Gå til innhold

Hvor mye kan man ligge i venstrefeltet på motorvei?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en grunn til at mange land har veier hvor vogntog ikke har lov til å kjøre forbi

Idiotisk nok har vi nesten bare et slikt forbud i tunnelene på "motorveiene" i tjukkeste Oslo hvor fartsgrensa uansett er 70 eller lavere, med andre ord har det ingen hensikt. Det er jo der hvor fartsgrensa er 100/110 man virkelig har behov for dette. Har kun sett et slikt forbud i 100 sona ett sted i en tunnel på E18 i Østfold. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Videoen handler om at folk som kjører tregere enn trafikkflyten (ikke nødvendigvis fartsgrensa) ikke burde ligge i venstre fil. I tilfellet til OP var det åpenbart den svarte bilen som ikke fulgte trafikkflyten, så jeg ser ikke helt hvorfor dette er relevant. 

Fartsgrensa er også absolutt og gjelder selv under forbikjøring, i motsetning til hva en del her ser ut til å mene.

..men når det er sagt så er det selvsagt en god leveregel å kun bruke venstre fil til forbikjøring, eller dersom trafikkmengden tilsier at det blir bedre flyt om begge felt benyttes. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en grunn til at mange land har veier hvor vogntog ikke har lov til å kjøre forbi

Idiotisk nok har vi nesten bare et slikt forbud i tunnelene på "motorveiene" i tjukkeste Oslo hvor fartsgrensa uansett er 70 eller lavere, med andre ord har det ingen hensikt. Det er jo der hvor fartsgrensa er 100/110 man virkelig har behov for dette. Har kun sett et slikt forbud i 100 sona ett sted i en tunnel på E18 i Østfold. 

Dette er basert på at det i tunnelar er dårlegare sikt, og fordi ein i 70-sona ikkje lovlig kan ha nok fart til å foreta ei trygg forbikjøyring.

Husk også at reglane for forbikjøyring er laga med tanke på at ingen skal måtte bryte fartsgrensene for å foreta ei trygg forbikjøyring, altså at ein tek utgangspunkt i at ei forbikjøyring i f.eks. 70-sona foregår i nøyaktig 70 km/t ved passering av eit kjøyretøy som kjøyrer langt saktare enn fartsgrensa.

Det er sjølvsagt stor forskjell på kva distanse ein må ha kontroll over dersom ein kjøyrer forbi eit kjøyretøy som held 79 i 80-sona, kontra ein kjøyrer forbi eit kjøyretøy som held 45 km/t i 80-sona.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Til alle som mener farten kun er en ting mellom politiet og den enkelte sjåfør;

Dersom du velger å ferdes på en vei der jeg, min familien, mine venner, mine kolleger eller andre jeg bryr meg om ferdes, så angår din fart og din "oppførsel" absolutt meg. Jeg vil ALDRI legge til rette for at du skal kunne bryte loven og utsette meg eller mine for stor risiko ved å kjøre uforsvarlig fort.

På samme måte ville jeg fysisk hundret noen å kjøre i fylla. Det er ikke en sak kun mellom den enkelte sjåfør og politiet.

En ting å være idiot å kjøre uforsvarlig, en verre ting er å være så dum at man forventer at alle andre skal tolererer den slags oppførsel.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Til alle som mener farten kun er en ting mellom politiet og den enkelte sjåfør;

Det er det helt klart, og selvtekt er ikke ønskelig i Norge.

Dersom du velger å ferdes på en vei der jeg, min familien, mine venner, mine kolleger eller andre jeg bryr meg om ferdes, så angår din fart og din "oppførsel" absolutt meg. Jeg vil ALDRI legge til rette for at du skal kunne bryte loven og utsette meg eller mine for stor risiko ved å kjøre uforsvarlig fort.

Så du vil heller bryte loven for å hindre meg i å kjøre for fort?

Hva er uforsvarlig fort, og hvem har gitt deg myndighet til å ta slike avgjørelser?

På samme måte ville jeg fysisk hundret noen å kjøre i fylla. Det er ikke en sak kun mellom den enkelte sjåfør og politiet.

Denne sammenligningen holder selvsagt ikke mål, såpass forstår du også.

En ting å være idiot å kjøre uforsvarlig, en verre ting er å være så dum at man forventer at alle andre skal tolererer den slags oppførsel.

Sånne som deg passer best som passasjer på toget.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når man ligger i venstrefeltet er det viktig å følge med i speilet.  Kommer det en bil bak deg som tydeligvis holder høyere fart enn deg selv, SKAL du legge deg over i høyre felt.  Dersom du bare holder LITT høyere hastighet enn de som ligger i høyrefelt, bør du gi ekstra gass til du har kjørt forbi, og deretter legge deg inn i høyre felt.  

Å ligge å sperre for de som kommer bakfra i høyere fart er bare tragisk. Det er IKKE din oppgave å straffe de som kjører fortere enn deg selv.  Det er politiets oppgave.  Å holde på sånn skaper irritasjon og farlige situasjoner.

Når det er sagt, så kjører han i Volvoen også både idiotisk og ulovlig.  At TS i utgangspunktet bryter loven, gir ikke andre rett til også å bryte loven.

Se feks. denne artikkelen:

http://www.side3.no/motor/er-du-en-av-idiotene-pa-motorveien/3274167.html

"Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. Ligger du i venstre fil uten å slippe forbi raskere trafikk, gjør du dermed noe ulovlig - selv om du føler at du følger fartsgrensen. "

Endret av covah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det enkleste hadde nok vært å fjerne fartsgrensen helt. Da vil nok flyten bli mye bedre og folk respekterer å holde til høyre om ikke de skal gi gass.

Når man ligger i venstrefeltet er det viktig å følge med i speilet.  Kommer det en bil bak deg som tydeligvis holder høyere fart enn deg selv, SKAL du legge deg over i høyre felt.  Dersom du bare holder LITT høyere hastighet enn de som ligger i høyrefelt, bør du gi ekstra gass til du har kjørt forbi, og deretter legge deg inn i høyre felt.  

Å ligge å sperre for de som kommer bakfra i høyere fart er bare tragisk. Det er IKKE din oppgave å straffe de som kjører fortere enn deg selv.  Det er politiets oppgave.  Å holde på sånn skaper irritasjon og farlige situasjoner.

Når det er sagt, så kjører han i Volvoen også både idiotisk og ulovlig.  At TS i utgangspunktet bryter loven, gir ikke andre rett til også å bryte loven.

Se feks. denne artikkelen:

http://www.side3.no/motor/er-du-en-av-idiotene-pa-motorveien/3274167.html

"Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. Ligger du i venstre fil uten å slippe forbi raskere trafikk, gjør du dermed noe ulovlig - selv om du føler at du følger fartsgrensen. "

Jeg erforsåvidt enig, men så lenge man har fartsgrenser på motorvei i Norge og dette håndheves og straffes så strengt som det gjøres, så kan man ikke forvente at folk skal bryte fartsgrensen for å kjøre forbi biler slik at de kan legge seg tilbake i høyre felt. Det er jo bare å ta en kjøretur der det er mange fotobokser, der man vil oppdage at folk ligger i både høyre og venstre felt men ikke kommer seg fort forbi fordi de er redd for bot.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du TS bryter loven? Han ønsker å kjøre forbi men har biler foran seg i venstre felt.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du TS bryter loven? Han ønsker å kjøre forbi men har biler foran seg i venstre felt.

Ja, les linken jeg la ut (eller bare sitatet dersom du er lat).

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så kjører han i Volvoen også både idiotisk og ulovlig. At TS i utgangspunktet bryter loven, gir ikke andre rett til også å bryte loven.

Du kan ikke bruke denne regelen når det er mye trafikk i venstrefilen.

Ts bryter ikke noe lov, han ligger i kø.

Endret av Roger_Moore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt, så kjører han i Volvoen også både idiotisk og ulovlig. At TS i utgangspunktet bryter loven, gir ikke andre rett til også å bryte loven.

Du kan ikke bruke denne regelen når det er mye trafikk i venstrefilen.

Ts bryter ikke noe lov, han ligger i kø.

Kø?

Hvor?

Så vi samme video?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...