Gå til innhold

Ung lidar-trollmann lover 40 ganger kraftigere sensorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er vel dette en annen Austin Russel, noe bildet burde være bevis nok for.

 

Jeg forsto nok det, men synes det var festlig at fyren heter det samme som en idiotisk TV-figur.

 

Faller lidar-systemenes nytte bort ved nattemørke da, siden de er avhengige av lys. Eller mottar de annet enn synlig lys. F.eks. infrarødt?

 

Tradisjonell LIDAR benytter laserstråler som sendes mot hva enn som skal kartlegges, å måler så tiden det tar for lyset returnerer.

Med andre ord, de har sin egen lyskilde, å er ikke avhengig av annet lys.

 

Hvordan denne "trollmannen" har løst dette, er det vel ingen som vet, men man kan anta at det uansett er snakk om egne lyskilder som reflekteres tilbake, å at det derfor ikke er noe problem med nattemørket.

Lenke til kommentar

En liten rettelse. I fakta arket står følgende tekst: "Doppler-forskyvning på de returnerte lydbølgene" Det er vel strengt talt snakk om lys og ikke lyd bølger selv om dopplerforskyvningen i seg selv kan befinne seg i område under 20 kHz...

-ED-

Lenke til kommentar

 

Nå er vel dette en annen Austin Russel, noe bildet burde være bevis nok for.

 

Jeg forsto nok det, men synes det var festlig at fyren heter det samme som en idiotisk TV-figur.

 

 

 

 

Aldri godt å vite på nettet :)

Lenke til kommentar

"Denne sender deretter lys med et bestemt mønster ut i friluft. Der hvor lyset fra antennene overlapper, blir det dannet en fokusert lysstråle. Dermed trenger man ikke linser."

 

det hørtes mistenkelig likt ot som LASER-geværet jeg holder på å utvikle..

det kan nok tenkes ar RADAR er bedre enn Lidar til dette formålet..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Totalt "selvkjørende biler" er å unødvendig gape over for mye, og vil ta unødvendig lang tid å få på lufta.

I stedet kunne man svært billig slå ned små "metallspiker" med jevne mellomrom i midten av alle kjørefelt, som så kan detekteres som et slags "spor" som kjøretøyene kunne sentrere seg over. Dermed ville alle kjøretøy, ved hjelp av enkle sensorer under bilen koblet til servostyringa, gå på "virtuelle skinner". Med et slikt enkelt og billig infrastruktur-tiltak reduseres selvkjørende-oppgaven til én dimensjon, å følge med foran kjøretøyet og å holde forsvarlig avstand, noe som er fullstendig overkommelig allerede i dag. Resten kan sjåføren ta seg av.

Dette vil likevel ikke bli noe av, fordi

1. Alle land og bilprodusenter må bli enige om en standard for noe slikt.

2. Mens noen kanskje kunne prøve å bli enige om noe slikt, fortsetter andre å putte milliarder inn i kappløpet om å være smartest mulig med å lage biler som kan erstatte mennesker på alle vis (tror de).

Fullstendig selvkjørende biler er en hype og et godt eksempel på ordtaket "når det beste blir det godes fiende".

Endret av Trond Andresen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...