AnonymDiskusjon Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Som tittelen sier; jeg har en kuk av en nabo som spiller polka musikk. Selvfølgelig må han gjøre det om kvelden også, når jeg kommer hjem fra jobb og vil hvile foran TV'en og bare slappe av. Plutselig åpner vinduet til naboen og den forpulte polka musikken brøler resten av kvelden. Har forsøkt å ta kontakt med han, men han nekter å gi seg, og sier at "så lenge det ikke er om midt natten er det helt lovlig". Holder på å bli gal her av denne forpulte polka musikken som jeg må sitte og høre på hele jævla kvelden, er det noe jeg kan gjøre for å få han til å stoppe? Anonymous poster hash: 4dc4e...e05 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Tja... ordensforstyrrelse er vel ikke begrenset til 23:00-07:00... Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Om han spiller polka, rap eller salmer , er knekkende likegyldig. Du bare svekker din sak om du avslører at problemet egentlig er din musikksmak. Hold deg til desibel og klokkeslett, så er det mulig du får gehør for dine klager hos en nøytral instans. 7 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Ring politiet hvis det er så høyt at det er plagsomt. Er det så høyt at det er plagsomt så får han pålegg om å dempe seg. Fortsetter han lenge nok tar de beslag i utstyret hans. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Polkamusikk, faktisk Bor man nær andre mennesker, så må man regne med noe støy fra omgivelsene. På den andre siden, så må man også regne med å ta hensyn til andre. At det er helt lovlig, bare fordi han ikke gjør det mellom 23 og 07, er ikke helt riktig. Hvis det er så høyt, og i så lange perioder at det er belastende/forstyrrende for naboer, så har han ikke rett til dette. Er det et borettslag/sameie dere bor i, eller noe annet du kan klage til, så ville jeg bedt ledelsen sende en liten henvendelse til naboen din hvor de refererer til lover og eventuelle regler for borettslaget/sameiet. Er det frittstående boliger som ikke er tilknyttet noe borettslag eller lignende, så er vel kanskje politiet en mulighet? Men vet ikke om de prioriterer slike ting så lenge det ikke foregår om natten. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) Kan gjøre som kompisen min som var lei naboen som alltid spilte høy musikk mitt på natta, ingen ting hjalp,helt til kompisen min dro frem hjemmekinoanlegget med 12" sub og begynte å se på Master and Commander den ene kvelden da kun musikkjæveln var hjemme og de andre naboene var avgårde. Merkelig nok slutta naboen å spille høy musikk på natta etter det. Endret 4. juni 2017 av Malmern Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Alle har ikke en 12" sub liggende og slenge. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Alle har ikke en 12" sub liggende og slenge. nei noen har en 15" istedet .... Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) Alle har ikke en 12" sub liggende og slenge. Tror poenget kan oppfattes med vanlige høyttalere, dersom man spiller noe naboen hater for så å komme med "Det er lovlig før 23.00!" Endret 4. juni 2017 av Malmern Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Alle har ikke en 12" sub liggende og slenge. Sant det, men det er ikke umulig å låne det fra bekjente, eller bekjente av bekjente. Sikkert mange som sympatiserer med plagsomme naboer og er villige til å hjelpe. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Jeg hadde en nabo som satte på russisk folkemusikk i rommet under soverommet mitt klokka 0700 hver morgen. Han satte det på full guffe og gikk ut av rommet. Han gjorde det kun for å være jævlig. En gang banket han på døren min fordi katten min lagde lyd når den løp over gulvet. Jeg sa bare "Jeg skal snakke med katta, men hu hører ikke på meg". En annen gang klagde han på vifta i DVD-spilleren min(!) Det var rimelig lytt i det huset(vertikaltdelt tomannsbolig). Det hele endte med at familien hans flyttet ut i telt som de satte på terrassen, men han stod fortsatt opp for å sette på den forbaskade russiske folkemusikken sin på full guffe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) Om han spiller polka, rap eller salmer , er knekkende likegyldig. Du bare svekker din sak om du avslører at problemet egentlig er din musikksmak. Hold deg til desibel og klokkeslett, så er det mulig du får gehør for dine klager hos en nøytral instans. Er jo bare snakk om common sense : man setter ikke på f,eks vaskemaskinen kl 23 eller senere hvis den durer & lager støy mht naboer. Endret 4. juni 2017 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 § 181 OrdensforstyrrelseMed bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrera) den alminnelige fred og orden,b) lovlig ferdsel,c) omgivelsenes nattero, ellerd) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus2 forulemper eller volder fare for andre. Ot.Prp.nr.8 (2007-2008) Til § 181 LOV-2005-05-20-28-§181Bestemmelsen rammer ulike former for ordensforstyrrelser. Den viderefører straffeloven 1902 § 350 slik denne lyder etter lovendring 21. desember 2005 nr. 131, men med enkelte redaksjonelle endringer. Den eneste realitetsendringen er at strafferammen er noe utvidet. Bestemmelsen er i samsvar med Straffelovkommisjonens forslag til § 20-1, se delutredning VII side 298. Om bakgrunnen for bestemmelsen vises det til punkt 10.2.Første ledd rammer den som med ulike typer utilbørlig atferd forstyrrer enkeltvis den alminnelige fred og orden (bokstav a), lovlig ferdsel (bokstav b), omgivelsenes nattero (bokstav c) eller omgivelsene på et sted der gjerningspersonen uberettiget forblir til tross for at han har fått varsel fra for eksempel politiet om å fjerne seg (bokstav d). Annet ledd oppstiller straff for den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre. Om det nærmere innholdet i bestemmelsen vises det til Ot.prp.nr.113 (2004-2005) side 20-24 og 47-48.Medvirkning er straffbar, jf. straffeloven 2005 § 15. Forsøk straffes ikke, jf. straffeloven 2005 § 16.Strafferammen er bot eller fengsel inntil 6 måneder. Begrunnelsen for den forhøyde strafferammen går frem av punkt 10.2. Mao. ring politiet om dette er en pest og en plage. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 § 181 Ordensforstyrrelse Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden, c) omgivelsenes nattero, eller Mao. ring politiet om dette er en pest og en plage. Det dreier seg ikke om hverken slagsmål, støy eller annen utilbørlig adferd som forstyrrer den alminnelige fred og orden, han SPILLER MUSIKK. Dette foregår vel å merke ikke på natta, så punkt c) er heller ikke aktuelt. Din konklusjon er med andre ord riv ruskende gal; §181 kan ikke benyttes til å få slutt på musikken. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Med mindre det er andre naboer som plages, så hadde jeg brukt den taktikken. Politiet hadde aldri giddet å gjøre en dritt med det der likevel! Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 § 181 Ordensforstyrrelse Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden, c) omgivelsenes nattero, eller Mao. ring politiet om dette er en pest og en plage. Det dreier seg ikke om hverken slagsmål, støy eller annen utilbørlig adferd som forstyrrer den alminnelige fred og orden, han SPILLER MUSIKK. Dette foregår vel å merke ikke på natta, så punkt c) er heller ikke aktuelt.Din konklusjon er med andre ord riv ruskende gal; §181 kan ikke benyttes til å få slutt på musikken. Det kommer an på hvor høy musikken er. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 Vi har enda ikke fått noe svar fra trådstarter på om han bor i et borettslag/sameie, og om det er samme borettslag/sameie som naboen. Får vi svar på det, blir det mye lettere å gi spesifikke råd. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Moderatormelding Husk at dette er juss, ikke humor-kategorien eller en "post festlige youtube-filmer"-tråd. 6 innlegg forsvant, hold dere til topic! Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) Alle har ikke en 12" sub liggende og slenge. Tror poenget kan oppfattes med vanlige høyttalere, Fungerer ekstra bra om man legger høyttalerne med fronten mot gulvet(hvis dette er naboen direkte under). Bekjente valgte å vende stereohøyttalerne sine mot naboens vegg når han til stadighet spilte altfor høy musikk, de startet sin musikk når han stoppet sin - han tok hintet raskt. Endret 6. juni 2017 av toth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå