Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor mye kan man ligge i venstrefeltet på motorvei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da vil også DU bryte loven og ikke bare han som vil forbi

Det er situasjonsbetinget. Man skal holde til høyre så lenge det er hensiktsmessig, men man skal ikke nødvendigvis benytte enhver ledig luke i høyrefelt. Det er viktig for god trafikkflyt og sikkerheten at alle planlegger kjøringen sin godt. Dersom man ligger i f.eks. 120 km/t i en 100 sone, så er det dessuten ikke gitt at man er pliktig til å vike for noen som ligger i 150 km/t.

 

 

Til alle som mener farten kun er en ting mellom politiet og den enkelte sjåfør;

Det er det helt klart, og selvtekt er ikke ønskelig i Norge.

 

Det er helt klart at det angår alle som ferdes i nærheten av den uansvarlige sjåføren. Dessuten er det noe som fint kan gå under nødverge, eller er du såpass fersk bak rattet at du mener at fart ikke utgjør en fare for andre og andres eiendeler?

 

 

Dersom du velger å ferdes på en vei der jeg, min familien, mine venner, mine kolleger eller andre jeg bryr meg om ferdes, så angår din fart og din "oppførsel" absolutt meg. Jeg vil ALDRI legge til rette for at du skal kunne bryte loven og utsette meg eller mine for stor risiko ved å kjøre uforsvarlig fort.

Så du vil heller bryte loven for å hindre meg i å kjøre for fort?

Hva er uforsvarlig fort, og hvem har gitt deg myndighet til å ta slike avgjørelser?

 

Det er ikke nødvendigvis et lovbrudd å ikke vike for noen som kjører uforsvarlig fort.

Definisjonen av uforsvarlig fort er subjektiv og vil variere ut fra forholdene og øvrig trafikk, men når man kommer opp i hastigheter der man mister førerrett eller kan havne i fengsel kan være en pekepinn.

 

 

 

På samme måte ville jeg fysisk hindret noen å kjøre i fylla. Det er ikke en sak kun mellom den enkelte sjåfør og politiet.

Denne sammenligningen holder selvsagt ikke mål, såpass forstår du også.

 

Fordi fart ikke er farlig?

Selvsagt er det sammenlignbart. Du bør virkelig sette deg inn i hvor mange ulykker, og hvor mer alvorlig ulykkene blir, dersom man har den holdningen til fart.

 

 

 

En ting å være idiot å kjøre uforsvarlig, en verre ting er å være så dum at man forventer at alle andre skal tolererer den slags oppførsel.

Sånne som deg passer best som passasjer på toget.

 

Av oss to er det nok du, med dine holdninger til fart, som er nærmest å bli redusert fra sjåfør til passasjer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg erforsåvidt enig, men så lenge man har fartsgrenser på motorvei i Norge og dette håndheves og straffes så strengt som det gjøres, så kan man ikke forvente at folk skal bryte fartsgrensen for å kjøre forbi biler slik at de kan legge seg tilbake i høyre felt. Det er jo bare å ta en kjøretur der det er mange fotobokser, der man vil oppdage at folk ligger i både høyre og venstre felt men ikke kommer seg fort forbi fordi de er redd for bot.

Dette er et godt poeng. Er man i ferd med en forbikjøring kan man ikke pålegges å bryte fartsgrensen bare fordi noen bak deg vil forbi enda fortere.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir fort kø når folk opptrer som nikkedukker når dem ligger bak noen som kjører sakte.

Et blink med langlys pleier å fungere, men om bilisten bak lusen tukter av gårde og ikke prøver langlys en gang så er det null håp.

 

Ellers ser jeg ikke den såkalte køen folk snakker om her. Ja ligger bil foran den hvite, men foran der vet vi ikke. Ellers ser jeg ikke hvorfor TS ligger i venstre felt når h*n kjører like fort som høyrefeltet.

Lenke til kommentar

Hvis du ser litt ute i videoen når veien svinger svakt til høyre så ser du at det er flere biler i venstre felt. TS ligger i venstre felt fordi han ønsker å kjøre forbi trafikk i høyre..men blir hindret av trafikk i venstre. TS ligger i korrekt avstand til bil foran, 2-3 sek, og har forøvrig ingenting å vinne på å pushe på den hvite bilen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Video under. Dukket plutselig opp bak meg på E6 mot Gøteborg og lå helt oppi. Selv om det var trafikk i begge felt var det fortsatt høy hastighet (i og over fartsgrensen) så dreiv han å veivet med armene for å prøve å bli sluppet frem. Resten ser dere.

 

hvorfor ligger du å lurker i venstrefila når du bør ligge i høyrefila?

 

Nå ser man jo på videoen at dette er ved Vestby, altså i Norge, men hadde man kjørt slik som på videoen på andre siden av grensen, altså ligget i venstrefeltet unødig å ikke umiddelbart lagt seg til høyre når andre vil forbi, så hadde det blitt bot dersom man ble tatt.

 

I Sverige er reglene langt mer klare, dersom veien har fartsgrense over 70 km/h så skal venstrefeltet benyttes til forbikjøring, punktum, og dersom andre kommer bak å vil frem, så flytter man seg.

 

Norge er nesten unikt i at folk ligger å daffer i venstrefeltet i omtrent samme hastighet som høyrefeltet uten å flytte seg. Når noen kommer bak i høyere hastighet virker det nesten som om mange blir irriterer, å av prinsipp nekter å flytte seg. 

 

Med en gang man kommer over grensen, så er oppførselen en helt annen, hele veien nedover i europa flytter folk seg villig til høyre når andre vil forbi.

 

Dette har også blitt diskutert på svenske fora, hvor svenskene irriterer seg over nordmenn som ikke flytter seg.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Vi har knapt politi i landet så sjansen for å bli tatt er svært minimal

Var en tur på Lade på Lørdag og venstrefeltet er stort sett for svinginging til venstre, er pil i veibanen, men usikker på om det da er påbudt svingretning eller om det er lov å kjøre rett fram (er ikke skiltet), men det er uansett ikke lov å kjøre på rødt, noe Teslaen som kom i full guffe gjorde  og var sekunder fra en front mot front

Hadde det vært en kjappere bil forrest i køen så hadde det blitt kollisjon

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg greier ikke å finne noen som kommer med hva trafikkreglene sier om forbikjøring på flere felts vei.

 

Dette sier trafikkreglene

 

$12 Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

 

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 
Dette burde være klart for alle som kjører på flere felts veg.
Endret av stureth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm! Etter å ha lest de fleste svarene her, så lurer jeg på om den videoen jeg så på, faktisk er den samme som dere så??

 

Ønsker ikke å henge ut noen, ser ikke helt grunnen til det heller. Virker som noen snakker om tatt trafikk som holder ca fartsgrensen, og andre snakker om mer åpen og løs trafikk, hvor noen "henger" igjen i venstrefil.

 

Den videon i starten (som jeg så) Så synes jeg avstanden og hastigheten til bilen som filmer, burde ligge i høyrefil. Jeg syns det ser ut som han holder samme fart som den røde Hiacen, som også er vel 150M lenger framme.

Den hvite bilen, som er i venstrefil, om trent "rett bak" Hiacen, ser ut til å ikke komme lenger. Men jeg greier ikke helt å se/avgjøre, om det er flere biler foran. Derfor ikke lyst til å si noe om det. Han kan være på vent for å komme forbi, eller han kan også "henge" igjen i venstrefil som bilen med kamera.

 

Uansett, så syns jeg Volvoen, kjørte ganske så ugreit. Og kjørte også av veien etter bare kort tid. Men er usikker på om han prøvde å komme forbi Hiacen i avkjøringsfeltet og ble nektet å komme tilbake, eller hva nå som skjedde der.

 

Jeg kjører ofte i Knappetunnelen (Bergen) Og dette er ett helt vanlig syn der.

Personlig veksler jeg dermed mye til venstre og høyrefil.

For det er så typisk, høyrefil holder gjevnt 73 Km/t mens venstrefil holder jojo fart= 95 -73 Km/t (brå bremsing ved alle fotoboksene, denne tunnellen har mange slike)

Mens jeg forsøker å holde gjevnt 80 Km/t (fartsgrensen) og på min bil, så blir det 84 Km/t på speedeometeret.

 

Generelt slike veier, så syns jeg det er god kjøring, å veksle tilbake til høyrefil, selv om det er "bare" 200m til neste bil som "kanskje" kjører litt saktere en meg.

Lenke til kommentar

Hm! Etter å ha lest de fleste svarene her, så lurer jeg på om den videoen jeg så på, faktisk er den samme som dere så??

 

Ønsker ikke å henge ut noen, ser ikke helt grunnen til det heller. Virker som noen snakker om tatt trafikk som holder ca fartsgrensen, og andre snakker om mer åpen og løs trafikk, hvor noen "henger" igjen i venstrefil.

 

Den videon i starten (som jeg så) Så synes jeg avstanden og hastigheten til bilen som filmer, burde ligge i høyrefil. Jeg syns det ser ut som han holder samme fart som den røde Hiacen, som også er vel 150M lenger framme.

Den hvite bilen, som er i venstrefil, om trent "rett bak" Hiacen, ser ut til å ikke komme lenger. Men jeg greier ikke helt å se/avgjøre, om det er flere biler foran. Derfor ikke lyst til å si noe om det. Han kan være på vent for å komme forbi, eller han kan også "henge" igjen i venstrefil som bilen med kamera.

 

.

Jeg antar undertegnede er en av de du er uenig med?

 

Bare så det er sagt, det er helt greit og nevne hvem du er uenig med. DU sitter ikke på fasiten, så du "henger ikke ut noen" som har andre meninger enn deg! :)

 

Jeg har atter en gang sett gjennom videoen og ser ganske tydelig minst to biler foran den hvite bilen, se litt ut i videoen når veien svinger svakt. De tre bilene ligger ganske tett.

Kamerabilen ligger ca 2 sekunder bak den hvite bilen.

Slik jeg oppfatter situasjonen så ønsker kamerabil å kjøre forbi rød hiace, men kommer ikke videre pga tett trafikk foran seg i venstre felt.

Både hvit bil og kamerabil blir sperret av trafikk foran, og da kan det ikke være slik at de må legge seg over i høyre for at trafikk bak ønsker å komme seg frem...slik volvopøbelen tydeligvis mener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er på grunn av tullinger som dere at det blir ulykker

 

Ja. Man kan ikke regne med at voksne mennesker tolerer å kjøre i fartgrensen over en lengre periode. Da må man risikere sitt eget og andre sitt liv for å komme forbi, og det er jo selvsagt ikke ens egen feil. All skyld ligger selvfølgelig på personen som kjører i fartsgrensen.

For ikke å snakke om å havne bak en som ligger under fartsgrensen. Som sjåfør blir man da fratatt alt ansvar. Man kan jo ikke ligge 10 km/t under fartsgrensen. Vet du hvor mange minutter det utgjør om man kjører 5 mil?  Helt uakseptabelt. Da bare MÅ man kjøre forbi, koste hva det koster.

 

</sarcasm>

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hm! Etter å ha lest de fleste svarene her, så lurer jeg på om den videoen jeg så på, faktisk er den samme som dere så??

 

Ønsker ikke å henge ut noen, ser ikke helt grunnen til det heller. Virker som noen snakker om tatt trafikk som holder ca fartsgrensen, og andre snakker om mer åpen og løs trafikk, hvor noen "henger" igjen i venstrefil.

 

Den videon i starten (som jeg så) Så synes jeg avstanden og hastigheten til bilen som filmer, burde ligge i høyrefil. Jeg syns det ser ut som han holder samme fart som den røde Hiacen, som også er vel 150M lenger framme.

Den hvite bilen, som er i venstrefil, om trent "rett bak" Hiacen, ser ut til å ikke komme lenger. Men jeg greier ikke helt å se/avgjøre, om det er flere biler foran. Derfor ikke lyst til å si noe om det. Han kan være på vent for å komme forbi, eller han kan også "henge" igjen i venstrefil som bilen med kamera.

 

.

Jeg antar undertegnede er en av de du er uenig med?

 

Bare så det er sagt, det er helt greit og nevne hvem du er uenig med. DU sitter ikke på fasiten, så du "henger ikke ut noen" som har andre meninger enn deg! :)

 

Jeg har atter en gang sett gjennom videoen og ser ganske tydelig minst to biler foran den hvite bilen, se litt ut i videoen når veien svinger svakt. De tre bilene ligger ganske tett.

Kamerabilen ligger ca 2 sekunder bak den hvite bilen.

Slik jeg oppfatter situasjonen så ønsker kamerabil å kjøre forbi rød hiace, men kommer ikke videre pga tett trafikk foran seg i venstre felt.

Både hvit bil og kamerabil blir sperret av trafikk foran, og da kan det ikke være slik at de må legge seg over i høyre for at trafikk bak ønsker å komme seg frem...slik volvopøbelen tydeligvis mener.

 

Jeg har ikke lært meg å sitere på alle i en tråd i dette forumet enda. Og slik du beskriver videoen, så er det vel flere videoer da.

Lenke til kommentar

 

Hm! Etter å ha lest de fleste svarene her, så lurer jeg på om den videoen jeg så på, faktisk er den samme som dere så??

 

Ønsker ikke å henge ut noen, ser ikke helt grunnen til det heller. Virker som noen snakker om tatt trafikk som holder ca fartsgrensen, og andre snakker om mer åpen og løs trafikk, hvor noen "henger" igjen i venstrefil.

 

Den videon i starten (som jeg så) Så synes jeg avstanden og hastigheten til bilen som filmer, burde ligge i høyrefil. Jeg syns det ser ut som han holder samme fart som den røde Hiacen, som også er vel 150M lenger framme.

Den hvite bilen, som er i venstrefil, om trent "rett bak" Hiacen, ser ut til å ikke komme lenger. Men jeg greier ikke helt å se/avgjøre, om det er flere biler foran. Derfor ikke lyst til å si noe om det. Han kan være på vent for å komme forbi, eller han kan også "henge" igjen i venstrefil som bilen med kamera.

 

.

Jeg antar undertegnede er en av de du er uenig med?

 

Bare så det er sagt, det er helt greit og nevne hvem du er uenig med. DU sitter ikke på fasiten, så du "henger ikke ut noen" som har andre meninger enn deg! :)

 

Jeg har atter en gang sett gjennom videoen og ser ganske tydelig minst to biler foran den hvite bilen, se litt ut i videoen når veien svinger svakt. De tre bilene ligger ganske tett.

Kamerabilen ligger ca 2 sekunder bak den hvite bilen.

Slik jeg oppfatter situasjonen så ønsker kamerabil å kjøre forbi rød hiace, men kommer ikke videre pga tett trafikk foran seg i venstre felt.

Både hvit bil og kamerabil blir sperret av trafikk foran, og da kan det ikke være slik at de må legge seg over i høyre for at trafikk bak ønsker å komme seg frem...slik volvopøbelen tydeligvis mener.

 

I starten av videoen, så er ikke den røde Hiacen synlig overhode, og er da trolig ett stykke foran, når Volvo kjører forbi i høyrefil. da ser det utsom kamerabilen slakker av farten, siden avstand til hvit bil øker, og blir veldig god plass til volvoen. Og hele den strekka, før volvoen kjører av til høyre, så er det knapt nok fartsforskjell på kamerabilen og Hiacen, da kamerabilen så vidt har nærmet seg den, grunn den hvite bilen. og kanskje noen biler lenger framme. 

Dette bare forteller at det var fint mulig for kamerabilen, å ligge noen minutter i høyrefil. 

Men leste nøyere hva du skreiv tidligere, jeg er ikke helt uenig i det du skriver. Du har jo egentlig rett også. Men det bitte lille videoen viser, så ser det ut som han også kunne brukt høyrefil noe mer.

Den eneste som tydelig kjørte feil, var Volvoen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Venstrefeltet er for forbikjøringer, ikke for å ligge på fartsgrensen sammen de som ligger i høyre

 

Venstrefeltet er vel også for de som skal av til venstre i evt. rundkjøring lengre fremme.

 

For egen del drøyer jeg ofte med å legge meg i venstre i slikt scenario, for "husfredens skyld", men med den konsekvensen at man plutselig sliter med "fartsbøller" som bruker venstre og skal rett frem videre.

 

På strekninger med rundkjøringer, hvorfor skal man ikke (i god tid) kunne plassere seg der det er mest hensiktsmessig?

 

(ikke motorvei jeg sikter til da)

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er mange grunner til å ligge i venstre, men hovedsaklig så skal en ligge til høyre

Okstadbakken i Tr.heim er det mange som synder og opp Moholt bakken (usikker på hva den heter, men omkjøringsveien)

Ned Moholt bakken er det hensiktsmessig å ligge i venstrefelt, om du ligger litt over og ikke vil bremse for alle som skal inn på veien

Men når man så ligger i venstre felt så skal en ikke sperre for andre som vil forbi, så da kan det blir litt filskifte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...