Gå til innhold

Psykopatisk å ikke bry seg om London-terroren?

Anbefalte innlegg

Er man psykopat om man etter hvert har fått et apatisk forhold til terror? Om man ikke engang gidder å se nyhetsinnslaget om det siste terrorangrepet fordi man er lei av det, og fordi man tenker at det ikke er politisk vilje til å gjøre noe med det uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke si at man er psykopat av den grunn, men mange er nok veldig klar over at det er en del som ønsker å bruke slike hendelser som brikker i sine politiske spill, og gjerne benytter seg av all den frykt de kan nøre oppunder for sine iblant litt fringy politiske formål.

Den biten er det nok mange som begynner å bli kraftig lei av.

Lenke til kommentar

Om man reiser til London i disse dager så har man enormt mye større sjans for å dø eller bli skadet i en trafikkulykke enn som resultat av terror.

Er man psykopat om man har et apatisk forhold til trafikkulykker? Til forskjell fra terror så er det noe det beviselig ikke finnes politisk vilje til å gjøre noe med.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man reiser til London i disse dager så har man enormt mye større sjans for å dø eller bli skadet i en trafikkulykke enn som resultat av terror.

Er man psykopat om man har et apatisk forhold til trafikkulykker? Til forskjell fra terror så er det noe det beviselig ikke finnes politisk vilje til å gjøre noe med.

Men du ser vel forskjellen på en ulykke og en villet handlig? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja. Men jeg ser ikke hvilken relevans det har for spørsmålet du stilte?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Men jeg ser ikke hvilken relevans det har for spørsmålet du stilte?

Ulykker har heller ingen relevans for temaet i denne tråden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at man ikke blir ansett som psykopatisk om man begynner å bli apatisk for all mediedekningen rundt terror. Statisikk viser jo at det skjer færre terrorhendelser i dag sammenlignet med både 30 og 40 år siden, men mediedekningen er i langt større grad global og raskere som fører til at en blir oppdatert tidligere enn det som var mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Bra den presiseringen kom, Kakofoni.

Det er kanskje rart å være upåvirket av en terrorhandling såpass nært landet vårt, men det er forståelig at en ikke er beveget når det rammer noen som en ikke kjenner i det hele tatt. Når denslags attpåtil skjer gang på gang over lengre tid, er det ikke rart en blir mett av medlidenhetsfølelser.

Lenke til kommentar

Er man psykopat om man etter hvert har fått et apatisk forhold til terror? Om man ikke engang gidder å se nyhetsinnslaget om det siste terrorangrepet fordi man er lei av det, og fordi man tenker at det ikke er politisk vilje til å gjøre noe med det uansett?

Nei, eg tror det er en helt naturlig forsvarsmekanisme at man etter å ha sett / hørt om terror alle steder blir litt likegyldig.

Skal du ta inn over deg all elendighet i verden og føle med alt og alle så tar det knekken på deg. Det gjør deg ikkje til ett dårlig menneske at du ikkje går rundt og føler med alt og alle når det skjer noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke mer psykopatisk.

Spørsmålet er heller om man blir traumatisert, eller aksepterer at sjansen er uendelig liten for å bli rammet, og stole på at nok blir gjort for å forhindre en økning i antall alvorlige hendelser.

Befolkningen BLIR traumatisert av å høre om terror.

Det er det som er hele poenget MED terror. Å gjøre at folk får en irrasjonell frykt for å bli drept.

Selv om -- som nevnt utallige ganger -- sjansen for å bli påkjørt og drept, sjansen for ta sitt eget liv på grunn av en depresjon som bygger seg opp over flere år, selv om du er frisk i dag, sjansen for å bli utsatt for en fatal ulykke på arbeidsplassen, sjansen for å bli drept av venner, en sjalu kjæreste, sine egne foreldre eller barn ALLE er større enn for å bli drept av terror:

Sjansen for å bli myrdet av noen du kjenner -- en ikke-muslim -- er mange ganger høyere enn for å bli drept av terror.

Går vi rundt livredde for å bli drept av menneskene vi omgås med -- når vi vet at disse er farligere for oss enn terrorister?

Nei.

Når jeg faktisk tenker meg om, så er det gjerne MER rasjonelt å ikke tenke så mye på det:

Så lenge det ikke er noen du kjenner, og problemer er så lite, så er det akkurat som å høre om en busskrasj.

Det er trist, vi er glad for at ingen vi kjenner ble drept, og om vi møter noen av de sørgende -- så vil vi selvsagt føle empati med dem.

Det er en irrasjonell frykt, skapt av traumer.

Om vi blir mer redde for muslimer, arabere eller menn med skjegg, så er det svært uheldig.

På samme måte som vi ikke er livredde for menneskene vi kjenner, er det å ikke vie så mye tanker til det en sunnere holdning enn å ikke å tørre å ta bussen, ikke tørre å fly eller å ikke tørre å gå på arbeid, fordi man kan dø om man går ut av sengen om morgenen.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det gjør deg ikkje til ett dårlig menneske at du ikkje går rundt og føler med alt og alle når det skjer noe.

Snakker ikke bare om medfølelse, men nå blir jeg ikke engang sint. Gir bare mer eller mindre faen, fordi det ikke ser ut til å være vilje til å gjøre noe med det. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Å bli apatisk vil jeg si er normalt, og er en måte mange mennesker takler tunge ting. Jeg vil si at det største psykologiske fenomenet rundt terrorisme er de som blir sinte, frustrerte og oppgitt over ting de ikke har noen kontroll over. Det er en oppskrift på misantropi og depresjon. 

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du bry deg, mest sannsynlig gir dette ingen innvirkninger i ditt liv da det ikke gjaldt noen personer du kjenner osv. Skal man bry seg om terror vinner terroristene,  første treffet på google tilsier at 1 av 20 -millioner dør av terror, og det er like stor sannsynlighet for å dø av sitt eget møblement i sitt eget hus. 1 av 100 før forresten i bilulykker i følge samme statistikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg snakker normalt ikke om terror, for det er nettopp det terroristene vil at vi skal gjøre. TV2 sørger uansett for at de som vil meske seg i terror, får både munn og rompe full av det.

Uansett, hvis du får reaksjoner, er alt mulig og tillatt. Ved et dødsfall i nær familie kan man se alle mulige reaksjoner: sinne, aggresjon, apati, gråt, fremmedgjøring. Hvis du ikke føler noe spesielt er du i hvert fall ikle psykopatisk.

Lenke til kommentar

Å bli apatisk vil jeg si er normalt, og er en måte mange mennesker takler tunge ting. Jeg vil si at det største psykologiske fenomenet rundt terrorisme er de som blir sinte, frustrerte og oppgitt over ting de ikke har noen kontroll over. Det er en oppskrift på misantropi og depresjon. 

I utgangspunktet vil jeg si det er sunt å bli sint når noen dreper, men når ingenting blir gjort er det bedre å gi faen. 

Hvorfor skal du bry deg, mest sannsynlig gir dette ingen innvirkninger i ditt liv da det ikke gjaldt noen personer du kjenner osv. 

I utgangspunktet må man være leftist for å stille et slikt spørsmål. For rightists er det naturlig å bry seg om sitt eget folk og sin egen kultur. Men siden ingenting blir gjort er det faktisk ingen grunn til å bry seg. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...