil i Oslo så det har jeg gitt opp for lenge siden. Veldig dyrt og bare problemer og bekymringer.

 

Trodde bilkollektiv eller noe i den duren skulle være aktuelt i en mellomperiode, men man må vite nøyaktig når man kommer tilbake så da er friheten helt borte.

 

Må man? Du kan jo betale for litt ekstra frihet ved å leie til et tidspunkt du er sikker på at du rekker.

Selv om man legger på et par timer så har man jo en tidsfrist som man må holde og det er ikke mulig å plutelig endre planer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvkjørende biler kommer til å kjøre på folk og dyr som kommer i veien, så det er ett spørsmål om det blir lovlig også.

Selvkjørende biler er allerede langt tryggere en tradisjonelle biler.

 

Utfordringen er at det fortsatt vil være endel ulykker og også dødsulykker. Hvem skal da være ansvarlig? Person eller selskap som eier bilen? Mindreårig person som sitter i bilen? Veivesenet for vei som ikke følger standard? Eller skal ansvaret på en aller annen måte fordeles mellom en haug av produsentene av hardware og software som bare vil peke på hverandre?

Lenke til kommentar

 

 

Bor i Oslo og har i flere tiår ventet på selvkjørende biler som det kan abonneres på. Det er noe herk å ha bil i Oslo så det har jeg gitt opp for lenge siden. Veldig dyrt og bare problemer og bekymringer.

 

Trodde bilkollektiv eller noe i den duren skulle være aktuelt i en mellomperiode, men man må vite nøyaktig når man kommer tilbake så da er friheten helt borte.

 

Må man? Du kan jo betale for litt ekstra frihet ved å leie til et tidspunkt du er sikker på at du rekker.

Selv om man legger på et par timer så har man jo en tidsfrist som man må holde og det er ikke mulig å plutelig endre planer.

 

 

Legg på en dag da. Du kan når som helst betale for fleksibiltet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

*snip*

 

 

 

Jævlig stress å eie bil, fulle folk kan spy på de, man risikerer hærverk, lang kø når man trenger de....

 

AtW

 

 

Jeg var mer engstelig for innsiden av bilen enn utsiden. Har du så stor tro på menneskeheten at folk vil oppføre seg likt i en førerløs bil som i f eks en taxi? Bare i dag er det ikke uvanlig på en buss at det er spyrester i gangen, seter er revet opp, det er brukt tusj til å tegne pikker på setet foran/evt brent setet med lighter, noen har lurt en gammel banan inn i setetrekket osv. 

Jeg ser ikke for meg at folk som driver med slik faenskap slutter med det når de setter seg inn i en autonom bil hvor ingen kan passe på dem.

 

 

Jeg har så stor tro på menneskeheten at jeg tror det blir et lite problem, det er enormt mye som står rundt omkring, klart til å herpes. Men det skjer relativt sjelden. Og selvkjørende biler endrer ikke det faktumet.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...