Gå til innhold

Hvor mye kan man ligge i venstrefeltet på motorvei?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker som så at man er "uskyldig" til man har fått ligge foran i rekka i venstrefila og har fått sjansen til å kjøre forbi og legge seg inn selv. Jeg blir derfor meget provosert når det kommer ett prosjektil bakfra og begynner å presse på, dette blir som å begynne å dytte på bakfra i kassakøen på Rema. Dersom dette prosjektilet kjører fobi meg på innersiden samtidig som jeg holder 3 sekunders avstand til bilen foran kommer jeg aktivt til å tette denne "luka" når vedkommende prøver å presse seg inn foran meg. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet du at han snegler seg? Det er ikke fartsstempling på videoen. Så lenge man kjører i fartsgrensen så kan man fint ligge parallelt med biler i høyrefeltet...

 

Absolutt ikke. Dette er faktisk en av de argumentene som skaper slike unødvendige konflikter på motorveien. Man skal ligge i forbikjøringsfilen når man skal forbikjøre. Er det ingenting som hindrer deg i å ligge i høyre fil så skal du ligge i høyre fil. Å kjøre parallelt med andre biler fordi du holder fartsgrensen skaper en kolonne bak deg, og ødelegger trafikkflyt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jepp... og dette er det mange som ikke skjønner. Opplever til stadig at noen ligger i venstre å sperrer og skaper dårlig trafikkflyt. Ferdig med forbikjøring... legge seg inn igjen i høyre kjørefelt og også bruke speil som er vanskelig for mange å se hva som er bak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ok.

  1. La oss si at kamerabil legger seg til høyre og slipper volvoen frem
  2. Og så  over i venstre feltet igjen fordi kamerabilen ønsker å kjøre forbi
  3. Da må jo Volvoen legge seg til høyre da den ikke kjører forbi

 

 

Det er nettopp der poenget mitt kommer inn. Men vi er vel egentlig enige? 

Lenke til kommentar

Jeg tenker som så at man er "uskyldig" til man har fått ligge foran i rekka i venstrefila og har fått sjansen til å kjøre forbi og legge seg inn selv. Jeg blir derfor meget provosert når det kommer ett prosjektil bakfra og begynner å presse på, dette blir som å begynne å dytte på bakfra i kassakøen på Rema. Dersom dette prosjektilet kjører fobi meg på innersiden samtidig som jeg holder 3 sekunders avstand til bilen foran kommer jeg aktivt til å tette denne "luka" når vedkommende prøver å presse seg inn foran meg.

Problemet er at det faktisk er nr 2 i rekka som er det virkelige problemet, nr 2 kommer seg ikke forbi den første og tar til takke med å ligge bak og rettferdiggjør slik for seg selv at man er en trafikkpropp.

Det blir ikke bedre av det akkurat.. Og hvis bilen bak holder 3 sekunder avstand vil nok gjerne den som er først i køen oppfatte det som at bilen bak vil forbi.. I 110km/t er 3 sekunder avstand over 90 meter, det er heftig avstand og jeg tviler på at du holder det du også.

 

Å aktivt tette igjen luka når noen vil inn i den er idioti og vil i mange tilfeller kunne medføre betydelig fare. Det er fare for at du kunne fått en ekkel opplevelse i retur om du hadde testet det mot meg. (Men det er ikke stor fare for at du klarer å tette luka uansett så, slike venstrecampere som deg pleier jo ikke bruke speilene plagsomt aktivt akkurat)

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker som så at man er "uskyldig" til man har fått ligge foran i rekka i venstrefila og har fått sjansen til å kjøre forbi og legge seg inn selv. Jeg blir derfor meget provosert når det kommer ett prosjektil bakfra og begynner å presse på, dette blir som å begynne å dytte på bakfra i kassakøen på Rema. Dersom dette prosjektilet kjører fobi meg på innersiden samtidig som jeg holder 3 sekunders avstand til bilen foran kommer jeg aktivt til å tette denne "luka" når vedkommende prøver å presse seg inn foran meg.

Problemet er at det faktisk er nr 2 i rekka som er det virkelige problemet, nr 2 kommer seg ikke forbi den første og tar til takke med å ligge bak og rettferdiggjør slik for seg selv at man er en trafikkpropp.

Det blir ikke bedre av det akkurat.. Og hvis bilen bak holder 3 sekunder avstand vil nok gjerne den som er først i køen oppfatte det som at bilen bak vil forbi.. I 110km/t er 3 sekunder avstand over 90 meter, det er heftig avstand og jeg tviler på at du holder det du også.

 

Å aktivt tette igjen luka når noen vil inn i den er idioti og vil i mange tilfeller kunne medføre betydelig fare. Det er fare for at du kunne fått en ekkel opplevelse i retur om du hadde testet det mot meg. (Men det er ikke stor fare for at du klarer å tette luka uansett så, slike venstrecampere som deg pleier jo ikke bruke speilene plagsomt aktivt akkurat)

 

 

Nei, problemet er nr. 1 i rekka, nr. 2 har ingen plikt til å pushe på nr. 2. Og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt venstrecamper bare fordi jeg holder anbefalt avstand selv om jeg vil forbi, jeg bruker faktisk speil meget aktivt. Og når noen kjører forbi meg på innersida bare fordi jeg holder 3 sekunder til bilen foran synes jeg det er helt greit å tette denne "luka" som vedkommende prøver å presse seg inn i. Det er faktisk strengt forbudt å kjøre forbi på høyre side. At folk ikke klarer å holde god nok avstand og presser seg inn foran andre er noen av grunnen til at vi ikke kan ha høyere fartsgrenser i Norge dessverre. 110 km/t ser allerede ut til å bli litt i meste laget for mange da de ikke skjønner at de må øke avstanden til bilen foran tilsvarende.  

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, problemet er nr. 1 i rekka, nr. 2 har ingen plikt til å pushe på nr. 2. Og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt venstrecamper bare fordi jeg holder anbefalt avstand selv om jeg vil forbi, jeg bruker faktisk speil meget aktivt. Og når noen kjører forbi meg på innersida bare fordi jeg holder 3 sekunder til bilen foran synes jeg det er helt greit å tette denne "luka" som vedkommende prøver å presse seg inn i. At folk ikke klarer å holde god nok avstand og presser seg inn foran andre er noen av grunnen til at vi ikke kan ha høyere fartsgrenser i Norge dessverre. 110 km/t ser allerede ut til å bli litt i meste laget for mange da de ikke skjønner at de må øke avstanden til bilen foran tilsvarende.

Du kan selvsagt ønske at folk slutter å kalle deg venstrecamper, men det er jo åpenbart noe som stemmer ganske bra.

 

3 sekunders avstand er i mange tilfeller for mye til at bilisten foran ser noen grunn til å vike, det virker jo som om du bare skal campe på samme måte som bilen foran når du holder slik avstand.

Folk som deg skaper rett og slett slike situasjoner.

 

Med folk som deg i trafikkbildet er nok 110 i meste laget ja, det er jo åpenbart at du er i overkant motivert til å lage hindringer for andre fremfor å bidra med hensynsfullt samarbeid i trafikken.

 

Hvor ofte opplever du at bilen bak holder 3 sekunder avstand til deg i Norge kontra eksempelvis Tyskland, Frankrike, England, Danmark, Sverige?

Min erfaring er at man på ingen måte er flinkere til å holde avstanden i andre land, 3 sekunder oppleves som alt for mye og særlig da når du i praksis blir som en nyrestein i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, problemet er nr. 1 i rekka, nr. 2 har ingen plikt til å pushe på nr. 2. Og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt venstrecamper bare fordi jeg holder anbefalt avstand selv om jeg vil forbi, jeg bruker faktisk speil meget aktivt. Og når noen kjører forbi meg på innersida bare fordi jeg holder 3 sekunder til bilen foran synes jeg det er helt greit å tette denne "luka" som vedkommende prøver å presse seg inn i. At folk ikke klarer å holde god nok avstand og presser seg inn foran andre er noen av grunnen til at vi ikke kan ha høyere fartsgrenser i Norge dessverre. 110 km/t ser allerede ut til å bli litt i meste laget for mange da de ikke skjønner at de må øke avstanden til bilen foran tilsvarende.

Du kan selvsagt ønske at folk slutter å kalle deg venstrecamper, men det er jo åpenbart noe som stemmer ganske bra.

 

3 sekunders avstand er i mange tilfeller for mye til at bilisten foran ser noen grunn til å vike, det virker jo som om du bare skal campe på samme måte som bilen foran når du holder slik avstand.

Folk som deg skaper rett og slett slike situasjoner.

 

Med folk som deg i trafikkbildet er nok 110 i meste laget ja, det er jo åpenbart at du er i overkant motivert til å lage hindringer for andre fremfor å bidra med hensynsfullt samarbeid i trafikken.

 

Hvor ofte opplever du at bilen bak holder 3 sekunder avstand til deg i Norge kontra eksempelvis Tyskland, Frankrike, England, Danmark, Sverige?

Min erfaring er at man på ingen måte er flinkere til å holde avstanden i andre land, 3 sekunder oppleves som alt for mye og særlig da når du i praksis blir som en nyrestein i trafikken.

 

 

Da er det i så fall noe feil med adferden til bil nr. 1 i rekka, det skal ikke være nødvendig å ligge klistret opp i vedkommende for at han skal flytte seg når han er ferdig med å kjøre forbi. Om vedkommende ikke flytter seg innen rimelig tid hender det jeg blinker med lysene, vet det også er ulovlig, men mye tryggere enn å presse seg inntil. Du høres ut som en av mange tailgatere, og av verste sort som presser på helt bakerst i rekka, dere skaper absolutt flest farlige situasjoner. At man i utlandet ikke klarer å holde god nok avstand er ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det i Norge. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Da er det i så fall noe feil med adferden til bil nr. 1 i rekka, det skal ikke være nødvendig å ligge klistret opp i vedkommende for at han skal flytte seg når han er ferdig med å kjøre forbi. Om vedkommende ikke flytter seg innen rimelig tid hender det jeg blinker med lysene, vet det også er ulovlig, men mye tryggere enn å presse seg inntil. Du høres ut som en av mange tailgatere, og av verste sort som presser på helt bakerst i rekka, dere skaper absolutt flest farlige situasjoner. At man i utlandet ikke klarer å holde god nok avstand er ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det i Norge.

Jada, det er selvsagt noe feil med adferden til førstecamperen også, men andrecamperen bidrar til å gjøre problemet verre.

Morsomt hvordan argumentet ditt om at nordmenn ikke var flinke nok tydeligvis ikke var så viktig når man viser til at det er likt i utlandet :)

 

Jeg er på ingen måte noen tailgater, men jeg pleier å gi tydelig signal om at folk bør pelle seg over i høyrefeltet sammen de andre campingturistene.

Jada, jeg kjører forbi på høyresiden også om camperne ikke forstår at jeg skal forbi.

 

Jeg holder forsvarlig avstand, det kan i mange tilfeller være mindre enn tre sekunder og i andre tilfeller mer enn tre sekunder. I motsetning til en del andre bruker jeg hodet til å kalkulere hva som er trygg avstand heller enn klokka, skilter og lovtekst.

 

Jeg har forresten aldri vært i noen situasjon der jeg har stått i fare for å kjøre på noen bakfra som resultat av for lite avstand.

Lenke til kommentar

Du ligger i høyre fil, tar igjen sakteregående kjøretøy - kjører forbi på venstre og legger deg inn i høyre igjen når du ser frontlysene i innvendig speil til kjøretøyet du passerte. Gjenta operasjonen på nytt ved behov... Ved tett trafikk vil forholdene være noe annerledes men prinsippielt de samme.

 

Har man forkjærlighet for å ligge i venstre fil over lengre distanser er trafikkulturen i f.eks Tyskland mer tilrettelagt for dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er også greit å huske at en forbikjøring kan ta tid.

 

Hvis jeg kjører i 110 km/t og bilen foran kjører i 106 km/t er det ikke urimelig å tenke at jeg vil kjøre forbi. Hvis jeg vil ha 40 meter avstand til bilen foran (litt over ett sekund) blir forbikjøringen på ca. 85 meter. En hastighetsdifferanse på 4 km/t tilsvarer rett i overkant av 1 m/s. Det tar da 70-80 sekunder å gjennomføre forbikjøringen, og jeg har kjørt 2,3 km i løpet av den tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som oftest mer hensiktsmessig å enten redusere farten og ligge bak eller øke farten og bruke mindre tid på forbikjøringen når fartsdifferansen ikke er høyere enn det du pratet om.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også greit å huske at en forbikjøring kan ta tid.

 

Hvis jeg kjører i 110 km/t og bilen foran kjører i 106 km/t er det ikke urimelig å tenke at jeg vil kjøre forbi. Hvis jeg vil ha 40 meter avstand til bilen foran (litt over ett sekund) blir forbikjøringen på ca. 85 meter. En hastighetsdifferanse på 4 km/t tilsvarer rett i overkant av 1 m/s. Det tar da 70-80 sekunder å gjennomføre forbikjøringen, og jeg har kjørt 2,3 km i løpet av den tiden.

I et slikt tilfelle er det ikke urimelig å tenke at du bør øke hastigheten noe til du er ferdig med forbikjøringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...