Gå til innhold

Livet etter videregående

Ioadx

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sammen med mange andre jevnaldrende ungdommer går mine siste uker ved VGS. Har aldri tenkt noe særlig videre på livet etter VGS. I skrivende stund så vet jeg ikke hva jeg skal studere. 

Jeg liker alle fag, men er kanskje mer en realist (matte,kjemi, fysikk og biologi). Jeg tror jeg kanskje ender opp med 5.9-6.0 i snitt (inkl. realfagspoeng) og kommer derfor inn på stort sett alle studier i Norge med unntak av et par. Det eneste som jeg med 100% sikkerhet kan si, er at jeg ikke ønsker å gå på et årsstudium da man mister ett helt år. Har søkt meg bla. inn på medisin ved UIB og UIO, men vet ikke om jeg har lyst til dette. Har blitt fortalt at medisin er ikke bare noe man søker seg inn på uten å vite hva man faktisk begir seg ut på. Folk drømmer om å studere medisin siden 5-årsalderen, og her kommer jeg og vurderer å studere medisin... Tanken på å studere 6 år etterfulgt med svært variabel turnus er ikke akkurat så fristende. Men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ett år i Forsvaret? :)

Dette har jeg faktisk litt lyst til, men jeg sa dessverre at jeg ikke hadde noen ønsker i november :(

Hvis du ringer inn til Forsvaret og forklarer situasjonen din og at motivasjonen er endret, så er det ikke umulig at du kan få en ny sjanse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta ett år i Forsvaret? :)

Dette har jeg faktisk litt lyst til, men jeg sa dessverre at jeg ikke hadde noen ønsker i november :(

Hvis du ringer inn til Forsvaret og forklarer situasjonen din og at motivasjonen er endret, så er det ikke umulig at du kan få en ny sjanse.

Kan alltid prøve, men tror det er seint. Jeg var ganske klar på avgjørelsen om at jeg hadde null motivasjon til å begynne i forsvaret.

Lenke til kommentar

Jeg skal spørre deg dét jeg spør alle andre:

Hva ville du gjort om du vant 200 millioner i vikinglotto? Tenk deg godt om.

Da formoder jeg at du mener hvordan jeg ville levd livet, valg av yrker, i stedet for hvordan jeg ville forvaltet pengene ?  :rofl:

Lenke til kommentar

Da formoder jeg at du mener hvordan jeg ville levd livet, valg av yrker, i stedet for hvordan jeg ville forvaltet pengene ?  :rofl:

Han spør hva du ville gjort om penger ikke var en faktor.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å begripe.. Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville valgt av yrke da. Det er ikke til å legge skjul på at penger er én faktor når jeg skal søke høyere utdanning. Tror at brorparten av søkere tenker dette. Samtidig så må det nevnes at siden medisinutdanning er 6 år lang etterfulgt av turnus + langvarig vikariat med dårlige arbeidstider, så er ikke det så særlig lønnsomt ut fra et økonomisk perspektiv. Det finnes mye "enklere" måter å tjene seg rik på enn medisin. Det klisjé preget svaret er jo at humanbiologien fascinerer meg, men til de grader at jeg har virkelig lyst til å tilbringe 6-11 år på skolebenken (inkl. spesialisering) er dog veldig usikker på! 

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å begripe.. Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville valgt av yrke da. Det er ikke til å legge skjul på at penger er én faktor når jeg skal søke høyere utdanning. Tror at brorparten av søkere tenker dette. Samtidig så må det nevnes at siden medisinutdanning er 6 år lang etterfulgt av turnus + langvarig vikariat med dårlige arbeidstider, så er ikke det så særlig lønnsomt ut fra et økonomisk perspektiv. Det finnes mye "enklere" måter å tjene seg rik på enn medisin. Det klisjé preget svaret er jo at humanbiologien fascinerer meg, men til de grader at jeg har virkelig lyst til å tilbringe 6-11 år på skolebenken (inkl. spesialisering) er dog veldig usikker på! 

Takk Akse, for ditt gode motsvar.

Og loadx, det virker kanskje som at jeg prøver å villéde deg. Men dét jeg prøver på, er å få deg til å tenke i 2 baner. Ikke bare å tenke i penger, men heller ikke bare i slavementalitet. Hvis du vil jobbe med medisin, så er det helt perfekt, men du kan også jobbe med økonomi og investéring på siden. Du kan jobbe med å investére i oppstartsselskaper, bli en dyktig økonomi/investor, som sér mulighetene i markedet basért på erfaring og kunnskap, som bringer innovasjonen fremover. Da kan du kombinére faglig lidenskap med økonomisk lidenskap. Vi lærer ikke en dritt om dette i skolen, så det er ikke rart om det virker nytt

Jeg lurer på hva John Fredriksen og Røkke lærer barna sine!

Lenke til kommentar

Takk Akse, for ditt gode motsvar.

Og loadx, det virker kanskje som at jeg prøver å villéde deg. Men dét jeg prøver på, er å få deg til å tenke i 2 baner. Ikke bare å tenke i penger, men heller ikke bare i slavementalitet. Hvis du vil jobbe med medisin, så er det helt perfekt, men du kan også jobbe med økonomi og investéring på siden. Du kan jobbe med å investére i oppstartsselskaper, bli en dyktig økonomi/investor, som sér mulighetene i markedet basért på erfaring og kunnskap, som bringer innovasjonen fremover. Da kan du kombinére faglig lidenskap med økonomisk lidenskap. Vi lærer ikke en dritt om dette i skolen, så det er ikke rart om det virker nytt

Jeg lurer på hva John Fredriksen og Røkke lærer barna sine!

Hei, jeg er helt enig i det du sier! Men problemet som ble presentert innledningsvis handlet om hva jeg skal gjøre etter videregående. Jeg føler at jeg ikke er 100% motivert på å søke på noe som helt egentlig. Friår/jobbeår frister ikke heller...

Skal tenke litt mer grundig på spørsmålet som ble stilt...

Endret av Ioadx
Lenke til kommentar

Studer statsvitenskap og bli politiker.

Trenger ikke å studere for å bli politiker!

Jeg har ikke lyst til å bli politiker og bli dratt inn i offentligheten. Selv om jeg synes alle fag er interessante, så er jeg kanskje mer en realist. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er fremdeles svært usikker og omprioriteringsfristen nærmer seg for hver dag som går... Hva burde jeg gjøre? Skal jeg bare kaste meg ut i en utdanning som jeg ikke vet passer meg? 

Er det forresten vanskelig å omstille hjernen på å lese all litteratur på engelsk? Har blitt fortalt at mange sliter med denne overgangen når det kommer til universitet. Personlig har jeg ikke skrevet engelsk siden 1.klasse og er kanskje litt "rusten" i språket - Burde jeg prøve å bli litt mer komfortabel før jeg begynner på uni?

Lenke til kommentar

Jeg leser og skriver engelsk hver dag, og har gjort det sikkert siden en gang på ungdomsskolen, så noen overgang var det ikke i det hele tatt. Har ikke hørt noe slikt fra andre studenter heller. Jeg mener man skal være svært svak i engelsk for at det skal være noe problem.

Lenke til kommentar

Hva er dine personlige egenskaper?

Liker du at det skjer mye, eller kan du konsentrére deg om én problemstilling i lang tid uten å bli distrahért av kjedsomhet?

Liker du å ha mye folk rundt deg, eller jobbe alene?

Hvem er du i et lag med mange mennesker, den som lytter eller den som prater?

Er du sensitiv til andres tanker og følelser, eller liker du best at jobb er jobb?

Hvordan er du på fritiden? Liker du at jobben er en motvekt til fritiden, eller har du ikke noe imot å gjøre jobben til en livsstil?

Hva med arbeidsmarkedet - har du oversikt over hva samfunnet trenger i fremtiden, og er det noe du kunne tenke deg å sikte deg inn mot? Eller vil du ta en lang og vanskelig utdanning som leder til spesifikk jobb med høy konkurranse?

Hvis du vet dine naturlig egenskaper, så har du størst forutsetning for å "skli" inn i en naturlig jobbposisjon i fremtiden.

Angående Engelsk litteratur, det er kun trening. Jeg vil ikke si det er spesielt vanskelig. Den beste treningen er å lese artikler som du har interesse for, på Engelsk. For eksempel hvis du har lidenskap for spill, så bør du begynne å henge rundt på forum hvor folk skriver Engelsk. Da blir det en naturlig utvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...