Bagger Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 En kan lese i norske aviser (f.eks Dagsavisen) at EU ønsker å innføre et nytt system hvor alle trafikanter skal ha en og samme type brikke i hele EU/EØS. Og at en skal betale for kilometer og ikke slik som idag at en betaler gitt sats uansett hvor en skal etter passering av bomstasjonen. Vel og merke ser det ut til at de fleste ser på dette med å betale for bruk i kilometer som en stor ekstra bekostning, og derfor velger jeg å si hvordan jeg har forstått at opplegget er ment. Slik som idag i Belgia må lastebiler ha en brikke og på områder hvor det er toll (bomvei) registrerer denne brikken at en er kommet opp på en slik vei. MEN på hver avkjørsel er det også en sender, som registrerer hvis en forlater veien. En betler altså KUN for avstanden en kjørte på denne betalte veien. Eksempel. La oss si at på veien fra Drammen til Oslo kommer det opp en bomstasjon (sender som registrerer at du har passert), også her blir det sendere for hvert avslag, slik at en kun betaler for kilometerne en faktisk brukte veien. La oss si at denne strekningen er det satt opp en sum på 2 kr pr. kilometer. En skal ikke helt til Oslo, men slå av ved neste avkjørsel for å komme til et handlesenter, avstanden fra første sender til avkjørselen er f.eks 3 km, en betaler da 3x2=6 kr. Kjører en helt inn til Oslo betaler en altså mer. Bor en på landet, betaler en ikke før en kommer opp på en slik vei som er betalt vei. Samme system brukes f.eks idag på tog i Nederland. Scanner kortet ved påstigning, og ved utgang, betaler da altså KUN for turen en var med toget på, og ikke hele distansen toget faktisk går. Slik omtalte ihvertfall Nederlandske rep i EU denne saken. Så er det opp til hvert land om de ønsker å ha betalte veier (toll) og hvor, og hvor mye de skal kreve pr km i de forskjellige områdene. På den måten kan en f.eks ta høyere pris pr km gjennom ringen i Oslo en en velger å gjøre på en strekning mellom Mandal og Lyngdal. Samtidig trenger en ikke (slik som idag) å betale samme pris uavhengig av avstand en skal etter bomstasjonen, en betaler kun pr brukte kilometer. Virker som et rettferdig system i mine øyner. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Virker som et rettferdig system i mine øyner. Selv om dette kommer i tillegg til alle andre skatter og avgifter som bilistene allerede betaler? Lenke til kommentar
Bagger Skrevet 3. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2017 Virker som et rettferdig system i mine øyner. Selv om dette kommer i tillegg til alle andre skatter og avgifter som bilistene allerede betaler? Kravet fra EU var at andre avgifter, årsavgift, veiavgift skal forfalle Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 En ting som ikke er på plass i Norge er at i mange Europeiske land skal man ha muligheten til å kunne velge en ikke bombelastet vei fra A til B. Her i Norge derimot har vi satt ned foten og bestemt oss for at alle skal betale så mye som mulig, veiavgift og sære og dyre bomavgifter uansett om du bare kjører noen få meter der denne bommen er satt. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Kravet fra EU var at andre avgifter, årsavgift, veiavgift skal forfalle Der er 3 muligheter: A. Totalt kommer det til å bli dyrere for bilister (Nye avgifter minus de som eventuellt faller bort er mer enn 0) og mer lønnsomt for staten B. Det kommer til å koste akkurat det samme [Nye avgifter (plus switching costs) koster akkurat det samme som de som faller bort]. C. Totalt kommer det til å bli billigere for bilister (Nye avgifter minus de som eventuellt faller bort er mindre enn 0) og mindre lønnsomt for staten Hvilken mulighet tror du staten vil velge? Lenke til kommentar
Bagger Skrevet 3. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2017 097100106111101 Godt argument, og det KAN by på en utfordring HVIS EU krever at en alltid skal ha en toll fri vei som alternativ. Eller at en i Norge må tenke mer strategisk på hvor disse toll veiene blir. Men jeg tror det er tvilsomt at Norge får igjennom å ha toll vei mer eller mindre over alt, de må nok omlegge samferdselssystemet litt hvis tanken er at trafikanter også i fremtiden skal være en stor melkeku Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Det er ikke i statens interesse å omlegge systemet for mye, om bilistene forsvinner forsvinner melkekua. Lenke til kommentar
Bagger Skrevet 3. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2017 Kravet fra EU var at andre avgifter, årsavgift, veiavgift skal forfalle Hvilken mulighet tror du staten vil velge? Ikke sikkert at staten "får" velge. Slik jeg forstod det fra NL nyheter, skulle det bli satt opp ETT system, og i det systemet skulle avgiftene være i, uten mulighet for sekundære og dermed urettferdige avgifter i forhold til brukere fra andre EU land. Er en stor debatt siden Tyskland ønsket å innføre avgift for trafikkanter på autobahn, men at de samtidig gav tyskerne "rabatt" på skatten for samme beløp. Dette oppfattes fra andre land i EU som diskriminerende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå