Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angående hjerteinfrakt


coby

Anbefalte innlegg

 

Bare bacon og pølser?

 

 

Jeg sa "processed food" , mat som er tilsatt greier : bacon , pølser , salami......

 

 

Det er dessverre slik at noe bacon er tilsatt andre ting enn startråproduktet.

 

Det går likevel an å røyke bacon og selge det på en mer naturlig måte. Så får folk strides om hvorvidt det ekstra smakfulle røyktilsatte baconfettet er så forferdelig eller om kroppen takler det på en fin måte.

 

Spesiellt baconterninger er enkle å lage til "pølsefarse". Det ser jo ut som rosa firkantede knotter. Da er det ikke enkelt for forbruker å se det ved å betrakte kjøttet når de rasker det med seg i fra kjøledisk. Mange glemmer å lese innholdsfortegnelse på mat. Og om de gjør det så skjer det gjerne likevel litt for sjeldent. En blir kanskje ikke nok bevisst på hva som er ferdigmat og hva som er "back to basics" mat.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan man seriøst få hjertestans når man sover?

 

Ingen spørsmål er dumme.

Nei. Hjertet har en egen liten hjerne som er i direkte kontakt med den store hjernen. De sover på skift. Når storhjernen sover, vil hjertehjernen passe på at hjertet ikke stopper, helt til storhjernen våkner. I verste fall vekker hjertehjernen storhjernen og varsler at hjertet stopper i løpet av 10 sekunder. Det er derfor du har sett på film at noen våkner i panikk og siden plutselig dør.

 

Og så skjønte du at dette bare var fjas. Jeg har overvåket et titalls dødsfall, bare 2 var våkne når hjertet stoppet.

 

Seriøs da mann.

 

Så alle de du har overvåket har sovet når hjerte har stoppet?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Så alle de du har overvåket har sovet når hjerte har stoppet?

 

Ja, alle unntatt 2 der hjertet stoppet mens de var ved bevissthet. 

 

Er det ikke veldig unaturlig? 

 

 

Nei, tvert om. Det vanligste er at personer er ubevisste når hjertet til slutt stopper.

Lenke til kommentar

 

Er du sykepleier på kardiologisk elns. da? Eller har leger tid til å chatte på diskusjonsfora?

Leger har ikke fritid da mener du?

 

 

Vet ikke. Det får du spør et knippe leger om synes jeg. Noen leger jeg har vært borti har nesten ikke fritid, med unntak av når de ikke er på jobb. Men, jeg har jo ikke vært borti for mange leger da heldigvis.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Så alle de du har overvåket har sovet når hjerte har stoppet?

 

Ja, alle unntatt 2 der hjertet stoppet mens de var ved bevissthet. 

 

Er det ikke veldig unaturlig? 

 

 

Nei, tvert om. Det vanligste er at personer er ubevisste når hjertet til slutt stopper.

 

Er du lege? Spesialist innen hjerte?

 

Virker å besitte bra kunnskap om dette.

Lenke til kommentar

 

1) kan man ha medfødte hjerteproblemer uten å vite om det? hvordan går det ann?

 

2) hvor vanlig er det at unge får hjerteinfrakt, og hva skyldes det?

 

 

1) Når man snakker om "medfødte hjerteproblemer" så snakker man gjerne om malformasjoner. Dette oppdages i høy grad i fosterlivet eller tidlig barneår, og det er meget sjeldent at dette diagnostiseres som voksen. Det er noen arvelige former for hjertearytmier som f.eks. ARVC som er en meget sjelden tilstand, men har en arvelig tendens. Det er 1 av 5000 som får dette, dvs. 0,02%, så ikke stress med det.

 

Dette er på et teoretisk plan. 

 

2) det er høyst uvanlig at unge får hjerteinfarkt. Årsaken til hjerteinfarkt er som hovedregel en blodpropp i en av arteriene som forsyner hjertemuskulaturen med blod. Dette skjer oftest ved at man over mange år (20 år +) bygger opp plakk i arteriene som til slutt blir innsnevret og kan sprekke, slit at blodåren skades og en propp dannes. De som får dette i yngre alder er f.eks. de som har en udiagnostisert eller ukontrollert familiær hyperkolesterolemi som rett og slett betyr at man har høyt kolesterol av genetisk årsak.

 

Når vi snakker om meget sjeldne sykdommer, så er ette en usikkerhet vi bare må leve med. Livet er uforutsigbart fra den dagen vi blir født, og vi kan ikke sikre oss mot alle sykdommer som finnes, det er helt umulig. Mennesker er en skapning som fungerer generelt veldig bra, og vi pleier å få symptomer når vi blir syke - da skal man gå til legen. Har du ingen symptomer og du føler deg frisk, så er det heller ingen grunn til at du skal være syk. Snakk med legen din om du er usikker! :)

Lenke til kommentar

 

 

1) kan man ha medfødte hjerteproblemer uten å vite om det? hvordan går det ann?

 

2) hvor vanlig er det at unge får hjerteinfrakt, og hva skyldes det?

 

 

1) Når man snakker om "medfødte hjerteproblemer" så snakker man gjerne om malformasjoner. Dette oppdages i høy grad i fosterlivet eller tidlig barneår, og det er meget sjeldent at dette diagnostiseres som voksen. Det er noen arvelige former for hjertearytmier som f.eks. ARVC som er en meget sjelden tilstand, men har en arvelig tendens. Det er 1 av 5000 som får dette, dvs. 0,02%, så ikke stress med det.

 

Dette er på et teoretisk plan. 

 

2) det er høyst uvanlig at unge får hjerteinfarkt. Årsaken til hjerteinfarkt er som hovedregel en blodpropp i en av arteriene som forsyner hjertemuskulaturen med blod. Dette skjer oftest ved at man over mange år (20 år +) bygger opp plakk i arteriene som til slutt blir innsnevret og kan sprekke, slit at blodåren skades og en propp dannes. De som får dette i yngre alder er f.eks. de som har en udiagnostisert eller ukontrollert familiær hyperkolesterolemi som rett og slett betyr at man har høyt kolesterol av genetisk årsak.

 

Når vi snakker om meget sjeldne sykdommer, så er ette en usikkerhet vi bare må leve med. Livet er uforutsigbart fra den dagen vi blir født, og vi kan ikke sikre oss mot alle sykdommer som finnes, det er helt umulig. Mennesker er en skapning som fungerer generelt veldig bra, og vi pleier å få symptomer når vi blir syke - da skal man gå til legen. Har du ingen symptomer og du føler deg frisk, så er det heller ingen grunn til at du skal være syk. Snakk med legen din om du er usikker! :)

 

1) av de tilfellene jeg har lest, så er det veldig mange som får utslag av den medfødte hjertefeilen i 20-30 åra? Sjekk han fotballspilleren fra newcastle f.eks, http://www.tv2.no/a/9172052/.

Itilegg dale oen, som var godt over 20-åra.

Lenke til kommentar

 

Så altså du kan ha en hjertefeil nå, som du ikke har oppdaga? Vil ikke det evt gi utslagg på en blodprøve?

Nei.

 

Med andre ord, du kan altså ha en hjertefeil akkurat nå som du ikke vet om? Og som kan føre til at hjertet ditt stopper opp når du minst aner det?

Lenke til kommentar

 

 

Så altså du kan ha en hjertefeil nå, som du ikke har oppdaga? Vil ikke det evt gi utslagg på en blodprøve?

Nei.

 

Med andre ord, du kan altså ha en hjertefeil akkurat nå som du ikke vet om? Og som kan føre til at hjertet ditt stopper opp når du minst aner det?

 

 

Naturligvis?

 

Du kan også dø av hjerneslag når som helst. Livet er usikkert.

Lenke til kommentar

Jeg tror en overdreven mengde ikke er så bra , kanskje kroppen får for mye kalsium ?

 

 

Bacon/pølser aka processed food er fy fy i store mengder , så det på en UK dokumentar.

Bare bacon og pølser?

Jeg sa "processed food" , mat som er tilsatt greier : bacon , pølser , salami......

 

"Processed food" er prosessert mat, altså mat man har gjort noe med. Å tilsette er ikke det eneste man kan gjøre med mat og alle tilsetninger er heller ikke farlige. Det er skummelt å bruke slike uttrykk som det for å prøve å sette et negativitetstegn ved noe.

 

Hvis du serverer en fiskesuppe av selvfisket fisk og grønnsaker fra din egen hage så serverer du prosessert mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så altså du kan ha en hjertefeil nå, som du ikke har oppdaga? Vil ikke det evt gi utslagg på en blodprøve?

Nei.

 

Med andre ord, du kan altså ha en hjertefeil akkurat nå som du ikke vet om? Og som kan føre til at hjertet ditt stopper opp når du minst aner det?

 

Å finne hjertefeil kan være litt av en prosess med mange forskjellige tester og instrument.

Lenke til kommentar

 

 

 

1) kan man ha medfødte hjerteproblemer uten å vite om det? hvordan går det ann?

 

2) hvor vanlig er det at unge får hjerteinfrakt, og hva skyldes det?

 

 

1) Når man snakker om "medfødte hjerteproblemer" så snakker man gjerne om malformasjoner. Dette oppdages i høy grad i fosterlivet eller tidlig barneår, og det er meget sjeldent at dette diagnostiseres som voksen. Det er noen arvelige former for hjertearytmier som f.eks. ARVC som er en meget sjelden tilstand, men har en arvelig tendens. Det er 1 av 5000 som får dette, dvs. 0,02%, så ikke stress med det.

 

Dette er på et teoretisk plan. 

 

2) det er høyst uvanlig at unge får hjerteinfarkt. Årsaken til hjerteinfarkt er som hovedregel en blodpropp i en av arteriene som forsyner hjertemuskulaturen med blod. Dette skjer oftest ved at man over mange år (20 år +) bygger opp plakk i arteriene som til slutt blir innsnevret og kan sprekke, slit at blodåren skades og en propp dannes. De som får dette i yngre alder er f.eks. de som har en udiagnostisert eller ukontrollert familiær hyperkolesterolemi som rett og slett betyr at man har høyt kolesterol av genetisk årsak.

 

Når vi snakker om meget sjeldne sykdommer, så er ette en usikkerhet vi bare må leve med. Livet er uforutsigbart fra den dagen vi blir født, og vi kan ikke sikre oss mot alle sykdommer som finnes, det er helt umulig. Mennesker er en skapning som fungerer generelt veldig bra, og vi pleier å få symptomer når vi blir syke - da skal man gå til legen. Har du ingen symptomer og du føler deg frisk, så er det heller ingen grunn til at du skal være syk. Snakk med legen din om du er usikker! :)

 

1) av de tilfellene jeg har lest, så er det veldig mange som får utslag av den medfødte hjertefeilen i 20-30 åra? Sjekk han fotballspilleren fra newcastle f.eks, http://www.tv2.no/a/9172052/.

Itilegg dale oen, som var godt over 20-åra.

 

 

Dale Oen døde ikke av hjertefeil men hjerteinfarkt. Dvs. han hadde åreforkalkninger som gjorde at årene til slutt ble for tette, og han fikk infarkt. Dette er ikke en hjertefeil, men metabolsk tilstand. Når det gjelder fotballspilleren så er det enda ikke avklart hva som er årsak til død. Dette er nå 2 av xxxxxx antal idrettsutøvere.

 

Dette tilhører til svært sjeldne tilfellene, og som jeg nevnte i stad så lever vi med en viss risiko og usikkerhet. Det gjør vi alle sammen, og det er en del av det å være et biologisk vesen. Det er milioner av celler som samarbeider til enhver tid, og noen er bare uheldige desværre med at de enten er født med sykdom eller er genetisk disponert for å utvikle sykdom. Vi kan ikke gå rundt å bekymre oss over dette, og jeg vil STERKT anbefale deg å se dette her, for jeg tror du er en liten hypokonder - noe de aller fleste av oss er, inkludert meg selv.

 

Vær så snill å se disse klippene, og gi gjerne en tilbakemelding på om det forandrer tankesettet ditt. Hvis jeg har forstått deg riktig, så er du redd for hjertesykdom. Hvis jeg ikke har forstått deg riktig, så beklager jeg det, men Wilhelmsen er verdt å se uansett :)

 

 

https://tv.nrk.no/serie/lindmo/muhu12000617/25-02-2017

 

https://tv.nrk.no/serie/torp/nnfa52041916/19-04-2016

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Processed food" er prosessert mat, altså mat man har gjort noe med. Å tilsette er ikke det eneste man kan gjøre med mat og alle tilsetninger er heller ikke farlige. Det er skummelt å bruke slike uttrykk som det for å prøve å sette et negativitetstegn ved noe.

 

Hvis du serverer en fiskesuppe av selvfisket fisk og grønnsaker fra din egen hage så serverer du prosessert mat.

 

 

Du er selvsagt inne på en viktig nyanse.

 

Men, når du lager maten selv, så kan du f.eks. selv velge hvilken mengde salttilsetning maten skal få, og liknende balansering. Du kan sløyfe enkelte ferdigmatstilsetninger, og få maten til å smake nøyaktig like godt, bedre (evt. også dårligere om du har lyst).

 

En del ferdigmatstilsetninger går gjerne på å få spedd ut de dyre råstoffene inntil man ikke kan gjøre det mer. De kan også koke ihjel poteter og slikt f.eks. Hjemme så kan du bevare en del vitaminer i potetene ved å koke dem skånsomt. Du kan ete skallet fra poteter hjemme, mens ferdigpotet skrelles omtrent alltid (med unntak av visse potetbåter og sånne greier).

 

 

@AnnonymG:

Det kan godt hende at han er en ordentlig ivrig nysgjerrigper også, som en alternativ forklaring. Men siden han spør så mye så er det en viss sjanse for at han er bekymret over hjertehelse.

 

Eller kanskje han prøver å fortelle at på tross av at man er utrolig flinke blitt med hjerteforståelse, undersøkelse og reparasjoner, så er det ting som faller "utenfor radar".

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

1) kan man ha medfødte hjerteproblemer uten å vite om det? hvordan går det ann?

 

2) hvor vanlig er det at unge får hjerteinfrakt, og hva skyldes det?

 

 

1) Når man snakker om "medfødte hjerteproblemer" så snakker man gjerne om malformasjoner. Dette oppdages i høy grad i fosterlivet eller tidlig barneår, og det er meget sjeldent at dette diagnostiseres som voksen. Det er noen arvelige former for hjertearytmier som f.eks. ARVC som er en meget sjelden tilstand, men har en arvelig tendens. Det er 1 av 5000 som får dette, dvs. 0,02%, så ikke stress med det.

 

Dette er på et teoretisk plan. 

 

2) det er høyst uvanlig at unge får hjerteinfarkt. Årsaken til hjerteinfarkt er som hovedregel en blodpropp i en av arteriene som forsyner hjertemuskulaturen med blod. Dette skjer oftest ved at man over mange år (20 år +) bygger opp plakk i arteriene som til slutt blir innsnevret og kan sprekke, slit at blodåren skades og en propp dannes. De som får dette i yngre alder er f.eks. de som har en udiagnostisert eller ukontrollert familiær hyperkolesterolemi som rett og slett betyr at man har høyt kolesterol av genetisk årsak.

 

Når vi snakker om meget sjeldne sykdommer, så er ette en usikkerhet vi bare må leve med. Livet er uforutsigbart fra den dagen vi blir født, og vi kan ikke sikre oss mot alle sykdommer som finnes, det er helt umulig. Mennesker er en skapning som fungerer generelt veldig bra, og vi pleier å få symptomer når vi blir syke - da skal man gå til legen. Har du ingen symptomer og du føler deg frisk, så er det heller ingen grunn til at du skal være syk. Snakk med legen din om du er usikker! :)

 

1) av de tilfellene jeg har lest, så er det veldig mange som får utslag av den medfødte hjertefeilen i 20-30 åra? Sjekk han fotballspilleren fra newcastle f.eks, http://www.tv2.no/a/9172052/.

Itilegg dale oen, som var godt over 20-åra.

 

 

Dale Oen døde ikke av hjertefeil men hjerteinfarkt. Dvs. han hadde åreforkalkninger som gjorde at årene til slutt ble for tette, og han fikk infarkt. Dette er ikke en hjertefeil, men metabolsk tilstand. Når det gjelder fotballspilleren så er det enda ikke avklart hva som er årsak til død. Dette er nå 2 av xxxxxx antal idrettsutøvere.

 

Dette tilhører til svært sjeldne tilfellene, og som jeg nevnte i stad så lever vi med en viss risiko og usikkerhet. Det gjør vi alle sammen, og det er en del av det å være et biologisk vesen. Det er milioner av celler som samarbeider til enhver tid, og noen er bare uheldige desværre med at de enten er født med sykdom eller er genetisk disponert for å utvikle sykdom. Vi kan ikke gå rundt å bekymre oss over dette, og jeg vil STERKT anbefale deg å se dette her, for jeg tror du er en liten hypokonder - noe de aller fleste av oss er, inkludert meg selv.

 

Vær så snill å se disse klippene, og gi gjerne en tilbakemelding på om det forandrer tankesettet ditt. Hvis jeg har forstått deg riktig, så er du redd for hjertesykdom. Hvis jeg ikke har forstått deg riktig, så beklager jeg det, men Wilhelmsen er verdt å se uansett :)

 

 

https://tv.nrk.no/serie/lindmo/muhu12000617/25-02-2017

 

https://tv.nrk.no/serie/torp/nnfa52041916/19-04-2016

 

 

Den videoen er ganske lang, men om jeg ikke skjønte feil så er han en ekspert på hypokondrere.

 

Men om du skulle gjette. Hvor stor sannsynlighet er det for at en man blir født med en alvorlig medfødt hjertefeil? Hvordan klarer de ikke å oppdage de tidlig i barneårene? Folk blir tatt av en hjertesykdom sent uti årene, uten at de selv aner at de har hatt en slik medfødt hjertefeil.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så altså du kan ha en hjertefeil nå, som du ikke har oppdaga? Vil ikke det evt gi utslagg på en blodprøve?

Nei.

 

Med andre ord, du kan altså ha en hjertefeil akkurat nå som du ikke vet om? Og som kan føre til at hjertet ditt stopper opp når du minst aner det?

 

Å finne hjertefeil kan være litt av en prosess med mange forskjellige tester og instrument.

 

Noe jeg synes er ganske rart.

 

Hvorfor innfører man ikke årlig hjertetest f.eks?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...