Gå til innhold

Hvilket kamera/objektiver passer for meg?

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg har tidligere hatt et Canon 550D med diverse objektiver. Solgte alt sammen for et års tid siden da jeg mistet interessen rett og slett og det bare ble stående på hylla og samle støv.

Nå kjenner jeg at lysten kommer snikende tilbake og jeg leker med tanken på å kjøpe meg et kamera på nytt igjen. Men jeg trenger litt hjelp til å velge hva som vil være et godt valg for meg i denne jungelen av kameraer og objektiver.

Jeg ønsker å holde meg til Canon. Når det gjelder fullformat vs APS-C så antar jeg at crop holder i massevis. FF er vel for proffe og viderekommende? Litt om mitt bruk:

- Kommer nok til å ta mest bilder av objekter, ute. For eksempel biler, bygninger, etc.

- Kommer også til å ta noe landskapsbilder, men ikke mye

- Tar sjeldent bilder innendørs

- Ønsker å begynne med litt makrofotografering

- Få, men noen portretter

- Tar aldri bilder av dyr eller sport

- Tar aldri video

Jeg har sett litt på 80D og 6D. De koster det samme, 80D er ikke FF men er nyere og har flere funksjoner som er kjekke å ha eks Wi-Fi og vridbar skjerm.

Ønsker forslag til kamera og objektiver (makro-, portrett-, vidvinkel- og zoom-objektiv).

På forhånd mange takk for hjelpen.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg at lysten kommer snikende tilbake og jeg leker med tanken på å kjøpe meg et kamera på nytt igjen.

Høres ut som crop-kamera er fornuftig valg for deg. Gitt Canon er 80D det beste allround crop-kameraet for tiden. 7D II er nok bedre på autofokus og bilder per sekund, men 80D har en bedre sensor og er mer enn bra nok til det meste. 

Du kan også sjekke 77D som er en rimeligere variant med samme sensor. Samme har (så vidt jeg vet) det ennå rimeligere 800D

Vil jo koste en del hvis du skal kjøpe alt på en gang, her er noen ikke alt for dyre alternativ:

- Canon 10-18 IS er et rimelig alternativ for supervidvinkel. Litt plastikk utførelse og dårlig lysstyrke, men rimelig bra optisk kvalitet.

- Trenger du ikke supertynn dybdeskarphet kan makro- og portrett-linse kombineres. Her finnes de fryktelig mye bra, men for allround bruk på crop vil 60mm til 90mm typisk fungere bra. Både videre og mer tele kan også fungere - her er det smak og behag som bestemmer. På 60mm har Canon en F2.8 makro. Tamron har en 60mm F2.0. Ingen av disse har stabilisator. Skal ikke prøve å ramse opp alt, men Tamron har en 90mm F2.8 VC og går du til rundt 100mm finner du makrolinser fra både Canon og Sigma. 

Vet ikke hva du mener med zoom-objektiv. De fleste objektiv er zoom, men tenker du på noe for alt mulig bruk så har Canon en ganske rimelig 18-55mm som ofte selges sammen med kamerahus. Ellers finnes mye å velge i, du kan få bedre lysstyrke, større zoomområde osv. Spørs på hva du ønsker og budsjett. 

Ut fra bruksområde kunne du like godt kjøpt speilløst kamera. Her ligger Canon bak konkurrentene på mange områder, men Eos M5 er en helt OK modell. I prinsippet en 80D i mindre format. En ulempe med Canon speilløst er mangel på objektiv, men det er mulig å bruke alt med vanlig Canon EF-fatning via adapter.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Med de ønskene kan du klare deg med alt fra Nikon D40 og opp til dagens modeller. 

Husk:

• Det er objektivene lyser passerer gjennom, glass er viktigere enn kamera.
  • Det er ikke kameraet som tar bildet, det gjør du selv. 
Endret av tow
Lenke til kommentar

Siden du har mistet interessen en gang før, så er det kanskje fornuftig å kjøpe noe brukt og rimelig til å starte med. Jeg ser du ønsker Canon, men jeg tillater meg å foreslå et par speilløse alternativer. Selv har jeg blitt glad i micro four thirds.

Her har du en fin pakke til en grei pris https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=95734448

Går du litt opp i pris finner du denne pakken https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97677649

Dersom du ser at interessen faller igjen, så kan du selge videre uten særlig tap. 

Lenke til kommentar

Ut fra det du skriver skjønner jeg ikke hvorfor du ble lei av og solgte D550-en. Hva synes du den manglet? Hvilke objektiver hadde du da og hva synes du de manglet?

Å miste interessen for foto er ikke det samme som at en er lei av et spesifikt kamera. Ellers relevante spørsmål.

@TMB: Hvorfor begrense deg til Canon? Hva er budsjettet?

Lenke til kommentar

Heisann :)

Jeg har tidligere hatt et Canon 550D med diverse objektiver. Solgte alt sammen for et års tid siden da jeg mistet interessen rett og slett og det bare ble stående på hylla og samle støv.

Et relevant spørsmål er jo hva var det som fikk deg til å miste interessen?

F.eks. hvis du syntes utstyret ikke var portabelt nok, så kommer nok interessen til å dabbe av igjen ganske fort. Da er ikke et systemkamera (i hvert fall ikke en av variantene med fatning opprinnelig laget for 135-format) nødvendigvis noe godt valg.

Hvis du syntes det ikke hadde bra nok ytelse til det du ønsket å drive med... tja, vær klar over at det fort kan bli dyrt å skaffe noe som har merkbart bedre ytelse. Optikk har en tilnærmet eksponensiell prisvekst når du går oppover i blenderåpning og bildekvalitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du har funnet det Canon kameraet du har lyst på velger du følgende objektiver:

For portrett og natur foto valger du, Canon EF 70-200mm 1:2.8 L IS USM II

dette kan igjen kompletteres med en telekonverter. Jeg kasta uoriginale da jeg fikk Canon sin nyeste 2X.

Så kan du velge en Canon EF 100mm 2,8 L Macro USM, for macro og portrett.

En Samyang 14mm, kan være morsom til nordlys og natur foto.

Ellers så er det greit at det til hverdagsbruk sitter en Canon EF 50mm 1,2L, på kameraet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...