Gå til innhold

Svensk filtersystem lar deg vaske rent uten vaskemiddel og varmt vann

Anbefalte innlegg

Vil ikke filteret bli fult?

Kanskje det kan renses ved å spyle vann igjennom det baklengs?

og vil ikke vannet bli urent igjen så fort det begynner å vaske og være ubrukelig for resten av skitt og smuss?

Da pumper man det sikkert ut, og fyller på med mer renset vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer vel så enkelt som at man skyller plagget med renset vann og får skittent vann, så sender man skittent vann gjennom filteret og får rent vann, så gjentar man dette til plagget er rent.

At filtre går tett har vi hatt løsninger på i tusenvis av år.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"Deretter lot han Swerea IVF vurdere filtersystemet. Der ble det konstatert godkjent rengjøringseffekt."

Tror du ikke de folka har tatt med bakterier og andre ulumskheter i testingen sin henrikwl?

Et problem som jeg lurer på er hvordan man skal bli kvitt varmtvannet, på maskinen her i huset så er det den som står for oppvarming. Laveste program er 30 grader ellers så er det bare skylling og sentrifugering. Kunne gjerne ha tatt med hvilke vaskeprogram man skal kjøre og hvor lang tid det tar å få ting rent.

Hva tror du? Er det sånn at ett test-stempel garanterer at det er ett kvalitetsprodukt?

Filtersystemer og vann er en av de bransjene med mest svindel og pseudovitenskap, så her satt jeg med en eneste gang på skepsis brillene.

Etter litt gogling ser jeg at Swerea IVF har utført en test ihht "EU Ecolabel test for detergents".

Innholdet i testen kan man også google seg fram til.

Testmetoden nevner ikke i ett eneste ord virus eller bakterier. Blod er nevnt, men testen tillatter feil på opptil tre av testmaterialene. Man kan derfor få godkjent resultat uten at middelset er i stand til å fjerne biologisk materiale.

Så selv om det er godkjent, vet vi ingenting om det kan fjerne virus i ett putetrekk etter omgangssyke.

Vann løser ikke fett, og kan dermed ikke løse mange biologiske stoffer. At man bruker dette i edreboliger er sjokkerende. Man setter livet til disse menneskene i fare dersom det viser seg at dette ikke virker mot virus.

Kan TU grave dypere? Få tak i rapporten?

Lenke til kommentar

Fjerner du smuss og skitt så fjerner du også næringsgrunnlaget til bakteriene. ;)

Vel og bra det, men bakterier kan leve i dagevis og ukevis med lite mat, så med mindre du lar genseren ligge i en måned etter du har vasket den så ligger de bare der på vent og begynner å fråtse med en gang du tar på deg klærne igjen.

Jeg aner ikke hvordan Swerea IVF testet dette, så at de sier det er "godkjent effekt" er verdiløst. Uten at jeg har brukt ekstremt mye tid på å undersøke, så fant jeg ut at Swerea IVF er et halvstatlig svensk forskningsinstitutt som har fokus på indistruell utvikling - og ingenting som antyder at de er noen autoritet på helsemessige spørsmål. Hadde de vært noe tilsvarende det norske helsedirektoratet hadde det vært noe, men det virker som sagt ikke som at de er det.

Testet ihht "EU Ecolabel test for detergents".

Fult mulig å bli godkjent uten å virke på f.eks blod.

Se side 32; http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/documents/Performance%20Test%20Laundry%20Detergents.pdf

Lenke til kommentar

...

Vann løser ikke fett, og kan dermed ikke løse mange biologiske stoffer.

...

Allikevel er det akkurat det man sier i teksten: "Ved at vannet blir fritt for salter, mineraler, metaller og oppløste gasser får det rengjørende egenskaper og kan løse opp smuss og fett."

Glem testen og fokuser heller på den påståtte rengjørende egenskapen til ekstrem rent vann. Klarer du å grave frem forskning som sier at ekstremt vann *ikke* har rengjørende egenskaper er det mye mer interessant enn at du pirker på minimumskrav for å bestå en test..

• Liker 1
Lenke til kommentar

...

Vann løser ikke fett, og kan dermed ikke løse mange biologiske stoffer.

...

Allikevel er det akkurat det man sier i teksten: "Ved at vannet blir fritt for salter, mineraler, metaller og oppløste gasser får det rengjørende egenskaper og kan løse opp smuss og fett."

Glem testen og fokuser heller på den påståtte rengjørende egenskapen til ekstrem rent vann. Klarer du å grave frem forskning som sier at ekstremt vann *ikke* har rengjørende egenskaper er det mye mer interessant enn at du pirker på minimumskrav for å bestå en test..

Fett er ikke løsbart av vann....sier all kjemi de siste 2000 årene. Påstanden om at desilliert vann kan løse fett er ren løgn. Slike ting provoserer meg, spesielt når det brukes til å vaske putetrekk til eldre fordi en innkjøper har blitt lurt trill rundt av logoer på produktet. 

Om det er vann fra en sølepytt eller vann som har passert ett filter med osmose og harpiks har ingen betydning. Vann kan ikke løse fett. 

Den eneste måten vann fjerner fett er som transport bort fra tekstilene etter at fettet er mekanisk fjernet - noe som skjer i en vaskemaskin, men prosessen er mye mer effektiv, og grundig, med litt kjemisk hjelp.

Prøv følgende ekperiment; Ta litt smør i ett glass, kjøp en kanne med desillert vann på biltema, og forsøk å vaske bort smøret.

Når det ikke går;

Ta en dråpe Zalo. Skyll rent med vann fra springen.

Det du kan se, ta på, og gjøre i ditt eget kjøkken er mye mer verd enn det du leser på internett.

Lenke til kommentar

Det fungerer vel så enkelt som at man skyller plagget med renset vann og får skittent vann, så sender man skittent vann gjennom filteret og får rent vann, så gjentar man dette til plagget er rent.

At filtre går tett har vi hatt løsninger på i tusenvis av år.

Den filterspylingen kan vel løses med et system som inkluderer en tilbakeslagsventil i kombinasjon med åpning ut i sluket på en magnetventil de sekundene det tar å få spylt filteret. Om jeg tenker feil om tilbakeslagsventilen, så kan to magnetventiler fint benyttes i tandem. Er bare å velge riktig type (normalt åpen vs. normalt stengt) på de respektive stedene de skal gjøre en jobb.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste måten vann fjerner fett er som transport bort fra tekstilene etter at fettet er mekanisk fjernet - noe som skjer i en vaskemaskin, men prosessen er mye mer effektiv, og grundig, med litt kjemisk hjelp.

Prøv følgende ekperiment; Ta litt smør i ett glass, kjøp en kanne med desillert vann på biltema, og forsøk å vaske bort smøret.

Når det ikke går;

Ta en dråpe Zalo. Skyll rent med vann fra springen.

Det du kan se, ta på, og gjøre i ditt eget kjøkken er mye mer verd enn det du leser på internett.

Fant denne da. Påstander om at deionisert vann løser metaller.

https://www.finishing.com/138/06.shtml

Endret av G
Lenke til kommentar

Testet ihht "EU Ecolabel test for detergents".

Fult mulig å bli godkjent uten å virke på f.eks blod.

Se side 32; http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/documents/Performance%20Test%20Laundry%20Detergents.pdf

Ja, se der ja. Jeg syntes det luktet svidd av dette her.

Nei, nei, nei. Så feil som det får blitt. Det eneste som betyr noe her, er testing, det som skal glemmes er påstanden om at "destillert vann kan løse opp fett" inntil det foreligger dokumentasjon på at så er tilfelle. Det foreligger foreløpig ikke, derfor forkaster vi påstanden og holder fast ved det vi allerede vet: nemlig at vann ikke kan løse opp fett.

Lenke til kommentar

...

Fett er ikke løsbart av vann....sier all kjemi de siste 2000 årene. Påstanden om at desilliert vann kan løse fett er ren løgn.

...

2000 år du! Hvor lenge har 'kjemi' eksistert som egen vitenskapsgren igjen? 300 år? Og hvor lenge har det vært teknisk mulig å fremstille ultrarent vann? 40 år?

Erfarne friluftsfolk har for øvrig fortalt meg at den enkleste måten å ta oppvasken på etter en bedre middag ute i det fri er å slenge panna i bekken over natta. Du trenger litt fart på vannet men da skal også panna som er fullt av fiskerester og stekefett bli gullende ren.. ;)

(så får det heller være at erfarne friluftsfolk har en litt løs definisjon av 'gullende ren')

• Liker 1
Lenke til kommentar

...

Fett er ikke løsbart av vann....sier all kjemi de siste 2000 årene. Påstanden om at desilliert vann kan løse fett er ren løgn.

...

2000 år du! Hvor lenge har 'kjemi' eksistert som egen vitenskapsgren igjen? 300 år? Og hvor lenge har det vært teknisk mulig å fremstille ultrarent vann? 40 år?

Erfarne friluftsfolk har for øvrig fortalt meg at den enkleste måten å ta oppvasken på etter en bedre middag ute i det fri er å slenge panna i bekken over natta. Du trenger litt fart på vannet men da skal også panna som er fullt av fiskerester og stekefett bli gullende ren.. ;)

(så får det heller være at erfarne friluftsfolk har en litt løs definisjon av 'gullende ren')

Ja, beklager, 2000 år er helt feil. Jeg tar selvkritikk og ser nå at jeg skulle skjekket påstandene mine bedre. At vann alene ikke er godt nok som vaskemiddel er kunnskap vi har hatt i 4800 år, eller mer. Jeg bommet grovt der. 

Destillering av vann har vi klart i 1800 år. Ikke i 40.

At man tar vasken i bekken er fremdles helt vanlig mange steder i verden, og det fungerer bra, mest på grunn av at man har store mengder vann som transportmedium, (Vi har alle sett Aksepott sitte i en frossen bekk og banke på plaggene; dette måtte man gjøre for å mekanisk fjerne urenheter) Enkelte mineraler i bekke-vann har også gunstige rengjøringsegenskaper.

Men jeg trodde denne diskusjonen handlet om super-rent vann. Har du skiftet mening?

Lenke til kommentar

...

...

Ja, beklager, 2000 år er helt feil. Jeg tar selvkritikk og ser nå at jeg skulle skjekket påstandene mine bedre. At vann alene ikke er godt nok som vaskemiddel er kunnskap vi har hatt i 4800 år, eller mer. Jeg bommet grovt der.

Dette er du sikker på? Har 'vi' hatt kunnskap om vannets utilstrekkelighet som vaskemiddel siden før pyramidene ble bygget? Hvem er 'vi' og hvilket sammenlikningsgrunnlag hadde de? Hvilket vaskemiddel hadde de for 4800 år siden som var bedre enn vann? Er denne kunnskapen skrevet ned et sted? GT?

Destillering av vann har vi klart i 1800 år. Ikke i 40.

Destillert vann er ikke det samme som ultrarent vann, det kan godt være et skritt på veien men det er altså ikke det samme. 

Men jeg trodde denne diskusjonen handlet om super-rent vann. Har du skiftet mening?

Jeg er oppriktig interessert i å lære om vannets egenskaper, denne artikkelen nevner at ultrarent vann skal ha rengjørende egenskaper og jeg tok med bekkeeksempelet for å vise at også mer ordinært vann under visse forhold kan ha de samme egenskapene. Jeg kan ikke se at du viser noe som helst nivå av nysgjerrighet eller forskertrang, alt jeg ser er en som bare er ute etter å fortelle oss at alt annet enn kjemikalier er utilstrekkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør jeg det? Jeg stiller meg uforstående til folk som umiddelbart avviser et mulig teknisk fremskritt begrunnet med '2000 år gammel kunnskap', eller der omkring.

Det eneste jeg har sett så langt er kritikk som går på at testen kan bestås uten full score. Det sier bare at *testen* ikke er egnet som argument for at vaskemetoden er universell brukbar.

Lenke til kommentar

Jeg er oppriktig interessert i å lære om vannets egenskaper, denne artikkelen nevner at ultrarent vann skal ha rengjørende egenskaper og jeg tok med bekkeeksempelet for å vise at også mer ordinært vann under visse forhold kan ha de samme egenskapene. Jeg kan ikke se at du viser noe som helst nivå av nysgjerrighet eller forskertrang, alt jeg ser er en som bare er ute etter å fortelle oss at alt annet enn kjemikalier er utilstrekkelig.

Vann er vel et kjemikalie vel, fordi det har kjemiske egenskaper.

Lenke til kommentar

Nei, nei, nei. Så feil som det får blitt. Det eneste som betyr noe her, er testing, det som skal glemmes er påstanden om at "destillert vann kan løse opp fett" inntil det foreligger dokumentasjon på at så er tilfelle. Det foreligger foreløpig ikke, derfor forkaster vi påstanden og holder fast ved det vi allerede vet: nemlig at vann ikke kan løse opp fett.

Ok, men jeg synes du er litt lite åpen for mulighetene for det.

Tenker at du er rimelig fastlåst i at så må det være (se skisse om såpe) ?

biorf11.gif

Lenke til kommentar

Ok, men jeg synes du er litt lite åpen for mulighetene for det.

Tenker at du er rimelig fastlåst i at så må det være (se skisse om såpe) ?

biorf11.gif

Vis meg dokumentasjon i form av (som et absolutt minimum) forsøk som demonstrerer at vann kan løse opp fett, så aksepterer jeg det flatt.

Det jeg ikke aksepterer flatt, er noen som sier "bare glem alt du vet om vann, vi har en superlur måte å få vann til å trosse alt vi vet om det - bare stol på oss (og kjøp produktet vårt)".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...