rdan87 Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Hei! Jeg er en nyutdannet mediegrafiker som nettopp har etablert meg som selvstendig næringsdrivende og prøver å skaffe jobb og oppdrag innen film og TV. Jeg har fått mitt første tilbud om en jobb på opptak i en tv-produksjon. Det er et på opptak cirka én uke. Oppdrags-/arbeids-giver ønsker at jeg skal sende faktura for jobben jeg gjør, naturligvis, for at de skal slippe administrator- og papir-arbeid. I den forbindelse lurer jeg på hvordan man kan gjøre det med avtale/kontrakt? Jeg kommer ikke til å jobbe for noen på den måten uten noe som ligner på en arbeids-avtale/kontrakt. Det hadde nok vært annerledes om jeg hadde levert et ferdig produkt (da hadde jeg nok bare skrevet en avtale på levering av produktet). Men når det gjelder dette, som ligner på en midlertidig ansettelse, så vil jeg være mer på den sikre siden. Jeg vet at Filmforbundet har en egen arbeidsavtale som deres medlemmer bruker i forbindelse med jobb i forskjellige tv-produksjoner. Den kan man forøvrig finne her. Men slik jeg tolker den virker den som den er tilpasset til et forhold hvor oppdragsgiver er arbeidsgiver, med de lover og regler som følger med det (lønnsutbetaling, arbeidsgiveravgift, feriepenger, osv.). Altså at den ikke passer til et forhold hvor oppdragsgiver kun er oppdragsgiver og "arbeidstaker" sender faktura til oppdragsgiver. Hvordan kan jeg eventuelt tilpasse den til et slikt forhold? Håper på utfyllende og kompetente svar og innspill til hvordan man burde løse dette Hilsen Daniel! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Ikke la deg lure til å gjøre masse gratisarbeid for "du får jo masse eksponering". Det er bortkasta tid du heller kunne tjent penger. Ingen legger merke til en fyr i rulleteksten uansett. Endret 3. juni 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Du bør tenke som om du er en håndverker. Lag en avtale om at du kan fakturere såogså mye i timen og hva som menes med faktisk faktureringstid. Skal det være faktisk tilstedeværelse inklusive dødtid, eller bare når du er aktiv. Timeprisen må jo inneholde alt av skatt, otp, forsikring, aga, utgiftsdekning, etc. Nå vet ikke jeg hva en mediegrafiker tjener, men vi er vel på et minimum av 500 kr pr. time? Du bør da også få med i avtalen at leder signerer daglig på et skjema du har laget der det attesteres for medgått tidsbruk. Det er kjempefint som vedlegg til fakturaen når den skal sendes. Du bør forresten også få med om hvor ofte du kan fakturere, f.eks annenhver uke. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Dette er sånn så og si hele tv-bransjen fungerer i praksis. Du høres inn og forventes å fakturere. Har du spurt produksjonslederen (eller hvem enn som har hyret deg inn) om de har en kontrakt? Alle de seriøse firmaene har standardkontrakter for sånt som dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå