Gå til innhold

Investere i gull og sølv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gull er etter min mening tull å investere i da det finnes ganske mye av det og bruksområdene er relativt få, gull har en kunstig verdi pga. at land har "gullreserver". Hvis du tenker på atomkrig eller noe i den duren så er heller ikke gull verdt noe vil jeg anta, tungt og unyttig.

Kobber er en lur investering eller noe annet som faktisk er brukbart.

http://www.macrotrends.net/1333/historical-gold-prices-100-year-chart

http://www.macrotrends.net/1470/historical-silver-prices-100-year-chart

http://www.macrotrends.net/1476/copper-prices-historical-chart-data

Edit; Hvis du investerer i gull så "må" du ha det fysisk, men mynter er bare fordyrende. Er det i et eller annet investeringsprogram/system så eier du teknisk sett ikke noe gull da du ikke kan si at de skal sende deg X gram i posten...

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Sjekk historikken. Tenker du langsiktig, ville jeg kjøpt indeksfond. 

Tilbake i 2011,2012 var sølvprisen jevn over dobbelt så høy som i dag (+ $36 per unse), og en kort periode nesten opp i $50. I dag ligger sølvprisen på $17,5. For oss nordmenn har det vært litt å hente i at dollar er styrket kraftig i forhold til NOK, men det er i praksis valuta-trading, ikke sølv-investeringen sin fortjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Gull og sølv mynter er fritatt fra moms.

Ikke kjøp sølv, for DET er tungt i forhold til verdien det.

Ikke fall i "muh copper bullion!" fellen. Det finnes UHORVELIGE GIGANTISKE MENGDER kobber i verden. Det er ikke verdt en dritt nesten.

Kjøp så rent gull som mulig (999 eller 999.9 rent) og finn et bra sted å gjemme det. Eller kjøp en jævlig tykk safe som du bolter fast i betong. Regn med å bruke noen titusener på bare safen i så fall.

Ikke gå "all in" i gull. Bare ha litt. 

Ikke fall for gull-bank apper. Hvis du ikke har det fysisk så har du ingen garantier uansett hvor mye de sier "vi garanterer!"

Lenke til kommentar

Gull er etter min mening tull å investere i da det finnes ganske mye av det og bruksområdene er relativt få, gull har en kunstig verdi pga. at land har "gullreserver". Hvis du tenker på atomkrig eller noe i den duren så er heller ikke gull verdt noe vil jeg anta, tungt og unyttig.

Kobber er en lur investering eller noe annet som faktisk er brukbart.

http://www.macrotrends.net/1333/historical-gold-prices-100-year-chart

http://www.macrotrends.net/1470/historical-silver-prices-100-year-chart

http://www.macrotrends.net/1476/copper-prices-historical-chart-data

Edit; Hvis du investerer i gull så "må" du ha det fysisk, men mynter er bare fordyrende. Er det i et eller annet investeringsprogram/system så eier du teknisk sett ikke noe gull da du ikke kan si at de skal sende deg X gram i posten...

Kobber er tungvinnt å spare i. Ikke mye verdi per mynt. 

Ville du heller hatt gullbarer enn mynter?

Anonymous poster hash: f5033...3d8

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

La meg skyte inn her... Gullbarrer koster 25% i moms i tillegg til gullprisen.

Fordyrende med gullmynter? Pøh...

Lenke til kommentar

Ikke fall i "muh copper bullion!" fellen. Det finnes UHORVELIGE GIGANTISKE MENGDER kobber i verden. Det er ikke verdt en dritt nesten.

Kjøp så rent gull som mulig (999 eller 999.9 rent) og finn et bra sted å gjemme det. Eller kjøp en jævlig tykk safe som du bolter fast i betong. Regn med å bruke noen titusener på bare safen i så fall.

Ikke fall for gull-bank apper. Hvis du ikke har det fysisk så har du ingen garantier uansett hvor mye de sier "vi garanterer!"

Kjøpe gull nå er ikke smart, kjøpt for 5år siden, ja.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvorfor kjøper man gull? For å "investere" eller for å hedge? DET er spørsmålet man må stille seg og svaret er hedge.

Lenke til kommentar

Gull ligger på omtrent samme nivå nå som for fem år siden. Dvs. 20% høyere enn for fem år siden. Og så har krona svekket seg også, da, så du må betale litt mer. Men gull er fortsatt 40% under toppen i 2011.

Gull kan ha en verdi som hedge i en halvalvorlig økonisk kollaps, som f.eks. 2008, men ikke i et armageddon-scenario. Putt maks 10% av sparepengene i gull, spør du meg.

Anonymous poster hash: aaec1...d84

Lenke til kommentar

Hva er smart nå da? Dollar? 

Lenke til kommentar

Vil du kjøpe gull nå, så gjør det. Jeg vil sette inn mere på fondet mitt når det en gang i fremtiden går ned i verdi på børsene. :)

Det vil komme, men ingen vet når det vil skje :nei:

Da risikerer du å vente lenge. Hvorfor ikke kjøpe deg inn litt mer i dag?

Lenke til kommentar

Gull og sølv holder verdien bra. I tillegg er de en god sikring mot kriser. Spesielt mynter og mindre enheter vil være svært nyttig om krisen inntreffer.

Jeg er helt uenig i de som sier at gull og sølv ikke hører til investeringer. De bør være en del av ethvert portefølje om folk faktisk har penger til å investere med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...