Gå til innhold

Nå blir iOS nytt – slik har det utviklet seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er ganske tragisk er at i løpet av så mange år så er iOS fortsatt et narsissistisk barnehage der "hjem"-skjermen er ikke noe annet enn en rekke med snarveier - ingen widgets, og låst på alle måter. Annet enn det så har iOS egentlig vært en "blowfish" så å si - påstått å være noe den ikke er. For eksempel ved bytte mellom bare to apper så kan man - avhengig av maskinvare - forvente at appen i bunn og grunn sendes i dyp dvalemodus for å så bli omtrent startet på nytt og få grafikken rendret på nytt for å "spare RAM". Altså i bunn og grunn kan ikke enheten kjøre alle de uskyldige appene allikevel, i alle fall ikke så mange om gangen.

Det har sikkert skjedd mye utvikling "under panseret", men pga mye slik tull har jeg egentlig holdt meg vekke fra iOS.

Og forresten de som husker lanseringen av iPhone husker sikkert at den skulle visst "kjøre OSX". Å ja du, som å sammenligne en liten barnesykkel med en RR motorsykkel. Og gjennom årene har den biten egentlig ikke endret seg i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er ganske tragisk er at i løpet av så mange år så er iOS fortsatt et narsissistisk barnehage der "hjem"-skjermen er ikke noe annet enn en rekke med snarveier - ingen widgets, og låst på alle måter. Annet enn det så har iOS egentlig vært en "blowfish" så å si - påstått å være noe den ikke er. For eksempel ved bytte mellom bare to apper så kan man - avhengig av maskinvare - forvente at appen i bunn og grunn sendes i dyp dvalemodus for å så bli omtrent startet på nytt og få grafikken rendret på nytt for å "spare RAM". Altså i bunn og grunn kan ikke enheten kjøre alle de uskyldige appene allikevel, i alle fall ikke så mange om gangen.

Det har sikkert skjedd mye utvikling "under panseret", men pga mye slik tull har jeg egentlig holdt meg vekke fra iOS.

Og forresten de som husker lanseringen av iPhone husker sikkert at den skulle visst "kjøre OSX". Å ja du, som å sammenligne en liten barnesykkel med en RR motorsykkel. Og gjennom årene har den biten egentlig ikke endret seg i det hele tatt.

API designet for multitasking i iPhone/iOS var fremsynt og aldri så lite revolusjonerende når det kom. Liknende teknikker brukes nå i Android, nettlesere og desktop OS, for å begrense minne og cpu-bruk og gi bedre stabilitet og batteritid.

 

Det ville ha vært enklere for Apple å lage en multitasking modell der det var nærmest fritt fram for hva en applikasjon kunne gjøre når den kjørte i bakgrunnen. Men da ville ikke iPhone ha kjørt glattere enn Android og hatt bedre batteritid, selv med mindre minne og batteri.

Lenke til kommentar

For eksempel ved bytte mellom bare to apper så kan man - avhengig av maskinvare - forvente at appen i bunn og grunn sendes i dyp dvalemodus for å så bli omtrent startet på nytt og få grafikken rendret på nytt for å "spare RAM". Altså i bunn og grunn kan ikke enheten kjøre alle de uskyldige appene allikevel, i alle fall ikke så mange om gangen.

Dette gjør android også, og jeg ble fly forbanna da jeg oppdaget det. Det er vanvittig irriterende, og generelt vanvittig. Om jeg har åpen en tab i Firefox, og så går til en annen tab, og så går tilbake igjen, så kan jeg risikere at den første har blitt utsatt for tvungen avslutning, og all status der er tapt. Siden må lastes inn helt på nytt. Det er sikkert greit om sidene bare består av tekst, men moderne sider er fulle apper, og der er ikke akseptabelt på noen måte å bare avslutte dem midt i.

 

Det vanvittige er at dette gjøres selv om jeg har over 256 mb LEDIG ram! På Windows 95 var ikke dette engang et tema, og da hadde man 64 mb ram.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

API designet for multitasking i iPhone/iOS var fremsynt og aldri så lite revolusjonerende når det kom. Liknende teknikker brukes nå i Android, nettlesere og desktop OS, for å begrense minne og cpu-bruk og gi bedre stabilitet og batteritid.

 

Det ville ha vært enklere for Apple å lage en multitasking modell der det var nærmest fritt fram for hva en applikasjon kunne gjøre når den kjørte i bakgrunnen. Men da ville ikke iPhone ha kjørt glattere enn Android og hatt bedre batteritid, selv med mindre minne og batteri.

 

Jeg er klar at det er helt objektive grunner til dette, men det er bare en brøkdel av den helhetlige iOS opplevelsen som sagt.

 

Utenom det kan man nevne at iOS har per def sperret filsystem, man kan kun laste ned/veksle mellom apper de filene som er "lov" og de som kan lagres helt bestemte steder. En annen sak er også tilbakestående tvang for å bruke webkit og egentlig en slags "re-skinned Safari" for alt som heter nettleser. Noe annet som også irriterer vettet av meg er at enten kan man skrive ut via AirPrint til skrivere som har det... eller så kan man dra dit gresset gror. Sånne typer sperrer er mildt sagt irriterende.

 

I bunn og grunn kan man så å si "i nøden" klare seg med f.eks. enhet som kjører Android til å gjøre omtrent alt en Windows PC / Mac kan, bortsett fra noen sære applikasjoner som er for tunge eller ble andri releaset til Android. Egentlig så kan man også hvis man absolutt vil få tak i den siste, gamle versjonen av Flash og enda besøke de relativt få sidene som er gamle og bruker Flash enda. Sånne ting gjør at så snart man skal ha den samme friheten man er vant med en vanlig PC/Mac at man fort hopper over til Android.

Faktisk så kan man se at eks. Open Office hvis jeg husjer rett får man kjørt via en eller annen slags port (tror jeg?! Vet ikke rett og slett) på Android, og den ser ut til å være så å si desktop-variant. Så med tanke på f.eks. Galaxy S8 og skjerm-dock så har man bokstavelig talt tatt PC programvare og stappet den inn i en Android-enhet for å så kjøre den på storskjerm via dock. Dette er noe den narsissistiske iOS barnehagen får aldri, aldri se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Thank you for sharing, nessuno m.fl. Nok et velskrevet og saklig (ikke sarkastisk ment) innlegg om elendigheten vi iPhone brukere må leve med. Bare så synd at 99,5 % av iPhone kundene ikke vil oppleve de samme problemene, og at 99,99 % ikke skjønner hva dere skriver om. Vi med iPhone ser muligheter, ikke problemer.

 

Bare vent, snart kommer WP for fullt. Hvis det blir lansert noen nye telefoner, da.

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige. Selv har jeg ikke noe nevneverdig behov for at mobilen skal oppføre seg som desktop'en, heller tvert imot. Og det er jo heller ikke sånn at "barnehagementaliteten" om vi skal kalle den det er utelukkende negativt. Det tvinger jo faktisk det som alt for ofte er late utviklere til å forholde seg til de løsningene og API'ene som Apple ønsker å pushe. På Windows så har man jo stikk motsatt problem hvor ting er alt for liberalt så utviklere som oftest gir blank f. i det å oppdatere applikasjonene sine og forholde seg til moderne API'er og løsninger så man er stuck med løsninger som ikke er optimalisert for dagens marked og det skjer sjeldent noe før disse utviklerne rett og slett blir tvunget til å fornye applikasjonene, men slik tvang finnes ikke i Windows da Microsoft fremdeles insiterer på å drasse med seg kompatibilitet fra gammelt av over helt latterlig lange perioder.

 

 

Selv er mitt hovedproblem med Android er kvaliteten på apper, den er jevnt over dårligere enn på iOS selv den dag i dag. Og dette skyldes vel igjen mangelen på "barnehagementalitet" så utviklere rett og slett har muligheten til å være slappere og da er det jo som oftest dessverre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er klar at det er helt objektive grunner til dette, men det er bare en brøkdel av den helhetlige iOS opplevelsen som sagt.

Utenom det kan man nevne at iOS har per def sperret filsystem, man kan kun laste ned/veksle mellom apper de filene som er "lov" og de som kan lagres helt bestemte steder. En annen sak er også tilbakestående tvang for å bruke webkit og egentlig en slags "re-skinned Safari" for alt som heter nettleser. Noe annet som også irriterer vettet av meg er at enten kan man skrive ut via AirPrint til skrivere som har det... eller så kan man dra dit gresset gror. Sånne typer sperrer er mildt sagt irriterende.

 

I bunn og grunn kan man så å si "i nøden" klare seg med f.eks. enhet som kjører Android til å gjøre omtrent alt en Windows PC / Mac kan, bortsett fra noen sære applikasjoner som er for tunge eller ble andri releaset til Android. Egentlig så kan man også hvis man absolutt vil få tak i den siste, gamle versjonen av Flash og enda besøke de relativt få sidene som er gamle og bruker Flash enda. Sånne ting gjør at så snart man skal ha den samme friheten man er vant med en vanlig PC/Mac at man fort hopper over til Android.

Faktisk så kan man se at eks. Open Office hvis jeg husjer rett får man kjørt via en eller annen slags port (tror jeg?! Vet ikke rett og slett) på Android, og den ser ut til å være så å si desktop-variant. Så med tanke på f.eks. Galaxy S8 og skjerm-dock så har man bokstavelig talt tatt PC programvare og stappet den inn i en Android-enhet for å så kjøre den på storskjerm via dock. Dette er noe den narsissistiske iOS barnehagen får aldri, aldri se.

 

 

Jeg kan ikke si jeg savner da webben var dominert av plugins som Flash, Java og Silverlight. At iPhone kun tillot Apples WebKit motor for web-browsing var helt avgjørende for at vi ble kvitt disse tingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt utrolig har iPhone 3g vert like stor som iPhone 7+ har di sett helt like ut, helt utrolig at selskapet har overlevd spør du meg. Eneste di har utviklet seg på er ios systemet, kameraet,og innmaten alt annet ser likt ut. Prøvde faktisk en iPhone 6s + verste jeg har opplevd, sikkert på at du må igjennom 10-20 ting bare for og opprette en iPhone konto, som kommer alle disse er du sikker på det, er du sikker på det, er du sikker på det offfff. Varte ikke lenge hadde tlf i 14 dager og da var det nok og solgte den, verre hardware og komponent som ikke jobber sammen skal du lete lenge etter iphcrap.

Kommer ikke Apple ut med iPhone i morgen med rammeløs skjerm, bedre ios system så det ikke blir lag osv osv, kameraet har vert irritasjon på video delen etc etc, kommer folk til og gå over til Android mange allerede har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Neste utgave av iOS vil påføre brukerne ekstrautgifter fordi 32-bit apper ikke lenger vil virke.

Ekstrautgifter?

Dette stemmer godt og Apple gjør dette for og tjene mer penger, slik di gjorde med og fjerne headphone jacken, er om og gjort for dem og tjene penger ikke beholde kundene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt utrolig har iPhone 3g vert like stor som iPhone 7+ har di sett helt like ut, helt utrolig at selskapet har overlevd spør du meg. Eneste di har utviklet seg på er ios systemet, kameraet,og innmaten alt annet ser likt ut. Prøvde faktisk en iPhone 6s + verste jeg har opplevd, sikkert på at du må igjennom 10-20 ting bare for og opprette en iPhone konto, som kommer alle disse er du sikker på det, er du sikker på det, er du sikker på det offfff. Varte ikke lenge hadde tlf i 14 dager og da var det nok og solgte den, verre hardware og komponent som ikke jobber sammen skal du lete lenge etter iphcrap.

Kommer ikke Apple ut med iPhone i morgen med rammeløs skjerm, bedre ios system så det ikke blir lag osv osv, kameraet har vert irritasjon på video delen etc etc, kommer folk til og gå over til Android mange allerede har gjort.

iPhone 3G er lik som iPhone 7+ med unntak av iOS? Er du helt i vater eller?

 

 

 

Neste utgave av iOS vil påføre brukerne ekstrautgifter fordi 32-bit apper ikke lenger vil virke.

Ekstrautgifter?

 

Dette stemmer godt og Apple gjør dette for og tjene mer penger, slik di gjorde med og fjerne headphone jacken, er om og gjort for dem og tjene penger ikke beholde kundene sine.

 

Apple gjør dette for å legge bak seg utdatert teknologi, noe de har gjort mange ganger før. De tjener ikke direkte penger på det, men det gjør at de kan utnytte kapasiteten i produktene sine bedre fordi de ikke må støtte gammelt grums.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Første generasjon iPhone var den desisdert beste iPhone. Da var det fri tilgang til jailbreak og Cydia. Så kom Android, mer åpent en man kunne tro, så bygynte man å håpe at neste iPhone tok åpwnheten fra Android. Så kom endelig neste iPhone, mer låst en noen sinne. Der og da ble iPhone parkert og satt på sidelinja, hatet av de fleste elsket av noen få uavanserte brukere.

Jeg skjønner godt at iPhone blir elsket av noen, da elsket for sine åpenbare låste ideer og fabrikerte oppsett, men der er så definitivt ikke noe for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Da har faktisk iOS widgets som kan nås både fra låsskjerm og hjemskjerm.

- https://support.appl.../en-us/HT207122

 

Jeg skjønner ikke hvordan det første du skriver, gjør OS'et narsisistisk.

 

 

Øh, nei. Ikke widgets som er låst og/eller gjemt i pull-down menyen, men widgets på hjem-skjermen. Android hadde dette fra... nå får de som kan rette meg her... fra omtrent dag 1. Jeg husker det i alle fall på min første Galaxy. Å ha widgets gjemt vekk en annen plass betyr en ekstra bevegelse for å få tilgang til de. Jeg vil ikke ha tilgang til de en annen plass, men der det er lettest. Hele poenget med widgets er nettop det å bruke de en plass de er tilgjengelige.

Og bare så du skjønner: i Android kan de plasseres på hjem-skjermen, på andre "sider" av hjem-skjermen, resizes fra omtrent like stort som app-ikon til hele skjermen etc.

 

Bare så synd at 99,5 % av iPhone kundene ikke vil oppleve de samme problemene, og at 99,99 % ikke skjønner hva dere skriver om. Vi med iPhone ser muligheter, ikke problemer.

 

 

Minner meg om en av disse tragiske videoer som får folk til å grine, noe a-la da sirkusdyr blir frigjort og ser naturen for første gang siden de ikke visste bedre, og trodde å bli pisket og hoppe fra en stol til en annen foran et folkemengde var alt verden hadde å by på.

Du vet, jo eldre jeg blir jo mer liberal blir jeg i mine syn på ting. Jeg skjønner at mange synes iOS er helt greit, ganske bra faktisk. De får selvfølgelig velge det som passer de aller best... skulle bare mange, og ofte så hade de til og med i henhold til min egen logikk rett - tjenesten er jo tross alt tilpasset brukeren, så alt er jo egentlig i skjønneste orden.

Men like så gjelder min ytringsfrihet til å nappe tak i noen av dem av og til og verbalt trykke trynet deres ned i gjørmen som heter "alt som er låst på iOS fordi Apple synes det er slik du skal ha det", og fortelle de at det ikke bare gresset som er grønnere på den andre siden... men at de har en hel verden å oppdage som de ikke kjente til.

 

 

Jeg kan ikke si jeg savner da webben var dominert av plugins som Flash, Java og Silverlight. At iPhone kun tillot Apples WebKit motor for web-browsing var helt avgjørende for at vi ble kvitt disse tingene.

 

 

Jeg savner den ikke heller, men det ser ut som det jeg skrev suste rett forbi deg og det eneste du fikk med deg at Android kan kjøre Flash: poenget mitt var at Android er såpass "ulåst" i forhold iOS at man kan gjøre mer med den... altså ha en slags "ersatz" i stedet for for eksempel PC/Mac om man vil, noe iOS er ikke i stand til på noe vis.

Ang Flash så kan jeg forresten si at Apple valgte å ikke støtte denne ikke fordi de synes HTML5 var så mye bedre (fordi den stort sett ikke fantes way-back-when) men fordi Flash beslagla så mye regnekraft at iPhone helt frem til modell 4 kunne sikkert ikke ha klart å kjøre den selv om den ville. I mellomtiden fikk jeg kjørt Youtube gjennom Flash på Galaxy S2 og smilte bredt fordi selv gjennom en arkaisk plugin så klarte den å vise video i 1080p. Ikke verst, sier jeg bare. Det som er poenget her som sagt er å gi brukeren muligheten, hva brukeren gjør i etterid får han/hun selv avgjøre.... ikke produsenten.

Faktisk så var det en tidsperiode som mange har glemt da Flash ikke var på iOS og MANGE sider har ikke blitt laget spesifikt for å kunne brukes med ytelsesmessig svake iOS enheter som hadde så vidt regnekraft til å rendre en helt animasjon-og-pluginfri HTML4-side. Da måtte eplebrukere nøye seg med Jobs sine bortforklaringer og web som ikke var tilpasset, så det er omtrent snakk om en teknologisk DP for brukere så å si. Så dette falt både tidsmessig og idologisk sett i samme søppelkurven som "You're holding it wrong" forklaringen til Steve Jobs for dårlig iPhone 4 antennedesign.

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...