Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trknisk spørsmål om klimaanlegg på 05 avensis


Anbefalte innlegg

 

#1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei, dere får heller irettesette meg hvis dette postes i feil forum.

 

 

 

1-winking.gif

 

 

 

Bilen er en 2005 model Avensis. Den har såkalt "to-sone"-klimaanlegg. Det vil si at du kan justere ulik temperatur på høyre og venstre side av kupéen. Så i prinsippet så kan føreren ha iskald AC-luft på sin side mens pasasjeren kan ha oppvarmet luft på sin side.

 

 

 

En dag oppdaget jeg at når AC står på og begge temperaturene står på "LO" så er det kun på høyre side at det kommer nedkjølt luft. På venstre side av kupéen kommer det bare luft utenfra. Du kjenner veldig godt at det er nedkjølt luft på den ene siden og ikke på den andre. Det er ingen hjelp i ¨å stenge alle ventiler på høyresiden, det er fortsatt ikke nedkjølt luft som blåser på venstresiden.

 

 

 

Prøvde å lese litt på nettet om fenomenet... noen mente at man må fylle på kjølegass, noe jeg ikke helt tror på m.t.p. at du ikke får nedkjølt luft på venstresiden når du stenger alle ventilene på høyresiden.

 

Fant også ut at du kan trykke inn to knapper på klimaanlegget når du vrir om nøkkelen så skal den gi noen feilkoder. Jeg fikk to feilkoder (husker ikke lengre nummerene) som begge betyr "sunlight sensor", noe som trolig ikke betyr noe som helst, disse hadde jeg nok ikke fått hvis bilen stod inne i en mørk garasje når jeg prøvde.

 

 

 

Så jeg bestemte meg for å kontakte et lokalt verksted (ikke Toyota merkeverksted) og ba dem feilsøke og se hva de fant ut.

 

Han jeg snakket med der, han innrømte at han var ikke ekspert på AC/klimaanlegg, men det han konkluderte med (90% sikkert iflg. ham selv) var at det var FORDAMPEREN (Vapourizer, TROR jeg det heter på engelsk, fikk en tegning av systemet som han viste meg det på). Konklusjonen kom han fram til ved at han hadde utelukket at det var noen spjeld som ikke ville åpne seg. Dette kunne han fastslå, mente han, ved at han både merket at temperaturen lot seg justere (bare at du ikke fikk den NEDKJØLTE lufta til å blåse på v. side) og at han hørte lyden av spjeld som åpnet og lukket seg når han justerte temperaturen opp og ned.

 

Jeg spurte så om hvordan denne fordamperen virker og hvordan det er mulig for den å virke på den ene siden av kupéen og ikke på den andre. Da ble han litt usikker (det prøvde han ikke å skjule heller så det er helt greit) , men han mente at den må på en eller annen måte være todelt eller at den har to "rør" ut og at det er noe kluss med et av disse.

 

 

 

 

 

 

 

Så mitt spørsmål blir vel da...

 

 

 

1. Har han rett i at det er denne fordamperen som er problemet?

 

 

 

2. I så fall, er det utskifting som er eneste løsning, eller kan det la seg reparere på et eller annet vis.? (Utskifting blir ALT for dyrt til at jeg vil hoppe rett på det)

 

 

 

3. Er det verdt å bruke 1875 kr på en AC-service i håp om at det kan få ting til å fungere skikkelig igjen? Tanken bak er jo at da skifter man gassen, men det er noe olje også involvert vet jeg, så kanskje det kan få et eller annet som sitter fast eller noe til å begynne å bevege seg igjen....

 

 

 

Setter stor pris på alle svar og all annen info om hvordan slike systemer virker,.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sa han om sunlight sensoren?

 

Er problemet kun tilstede når begge soner står på "Lo"?

 

Klarer du på ingen måte å få kjøling på venstre side? F.eks. ved å deaktivere "Auto". Stenging av ventiler vil ikke hjelpe.

 

Vet du hva "Mode" knappen skal gjøre?

Lenke til kommentar

Det er absolutt ingenting jeg kan gjøre for å få nedkjølt luft på venstre side. Alle mulige kombinasjoner er prøvd, åpning og stenging av ventiler, ulike tempraturer...alt mulig.

Når du sier at din oppførte seg på ssamme måte, har den også TO SONER?

Dette med at det er for lite gass... Hvis så er tilfelle, burde jeg ikke kunne få nedkjølt luft på venstre side da hvis jeg f.eks. setter på VARME på høyre side og kjøling på venstre? Slik at gassens kapasitet for å kjøle ned luft ikke "brukes opp" på høyre side..?

Lenke til kommentar

Det er absolutt ingenting jeg kan gjøre for å få nedkjølt luft på venstre side. Alle mulige kombinasjoner er prøvd, åpning og stenging av ventiler, ulike tempraturer...alt mulig.

Når du sier at din oppførte seg på ssamme måte, har den også TO SONER?

Dette med at det er for lite gass... Hvis så er tilfelle, burde jeg ikke kunne få nedkjølt luft på venstre side da hvis jeg f.eks. setter på VARME på høyre side og kjøling på venstre? Slik at gassens kapasitet for å kjøle ned luft ikke "brukes opp" på høyre side..?

 

 Jepp, den har 2 soner, husker jeg justerte og holdt på, (masse googling - som deg) plukket dashbordet fra hverandre og sjekket alle spjeldene, men fant ingen feil. Dro til slutt til en sjappe hvor det ble konstatert nesten tom for gass. Fylte på og det ble 100% kjøling igjen.

 

Men dessverre varte det bare noen dager, det samme igjen - begynte å kjøle kun på den ene siden, tilbake til verksted - nesten tom igjen, ble funnet hull i radiator foran. Fikset ny radiator, fylte på gass, nå har det fungert perfekt i flere år.

 

Så det kan være for lite gass.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ingenting jeg kan gjøre for å få nedkjølt luft på venstre side. Alle mulige kombinasjoner er prøvd, åpning og stenging av ventiler, ulike tempraturer...alt mulig.

Som sagt, stenging av ventiler vil ikke hjelpe.

 

Problemet med sunlight sensoren kan skape problemer. Kan du bekrefte at du har testet med "Auto" deaktivert?

Lenke til kommentar

Ja, det kan jeg bekrefte.

 

Jeg leste på et engelskspråklig forum noen som hevdet at de feilkodene som betyr "sunlight sensor" , de vil du få hvis bilen står i dagslys når du prøver. Altså er ikke det reelle feil. Men om dette medfører riktighet, det vet jeg ikke selvsagt.

Lenke til kommentar

Hvis diagnosen blir utført på et mørkt sted kan kode 21 og 24 vises selv om det ikke er noe galt.

 

Er disse kodene fremdeles tilstede?

 

For å slette kodene:

 

In diagnostic check mode, depress and hold front defrost switch and heated rear window switch simultaneously.

 

Skru av tenning og les feilkoder på nytt.

 

 

Hvor lenge er det siden gassen på anlegget ble byttet?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke om litt om det er mørkt nok i garasjen til at jeg ikke får disse feilkodene...

Jeg kjøpte bilen for ca. en måned siden og den har fulgt Toyotas serviceprogram helt fram til nå. Såvidt jeg har forstått så er skifte av gass en del av de regelmessige servicene (?)

Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke om litt om det er mørkt nok i garasjen til at jeg ikke får disse feilkodene...

Du har misforstått. Det er hvis du utfører diagnosen på et mørkt sted (f.eks. i garasjen) at man risikerer å få de feilkodene.

 

Jeg kan ikke tenke meg at bytte av gass omfattes av vanlig service.

 

 

Sa ikke han som feilsøkte anlegget hos Toyota noe om sunlight sensoren?

Lenke til kommentar

Får fortsatt 21 og 24. Bilen står i garasjen, som selvfølgelig ikke er like mørk som midnatt midtvinters, men mørkere enn ute i sollys i alle fall.

Klarer ikke å nullstille kodene. Tror det må være feil at jeg skal bruke knappen "heated rear window", da denne ikke sitter på selve klimaanlegg-enheten . (prøvde, men feilkodene forsvant ikke).

Lenke til kommentar

Nei, han som feilsøkte sa ikke noe om sunlight-sensor. Det var ikke hos et Toyota-verksted. Innen den tid hadde jeg egentlig slått fra meg dette med sunlight-sensor som falsk alarm. (den dagen stod jeg ute i sollys ogtesta, så nå har jeg prøvd både i sollys og i relativt mørke)

Lenke til kommentar

Når det er 2 soner, er det da 2 fordampere?
Har en Pajero med 2 klimaanlegg (foran og bak), hvor jeg etter å ha fått ny kompressor og kondensator, opplevde svak/ingen kjøling i bakre anlegg. Årsaken var at verkstedet hadde fyllt for lite væske, de hadde fyllt for biler med 1 anlegg, ikke for 2, 450gram i stedet for 750gram. Når det ble fyllt  korrekt mengde ble det straks kjøling på begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...