Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Installere windows 7 på PC uten CD/DVD

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt en ny harddisk inn i en laptop som ikke har CD/DVD. Siden jeg har Windows 7 på en CD liggende her tenkte jeg at jeg kunne installere den i stedet for å kjøpe Windows 10. Jeg likte Windows 7 godt, og denne laptop'en kommer jeg bare til å bruke til nettsurfing uansett.

Uansett; jeg har lastet ned "Win7_HomePrem_SP1_Norwegian_COEM_x64.iso" ved å taste inn koden på CD-coveret, og jeg har installert "Windows 7 USB DVD Download Tool" slik at jeg får kopiert installasjonsfilene over på en minnepinne. Så langt går alt bra. Men etter at installasjonen av Windows 7 har startet så kommer det et spørsmål på skjermen: 
Velg driveren som skal installeres.
Last inn driver
Mangler nødvendig enhetsdriver for CD/DVD-stasjon. Hvis du har driveren på en diskett, CD, DVD eller USB-flash-enhet setter du den inn nå.

OBS! Hvis Windows-installasjonsmediet er i CD/DVD-stasjonen, kan du trygt fjerne det for dette trinnet.

Bla gjennom   OK   Avbryt

Og lenger kommer jeg ikke. Jeg har ingen drivere, for lap-top'en har ingen CD-spiller. 

Har noen noen ide om hvordan jeg skal komme videre?

På forhånd takk!

Alf Øivind Skarphol

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du satt USB minnepinnen inn i USB 3.0 kontakt? (vanligvis blå farge inne i kontakten). Prøv ev. å sette den inn i en kontakt med svart farge (USB 2.0)

Hei!

Den er satt inn i en USB 2.0 kontakt, men det er en USB 3.0 minnepinne. Kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar

Windows 7 har ganske utdatert driverdatabase, hva å prøve å kopiere over driverfilene til minnepennen? Godt mulig det er usb kontrolleren eller sata kontrolleren som mangler drivere i dette tilfellet.

Eventuelt koster ikke DVD leser til usb så veldig mye.

Lenke til kommentar

Windows 7 har ganske utdatert driverdatabase, hva å prøve å kopiere over driverfilene til minnepennen? Godt mulig det er usb kontrolleren eller sata kontrolleren som mangler drivere i dette tilfellet.

Hei! Det kan kanskje være en løsning, men hvordan vet jeg hvilken driver den mangler? Den skriver "Mangler nødvendig enhetsdriver for CD/DVD-stasjon.", men PC'en har jo ikke CD/DVD-stasjon. Og da blir det veldig vanskelig å finne riktig driver... Og den lar meg altså ikke hoppe over dette punktet i installasjonen heller...

Lenke til kommentar

Hei! Det kan kanskje være en løsning, men hvordan vet jeg hvilken driver den mangler? Den skriver "Mangler nødvendig enhetsdriver for CD/DVD-stasjon.", men PC'en har jo ikke CD/DVD-stasjon. Og da blir det veldig vanskelig å finne riktig driver... Og den lar meg altså ikke hoppe over dette punktet i installasjonen heller...

Dette har ikke med dvd/cd drivere å gjøre men at windows "mister kontakten" med usb mediet du installerer fra.

Løsningen spørs på hvilket brikkesett pc har og hva slags usb implementering den har. Chipset drivere kan være nødvendige også.

Les og søk om "A required CD-DVD drive device driver is missing" på google (på Engelsk)

Løsninger:

http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN301992/-a-required-cd-dvd-drive-device-driver-is-missing--error-installing-windows-7-on-some-precision-and-latitude-systems?lang=EN

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?74220-Windows-7-Install-quot-A-required-CD-DVD-drive-device-driver-is-missing-quot

Det kan være like enkelt å "låne en ekstern usb/dvd" å installere fra dvd plate.

Mange som har en ekstern dvd brenner liggende .

Lenke til kommentar

Slet noe helt forferdelig med dette i fjor sommer da jeg formaterte pcen min. Mener å huske det var et problem med usb-driverne. Det du kan prøve er å laste ned et nyere windows 7 image (pirat, dette ville jeg ikke brydd med om når du allerede har "ekte" windows) og installere med det. 

Dette gjorde jeg og det fungerte. Etter installering fikk jeg ikke koblet til usb for å føre over drivere da windows ikke så ut til å finne noe som ble koblet til i usb-inngangene.

Det ble til at jeg la inn ubuntu på en minnepinne og kjørte det med "try ubuntu" eller hva det står. Da fungerte det å koble til usb-inngangene. Derifra kan du enkelt føre over nødvendig usb-driver til harddisken og få tak i den når du igjen booter med windows. 

Lenke til kommentar

Slet noe helt forferdelig med dette i fjor sommer da jeg formaterte pcen min. Mener å huske det var et problem med usb-driverne. Det du kan prøve er å laste ned et nyere windows 7 image (pirat, dette ville jeg ikke brydd med om når du allerede har "ekte" windows) og installere med det. 

Dette gjorde jeg og det fungerte. Etter installering fikk jeg ikke koblet til usb for å føre over drivere da windows ikke så ut til å finne noe som ble koblet til i usb-inngangene.

Det ble til at jeg la inn ubuntu på en minnepinne og kjørte det med "try ubuntu" eller hva det står. Da fungerte det å koble til usb-inngangene. Derifra kan du enkelt føre over nødvendig usb-driver til harddisken og få tak i den når du igjen booter med windows. 

Hei! Takk for tips! Jeg er ikke kjent med Ubuntu, men forstår det slik at dette er et operativsystem. Vil jeg da sitte med to operativsystemer, både Ubuntu og Windows 7?

Lenke til kommentar

Dette er frustrerende. Jeg har de siste 5 timene prøvd diverse varianter av tips fra nettet, og de koker stort sett ned til varianter av følgende:

• Sjekk at du ikke setter USB-pinnen inn i en USB 3.0 port. Det aktuelle PC'en har så vidt jeg forstår ikke 3.0 porter, de er 2.0 (sorte). Det er for øvrig snakk om en HP ZBook Studio G3 mobil arbeidsstasjon. Så dette fungerer ikke.
  • Forsøk å bytte til en annen USB-port når den spør etter driverne. Dette er forsøkt mange ganger, men fungerer ikke.
  • Forsøk å endre på oppsettet for USB-porter i BIOS'en. I den aktuelle BIOS'en jeg har så er det omtrent ingen valg vedrørende USB. Under BIOS Setup/Advanced/Port Options så kan jeg huke av for "USB Ports Type A and Type C". Den er huket av.
  • Forsøk å laste ned driverne fra HP sine sider, og legge dem på minnepinnen. Det har jeg gjort, men PC'en finner ikke filene på minnepinnen. Når jeg skal "bla gjennom" finner den bare en disk, kalt Boot (X:), og det er ikke minnepinnen. Den inneholder i alle fall ikke de samme filene som minnepinnen, men fire kataloger kalt "Program files", "sources", "Users" og "Windows"
  • Forsøk å laste installasjonsprogrammet over på et minnekort, og intallere fra det. Det har jeg gjort, men PC'en finner ikke minnekortet, og leser det ikke av. 

Noen som har noen andre forslag? Minnenpinnene jeg har er alle USB 3.0. Burde jeg forsøke å få tak i noen av type 2.0?

Vennlig hilsen

Alf Øivind Skarphol

Lenke til kommentar

Hei! Takk for tips! Jeg er ikke kjent med Ubuntu, men forstår det slik at dette er et operativsystem. Vil jeg da sitte med to operativsystemer, både Ubuntu og Windows 7?

Du kjører ubuntu i "prøvekjøringsmodus" så du installerer det ikke, bare booter maskinen din med det for å få ført over drivere. 

Lenke til kommentar

Endelig opplyses det om merke og modell.

Dette er en pc med nytt brikkesett uten usb 2.0 porter (de er usb 3.x og der er problemet med windows 7)

Du sier ikke noe om du har satt inn nvme eller sata ssd

Tente å spare deg for tid. Les hele denne tråden (det er løsning der også)

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Boot-and-Lockup/Unable-to-Clean-Install-Windows-on-ZBook-Studio-G3/td-p/5523640/page/2

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke bruke windows 10. Dette er en OEM pc (mobile workstation) levert med OS inkludert.

http://m.hp.com/h20195/v2/getpdf.aspx/c04832209.pdf?ver=11

OPERATING SYSTEM Preinstalled

Supported

Windows® 10 Pro 64*

Windows® 10 Home 64*

Windows® 7 Professional 64 (available through downgrade rights from Windows® 10 Pro) ** Windows® 7 Professional 64*

FreeDOS 2.0

Windows® 10 Enterprise 64*

Windows® 7 Enterprise 64*

Red Hat® Enterprise Linux® Desktop 6, 7

* Not all features are available in all editions or versions of Windows. Systems may require upgraded and/or separately purchased hardware, drivers, software or BIOS update to take full advantage of Windows functionality. Windows 10 is automatically updated, which is always enabled. ISP fees may apply and additional requirements may apply over time for updates. See http://www.microsoft.com.

**This system is preinstalled with Windows 7 Professional software and also comes with a license and media for Windows 10 Pro software. You may only use one version of the Windows software at a time. Switching between versions will require you to uninstall one version and install the other version. You must back up all data (files, photos, etc.) before uninstalling and installing operating systems to avoid loss of your data.

NOTE: For detailed OS/hardware support information for Linux®, see: http://www.hp.com/support/linux_hardware_matrix

Lenke til kommentar

Endelig opplyses det om merke og modell.

Dette er en pc med nytt brikkesett uten usb 2.0 porter (de er usb 3.x og der er problemet med windows 7)

Du sier ikke noe om du har satt inn nvme eller sata ssd

Tente å spare deg for tid. Les hele denne tråden (det er løsning der også)

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Boot-and-Lockup/Unable-to-Clean-Install-Windows-on-ZBook-Studio-G3/td-p/5523640/page/2

TAKK, DETTE HJALP!!!

På siden du viser til fant jeg en link til en side full av japansk, men hvor det også med enkelte engelske setninger viste til et program jeg måtte laste ned for å legge til driverfilene til installasjonsfilene på minnepinnen! Det var ikke bare USB-driverne som manglet, den fant heller ikke harddisken, men dette løste seg med det samme programmet. 

Nå er Windows 7 installert!

Lettet hilsen

Alf Øivind

Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke bruke windows 10. Dette er en OEM pc (mobile workstation) levert med OS inkludert.

http://m.hp.com/h20195/v2/getpdf.aspx/c04832209.pdf?ver=11

OPERATING SYSTEM Preinstalled

Supported

Windows® 10 Pro 64*

Windows® 10 Home 64*

Windows® 7 Professional 64 (available through downgrade rights from Windows® 10 Pro) ** Windows® 7 Professional 64*

FreeDOS 2.0

Windows® 10 Enterprise 64*

Windows® 7 Enterprise 64*

Red Hat® Enterprise Linux® Desktop 6, 7

* Not all features are available in all editions or versions of Windows. Systems may require upgraded and/or separately purchased hardware, drivers, software or BIOS update to take full advantage of Windows functionality. Windows 10 is automatically updated, which is always enabled. ISP fees may apply and additional requirements may apply over time for updates. See http://www.microsoft.com.

**This system is preinstalled with Windows 7 Professional software and also comes with a license and media for Windows 10 Pro software. You may only use one version of the Windows software at a time. Switching between versions will require you to uninstall one version and install the other version. You must back up all data (files, photos, etc.) before uninstalling and installing operating systems to avoid loss of your data.

NOTE: For detailed OS/hardware support information for Linux®, see: http://www.hp.com/support/linux_hardware_matrix

Hei!

Jeg har byttet ut harddisken på den, og det er nok ikke noe operativsystem på den nå. Tror jeg, da.

Vennlig hilsen

Alf Øivind Skarphol

Lenke til kommentar

Så bra.

Du måtte vel legge til nvme drivere (installert disk type nvme ssd) i tillegg til usb/chipset drivere.

Til info , om du velger å legge inn windows 10 skal den bli aktivert automatisk (da den registreres som oem hp bios med pre activert uuid string).

Så du vil ikke trenge å kjøpe den.

Du bruker media creation tool for å lage deg usb mediet og installerer med "hopp over" produkt key.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10ISO

Det blir litt samme greia med nvme drivere kanskje men kan da kan du adde de til en folder på usb pinnen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...