raakken Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) Hei Som tråden sier ønsker jeg en slik bil i denne prisklassen. Jeg er ute etter noe som er slite/driftsikkert, og er rimelig økonomisk å kjøre. Jeg vil også ha en bil som er god på vinterveier, kanskje 4wd , helst ikke så mye kupestøy, og "litt" hestekrefter til å kunne kjøre trygt forbi andre biler. Har tenkt på endel asiatiske biler, men siden jeg har så lite peiling, tenkte jeg å høre med dere her:) Noen av de jeg har sett på: Subaru forester/impreza og legacy mazda 6 ford mondeo vw passat toyota avensis skoda octavia noen innspill/tips eller råd? takk Endret 4. juni 2017 av raakken Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) Mondeo finnes det så utrolig mange av, at her kan man gjøre knallgode kjøp til en billig penge. Har selv en 2006 TDCI automat. bruker lite diesel og veldig god å kjøre. Driftsikkerhet er vel litt bob\bob dog. Har måtte ligge noen timer å skru på min bil. Ikke noe store kostnader når man skrur selv men kan bli dyrt på verksted. Avensis er veldig overpriset så du må nok opp i minst 100 tusen for ett godt eksemplar der. Mazda ruster mye og har høyt oljefobruk på en del av modellene sine i denne prisklassen. Forester/impreza er meget morsomme biler med veldig god framkommelighet og kjøreferdigheter - men en del modeller har dårlig isolering (spesielt forester) så mye veistøy. Og intriøret er veldig "plastikk". Men motor og understell det kan subaru. Passat er og veldig gode biler å kjøre. Finnes vel en del Volvo i denne prisklassen og. V50 f.eks - Men styr unna dem med 1.6 fransk dieselmotor. Dette er en motor som veldig ofte havarerer og er generelt dyr å holde gående. Endret 4. juni 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) Finnes vel en del Volvo i denne prisklassen og. V50 f.eks - Men styr unna dem med 1.6 fransk dieselmotor. Dette er en motor som veldig ofte havarerer og er generelt dyr å holde gående. Jeg ser av og til kommentarer av denne typen når det gjelder 1,6 HDI motoren fra PSA. Og skal ikke avskrive at det kan være noe i det. Men da tror jeg det er mer snakk om at moderne turbodieselmotorer generelt har sine utfordringer og potensiale for høye reparasjonskostnader når de blir gamle og velbrukte. Strengt så tviler jeg på at den motoren statistisk sett er noe mer utsatt for typiske turbodieselproblemer enn mange andre. Sånt kan fort bli litt anekdotisk og med så mange motorer i omløp i så mange bilmerker er det selvfølgelig noen som opplever problemer. Mens jeg for eks har passert 170k km i en Peugeot uten problemer og uten andre motorrelaterte utgifter enn oljeskift og skifte av registerreim iht. intervall. Så jeg kan føre anekdotisk bevis for det motsatte... Og når jeg tenker meg om, så kommer det mer klager eller advarsler knyttet til den motoren når den sitter i en Volvo eller Ford enn når den sitter i en Peugeot/Citroen. Aner vi en viss dose fordommer mot fransk...? Jeg hadde nok vært minst like skeptisk til visse VAG-motorer og kanskje særlig visse Toyota-D4Dmotorer når de har fått noen år og km på baken.... Endret 6. juni 2017 av Bgr Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) Kjenner folk som jobber på verksted, og dem hater den PSA motoren så er vel noe i det. F.eks får jeg turbohavari på modeoen min så må jeg bytte turbo. På PSA motoren sprutet det nesten alltid spon fra turboen inn i motoren via oljen og motoren må ut og "renses". Turboen havarerer og lett om oljeskift ikke gjøres ofte nok da smøresystemet lett tetter seg. Trippler vel prisen for bytte av turbo. Og det er flere ting som er dårlig designet på den motoren. Burde og "flushe" med olje etter bytte siden tappepluggen ikke er på laveste punkt (wtf?) Men man kan være heldig og selvfølgelig. Og det blir nok ekstra klager fra Ford og Volvo eiere når man må betale 10tusen for en vannslange med spesialkobling,som man på andre motorer må betale 300kr for. Mens dem som kjører franske biler har alltidt værdt litt vandt til slike utgifter Endret 6. juni 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Kjenner folk som jobber på verksted, og dem hater den PSA motoren så er vel noe i det. F.eks får jeg turbohavari på modeoen min så må jeg bytte turbo. På PSA motoren sprutet det nesten alltid spon fra turboen inn i motoren via oljen og motoren må ut og "renses". Turboen havarerer og lett om oljeskift ikke gjøres ofte nok da smøresystemet lett tetter seg. Trippler vel prisen for bytte av turbo. Og det er flere ting som er dårlig designet på den motoren. Burde og "flushe" med olje etter bytte siden tappepluggen ikke er på laveste punkt (wtf?) Men man kan være heldig og selvfølgelig. Og det blir nok ekstra klager fra Ford og Volvo eiere når man må betale 10tusen for en vannslange med spesialkobling,som man på andre motorer må betale 300kr for. Mens dem som kjører franske biler har alltidt værdt litt vandt til slike utgifter Hehe, noe er det vel med alle biler. Og mye av det du beskriver her er jo "klassiske" turbodieselproblemer som har rammet mange uheldige bileiere av mange merker. Sier ikke at franske dieselmotorer er noe mer skuddsikre enn tyske eller japanske. Tror "elendigheten" er ganske jevnt fordelt tross alt. Men det er av og til noe nesten rituelt over dissing av franske biler fordi de er franske.... Det med plassering av tappepluggen og at man ikke fikk ut all den gamle olja har jeg forresten hørt om før, relatert til konkrete Ford-modeller, husker ikke helt om det var Fiesta, Focus eller begge. Kan det være at det er noen merkespesifikke detaljer som er forskjellige og som trigger ekstra problemer her og der? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) Kjenner folk som jobber på verksted, og dem hater den PSA motoren så er vel noe i det. F.eks får jeg turbohavari på modeoen min så må jeg bytte turbo. På PSA motoren sprutet det nesten alltid spon fra turboen inn i motoren via oljen og motoren må ut og "renses". Turboen havarerer og lett om oljeskift ikke gjøres ofte nok da smøresystemet lett tetter seg. Trippler vel prisen for bytte av turbo. Og det er flere ting som er dårlig designet på den motoren. Burde og "flushe" med olje etter bytte siden tappepluggen ikke er på laveste punkt (wtf?) Men man kan være heldig og selvfølgelig. Og det blir nok ekstra klager fra Ford og Volvo eiere når man må betale 10tusen for en vannslange med spesialkobling,som man på andre motorer må betale 300kr for. Mens dem som kjører franske biler har alltidt værdt litt vandt til slike utgifter Hehe, noe er det vel med alle biler. Og mye av det du beskriver her er jo "klassiske" turbodieselproblemer som har rammet mange uheldige bileiere av mange merker. Sier ikke at franske dieselmotorer er noe mer skuddsikre enn tyske eller japanske. Tror "elendigheten" er ganske jevnt fordelt tross alt. Men det er av og til noe nesten rituelt over dissing av franske biler fordi de er franske.... Det med plassering av tappepluggen og at man ikke fikk ut all den gamle olja har jeg forresten hørt om før, relatert til konkrete Ford-modeller, husker ikke helt om det var Fiesta, Focus eller begge. Kan det være at det er noen merkespesifikke detaljer som er forskjellige og som trigger ekstra problemer her og der? Fiesta\focus kom vel med PSA motoren så kan kansje stamme derifra? På Ford sine egne motorer er iallefall tappepluggen nederst. Vet ikke med dagens franske biler, men de eldre fikk vel ett dårlig rykte siden dem alltid skulle gjøre ting på sin egen måte. Litt som med Saab og. Eller er vel litt enda siden jeg nylig leste om en som ikke fikk av takstativet på sin nye Peugeot - viste seg at det var brukt spesielle umbrakoskruer som man faktisk måtte til peugeotverksted for å få tak i verktøy til. Føler litt at dem prøver å melke kunden ekstra da. Edit: Er bare PSA motoren som man hører dårlige ting om da. Ellers har jeg ikke inntrykk av at franske motorer er noe dårliger enn andre. Edit: PSA motoren har EGR ventil som alle andre diesler, og det fylles med drit og går tett som det gjør på alle andre dieseler. (så ikke ut på min Mondeo etter 160tusen km) Problemet med EGR ventilen til PSA er at når den går tett, sender den sot rett ut i eksosanlegget og ødelegger partikkelfilteret.. Koster vel en 30 tusen pluss arbeid for partikkelfilter så det er jo koselig. Endret 6. juni 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå