Gå til innhold

Nå blir iOS nytt – slik har det utviklet seg


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

@nessuno, aaaight m.fl.: Den eggleggende melkesauen finnes ikke. En Bugatti Chiron er en fantastisk bil, men hvis du skal flytte 5 tonn grus må du kjøpe deg en lastebil. iOS fungerer fantastisk i det daglige, men skal du dypt inn i operativsystemet og gjøre sære ting, må du skaffe deg noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som Apple slipper en App kalt "files" i kveld - blir spennende å se Hva det er. Tipper det er snakk om en utvidet variant av iCloud drive med flere APIer. Eventuelt enda en katalog i hver apps sandbox som også blir tilgjengelig globalt.

 

Det jeg er helt sikker på er at det er snakk om at apper skal få direkte tilgang til hverandres filer. Det vil heldigvis aldri skje.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Pussig argument. Du mener det er klokt å støtte en tredjeparts programvare som er forferdelig optimalisert og implementert i nettlesere som til stadighet fryser og krasjer? Flash på mobil var sjelden en god opplevelse. Det var et produkt designet for pc-er. Det var også STORE sikkerhetsproblemer knyttet til Flash. Flash er ikke en åpen standard, men en proprietær programvare. Man var derfor 100% avhengig av at en tredjepart, Adobe, tettet sikkerhetshull. Ikke akkurat særlig artig med tanke på hvor utbredt Flash var.     

 

 

Sak for sak:

1) Joda, Flash på Android var en relativt god opplevelse bortsett fra de tidligste utgavene av plugin og kanskje de billigste og svakeste mobilene. Her snakker du om noe som jeg føler du har selv aldri prøvd.

2) Store sikkerhetshull - so what? Å lage en exploit av Flash i iOS av alle ting hadde vært mildt sagt krevende. Ja man kan til sjuende og sist relatere PC-utgaven DELVIS til hva mobilen hadde, men dette blir flisespikking. Faktisk så hadde ingen iOS enheter nok regnekraft for å kjøre Flash, de kunne heller ikke engang rendre en hel side uten animasjoner med bare biilder og tekst (!!) og det kunne man se ved å scrolle fort - at siden ble rendret fortløpende. Så hovedårsaken var a eplemaskiner var for svake.

3) Properitær programvare.... jøss, som omtrent alt som Apple bruker, og som noe de kunne lett ha hatt tilgang til via lisens eller oppkjøp slik de gjør i 100% av tilfellene der dette er "må-ha" sak. Usakelig argument.

 

Bonus:

Husker at en vis Steve "Your're holding it the wrong way" Jobs sa at verden vil bli mye bedre tjent med å fremskynde adopsjonen av HTML5. Forsåvidt logisk argument som kan egentlig ikke påklages - åpen standard, bli kvitt alle slags arkaiske plugins.. så bare velstand med andre ord. Bortsett fra en ting - fra dag 1, dvs da dette argumentet kom, frem til idag som er rundt 10 år, så har eplefabrikken hatt verst støtte av HTML5, sammenlingbar kun med IE, mens Android/Chrome best.

 

Og som sagt - poenget var ikke å starte en diskusjon om den døde hesten som heter Flash. Poenget mitt var å påpeke at Android-enheter er såpass universale, lar brukeren gjøre så mye, at med tanke på hva som er mulig så nærmer de seg egentlig PC/Mac ytelse, noe f.eks. iPad Pro hevder, men kunne omtrent ikke ha vært lengre fra sannheten.

 

@nessuno, aaaight m.fl.: Den eggleggende melkesauen finnes ikke. En Bugatti Chiron er en fantastisk bil, men hvis du skal flytte 5 tonn grus må du kjøpe deg en lastebil. iOS fungerer fantastisk i det daglige, men skal du dypt inn i operativsystemet og gjøre sære ting, må du skaffe deg noe annet.

 

Å ha et widget-system som ikke er tilbakestående, å kunne lagre og åpne filer man ønsker uten at OS'et er på "forhånd godkjent" til å håndtere de, å kunne installere apper som man selv synes man vil ha og ikke en monopolistisk butikk skal bestemme, å kunne skrive ut på andre skrivere enn de med "AirPrint" og mye annet er ikke noe dypdykk i sære tekniske egenskapene, og er temmelig dagligdagse ting.

Jeg er fullt klar over at de flæææste folk synes iOS er græææææit og kunne aldri tenke seg noe mææææær enn en samling av snarveier og mulitæææææææsking som ikke er det i det hele tatt.

Og ja takk for tipset, jeg har faktisk noe annet, heldigvis, so i'ts cool dog. Peace nigguh.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Og Jesus sa til disiplene sine: "Sannelig sier jeg eder: den som følger meg skal kjenne sanne widgets, skrive ut der han vil, multitaske evig og redigere sine filer på eviggrønne marker."

 

Og disiplene svarte: "Hæ?"

Lenke til kommentar

 

Helt utrolig har iPhone 3g vert like stor som iPhone 7+ har di sett helt like ut, helt utrolig at selskapet har overlevd spør du meg. Eneste di har utviklet seg på er ios systemet, kameraet,og innmaten alt annet ser likt ut. Prøvde faktisk en iPhone 6s + verste jeg har opplevd, sikkert på at du må igjennom 10-20 ting bare for og opprette en iPhone konto, som kommer alle disse er du sikker på det, er du sikker på det, er du sikker på det offfff. Varte ikke lenge hadde tlf i 14 dager og da var det nok og solgte den, verre hardware og komponent som ikke jobber sammen skal du lete lenge etter iphcrap.

Kommer ikke Apple ut med iPhone i morgen med rammeløs skjerm, bedre ios system så det ikke blir lag osv osv, kameraet har vert irritasjon på video delen etc etc, kommer folk til og gå over til Android mange allerede har gjort.

iPhone 3G er lik som iPhone 7+ med unntak av iOS? Er du helt i vater eller?

 

 

 

Neste utgave av iOS vil påføre brukerne ekstrautgifter fordi 32-bit apper ikke lenger vil virke.

Ekstrautgifter?
Dette stemmer godt og Apple gjør dette for og tjene mer penger, slik di gjorde med og fjerne headphone jacken, er om og gjort for dem og tjene penger ikke beholde kundene sine.
Apple gjør dette for å legge bak seg utdatert teknologi, noe de har gjort mange ganger før. De tjener ikke direkte penger på det, men det gjør at de kan utnytte kapasiteten i produktene sine bedre fordi de ikke må støtte gammelt grums.

Jo di tjener penger på det er derfor di fjernet headphone jacken også, for di ikke hadde patent på den. Se på jerryrigeverything på YouTube han forklarer dette inn med teskje.

Lenke til kommentar

Thank you for sharing, nessuno m.fl. Nok et velskrevet og saklig (ikke sarkastisk ment) innlegg om elendigheten vi iPhone brukere må leve med. Bare så synd at 99,5 % av iPhone kundene ikke vil oppleve de samme problemene, og at 99,99 % ikke skjønner hva dere skriver om. Vi med iPhone ser muligheter, ikke problemer.

 

Bare vent, snart kommer WP for fullt. Hvis det blir lansert noen nye telefoner, da.

 

Og det er mange med iPhone som har tatt problemer med at hardware og komponent er crap, fleste parter av mine venner har iPhone og sjefen min har iPhone, og alle sier det samme etter ios 4-5 har det gått nedover med bruker opplevelse. Mange iPhone brukere vil bare ikke åpne øynene sine. Bruker samsung s8 + og er lenge siden jeg har opplevd at hardware og komponent jobber perfekt sammen, men helt perfekt er det ikke på Android eller.

Lenke til kommentar

Jeg vil si brukeropplevelsen på iOs er nest best, etter vanilla Android.

 

Bare synd det er umulig å få tak i toppmodeller med rem Android, og synd app-kvaliteten (som teller mye mer) jevnt over er lavere.

 

Det er masse som ikke er topp med iPhone. Fortsatt beste pakka på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg vil si brukeropplevelsen på iOs er nest best, etter vanilla Android.

 

Bare synd det er umulig å få tak i toppmodeller med rem Android, og synd app-kvaliteten (som teller mye mer) jevnt over er lavere.

 

Det er masse som ikke er topp med iPhone. Fortsatt beste pakka på markedet.

 

Brukeropplevelsen på ikke-vanilla Android er lite å klage på. Har ofte hørt denne bortforklaringen men må enda holde noe i hendene der brukeropplevelsen svikter på noe måte pga dette, bortsett kanskje for noe budled tull som man må slå av.

Ang "beste pakka" så blir det som å si "beste bilen i Norge", alt er avhengig av hva man skal ha. Skal man ha et absolutt minimum av hva en mobil kan gjøre, og er på alle måter idiotsikker - går man for Apple/iOS. Skal man ha noe som helst utenom dette går man for Android.

Lenke til kommentar

 

 

Apple valgte å ikke støtte Flash fordi det var usikkert og en dårlig brukeropplevelse. Alternativet var ikke HTML5 men native apps. Historien har vist ganske klart at det var et riktig valg. 

 

 

 

Som jeg skrev så var grunnen ikke at den var "usikker" men at det fantes ingen maskinvare som kunne takle noe så krevende, som samtidig klarte å sløse med så mye ressurser (ref. første Flash plugins på Androind vs de senere utgavene).

Så at Apple valgte bort den pga "sikkerhet" er rent løgn.

 

"Symantec recently highlighted Flash for having one of the worst security records in 2009. We also know first hand that Flash is the number one reason Macs crash. We have been working with Adobe to fix these problems, but they have persisted for several years now. We don’t want to reduce the reliability and security of our iPhones, iPods and iPads by adding Flash." -Steve Jobs

https://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/

Lenke til kommentar

Disse diskusjonene går som vanlig ser jeg. Du har de som liker iOS, du har de som ikke liker iOS.

 

Flere av de som ikke liker iOS har store utfordringer med å klare å forstå og akseptere andre som måtte like det så de tyr til nedsettende hersketeknikker som å påstå at passer til bestemørdre og analfabeter. Fremstiller det på en måte som at de som bruker iOS rett og slett er mindreverdige rent kunnskapsmessig og intellektuelt sammenlignet med de som bruker andre mobiloperativsystemer.

 

Det er jo nettopp her hele diskusjonen sklir ut. Det er helt greit å like og foretrekke forskjellige ting, noe annet ville vært rart og hadde ikke gagnet samfunnet i det hele tatt. Men dette voldsomme behovet for å drive med drittslenging og nedsettende kommentarer og denne voldsomme generaliseringen av andre bare fordi de bruker og foretrekker et annet mobiloperativsystem enn seg selv er jo helt lavmål.

 

Hvorfor dette vanvittige markeringsbehovet? Nessuno kommer nå i det minste med litt konstruktive argumenter på hvorfor han ikke liker og ikke foretrekker iOS. Kanskje noe krapp innimellom, men det må jo være lov. Enkelte andre her ala UTPNKC8X, aaaight, GadgetBoy og Geir00 er temmelig langt ute å sykler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at iOs har vært mer begrenset enn Android opp igjennom, men de fleste tingene som har manglet ser jeg som store fordeler fordi de har veldig store negative konsekvenser. Det gjelder f.eks filsystemtilgang, sideloading, minnekort og fri multitasking. Andre ting har vært åpenbart bedre på Android og er det fortsatt, som feks Widgets og mer fleksibel hjemmeskjerm. I det siste har Android blitt mer og mer lukket og iOs åpnere og åpnere, blir spennende å se hvor det ender!

 

Hvordan i allverden resonnerer du deg frem til mangelen på filsystemtilgang og minnekort "som store fordeler fordi de har veldig store negative konsekvenser"?

 

Jeg har hatt begge funksjonene omtrent like lenge som jeg har hatt smartmobil (mange år før apple slapp sin første iphone), og det har utelukkende gitt meg store fordeler i forhold til mobiler uten.

Lenke til kommentar

Fordi begge tingene innfører masse kompleksitet og begrensinger andre steder, samt store sikkerhetsproblemer . Jeg er veldig glad for at iOs ikke støtter noen av delene.

 

Apples løsning med én lagringsplass og sandboxed filsystem pr App er rett og slett bedre. For meg. Jeg ser absolutt null behov for generell filtilgang på telefonen min, og om andre skal få det blir også min telefon dårligere fordi det kreves kjipe kompromisser.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Disse diskusjonene går som vanlig ser jeg. Du har de som liker iOS, du har de som ikke liker iOS.

 

Flere av de som ikke liker iOS har store utfordringer med å klare å forstå og akseptere andre som måtte like det så de tyr til nedsettende hersketeknikker som å påstå at passer til bestemørdre og analfabeter. Fremstiller det på en måte som at de som bruker iOS rett og slett er mindreverdige rent kunnskapsmessig og intellektuelt sammenlignet med de som bruker andre mobiloperativsystemer.

 

Det er jo nettopp her hele diskusjonen sklir ut. Det er helt greit å like og foretrekke forskjellige ting, noe annet ville vært rart og hadde ikke gagnet samfunnet i det hele tatt. Men dette voldsomme behovet for å drive med drittslenging og nedsettende kommentarer og denne voldsomme generaliseringen av andre bare fordi de bruker og foretrekker et annet mobiloperativsystem enn seg selv er jo helt lavmål.

 

Hvorfor dette vanvittige markeringsbehovet? Nessuno kommer nå i det minste med litt konstruktive argumenter på hvorfor han ikke liker og ikke foretrekker iOS. Kanskje noe krapp innimellom, men det må jo være lov. Enkelte andre her ala UTPNKC8X, aaaight, GadgetBoy og Geir00 er temmelig langt ute å sykler.

 

Hvor i mine argumenter er jeg ute å sykler? Og hvor har jeg sagt at eg mener apple produkter er for bestemødre og analfabeter?

 

"Apple ønsker tross alt ikke å forvirre bestemødre, tekniske analfabeter og små barn med noe så komplekst som en filutforsker."

 

At dette var en kritikk mot apple og ikke brukerne trodde jeg var innlysende. Jeg mener på ingen måte at alle brukere av ios enheter er bestemødre og analfabeter, men at apple med utelukkelsen av slike grunnleggende funksjoner, behandler sine "avanserte" (for å unngå flere missforståelser; jeg satte avanserte i hermetegn fordi det ikke er avanserte funksjoner, det er på ingen måte ment som at apple bruker er mindre avanserte) kunder som det.

 

Denne utelukkelsen gjør at mange er nødt til å jobbe seg rundt unødvendige problemer på vanligvis trivielle oppgaver.

 

Tilgang til filsystemet har vært etterlyst av "avanserte" ios brukere i årevis, og med den nye fil-appen kan det virke som apple (forhåpentligvis) har lyttet til de brukerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi begge tingene innfører masse kompleksitet og begrensinger andre steder, samt store sikkerhetsproblemer . Jeg er veldig glad for at iOs ikke støtter noen av delene.

 

Apples løsning med én lagringsplass og sandboxed filsystem pr App er rett og slett bedre. For meg. Jeg ser absolutt null behov for generell filtilgang på telefonen min, og om andre skal få det blir også min telefon dårligere fordi det kreves kjipe kompromisser.

 

Som hva? Du gir ingen konkrete eksempler på de "kjipe kompromissene" annet enn at apper i sandkasse er bedre for akkurat _deg_ og dine behov. Dette er svært nyttige funksjoner som trossalt har fungert problemfritt for meg og millioner av andre brukere i årevis.

 

Apple kunne enkelt tildelt en egen sandkasse utenfor systemet hvor flere apper kunne fått tilgang til de samme brukerfilene. Og hvorfor henger du deg opp i telefon, dette gjelder jo alle ios enheter, uavhengig om de er myntet på pro brukere (ipad pro) eller prosumers/consumers (ipad, iphone).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...