Gå til innhold

Ny rapport: De store autonomi-omveltningene er mange år unna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror bildeling i by vil være et av de første områdene. Bilen må da kjøre selv fra en parkeringsplass og frem til kunden. Denne vil derfra kjøre bilen selv. Siden bilen da kun trenger å kjøre selv i et begrenset område, vil det ikke være så vanskelig å få til, og delerne sparer mye penger uten at det gir store ulemper.

Lenke til kommentar

Fin artikkel med mange momenter.

 

Når dette blir tatt i bruk og prøvd innen serlig godt einede områder vil det nok spre seg raskt.

Mellom flyplasser og kollektivknutepunk inkl bagasjehandtering kan vere en nisje. Transport inn til større industrisenter en annen.

I Geiranger har dei 24 el tosetere med gps styrt guiding, 800 kr timen tar dei. Såg ut for å vere i flittig bruk.

 

Så hva sa spesialistene om telefonen og datamaskinen ?

Der dette styrker et tettsteds funksjon vil dette komme som en kule, og vere lavthengende frukter når "teknikken" er god nok.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det vil også frigjøres mye tid, som i dag brukes til å stå i kø. I de tettest trafikkerte byene vil selvkjørende biler frigjøre 250 millioner timer.

Fordi ?
Lenke til kommentar

 

Det vil også frigjøres mye tid, som i dag brukes til å stå i kø. I de tettest trafikkerte byene vil selvkjørende biler frigjøre 250 millioner timer.

Fordi ?

Selvkjørende biler kan ligge tettere, det blir også mindre rykk og napp kjøring som genererer kø. også mulig å hantere kryss og fletting mer effektivt.
Lenke til kommentar

I flere generasjoner har mange utnyttet muilghet for å kjøpe og eie egen bil, bil som en da har parkert ved egen bolig og som en kan kaste seg inn og kjøre der en lyster uten videre forhåndsplanlegging. For noen av oss er det også gjevt å ha godt med motor og kunne kjenne på følelsen av å ratte rundt i en litt snasen bil. Det er mao ikke alltid et reisebehov som driver en ut på veiene, i mange tilfeller er det ren rekreasjon.

 

De som sysler med å postulere en framtid med selvkjørende biler har vel sett behovet for å komme seg til og fra jobb i tettbygde strøk som den selvkjørende primærfunksjonen, men virker å glemt at vi mennesker har lært å sette pris på frihetsgraden det for mange av oss faktisk ligger i å disponere og kjøre egen bil.

 

I Norge betaler vi i dyre dommer for denne frihetsgraden ifm av høy skattelegging på både bilkjøp og -bruk, men likevel er det ganske mange som disponerer egen bil. Nøkternt sett kunne sikkert de fleste to-bil familier i bystrøk klart seg med en bil. Det at mange likevel velger å betale 'skjorta' for å holde seg med en ekstra bil viser vel at vi verdsetter den frihetsgraden dette gir ganske så høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil også frigjøres mye tid, som i dag brukes til å stå i kø. I de tettest trafikkerte byene vil selvkjørende biler frigjøre 250 millioner timer.

Fordi ?
Selvkjørende biler kan ligge tettere, det blir også mindre rykk og napp kjøring som genererer kø. også mulig å hantere kryss og fletting mer effektivt.

I tillegg vil betal-per-bruk i stedet for eierskap føre til at gjennomsnittlig passasjertall per bil øker kraftig. Få vil gidde å betale for 5 seter bare for å være alene i kupeen. Samkjøring vil automatiseres og koordineres på et nivå vi aldri har sett før. Mye mer fleksibelt enn dagens busser i både trasevalg og rutetider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I tillegg vil betal-per-bruk i stedet for eierskap føre til at gjennomsnittlig passasjertall per bil øker kraftig. Få vil gidde å betale for 5 seter bare for å være alene i kupeen. Samkjøring vil automatiseres og koordineres på et nivå vi aldri har sett før. Mye mer fleksibelt enn dagens busser i både trasevalg og rutetider.

Kanskje, eller kanskje vil passasjertallet gå ned ettersom det blir mange autonome kjøretøy på vei fra ett oppdrag til det neste tom.

 

Hvilken vei dette tipper kommer an på kostnader og hvilken toleranse brukerne har for å dele en kupe med andre og å bruke mer tid for å plukke opp eller slippe av andre under veis. Jeg tar det ikke for gitt at det ikke er vesentlig vilje til å betale for å ha en kupe for seg selv og bli kjørt direkte uten stopp. (Det er jo tross alt slik i dag med bil vs. kollektiv selv om flåter med autonome minibusser nok kan bli mer effektivt enn dagen brussruter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

 

 

Det vil også frigjøres mye tid, som i dag brukes til å stå i kø. I de tettest trafikkerte byene vil selvkjørende biler frigjøre 250 millioner timer.

Fordi ?

 

Selvkjørende biler kan ligge tettere, det blir også mindre rykk og napp kjøring som genererer kø. også mulig å hantere kryss og fletting mer effektivt.

 

I tillegg vil betal-per-bruk i stedet for eierskap føre til at gjennomsnittlig passasjertall per bil øker kraftig. Få vil gidde å betale for 5 seter bare for å være alene i kupeen. Samkjøring vil automatiseres og koordineres på et nivå vi aldri har sett før. Mye mer fleksibelt enn dagens busser i både trasevalg og rutetider.

 

Hmm... en annen ting som slår meg er at det neppe vil være nok biler igjen til å skape rushtids køer.

 

Folk kan betale 20% av en inntekt for eie egen bil(er), men for å leie transporttjeneste vil ingen betale så mye. Skal selskaper eie alle bilene vil det neppe være økonomisk bæredyktig med enheter som bare benyttes to ganger i døgnet og er død kapital resten av tiden. Antall kjøretøy på veien vil gå fra 1.x biler målt pr familie til 0.1 eller noe deromkring (vill tipping fra min side).

Lenke til kommentar

For de med sosial angst og som liker å ha bil som en hobby, så er det ingenting som stopper dere i å holde bil selv. Det er sikkert mulig å eie en diesel bil også :D

Men da må dere ta høyde for å bli uglesett på lik linje som røykere i dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vil også frigjøres mye tid, som i dag brukes til å stå i kø. I de tettest trafikkerte byene vil selvkjørende biler frigjøre 250 millioner timer.

Fordi ?

 

 

Flere per bil, trafikken blir optimalisert for alle, istedet for at noen "presser seg fram", man trenger ikke unødvendig venting i kryss o.l, og biler kan kjøre tettere (forutsetter at alle biler kjører selv)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For de med sosial angst og som liker å ha bil som en hobby, så er det ingenting som stopper dere i å holde bil selv. Det er sikkert mulig å eie en diesel bil også :D

Men da må dere ta høyde for å bli uglesett på lik linje som røykere i dag

Mye farligere å ha manuellt kontrollerte enheter på veien, jeg regner med det blir forbudt. Samfunnet prioriterer sikkerhet høyt. Jeg vet ikke hvor mange bilentusiaster som fortsetter hobbyen når de ikke får kjøre selv, men noen er det sikkert. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

For de med sosial angst og som liker å ha bil som en hobby, så er det ingenting som stopper dere i å holde bil selv. Det er sikkert mulig å eie en diesel bil også :D

Men da må dere ta høyde for å bli uglesett på lik linje som røykere i dag

Mye farligere å ha manuellt kontrollerte enheter på veien, jeg regner med det blir forbudt. Samfunnet prioriterer sikkerhet høyt. Jeg vet ikke hvor mange bilentusiaster som fortsetter hobbyen når de ikke får kjøre selv, men noen er det sikkert.

I en overgangsperiode vil det sikkert være lov mot at du må ta hyppigere utsjekk som i flyindustrien i dag. Dvs. det blir dyrere å ha førerkort og du må "trene", stå på prøver (vanskeligere) og legesjekker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For de med sosial angst og som liker å ha bil som en hobby, så er det ingenting som stopper dere i å holde bil selv. Det er sikkert mulig å eie en diesel bil også :D

Men da må dere ta høyde for å bli uglesett på lik linje som røykere i dag

Mye farligere å ha manuellt kontrollerte enheter på veien, jeg regner med det blir forbudt. Samfunnet prioriterer sikkerhet høyt. Jeg vet ikke hvor mange bilentusiaster som fortsetter hobbyen når de ikke får kjøre selv, men noen er det sikkert.

I en overgangsperiode vil det sikkert være lov mot at du må ta hyppigere utsjekk som i flyindustrien i dag. Dvs. det blir dyrere å ha førerkort og du må "trene", stå på prøver (vanskeligere) og legesjekker...

Akkurat

Noen som kjenner igjenn, regulatørene i Statens Vegvesen ?

At man foretar kjøreopplering i en autonom bil må da for svingende..... vere en selvfølge, og sertefikat blir byttet ut med fingeravtrykk og iris kontroll.

 

Hva i all verden er det så er så geli med at rudskogen 10-100 dobler bruken i forhold til i dag. Man kan si det slik, folk går ikke på fjellet av nødvendigheit lenger. Her på vestlandet legges det att 2 600 kroner døgnet pro pers, i steden for å se det på film gratis.

 

Anslaget på $ 1000 i året i snitt er på sett å vis lavt. Mykje av varehandel, all reklame og brorparten av tjenesteyting har jo avstand, parkering og lager som en faktor.

Så mediahus og shoppingsenter pass Dere, snart styrer Dere ikke butikken lenger........ Bli bedre i dag eller ryk å reis.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Persontransport revolusjonen i bysentrum er allerede i gang og heter elsykkel. Det eneste som bremser den er trangsynte politikere.

http://www.aftenposten.no/meninger/Essay-Elsykkelen-er-transportplanleggernes-drom--Erling-Dokk-Holm-622118b.html

Autonome biler vil få størst betydning på motorveier. Der er det færre tekniske utfordringer, og mer å hente på å redusere kø ved mindre avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vil også frigjøres mye tid, som i dag brukes til å stå i kø. I de tettest trafikkerte byene vil selvkjørende biler frigjøre 250 millioner timer.

Fordi ?

Studer trafikken i lyskryss og rundkjøringer, så vil du forstå. Det er ingen grunn for selvkjørende biler å stoppe helt opp foran rundkjøringer hvis det ikke kommer biler fra venstre. Det er heller ingen grunn å vente flere sekunder etter at lyset skifter til grønt.

Det er faktisk heller ingen grunn til å ha lysreguleringer, bortsett fra for fotgjengere og syklister. Har disse en innretning på seg som kommuniserer med bilene, er det ingen grunn i det hele tatt.

Selvkjørende biler kan kjøre i "tog" med minimal avstand.

Lenke til kommentar

Persontransport revolusjonen i bysentrum er allerede i gang og heter elsykkel. Det eneste som bremser den er trangsynte politikere.

http://www.aftenposten.no/meninger/Essay-Elsykkelen-er-transportplanleggernes-drom--Erling-Dokk-Holm-622118b.html

Autonome biler vil få størst betydning på motorveier. Der er det færre tekniske utfordringer, og mer å hente på å redusere kø ved mindre avstand.

 

Vil tro EL- sykkel blir forbudt mange plasser i løpet av 10 år, det har ingen miljøgevinst der det er tett trafikk eller over 7-10 km avstand.

Sykkel er rett å slett avlegs som transportmiddel pga skadepotensialet.

 

Sykkel er en miljøversting.

Lenke til kommentar

 

Persontransport revolusjonen i bysentrum er allerede i gang og heter elsykkel. Det eneste som bremser den er trangsynte politikere.

http://www.aftenposten.no/meninger/Essay-Elsykkelen-er-transportplanleggernes-drom--Erling-Dokk-Holm-622118b.html

Autonome biler vil få størst betydning på motorveier. Der er det færre tekniske utfordringer, og mer å hente på å redusere kø ved mindre avstand.

Vil tro EL- sykkel blir forbudt mange plasser i løpet av 10 år, det har ingen miljøgevinst der det er tett trafikk eller over 7-10 km avstand.

Sykkel er rett å slett avlegs som transportmiddel pga skadepotensialet.

 

Sykkel er en miljøversting.

 

 

Sykkel har store helsemessige fordeler pga økt bevegelse for den enkelte og bedre luftkvalitet. Økt skadepotensiale får vi bare ved manglende tilrettelegging, det er ikke sykkelen som skader folk men påkjørsel av andre større kjøretøy.

 

At elsykkel er en miljøversting må være i et alternativt univers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...