Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Clutchplater sharan inn mot svinghjul


Anbefalte innlegg

Noe som enkelt kan forklare hva som skal inn mot svinghjul og hva som skal ut mot utløserlageret. Har lamellene og de ser rimelig lik ut på begge sider, men når jeg legger dem på bordet er det en forskjell i "bakkeklaring" på ca 4mm. Hva skal jeg velge å sette inn mot svinghjulet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det pleier å stå på clutchen? På originalclutch er det som regel "getriebe seite" som betyr mot girkassen.

 

Nå vet ikke jeg hva du mener med bakkeklaring, men noen bilder hadde kanskje hjulpet. Det er som regel den siden av clutchen som er flatest som skal inn mot svinghjulet.

 

Det er en fordel å følge med på slikt når man tar ut de gamle delene.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Når lamellene ligger på bordet kan jeg skyve skaftet av en kniv inn inder dem. Snur jeg lamellene er det minst 4mm klaring til samme knivskaftet... og ja jeg skulle virkelig inske at jeg fulgte med da jeg tok ned den gamle, men for mitt utrente øye så det først ut som at det ikke var noen forskjell.

post-443588-0-07500900-1496581567_thumb.jpg

post-443588-0-66385100-1496581590_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når lamellene ligger på bordet kan jeg skyve skaftet av en kniv inn inder dem. Snur jeg lamellene er det minst 4mm klaring til samme knivskaftet... og ja jeg skulle virkelig inske at jeg fulgte med da jeg tok ned den gamle, men for mitt utrente øye så det først ut som at det ikke var noen forskjell.

På det ene bildet sees en blå prikk på clutchlamellen. Kan gjette på at det er en indikasjon på "getriebe seite" som Adeneo nevner. Men for å være helt sikker, sjekk medfølgende dokumentasjon/leverandør/hør med der du kjøpte clutchen?

 

'Knivtesten' din, får du samme resultat med den gamle lamellen?

 

Edit:

1. Har du forsikret deg om at den nye clutchen er ment å passe på svinghjulet som sitter der? Eks. at SAX svinghjul ≠ LUK clutch, hvis jeg husker rett. Litt usikker i forhold til originalt svinghjul.

2. Du sier ikke noe om hvilken modell, hvor gammel bilen er men hvis svinghjulet er av typen dobbeltmasse ville jeg ha byttet det også, hvis bilen har gått en del kilometer. Dobbeltmasse svinghjulene er kjent for å gå i stykker og kan ødelegge girkasse, motor ++ :/

3. Utløserlager etc., skifter du det samtidig?

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill.

For ordens skyld; sharan 7m 2001 6trinn manuell kasse framhjulsdrift. Samme kasse og svinghjul finnes og på noen audier.

Sach svinghjul og derfor sach lamell og plate. Gamle lameller og nye er lik i form av at de har samme forskjell fra ene siden til den andre. Sentreringa er ikke problem da jeg brukte en gammel aksling som sentreringsbolt. Svinghjulet er sjekket men ikke byttet. Det er etter alle solemerker ok.

 

Så den litt lengre sannheten for dere som er villig til å lese:

Jeg byttet girkasse og satte da inn ny clutch og utløserlager. Kassen virka, men clutch ville ikke løse seg ut skikkelig. Dersom jeg startet bilen i gir og så tråkket clutch og brems kunne bilen stå stille i gir med motoren i gang, men det luktet fort svidd. Slapp jeg brems men holdt cluch inne begynte den å kjøre som en bil med automatkasse. Det var ikke noe problem å kjøre, og bytte gir uten å bruke cluch, men det er jo ingen god løsning.

Så da måtte jeg plukke ned alt igjen og se om jeg fant noe galt. For meg ser alt rett ut. Platene kan ha vært feil vei i, men ut fra svar fra dere så har de nok vært rett vei (evt det spilller ingen rolle på disse lamellene). Siden de kunne brukes til å kjøre med så har de nok vært i press fra begge sider. Skal sies at lamellene er synlig merket av dette, men kun de utterste 2 mm. Resten av sirkelen er som da den kom ut av pakken.

 

Så hva skal man da se etter? Er litt lite motiverende å prøve å sette alt på igjen uten å ha gjort noen endringer.

Slik jeg tenker det så er problemet at det ikke blir åpning nok når jeg tråkket pedal. Jeg kan garantere at den var riktig luftet. Hadde bilen en snartur på verksted bare for å få akkurat det bekreftet.

 

Kan feilen ligge i fjærene som skal gi plass melom platene, evt i det nye utløserlageret, og i så fall hvordan sjekke det?

 

Eller har jeg dultet borti noe når jeg slåss med girkassen for å få den på plass slik at noe har gått løs og lagt seg på et sted det ikke burde være?

Lenke til kommentar

Igjen, dersom du ser på bildene av den gamle clutchen din, så står det helt soleklart "getriebe seite" på den ene siden, det er denne siden som skal mot girkassen.

 

For å finne ut hvilken side av den nye clutchen som skal mot girkassen, så kan du bare se eller måle på den gamle, den bør jo ha samme "bakkeklaring" som du kaller det, som den nye osv.

 

Svinghjul, trykkplate og thrustelager gir seg normalt av seg selv, å skal noe til å sette feil.

Lenke til kommentar

Takk adeno. Jeg har et stykke igjen før jeg er utlært... enig med deg, og da var nok alt på rett plass rett vei første forsøk. Har etterhvert kommet til at feilen må ligge i defekt utløserlager, defekt trykkplate (særdeles usansynlig) evt at noe mer enn bare lamellene har vært mellom svinghjul og trykkplate (må i så fall være metallspon eller noe annet da sand o.l. vil være bevegelig nok til at det skal virke ganske ok) jeg klarer ikke å se for meg at lamellene har vært usentrert siden akslingen kom seg på og det ikke lukta svidd når blien ble kjørt uten å bruke pedal.

Lenke til kommentar

3 ting

 

1 luft... det er håpløst å lufte clutch på sharan, clutchsylinderen må fylles med bremsevæske FØR den monteres i girkassen.

 

2 eller så er det dårlig mastersylinder (internal leak). den er veldig vrien å bytte. den er montert under abs sentralen... så den må ut først for å komme til å løsne trykkrøret på sylinderen.

mastersylinderen er festet inni bilen med 2 skruer... de skruene kommer du ikke til uten å fjerne sikringsboksen. og for å få sylinderen løs fra pedalen, må du enten ha spesialverktøy... eller ta pedalen ut av bilen... noe som igjen gjør at fjæra til pedalen faller av, og den er vrien å få montert igjen... og til slutt... for å lufte bremsesystemet igjen etter at abs-sentralen har vært frakoblet, er du avhengig av diagnosekablel for å få starta abs-pumpa... 

 

3 mye inn/ut slakk i "input shaft" i girkassen... dette er en vanlig feil som gjør at kassen blir vanskelig (girene henger) i 1. gir og revers. dette er enkelt å fikse... 

du trenger en chim, delenr:  WHT001976  og et nytt lokk, delenr: 02M301211B  

filmen viser hvordan det fikses. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk joka. Siden problemet oppstod med full kraft i det jeg byttet clutch ser jeg bort fra matesylinder foreløpig. Ikke savner jeg bremseveske heller. MEN om det har vært luft i systemet fra lufteskruen og ned til utløserlageret vil jo det forklare hvorfor clutchen virket bare bittelitt...

 

Foreløpig er jeg i den situasjonen at jeg tenker å sette alt tilbake på samme måte som forrige uke, og håpe på et annet resultat. Men om jeg fyller sylinderen FØRST så ha jeg i ale fall gjort noe nytt. Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få det til, men finner vel en måte når jeg begynner å skru utpå dagen.

Lenke til kommentar

Da er alt montert likt som sist. Eneste endringa var at jeg la inn bremseveske i sylinderen før jeg løfta opp kassa.

Prøvekjørte. Mye mye bedre. Men desverre ikke 100%

Må fortsatt starte motoren i gir, men nå lukter det ikke svidd, og clutchen står bare så vidt innpå når jeg tråkker pedal. Med andre ord er det nok desverre litt luft igjen mellom utløserlager og lufteskruen.

Så 1000takk for hjelp. Jeg kommer garantert ikke til å ta ned alt igjen, men om et klokt hode vet hvordan man får tak i den siste lufta så tar jeg gjerne tips på det og. Foreløpig tenker jeg å kjøre et par dager, og håpe at lufta selv finner på å gå opp mot lufteskruen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...