Ænonym Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Solgte bil for første gang istad, vi fylte ut vognkort del 2 og jeg fikk pengene mine kontant. Han hadde allerede ordnet med forsikring sa han ,uten at jeg fikk se noen papirer på det. Men han fikk med seg vognkort del 2, og han sa såklart at han skulle dra innom trafikkstasjonen. Var dette dumt? Hva burde jeg gjøre om han ikke leverer og betaler omregistrering innen "rimelig" tid?? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Har dere meldt eierskifte på nett? Altså Vegvesen.no? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Skjer det noe så er det du som har tabbet deg ut, men kjøper har vel ikke noen grunn til å gjøre sin egen bil ulovlig. Han kan snyte seg unna forsikring og avgifter, men det innebærer jo at både du og staten må være uoppmerksomme. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Nei Ok, logg på vegvesen og gjør det nå, si ifra til kjøper at han må logge på og godkjenne eierskifte når hen kommer hjem Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Du trenger strengt tatt ikke å gjøre det via vegvesen.no, del 2 SKAL inn uansett. Har selv solgt to biler nylig hvor vi bare skrev en standard kontrakt, og kjøper tok ansvaret for levering av del 2 (den ene gangen i hvert fall). Omreg blir alltid sendt til kjøper og har dere kontrakt så skal det ikke være noe problem. Du bør sørge for å levere del 2 pesonlig neste gang, men når det er skrevet; ALLTID sørg for å få en underskrift av kjøper.På en annen side; du kan jo teknisk sett anmelde han for tyveri når det ikke er noe bevis for kjøpet. Endret 3. juni 2017 av herbiwere Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Du trenger strengt tatt ikke å gjøre det via vegvesen.no, del 2 SKAL inn uansett. Har selv solgt to biler nylig hvor vi bare skrev en standard kontrakt, og kjøper tok ansvaret for levering av del 2 (den ene gangen i hvert fall). Omreg blir alltid sendt til kjøper og har dere kontrakt så skal det ikke være noe problem. Du bør sørge for å levere del 2 pesonlig neste gang, men når det er skrevet; ALLTID sørg for å få en underskrift av kjøper. På en annen side; du kan jo teknisk sett anmelde han for tyveri når det ikke er noe bevis for kjøpet. um nei, jeg har selv solgt bil i vår og trengte ikke levere noe vognkort fysisk. Alt er elektronisk nå. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-p%C3%A5-nett/salgsmelding 3 Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) Du trenger strengt tatt ikke å gjøre det via vegvesen.no, del 2 SKAL inn uansett. Har selv solgt to biler nylig hvor vi bare skrev en standard kontrakt, og kjøper tok ansvaret for levering av del 2 (den ene gangen i hvert fall). Omreg blir alltid sendt til kjøper og har dere kontrakt så skal det ikke være noe problem. Du bør sørge for å levere del 2 pesonlig neste gang, men når det er skrevet; ALLTID sørg for å få en underskrift av kjøper. På en annen side; du kan jo teknisk sett anmelde han for tyveri når det ikke er noe bevis for kjøpet. um nei, jeg har selv solgt bil i vår og trengte ikke levere noe vognkort fysisk. Alt er elektronisk nå. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-p%C3%A5-nett/salgsmelding Um, jo. Det der er salgsmelding, men del 2 skal inn. "Send inn salgsmelding og vognkort del 2" EDIT: Uansett, du MÅ ikke sende på nett. Endret 3. juni 2017 av herbiwere Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Du trenger strengt tatt ikke å gjøre det via vegvesen.no, del 2 SKAL inn uansett. Har selv solgt to biler nylig hvor vi bare skrev en standard kontrakt, og kjøper tok ansvaret for levering av del 2 (den ene gangen i hvert fall). Omreg blir alltid sendt til kjøper og har dere kontrakt så skal det ikke være noe problem. Du bør sørge for å levere del 2 pesonlig neste gang, men når det er skrevet; ALLTID sørg for å få en underskrift av kjøper. På en annen side; du kan jo teknisk sett anmelde han for tyveri når det ikke er noe bevis for kjøpet. um nei, jeg har selv solgt bil i vår og trengte ikke levere noe vognkort fysisk. Alt er elektronisk nå. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-p%C3%A5-nett/salgsmelding Um, jo. Det der er salgsmelding, men del 2 skal inn. "Send inn salgsmelding og vognkort del 2" ?? Hentet rett fra siden til Vegvesen: Når du bruker nettløsningen, trenger du ikke å sende inn vognkortets del 2. Etter at du har sendt salgsmelding og kjøper har akseptert, kan vognkortet makuleres (både del 1 og 2). Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Du trenger strengt tatt ikke å gjøre det via vegvesen.no, del 2 SKAL inn uansett. Har selv solgt to biler nylig hvor vi bare skrev en standard kontrakt, og kjøper tok ansvaret for levering av del 2 (den ene gangen i hvert fall). Omreg blir alltid sendt til kjøper og har dere kontrakt så skal det ikke være noe problem. Du bør sørge for å levere del 2 pesonlig neste gang, men når det er skrevet; ALLTID sørg for å få en underskrift av kjøper. På en annen side; du kan jo teknisk sett anmelde han for tyveri når det ikke er noe bevis for kjøpet. um nei, jeg har selv solgt bil i vår og trengte ikke levere noe vognkort fysisk. Alt er elektronisk nå. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-p%C3%A5-nett/salgsmelding Um, jo. Det der er salgsmelding, men del 2 skal inn. "Send inn salgsmelding og vognkort del 2" ?? Hentet rett fra siden til Vegvesen: Når du bruker nettløsningen, trenger du ikke å sende inn vognkortets del 2. Etter at du har sendt salgsmelding og kjøper har akseptert, kan vognkortet makuleres (både del 1 og 2). Gikk litt fort der, så den tar jeg på min kappe. Samtidig, du må ikke sende på nett var det jeg mente. I praksis så har de gangen jeg har vært involvert i kjøp/salg det siste året så har vi underskrevet både kontrakt og del 2. Nå har jeg bodd i kort avstand fra nærmeste veg stasjon så det har vært enklest for oss begge. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Det er selger som har ansvaret for å melde i fra, å skal levere vognkortets Del 2. Med andre ord skulle du beholdt Del 2, for å selv levere denne hos Biltilsynet. Som regel går det bra, som nevnt ovenfor er det som oftest ikke i kjøperens interesse å ikke få omregistrert bilen. Som nevnt ovenfor kan selger og kjøper også fylle ut salgsmelding på "Din Side" på Vegvesenets portal, å slippe å sende inn vognkortet. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Ikke noe problem, men hele poenget her var at TS kunne løse dette via Nett, og at det derfor ikke er noen krise at han sendte vognkort del 2 med kjøper. TS: Siden kjøper har sagt han allerede har ordnet forsikring, så kan du i praksis ringe ditt forsikringsselskap med en gang og si opp forsikringen og si kjøper har forsikret bilen på seg. Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Ikke noe problem, men hele poenget her var at TS kunne løse dette via Nett, og at det derfor ikke er noen krise at han sendte vognkort del 2 med kjøper. TS: Siden kjøper har sagt han allerede har ordnet forsikring, så kan du i praksis ringe ditt forsikringsselskap med en gang og si opp forsikringen og si kjøper har forsikret bilen på seg. Ja, det er et godt poeng å gjøre med en gang. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Man får ikke sagt opp forsikringen før salgsmelding er registrert hos Statens Vegvesen eller kjøretøyet er avregistrert. Tenk konsekvensene dette kunne fått om det var mulig. Kjøper (som ikke har levert del2 og ikke tegnet egen forsikring) er ansvarlig for en ulykke, selger har sagt opp forsikringen men står fortsatt som eier og er dermed økonomisk ansvarlig for skader. Om det er krise at kjøper fikk med seg del2 ser du om noen dager. Jeg har selv solgt en bil til en som oppga falskt/feil personalia, dette var før del1/del2. Uansett jeg oppdaget det ikke før jeg fikk salgsmeldingen tilbake av Statens Vegvesen med beskjeden. For meg endte det heldigvis men at bilen ble tauet inn grunnet feilparkering slik at jeg slapp utgifter. Bilen var verdt lite så de som tauet den inn leverte bilen til vraking og jeg slapp å betale for inntauing. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) For å melde eierskifte må selger logge på nett og gjennomføre dette, og trenger da personnummer til kjøper, samt PIN-koden fra del 2. Det sendes så melding til kjøper, som må logge inn og verifisere overdragelse, betale omreg og ev printe ut nytt midlertidig vognkort. Før dette er gjort, kan ny eier ikke bruke bilen. For å sjekke om ny eier er omregistrert, kan man sjekke dato for siste registrering på kjøretøyopplysninger på vegvesen.no eller i appen Bil og henger. Endret 3. juni 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå