LMH1 Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Artikkelnummer 32-8562 Spenningsomformer/vekselretter 1000 W 1 598,00 Antar dere man minst må ha: VMF180 batteri for båt og fritid, 180A Hvis batteriet skal klare rundt 1000 watt i et døgn? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 https://www.batterystuff.com/kb/tools/calculator-sizing-a-battery-to-a-load.html https://www.wholesalesolar.com/solar-information/battery-bank-sizing + mange fler Det er ikke stort nok etter hva jeg finner ut av og du bør heller ikke lade batteriet helt ut pga. slitasje. Beste er å hoppe mellom 20-80% eller noe slik mener jeg å huske Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 1kW i ett døgn er svært mye, det batteriet du har linket til klarer effekten i ca 2 timer om jeg ikke har regnet feil. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Om du skal dra såpass stor last som 1kW i et døgn (24kWh) må du kunne lagre energien - og du må kunne lade batteriet. Det vil si at du på den tiden du har sollys (1/3 av døgnet - 8 timer) kunne lade 110% av det du brukte + dekke forbruk. Du må altså ha et solcelleanlegg som kan avgi 4-5kW MINIMUM. I praksis vil du antakelig måtte ha i nærheten av det doble, samt lagring av ~50-100kWh for å tåle dårlig vær innimellom. Men det må du gjøre et konkret regnestykke på: ladeeffekt i solskinn, hvor mange dager med regn du må takle også videre. Videre tipper jeg 1kW er såpass stor last at du vil vinne en del på å seriekoble for å få opp spenningen. Får du spenningen opp på 300VDC eller så vil du få mindre kobbertap. I tillegg bør du bruke en skikkelig inverter, og ikke det hobbyutstyret der fra clasern. F.eks. ABB eller Siemens. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2017 Videre tipper jeg 1kW er såpass stor last at du vil vinne en del på å seriekoble for å få opp spenningen. Får du spenningen opp på 300VDC eller så vil du få mindre kobbertap. I tillegg bør du bruke en skikkelig inverter, og ikke det hobbyutstyret der fra clasern. F.eks. ABB eller Siemens. Har du peiling på biltema\clasohlson og ebay vil den se slik ut på innsiden: Kanskje med overspenningsvern\kortsluttningsvern? Men problemet disse blir varme på høy last og vil slutte å fungere etter noen år? Til hobby bruk er vel slike ok men kanskje ikke til litt tyngre bruk over tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå