Gå til innhold

Svensk filtersystem lar deg vaske rent uten vaskemiddel og varmt vann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Deretter lot han Swerea IVF vurdere filtersystemet. Der ble det konstatert godkjent rengjøringseffekt."

Tror du ikke de folka har tatt med bakterier og andre ulumskheter i testingen sin henrikwl?

Et problem som jeg lurer på er hvordan man skal bli kvitt varmtvannet, på maskinen her i huset så er det den som står for oppvarming. Laveste program er 30 grader ellers så er det bare skylling og sentrifugering. Kunne gjerne ha tatt med hvilke vaskeprogram man skal kjøre og hvor lang tid det tar å få ting rent.

Lenke til kommentar

Verden trenger dette. Energibehovet går vel mest sannsynligvis ned med mindre rensesystemet ligger over vaskemaskinen, men at forbruket av vaskemiddel på verdensbasis går ned er også veldig viktig. Smarte produsenter lisensierer denne teknologien ASAP.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fjerner du smuss og skitt så fjerner du også næringsgrunnlaget til bakteriene. ;)

Vel og bra det, men bakterier kan leve i dagevis og ukevis med lite mat, så med mindre du lar genseren ligge i en måned etter du har vasket den så ligger de bare der på vent og begynner å fråtse med en gang du tar på deg klærne igjen.

Jeg aner ikke hvordan Swerea IVF testet dette, så at de sier det er "godkjent effekt" er verdiløst. Uten at jeg har brukt ekstremt mye tid på å undersøke, så fant jeg ut at Swerea IVF er et halvstatlig svensk forskningsinstitutt som har fokus på indistruell utvikling - og ingenting som antyder at de er noen autoritet på helsemessige spørsmål. Hadde de vært noe tilsvarende det norske helsedirektoratet hadde det vært noe, men det virker som sagt ikke som at de er det.

Lenke til kommentar

At man slipper unna "kjemikalier" er jo greit nok det, men slik osmosemembran vokser jo ikke akkurat på trær. Jeg skulle likt å vite hvorvidt miljøbelastningen ved membranproduksjonen er mindre enn den "sparte" miljøbelastningen over levetiden til membranen, som jo neppe er evigvarende...

Lenke til kommentar

En grunn til at klesvaskemaskiner gjerne stinker og noen tyr til et slikt maskinrenspulver er jo nettopp fordi en bruker f.eks. på det jevne 30 - 40 grader for hyppig. For å unngå å måtte kjøpe maskinrens, så må en kjøre maskinen sin med nokså jevn rutine en og annen gang i uken annen hver uke eller noe sånn, helst på på 90 grader, men 60 grader hjelper en del om du bruker det ofte nok.

Lenke til kommentar

Fjerner du smuss og skitt så fjerner du også næringsgrunnlaget til bakteriene. ;)

Vel og bra det, men bakterier kan leve i dagevis og ukevis med lite mat, så med mindre du lar genseren ligge i en måned etter du har vasket den så ligger de bare der på vent og begynner å fråtse med en gang du tar på deg klærne igjen.

...

Nå har det seg sånn at hvis du tar på deg en ren og *steril* genser så vil bakteriene fortsatt begynne festen umiddelbart, altså de bakteriene som lever på huden din..

Begynte det å klø nå? ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Trodde høy varme, 63 celsius pluss, var den eneste måten å drepe bakterier på? Foruten klorin og salmiakk ^^

Dersom man flytter bakteriene fra klesplagget til filteret så trenger man jo strengt tatt ikke å drepe de. Så får man heller finne en løsning på at bakteriene og all næringen samles i filteret...
Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at hvis du tar på deg en ren og *steril* genser så vil bakteriene fortsatt begynne festen umiddelbart, altså de bakteriene som lever på huden din..

Begynte det å klø nå? ;)

Nei, skulle det det?

Du illustrerer dog hvor viktig det er at klærne ikke bare blir fri for smuss og skitt men også bakterier, siden de hele tiden vil bli "fylt på" fra huden vår. Trenger ikke å gå rundt med petriskåler på kroppen.

For øvrig hadde det ikke vært så farlig i det hele tatt om det ikke var for at godt modne bakteriekulturer i klær lukter forferdelig.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Det er vanlig å vaske klær med 30, 40 eller 60 grader. Dette er for lav temperatur til å drepe bakterier, men nok til å vaske klærne rene. 60 grader gir sterkere vaskeeffekt enn lavere temperatur. Sengklær, håndklær og undertøy bør derfor vaskes på 60 grader, eller vaskes seperat.

Lenke til kommentar

Hvis vi antar at vaskeeffekten er den samme som et tradisjonellt 30 graders vaskeprogram med en spiseskje vaskepulver. Da tror jeg jeg heller ville gått for et tradisjonelt system.

Hvorfor det?

Forskjellen på 30, 40 og 50 graders vask er for det meste såpens effektivitet, men vaskemiddel i dag er meget effektivt selv på 30 grader. Det er stort sett inngrodde vaner (og begrensninger i vaskemaskinens innstillinger) som får folk til å vaske på 40 i stedet for 30.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan dette skal fungere :S

Hvordan fjerner filteret alt uten å varme opp vannet og hente ned igjen dampen? Vil ikke filteret bli fult? Kan jeg idag vasket klærne mine med desilitert vann jeg får kjøpt på bensinstasjonen istedenfor vanlig vann + vaskemiddel? 

og vil ikke vannet bli urent igjen så fort det begynner å vaske og være ubrukelig for resten av skitt og smuss? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...