Gå til innhold

Nå blir iOS nytt – slik har det utviklet seg

Anbefalte innlegg

Jeg kan garantere deg at Apple ikke plutselig slår på full generell tilgang til filsystemet. Det vil aldri skje, ikke minst fordi det ville ødelagt alle former for dataintegritet i eksisterende apper.

Å herre jemini for noe fjern og til-de-gradene-hypotetisk argumentering!

Men OK, vi kjøper den inntil videre bare så det finnes en teori fra "den andre siden" av diskusjonen.

Da vil jeg svare: ødelagt dataintegritet på hvilken måte??? Hva er det som er så utrolig skummelt med å ha tilgang til filsystemet? Aldri, absolutt aldri har jeg hørt at hverken Android, Windows, OSX eller andre typer OS har fått integriteten sin "ødelagt" med tilgang til filsystemet. Det er ikke gjennom tilgang til filsystemet angrep finnes sted, men heller brukerfeil, noe man kan uansett aldri utelukke.

Generelt sett så vil jeg anbefale deg å komme med sakelige kommentarer, slik at du slippe å bare bytte tema siden du ikke klarer å forsvare en eneste påstand i etterkant.

* * *

Jeg vil da heller si det slik: iOS og enhetene den kjører på fyller en helt spesifikk nisje som Apple har konstruert. Skal du bare lese en nettavis og mail? Da passer iPad for deg. Skal du lagre en nettside eller innholdet fra siden, redigere koden, og motta for eksempel en sær type CAD-tegning på mail... ja da kan du glemme tilgangen til noen av disse tingene. Da MÅ du "opp ett hakk" og kjøpe Mac, for der får du lov til omtrent alt du kan tenke deg. Og om du - som bruker, som betalte for enheten - skal ha slik utvided funksjonalitet allikevel ja da må du nesten bli halvkriminell via jailbreaking, og ikke nok med det - produsenten vil hele tiden motarbeide at du bruker enheten slik DU kan tenke deg.

Annen eksempel: du synes det var for lite minne på mobilen for å få med deg hele musikksamlingen eller få plass til alle videoene du liker å ta - ja da må du kjøpe en enhet med større plass. Å bare putte i MicroSD kan du glemme. 

Så med tanke på bare disse to eksemplene, og jeg kan komme med mange, mange flere, så ser man en ganske klar trend: Apple bestemmer hva du som bruker skal ha... eller rettere sagt får lov å ha. Og for all del, dere som synes det er kjekt med trygghet-gjennom-diktatur (mao: kun apper fra AppStore, ikke tilgang til noe som helst "skummelt" etc) får absolutt lov å ha det slik.

RamGuy her sier diskusjonen går rett ned i kloakken... vel, ja, men samtidig når det skrives i klartekst at ja: dere kan selvfølgelig ha det slik, men har i det minste anstendigheten at iOS og enheter som bruker denne er per def narsissistisk diktatur der Apple bestemmer alt. Man kan selvfølgelig få lov til å leve i diktatur, for all del, men da bør tilnærmingen til kritikk av dette vs alt annet være pragmatisk og konstruktiv. For så langt så har så å si "eplefløyen" i denne diskusjonstråden hold seg til klassisk pompøs overlegenhetskompleks, noe som preger omtrent de fleste Apple-eiere: "jo men se hvor trygt, jo men Android er usikkert, jo men multitasking liksom hø hø hø".

Jeg har så dere skjønner en iPad, to Mac Pro maskiner, en Mini, en PC og Galaxy S7 idag og har hatt masse andre ting gjennom årene. Jeg er ikke imot noen av dem. Jeg antar ikke jeg er noe guru med overmenneskelige evner, så om jeg får det til er jeg helt sikker dere andre vil klare å få det til: innrøm de svake og sterke sidene av alle de forskjellige enhetene, enn å bare krype inn i deres "safe zone".

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Til alle: kjøp det dere har bruk for, og hold kjeft.

Voks opp, og kom heller med sakelige argumenter.
Hva med dette: det finnes utallige typer mobiler, pc-er og nettbrett på markedet. Hjelp andre til å velge det rette, fremfor å påpeke marginale svakheter.

Var den OK? Var den kort nok til at alle fikk den med seg?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

For utviklere er det en enorm fordel å vite at filene ikke tukles med av andre apper. For brukeren er det en like stor fordel å vite at en eller annen App med malware aldri vil kunne aksessere andre data enn sine egne. Minnekort fører til masse kompleksitet for enten bruker (som må forholde seg til hvor ting er lagret) eller systemet (som må forholde seg til at store mengder data plutselig blir borte når kort fjernes).

Selvsagt er det en avveining, som du sier funker det fint i andre systemer. Jeg er bare glad det ikke er sånn på telefonen min - det siste jeg ønsker meg på den er full PC-funksjonalitet og medfølgende kompleksitet.

Skal jeg utvikle bruker jeg uansett en datamaskin. Den er et egnet verktøy for jobben. Til alt annet funker ios perfekt med de løsningene som er der i dag, med iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive som delt filsystem.

Dette er selvsagt mine behov, som er de jeg bryr meg om i denne sammenheng. Hva andre trenger bryr jeg meg egentlig fint lite om, utover at jeg håper de finner produkter som passer for seg. Om alt passer for alle er alle produktene like elendige, og jeg ønsker meg virkelig ikke den typen produktet mange her vil ha, der absolutt alt er mulig og ingenting er bestemt på forhånd.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Situasjonen nå er at det er blitt et sabla styr, fordi hver eneste app ber om lov til å aksessere minnekortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Heaven can wait

And a band of angels wrapped up in my heart

Will take me through the lonely night

Through the cold of the day

And I know

I know

Heaven can wait

And all the gods come down here just to sing for me

And the melody's gonna make me fly

Without pain

Without fear

Give me all of your dreams

And let me go along on your way

Give me all of your prayers to sing

And I'll turn the night into the skylight of day

I got a taste of paradise

I'm never gonna let it slip away

I got a taste of paradise

It's all I really need to make me stay

Just like a child again

Heaven can wait

And all I got is time until the end of time

I won't look back

I won't look back

Let the altars shine

And I know that I've been released

But I don't know to where

Lenke til kommentar

Apple gjør dette for å legge bak seg utdatert teknologi, noe de har gjort mange ganger før. De tjener ikke direkte penger på det, men det gjør at de kan utnytte kapasiteten i produktene sine bedre fordi de ikke må støtte gammelt grums.

Jo di tjener penger på det er derfor di fjernet headphone jacken også, for di ikke hadde patent på den. Se på jerryrigeverything på YouTube han forklarer dette inn med teskje.

Hvordan tjener de penger på det?

Og forresten: Norsk? Lære seg de/di?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Til alle: kjøp det dere har bruk for, og hold kjeft.

Jeg kunne godt tenkt meg å få tilgang tilmange av kvalitetsappene som er tilgjengelig, men et forkrøplet os beregnet hovedsakelig på "consumers" hindrer meg.

Steve jobs sa i 2005 “eventually, the file system management is just going to be an app for pros and consumers aren’t going need to use it.

Da iphone og ipad ble lansert i 2007/2010 var nok ikke noen av enhetene tiltenkt eller kraftige nok til "pros". Situasjonen i dag er en helt annen. Om du sjekker reaksjonene rundt på nett på nyheten om en mulig filbehandler i ios, vil du kjapt finne ut at dette er en svært etterlengtet funksjon.

Lenke til kommentar

Nessunio : grunnen til at man ikke nå kan innføre tilgang til fullt filsystem er at alle apper er laget uten at dette er mulig. Det vil si at data er lagret helt uten tanke på at tredjepart skal få direkte tilgang.

Og dette berører mobiler/tablets mer enn PC/Mac pga...? Som sagt ser jeg ikke problemet.

Og om dette var virkelig et problem så burde forskjellige produsenter sette sperrer (app-for-app) for hva de fikk tilgang til, ulikt brukeren.

Lenke til kommentar

Ser på på WDC meldingen... så nå kan brukere av iOS få i det ALLER MINSTE et slags sammendrag av hva de har av filer på enheten sin via Files. Altså ikke tilgang til filsystem som så, men i det aller minste en samkjørt system på tvers av apper.

Jøss, MAO hakket mer ogranisert enn Norton Commander opp på MS-DOS, he he he. Synd ikke Jobs er med oss enda, dette hadde han nok kalt "a quantum leap in file management"

Lenke til kommentar

Nessunio : grunnen til at man ikke nå kan innføre tilgang til fullt filsystem er at alle apper er laget uten at dette er mulig. Det vil si at data er lagret helt uten tanke på at tredjepart skal få direkte tilgang.

Og dette berører mobiler/tablets mer enn PC/Mac pga...? Som sagt ser jeg ikke problemet.

Og om dette var virkelig et problem så burde forskjellige produsenter sette sperrer (app-for-app) for hva de fikk tilgang til, ulikt brukeren.

Det berører iOs fordi det ville vært en stor endring som krever rewrite av alle eksisterende apper.

Hadde man hatt det sånn fra start ville det vært annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...