Gå til innhold

hjelp til oppgradering av PC

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter nå på følgende specs:

intel i5 4670k

msi b85m-e45 (som ikke støtter overklokking, desverre)

8gb ram

msi geforce 770 gtx

En kompis av meg sier jeg ikke burde gå for 1060 gtx da 1080gtx eller 1070grx er et kort som vil holde seg mye lengre. Å bruke så alt for mange tusen på et skjermkort er ikke aktuelt for meg, men lurer på om jeg kunne gått for et 1070gtx

Setter jo også pris på å bare kunne plugge i et skjermkort, over å måtte bytte ut hele systemet. så lurer på om min CPU vil bottlenecke f.eks 1070-kortet?

Et annet spørsmål, om jeg fant er hovedkort som støtter overklokking til min CPU på finn.no. vil det vær noe merkbar økning i performance? Lurer på om det kunne være verdt bryet?

kjøleren jeg sitter på: https://www.komplett.no/product/792423?#

Spiller hovedsaklig battlegrounds og overwatch i 1080p.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si rundt 3500-4500? men hvis jeg først går så høyt kunne man vel bare gått for en 1080?

Det jeg lurer på er om det er nødvendig for mitt forbruk? Om min CPU vil være flaskehals avhenger vel mye på spillet. I battlegrounds da, som tar mye av CPU:

ville jeg fått bedre ytelse om jeg kjøpte et 1060 gtx + nytt HK og klokka til ~4 ghz? (forresten er komplett windows license bound til hovedkort?)

eller å kun bare ha gått for et 1070 gtx?

kjører jo med turboboost på CPUen nå, og tror den ligger på 3,8 ghz stadig, så det kan jo ikke være så mye å hente på overklokking? eller kan jeg dratt CPUen jeg har mye lengre?

Endret av Brokenone
Lenke til kommentar

Hele maskina er moden for oppgradering. 8GB RAM som du har er også litt lite i dag. Var jeg deg hadde jeg ikke giddi å kjøpt et hovedkort bare så du kan overklokke din CPU. Men hvis du ikke kan/vil bruke så mye penger, så er jo skjermkortet det mest logiske som gir deg bedre ytelse. Et GTX 1070 kort kan du jo ta med deg videre hvis du en dag bestemmer deg for å oppgradere resten av PC'n. Noe kraftigere enn det er ikke noe vits sammen med din CPU.

Lenke til kommentar

CPU vil ikke være flaskehals i enorm grad, men det er heller ikke vits å kjøpe overkill skjermkort nå. Som nevnt så er maskinen moden'ish for utbytting og hvis du skal vente med resten så kommer det brått bedre saker på GPU-fronten i samme prisklasser. Jeg ville sjekket noen tester og sett om det holder med et 1060. Da kan du heller spare den ekstra tusenlappen opp til 1070 til resten av maskinen senere.

Lenke til kommentar

Hvis skjermen din ikke støtter mer enn 60 hz så trenger du ikke noe skjermkort heller da din kan kjøre alle spill i den oppløsningen fra medium og oppover.

Vent heller 2 måneder til Vega er ute, det vil i hvert fall bidra til lavere pris på disse kortene, hvis du er av den tålmodige typen. 

Lenke til kommentar

Har en 120hz skjerm. spiller aldri med grafikk på high / ultra. handler bare om flyt for meg, evt. synlighet. spiller gjerne med 180 fps, selv om skjermen ikke når så langt.

I gamle cs 1.6 dager spilte man jo på 100 fps, selv om man kun hadde 60hz skjerm (enorm forskjell fra 60 fps)

tenkte kose meg litt i sommer med playerunknowns battlegrounds. spillet krever mye av CPU, men kompisen min (med samme CPU) og sitt 970gtx holder mye bedre flyt enn meg.

vil oppgradere om ny GPU vil kunne heve meg til et noe "konkurransedyktig" nivå.

samtidig skulle jeg ønske å kjøre shadowplay mer (i div. andre spill, samt battlegrounds), men vet ikke om bedre GPU vil lindre ytelsestapet? som nå hindrer meg i å slå på shadowplay.

Endret av Brokenone
Lenke til kommentar

Har litt av samme dilemmaet som deg. Sitter med i5-2500k og R9280x, og Battlegrounds er det første spillet jeg har kommet over hvor jeg dropper såpass i fps at det påvirker funksjonen min i spillet. Vet jeg burde oppgradere både CPU og GPU (og HK/RAM da naturligvis) men føler egentlig ikke at jeg trenger noe bedre PC utenom i Battlegrounds, så håper på å finne en billigere måte å dra opp ytelsen litt en stund til. Sitter egentlig bare å venter på at den riktige versjonen av RX 580 skal bli tilgjenglig her til lands, men det er kanskje CPU jeg burde fokusere på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...