Populært innlegg flageborg Skrevet 3. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Video under. Dukket plutselig opp bak meg på E6 mot Gøteborg og lå helt oppi. Selv om det var trafikk i begge felt var det fortsatt høy hastighet (i og over fartsgrensen) så dreiv han å veivet med armene for å prøve å bli sluppet frem. Resten ser dere. Kjøringen ser ikke så dramatisk ut på video som det var i virkeligheten. Viser fingern ut av vinduet gjør han også, og man ser at han sitter å veiver til de foran igjen xD Skikkelig kul fyr. hvorfor ligger du å lurker i venstrefila når du bør ligge i høyrefila? Endret 4. juni 2017 av Hårek Splittet ut tråd fra "Tråden for egne og andres dashcam-videoer" 10 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Som sagt, hvorfor ligger dere i venstrefilen? Når noen vil forbi og det er mulighet for det så skal dere flytte den feita rævva deres over i høyre felt og slippe forbi Det er på grunn av tullinger som dere at det blir ulykker 8 Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Når det er mye trafikk, så slutter venstrefila å være et forbikjøringsfelt. Nå vet jeg ikke hvordan det var i dette tilfellet, men det er hvertfall slik det er i rushtiden for meg på vei hjem fra jobb; Man kommer ikke noe fortere frem verken i høyre eller venstre. Dermed er det nyttesløst å ligge å "pushe" andre. 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Selv i rushtiden så skal man ligge i høyrefilen om det er plass og i denne videoen så det ikke ut som at det var mye trafikk og god plass i høyre felt Ligger mye i venstre fil selv, men jeg flytter meg over til høyre når jeg ser noen som kommer bak og vil forbi 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Som sagt, hvorfor ligger dere i venstrefilen? Når noen vil forbi og det er mulighet for det så skal dere flytte den feita rævva deres over i høyre felt og slippe forbi Det er på grunn av tullinger som dere at det blir ulykker Det er ikke sikkert det er noen bak Kakeshoma som vil forbi. Og den hvite bilen kan ikke legge seg inn fordi det er en Hiace i veien. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Som sagt, hvorfor ligger dere i venstrefilen? Når noen vil forbi og det er mulighet for det så skal dere flytte den feita rævva deres over i høyre felt og slippe forbi Det er på grunn av tullinger som dere at det blir ulykker Det er ikke sikkert det er noen bak Kakeshoma som vil forbi. Og den hvite bilen kan ikke legge seg inn fordi det er en Hiace i veien. Det skulle han ha tenkt på FØR han sneglet seg fram i venstrefila Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Som sagt, hvorfor ligger dere i venstrefilen? Når noen vil forbi og det er mulighet for det så skal dere flytte den feita rævva deres over i høyre felt og slippe forbi Det er på grunn av tullinger som dere at det blir ulykker Det er ikke sikkert det er noen bak Kakeshoma som vil forbi.Og den hvite bilen kan ikke legge seg inn fordi det er en Hiace i veien. Det skulle han ha tenkt på FØR han sneglet seg fram i venstrefila Det er kø i venstrefilen. Kamerabilen, den hvite bilen foran er i akkurat samme situasjon som den rabiate tullingen i volvoen...de ønsker å kjøre fortere men hindres av trafikk foran. Hvorfor mener du at alle disse skal vike for volvoen? 3 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) Hvordan vet du at han snegler seg? Det er ikke fartsstempling på videoen. Så lenge man kjører i fartsgrensen så kan man fint ligge parallelt med biler i høyrefeltet... Det er uansett flere biler foran, dvs det er kø i venstrefeltet. Hvorfor skal de vike for Volvoen? EDIT: Slått av Roger_Moore Endret 4. juni 2017 av TMB 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Hvordan ser dere at det er kø i venstrefilen? Venstrefeltet er for forbikjøringer, ikke for å ligge på fartsgrensen sammen de som ligger i høyre 6 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Hvordan ser dere at det er kø i venstrefilen? Ved å se på videoen og se at det er flere biler foran? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Venstrefeltet er for forbikjøringer, ikke for å ligge på fartsgrensen sammen de som ligger i høyre Når det blir mange nok biler på veien så blir venstrefeltet ikke lenger et forbikjøringsfelt, naturlig nok. Da er det vanlig at farten havner på eller bittelitt over farten i høyre felt. Det virker som at du ikke har spesielt mye erfaring på veien ut ifra holdningene og svarene dine i denne tråden. Kjører du mye? 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Den "idioten" i Volvoen kunne like gjerne vært meg. Dere som ligger i venstrefeltet og følger fartsgrensa kan holde dere hjemme. Klart, jeg ville nok ikke drevet og byttet felt frem og tilbake, men lusekjøring i venstrefeltet er omtrent like irriterende som snikhorer i kollektivfelt og lignende. 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Venstrefeltet er for forbikjøringer, ikke for å ligge på fartsgrensen sammen de som ligger i høyre Når det blir mange nok biler på veien så blir venstrefeltet ikke lenger et forbikjøringsfelt, naturlig nok. Da er det vanlig at farten havner på eller bittelitt over farten i høyre felt. Det virker som at du ikke har spesielt mye erfaring på veien ut ifra holdningene og svarene dine i denne tråden. Kjører du mye? Det er god plass i høyre så da skal de plassere seg til høyre når det kommer noen bak som vil forbi Har nok erfaring til at jeg ville ha lagt meg i høyre felt 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg steinrawr Skrevet 4. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) Wow, Ut i fra kommentarene til mange her skulle man jo nesten ikke tro at enkelte klarer å beholde førerkortet sitt. Jeg også irriterer meg over at folk ligger i venstrefeltet, MEN det rettferdiggjør ikke å presse eller kjøre uforsvarlig på andre måter. DU er ansvarlig for hvordan du velger å kjøre, og andre bilister kan kan sette deg opp i ulike situasjoner, men de kan ikke bestemme din reaksjon. Volvoen i klippet over kjører utrolig uforsvarlig, og må selv stå ansvarlig for det. Det er fullt lovlig å kjøre under fartsgrensen i venstre felt når du kjører forbi, men hovedregelen i trafikken er at kjøretøy skal føres på høyre side av veien. I utganspunktet har du jo ikke lov til å kjøre over fartsgrensen i noen felt, og om du gjør det utløser ikke det ekstra privilegier for deg, med mindre du har blålys på taket. Ved stor trafikkbelastning blir naturlig nok venstrefeltet et ekstra felt for å ta unna trafikk, og kan gå både raskere og saktere enn feltet til høyre. Helt normalt, og helt lovlig å kjøre der da, selv om du ikke foretar en "forbikjøring." Man må kunne være fleksibel nok til å tillate at andre bilister som kjører saktere enn deg kan ta forbikjøringer i venstre felt, MEN som utgangspunkt skal du bruke venstre felt til forbikjøring, og kjører du like fort som trafikken forøvrig, så skal du bytte til høyre felt.. Du har ikke enerett på å bruke venstrefeltet fordi du velger å kjøre raskere enn andre. Hvis mange vil forbi et saktegående kjøretøy, så blir det naturlig nok et par biler i venstre felt som venter på å komme forbi om den fremste kjører noe saktere. Fleksibilitet og tålmodighet er egenskaper man må ha i trafikken for at det skal bli en god samhandling. Endret 4. juni 2017 av steinrawr 26 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kakeshoma Skrevet 4. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. juni 2017 Hehe, de som forsvarer kjøringen til Volvoen bør ta noen runder med seg selv.. 1. Det var 110 sone 2. Det hadde over lengre tid vært trafikk i begge felter. God flyt i begge, men venstrefeltet kjørte jevnt forbi høyrefeltet omtrent helt frem til episoden på videoen hvor det ble litt tettere og hastigheten gikk noe ned. Jeg mener venstrefelt er til for to grunner, forbikjøring og avlastning. Derimot er det IKKE til for de som mener reglene ikke gjelder dem selv og kjører 20-50kmt over fartsgrensen. Når det er lengre luker og ikke tett trafikk legger jeg meg alltid til høyre når det lar seg gjøre for å slippe frem folk som vil forbi meg (gjorde dette utallige ganger i går også). MEN når det er flyt i begge felter og man ser at noen hundre meter lenger frem er det en bil/lastebil/henger som kjører sakte og jeg kommer til å kjøre forbi så hender det jeg velger å fortsette i venstre sånn jeg slipper å bli låst bak denne bilen og selv bli forbikjørt av de jeg kanskje akkurat har kommet meg forbi. Dette er jo også grunnen til at det plutselig oppstår rekker med biler i venstre felt, fordi folk legger seg ut for å slippe å bli stengt bak. Dubious må gjerne tro det er sånne som meg som forårsaker ulykker, det sier bare mer om hans oppfatning av trygg bilkjøring enn om min kjøring (som er i verdensklasse selvfølgelig). 22 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Ser ingen som har forsvart volvoens kjøring og vi har bare det lille videoklippet å gå ut i fra når vi kommenterer Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Du som ligger i venstrefeltet har ikke noe med å gjøre hvor fort jeg kjører. Hold deg til høyre og kommer det en bil bak som holder høyere hastighet enn deg, slipp den frem. 3 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)§ 12.Forbikjøring 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. 2 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Mener du dermed at det er den med størst fart som har førsterett på forbikjøring? Eller den bakerste? Eller at det aldri skal være mer enn én bil i venstre felt på x antall meter? Men dette er jo en tråd for videoer, så det er kanskje best å ta diskusjonen i en annen tråd. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Så lenge man kjører i fartsgrensen så kan man fint ligge parallelt med biler i høyrefeltet... Dette er helt klart en påstand som ikke holder vann. Hehe, de som forsvarer kjøringen til Volvoen bør ta noen runder med seg selv.. 1. Det var 110 sone Og trafikken gikk i og over fartsgrensen sa du? I begge felt? Det må jo være første gang, det skjer jo rett og slett ikke at det går i 110 i høyrefeltet.. (Sjelden det er så få lastebiler på veien at dette er praktisk mulig) Jeg mener venstrefelt er til for to grunner, forbikjøring og avlastning. Derimot er det IKKE til for de som mener reglene ikke gjelder dem selv og kjører 20-50kmt over fartsgrensen. Hvorfor er det ikke til for de som kjører 20-50km/t over fartsgrensen? Hva med de som kjører 2km/t over fartsgrensen? Eller de som kjører 20 under maksimal tillatt hastighet? Det er ikke din eller andre trafikanter som skal hindre folk i å kjøre for fort, slikt har vi politiet til. I det aktuelle tilfellet ville nok jeg også lett dratt forbi deg på høyresiden. Når det er lengre luker og ikke tett trafikk legger jeg meg alltid til høyre når det lar seg gjøre for å slippe frem folk som vil forbi meg (gjorde dette utallige ganger i går også). MEN når det er flyt i begge felter og man ser at noen hundre meter lenger frem er det en bil/lastebil/henger som kjører sakte og jeg kommer til å kjøre forbi så hender det jeg velger å fortsette i venstre sånn jeg slipper å bli låst bak denne bilen og selv bli forbikjørt av de jeg kanskje akkurat har kommet meg forbi. Dette er jo også grunnen til at det plutselig oppstår rekker med biler i venstre felt, fordi folk legger seg ut for å slippe å bli stengt bak. Så andres egoisme er ikke greit mens din egen egoisme er helt innafor? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå