Gå til innhold

Millionprosjekt for AMK-sentraler vraket. IKT-Norge: – Nasjonalt IKT-prosjekt på ville veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det verste er at historien har idiotmange slike prosjekter som gikk på skogen, trenger bare se over sjøen på englands multimilliardfiasko. Likevel tråkker man i baret gang på gang. Det virker å være ekstra ille hver gang helse-sektoren skal ha nye informasjonssystem. Læringskurven er jo ikke bratt. Den er ikke kommet inn på diagrammet engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kan ikke jobben sin, så enkelt er det også så godt betalt de får for å ikke kunne jobben sin, skulle ønske jeg kunne vært like udugelig å fått like godt betalt.

Men som vi alle vet, skattebetalernes penger er jo en tross alt en utømmelig kilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typisk eksempel hvor ledere og sjefer er ansatt som en HR type og ikke som en som er ekspert på sitt felt. Har hatt jobb tidligere jeg hvor min leder var helt tydelig på at h*n husket noe om hvordan systemer og teknologien fungerte så det var opp til oss å fikse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan ikke jobben sin, så enkelt er det også så godt betalt de får for å ikke kunne jobben sin, skulle ønske jeg kunne vært like udugelig å fått like godt betalt.

Men som vi alle vet, skattebetalernes penger er jo en tross alt en utømmelig kilde.

 

Innleggene dine viser at du faktisk er like udugelig. Og du har sannsynligvis like høy lønn.

 

At de faktisk velger å avslutte et prosjekt i planleggingsfasen fordi de ser at det kan virkelig gå galt viser faktisk at folk kan jobben sin og gjør jobben sin. 17 mill er heller ikke svært høye planleggingskostnader når vi snakker om såpass komplekse prosjekt. Hvor store tror dere f.eks planleggingskostnadene på en veistrekning er før man faktisk fatter beslutning om å bygge veien.

 

Utsagnene fra Heidi Austlid viser at ho også er ute på bærtur. Faktisk er det kunnskap og kvalitetssikring som her gjør at man stopper opp.

 

Som styreleder i NIKT sier "Vi så at det var flere teknologiske og organisatoriske utfordringer i dette, og summen av det gjorde at prosjektet fikk så høy kompleksitet og risiko at vi konkluderte med at det ville være uansvarlig å gå videre."

 

I større bedrifter er dette helt vanlig, ofte til langt større kostnader en dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men det tok de 6år å se dette, eller var det først i forrige uke de begynte å jobbe med dette kanskje?

Ja jøss, bra jobba guttær.

 

Og ja, vær nå så snill å forsvar staten, de gjør jo bare det beste for oss nordmenn...........

Lenke til kommentar

 

De kan ikke jobben sin, så enkelt er det også så godt betalt de får for å ikke kunne jobben sin, skulle ønske jeg kunne vært like udugelig å fått like godt betalt.

Men som vi alle vet, skattebetalernes penger er jo en tross alt en utømmelig kilde.

 

Innleggene dine viser at du faktisk er like udugelig. Og du har sannsynligvis like høy lønn.

 

At de faktisk velger å avslutte et prosjekt i planleggingsfasen fordi de ser at det kan virkelig gå galt viser faktisk at folk kan jobben sin og gjør jobben sin. 17 mill er heller ikke svært høye planleggingskostnader når vi snakker om såpass komplekse prosjekt. Hvor store tror dere f.eks planleggingskostnadene på en veistrekning er før man faktisk fatter beslutning om å bygge veien.

 

Utsagnene fra Heidi Austlid viser at ho også er ute på bærtur. Faktisk er det kunnskap og kvalitetssikring som her gjør at man stopper opp.

 

Som styreleder i NIKT sier "Vi så at det var flere teknologiske og organisatoriske utfordringer i dette, og summen av det gjorde at prosjektet fikk så høy kompleksitet og risiko at vi konkluderte med at det ville være uansvarlig å gå videre."

 

I større bedrifter er dette helt vanlig, ofte til langt større kostnader en dette.

Helt enig. Her har jobben faktisk blitt gjort helt riktig, ser andre postere snakke om hvor langt ut på jordet staten er i dette tilfelle, potetland osv..

 

Det er slik man henter inn tjenester som fungerer. Noen ganger må man faktisk stoppe før det går for langt. Hadde de kjørt på ville tapet være langt større. Og prosessene er vanligvis svært tidkrevende, også i det private. Kanskje dere som er så jævlig kritiske skulle gått inn og jobbet for staten med tydeligvis kjempelønn og gjort noe fornuftig istedet for å sitte som en mini-Donald-T?

 

Det som er typisk Norge er slike rævablues-folk som klager og klager men som ikke gjør en drit sjøl.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men det tok de 6år å se dette, eller var det først i forrige uke de begynte å jobbe med dette kanskje?

Ja jøss, bra jobba guttær.

 

Og ja, vær nå så snill å forsvar staten, de gjør jo bare det beste for oss nordmenn...........

 

Ja, når man til de grader mangler både syn og hørsel - ja da må man kommentere. Prosjektet ble ikke startet for 6 år siden, det ble startet sent på høsten 2014. Av mange grunner er det helt normalt at planleggingstid for prosjekter av dette omfanget tar flere år bare på planleggingsbasis. Gjelder også i det private.

 

Staten gjør jevnt over det beste for oss nordmenn. Klart det er ting å kritisere for, jeg skulle fint klart å skrevet enn bok om ting som burde vært gjort annerledes - men allikevel er jeg klart av denne oppfatningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Føler ikke at staten var helt innafor "fail fast" konseptet her, men det ble langt penere enn mange andre prosjekter vi har sett gå på trynet. Vi husker jo hvordan NAV holdt på før de skjønte tegninga og fikk på plass ledere med IT kompetanse, HOD og POD har enda ikke fått notatet dessverre så der skal vi nok se noen milliarder renne ut i intet før det blir ny retning.

 

Uansett er det så godt som 100% garantert å feile med slike store IT prosjekter fordi det er umulig å kjenne alle kravene på forhånd og selv om et slikt omnipotent vesen skulle eksistere så vil kravene endre seg både før og etter leveransen ble tatt i bruk, så en må påregne kontinuerlig re-planlegging uansett. Hadde de hatt riktig kompetanse ville ledelsen banket dette forslaget ut av verden på første møtet med en kostnad på under 100k NOK som vel fort er kostnaden for et slikt møte når de opplyste er ferdig med reiseregning og smørbrød.

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/kjoerte-jorda-rundt-paa-skattebetalernes-regning/a/10083220/

 

 

Eneste måten å lykkes på er å bygge slike løsninger internt. Når du har blitt god på det kan du begynne å leie inn konsulenter for å bygge enkelt tjenester i systemet for å øke gjennomføringskraften. Disse konsulentene får da ansvaret for å drifte tjenesten selv inntil den har stabilisert seg både operasjonelt og funksjonelt. For enkelte tjenester vil det aldri skje, dvs den fases ut før den er stabil, og det kan likevel være en suksess. Andre tjenester vil bli stabile og kjedelige og kan da overføres til et type SRE team som tar over eierskap til et stort antall stabile tjenester. Skulle en tjeneste begynne å "bæsje på teppet" så må det ligge i kontrakten at konsulenthuset får den i retur inntil den oppfører seg pent igjen. Interne utvikler team følger forøvrig samme mønster og brukes som prøve-kaniner for å gå opp prosessene rundt bruk av eksterne konsulenter. Dette er et SRE+NoOps konsept kjent fra Google som ligner mye på DevOps, men har klarere skiller og fritar utviklerne for den kognitive overbelastningen det på sikt blir å huske litt om forvaltning av veldig mange stabile tjenester samtidig som du skal fokusere på å lage helt nye.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Føler ikke at staten var helt innafor "fail fast" konseptet her, men det ble langt penere enn mange andre prosjekter vi har sett gå på trynet. Vi husker jo hvordan NAV holdt på før de skjønte tegninga og fikk på plass ledere med IT kompetanse, HOD og POD har enda ikke fått notatet dessverre så der skal vi nok se noen milliarder renne ut i intet før det blir ny retning.

 

Uansett er det så godt som 100% garantert å feile med slike store IT prosjekter fordi det er umulig å kjenne alle kravene på forhånd og selv om et slikt omnipotent vesen skulle eksistere så vil kravene endre seg både før og etter leveransen ble tatt i bruk, så en må påregne kontinuerlig re-planlegging uansett. Hadde de hatt riktig kompetanse ville ledelsen banket dette forslaget ut av verden på første møtet med en kostnad på under 100k NOK som vel fort er kostnaden for et slikt møte når de opplyste er ferdig med reiseregning og smørbrød.

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/kjoerte-jorda-rundt-paa-skattebetalernes-regning/a/10083220/

 

 

Eneste måten å lykkes på er å bygge slike løsninger internt. Når du har blitt god på det kan du begynne å leie inn konsulenter for å bygge enkelt tjenester i systemet for å øke gjennomføringskraften. Disse konsulentene får da ansvaret for å drifte tjenesten selv inntil den har stabilisert seg både operasjonelt og funksjonelt. For enkelte tjenester vil det aldri skje, dvs den fases ut før den er stabil, og det kan likevel være en suksess. Andre tjenester vil bli stabile og kjedelige og kan da overføres til et type SRE team som tar over eierskap til et stort antall stabile tjenester. Skulle en tjeneste begynne å "bæsje på teppet" så må det ligge i kontrakten at konsulenthuset får den i retur inntil den oppfører seg pent igjen. Interne utvikler team følger forøvrig samme mønster og brukes som prøve-kaniner for å gå opp prosessene rundt bruk av eksterne konsulenter. Dette er et SRE+NoOps konsept kjent fra Google som ligner mye på DevOps, men har klarere skiller og fritar utviklerne for den kognitive overbelastningen det på sikt blir å huske litt om forvaltning av veldig mange stabile tjenester samtidig som du skal fokusere på å lage helt nye.

 

Det du sier i andre avsnitt er så sant så sant. Problemet innenfor IT pr i dag er at vi ikke har kompetanse til å vite hvilken kompetanse man trenger om fem år. Det er jo veldig fristende å kritisere, men det er ikke sammenlignbart med å legge ut et anbud på f.eks. en vei - med kvantifiserbare mengder av arbeid.

 

4 the record, jeg har ingen spesiell peil på IT, men jeg kan ikke se for meg hvordan man kan sette ut et anbud for et enormt datasystem som skal holde styr på noe som helst uten at anbudet er så diffust at produktet kan bli hvasomhelst?

 

Selv jobber jeg i anleggsbransjen. Det er egentlig svært enkelt selv om vi forbanner hver eneste byggherre for å komplisere alt som kan kompliseres, tilsynelatende kun for fa...

Gjennomgående tendens er at byggherre ikke har den fjerneste anelse om hvordan en jobb faktisk utføres (Statens vegvesen, Statnett osv). Nå snakker vi om gravemaskiner, betongarbeid, tømring. Fag som aldri kommer til å endre seg i veldig stor grad - utenom å bruke andre materialer el.l. I slike saker kan man veldig lett kritisere Staten/fylket/kommunen, fordi det handler om ting alle kan se og forstå. Byggherre har noe kompetanse, og folk forstår hva som skal gjøres. I dette tilfellet. Ikke så mye..

 

 

Innen IT så endres forutsetningene/sluttproduktet innenfor 5 år så fullstendig at det er veldig vanskelig å se for seg noe fornuftig system, hverken for byggherre eller kontraktør, eller for de som ser dette utenfra. (Ja, verktøyene er like, men utførelsen/sluttproduktet kan ikke sammenlignes),

 

Så har man de juridiske poengene, som i enhver jobbsituasjon er svært relevante. Finn en advokat, forsvarer eller påklager, som har noenlunde peiling på hva et datasystem innebærer?det fins nesten(?) ingen. Jussutdanning går på juss, ikke på moderne teknologi. Om denne (eller lignende)saken skulle gått til retten for en eller annen grunn, så hadde ikke retten visst hva de hadde behandlet hverken under saken eller senere.

 

I denne saken så skal da Stat/fylke/kommune/helseforetak bla bla lage et anbud med kun en ide om hva man skal utføre? Det er dømt til å mislykkes, og det har de sett i denne saken. Det er bra, det er ikke en negativ sak dette, selv om det blir fremstilt som det (kilkkagnsymptomet).

 

Så, som du sier for å komme tilbake til ditt innlegg: Lag dette internt. Men det fins ikke folk internt til å lage systemet. Hva gjør man da? Da tar man en kjempesjanse med å legge det ut på markedet. Og markedet ser muligheter for å utnytte uvitenheten. I dette tilfellet ble det stoppet. Kjempebra!

 

Beklager rotete språk, lang post osv på en semi-søndag-formiddag:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...