The Avatar Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Det eneste jeg lurer litt på er om jeg skal trekke søknaden min, for å få en endelig avgjørelse på dette, men det er kanskje unødvendig med tanke på at de har lyst ut stillingen på nytt igjen? Det hadde aldri falt meg onn eingong å trekke søknaden. Er firmaet så uprofesjonelle at dei ikkje klarer å gi ordentlig tilbakemelding til deg, so svarer du med same mynt. Eg ser ingen grunn til å spare dei for arbeidet med å vurdere deg, la dei kaste vekk så mykje tid som dei vil, og takk deretter nei dersom dei etter mykje arbeid har funnet ut at dei vil ha deg likevel. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 14. april 2018 Forfatter Del Skrevet 14. april 2018 (endret) Her kan en tydeligvis fortsatt ikke unngå og bli overrasket, og det var vel egentlig på en måte i en positiv retning denne gangen, men jeg er fremdeles veldig skuffet over måten de har latt alle som har søkt på en stilling hos ikke bli informert på noen som helst måte. All info har en jo måttet spørre om på egenhånd. Jeg ble ganske overrasket når jeg nå plutselig fikk en tlf ang. denne stillingen jeg søkte på i Mai(!!!) 2017, da fortalte de rett og slett at de nå hadde gått igjennom alle søknadene de hadde fra i fjor, og gitt beskjed til de som ikke var aktuelle kandidater. Så ringte de til meg for å si at de gjerne ville ha meg med til videre vurdering sammen med de aktuelle kandidatene som hadde søkt på den ny-utlyste stillingen. Jeg sa ingenting om hva jeg egentlig synes om prosessen så langt, og for nysgjerrigheten sin skyld så sa jeg at jeg ville være med videre. De sa noe om hvorfor ting hadde dratt ut i tid, men de nevnte ingenting om at dette burde vi som hadde søkt på stillingene i fjor fått beskjed/info om på et langt tidligere tidspunkt. Det synes jeg er litt skuffende, men som jeg nevnte i et av de første innleggene i denne tråden, jeg har kun søkt på en stilling en gang tidligere, og det var som lærling i 1987, da var vi kun 2 søkere og vi fikk lærlingekontrakt begge 2. Siden har jeg kun vært der, selv om firmaet har byttet både navn og eiere flere ganger, men da har vi jo aldri søkt på noe, kun blitt overført til nye eiere eller nytt firmanavn. Så jeg vet svært lite om hvordan en ansettelsesprosess foregår, men jeg er sterkt tvilende til at det jeg har opplevd her er hvordan det hverken skal eller burde gjøres........ Jeg tviler også sterkt på at jeg når opp så sent i prosessen som dette, ikke vet jeg hvordan jeg ville reagert om jeg plutselig skulle bli tilbudt en stilling heller. Tidligere så hadde jeg jo sagt ja, men etter den lange og etter min mening fryktelig dårlige oppfølgingen og informasjonen, så er jeg mer tvilende. Firmaet er et dønn solid firma og de som jobber der skryter av absolutt alt, og de har en veldig god personalpolitikk og følger opp sine ansatte på en svært god måte. Her blir alle godt i vare tatt, og de har svært gode betingelser for de ansatte. MEN det jeg har opplevd så langt synes jeg viser noe helt annet, men så er jeg jo ikke ansatt der heller da....... Så helt ærlig talt så er jeg ganske i tvil om hva jeg burde gjøre om det kommer et tilbud på bordet, som sagt så kjenner jeg noen personer som jobber der og de er alle fornøyde, men jeg er likevel litt skeptisk med tanke på hvordan denne prosessen har blitt gjennomført så langt. Jeg vet at dette kun er opp til meg selv, men litt tankefull må jeg likevel si at jeg er........ Endret 14. april 2018 av fotonisse Lenke til kommentar
Mato Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 jeg skal være helt enig at det er virker som en rotete prosess, men jeg vil ikke si det er unormalt, som andre sier bare legg de på is mentalt og så får du jo bare vurdere om du er sulten på ny jobb om de skulle plutselig ha en jobb til deg. sånn som jeg har skjønt det er du i full jobb i dag så du kan jo bare forsette om det ikke skulle bli noe. det er nok mange grunner til at prosessen drar ut, ting som interne omstrukturering gjør at de må revurdere om de trenger folk , hva de trenger denne ganger , fikk den en forandring i oppdrags mengde eller type oppdrag som gjorde at de måtte tenke seg om på hva de trenger, i store bedrifter så går det gjerne 1-3 år fra det blir identifisert at de trenger en person til at det blir ansett en person, det tar gjerne 1 år og lyse ut en stilling. men ja det er frustrerende og være i din situasjon , jeg har selv hatt slike prosesser dra ut over flere år. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 14. april 2018 Forfatter Del Skrevet 14. april 2018 Jeg vet en del om hva som er årsakene til at det både har dratt ut i tid og at det har blitt som det har blitt så langt, men det som er litt «frustrerende» med dette er at det er det ingen som har informert oss søkere om dette. Jeg har blitt informert av en som jobber «på gulvet» i denne bedriften, og det er ikke derfira jeg synes informasjonen burde kommet fra. Men jeg er muligens litt for gammeldags og synes en mer jevnlig informasjon og oppfølging burde være på sin plass....... Joda jeg har fulltidsstilling der jeg jobber og har det veldig bra der også, jeg søkte på annen jobb for jeg følte at jeg kunne tenkt meg litt andre arb.oppgaver og utfordringer, men trivselen er det som sagt ikke noe i veien med der jeg jobber i dag. Jeg begynner å få en alder som gjør at om jeg noen gang skulle prøve noe annet så bør det nok gjøres nå, ellers så er jeg i hvert fall ikke en aktuell kandidat uansett hvor jeg søker vil jeg tro. Greit at en har mye og bred erfaring, men de fleste vil vel satse på nye arb.takere som har flere år igjen i arb.livet enn hva jeg har (blir 50 til sommeren)....... Men som både tidligere svar og råd viser, så tar jeg dette nå helt piano og lar dette gå i sin egen hastighet og retning. Jeg tar ikke mer kontakt på noen som helst måte med dem, nå legger jeg dette et stykke bak på min «interne HD» og så får jeg heller ta det til vurdering når (eller om) jeg hører noe mer. Takk for råd og innspill så langt 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 ofte er det sånn i dag , informasjonsflyten til søkere = 0 , enkelte ganger får du ikke en gang en bekreftelse på søknaden , og like ofte så får man den ja du skal få svar i neste uke uten og få noe svar når neste uke kommer, jeg var jobbsøker i 2 år og det var vell bare 2-3 søknader jeg fikk en god dose med informasjon om hvordan prosessen gikk ( og ingen av de ledet til jo) mens plasser som hadde 0 struktur og info gjerne endte opp i noe ( hadde mye ymse deltid ) Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 15. april 2018 Forfatter Del Skrevet 15. april 2018 Da er det jo tydeligvis i hvert fall ikke det eneste stedet som gjør ting på denne måten, og de er jo i sin fulle rett til å utføre disse prosessene akkurat slik de ønsker, men de tenker jo ikke så veldig på hvilket inntrykk de skaper av sin arb.plass for at søkerene skal si ja når de kommer med et tilbud....... Jeg for min del var utrolig interessert i den stillingen og ikke minst etter det første inntrykket jeg fikk da jeg var på både 1. og 2. gangs intervju i fjor sommer, men etter mange mnd uten noen som helst for informasjon så har jo inntrykket og interessen dalt litt for min del, men det betyr kanskje ikke så mye i dag når søknadsmassene gjerne er ganske store til hver enkelt jobb. Som tidligere skrevet, så jeg er nok litt gammeldags og litt mer opptatt av «takt og tone» enn hva som passer til hvordan ting gjøres i dag..... Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 hei, dette var en komisk, trist og frsutrerende historie, bedriften/ folkene som representerte bedriften er uprofessjonelt, useriøst og amatørmessig, man lar ikek noen vente i nesten ett år, dette er det vørste jeg har sett innen jobbsøking historier, jeg mener du burde vær glad for at du ikke jobber for dem, uansett om bedrfiten er av kjent merkevare + at de har godt rykte osv, rykter er bare rykter + folk har en tendens til å skryte av sitt arbeid/ arbeidsgiveren når man spør om hvordan det er å jobbe osv mens i virkeligheten kan det være en annen ting fordi folk er forskjellige, en ting som er bra for meg kan være dårlig for andre feks av egen erfaring er at hvis arbeidsgiver er interessert så vil de gi deg svar ganske kjapt, 1 dag hvis arbeidsgiver er desperat + du har gjort bra interju, 2 uker eller maks 1 måned, jeg har også mekret at det hjelper om man sender purre epost og spørrer hvordan det går, når man kan forvente å få svar osv er bedre enn å ringe fordi arbeidsgiver vil få tid til å undersøke med hr eller andre avdelinger hvis de ikke kan bestemme selv, ved å ringe så vil de bli stresset og si eller love noe de ikke har kontroll over. hvis du fortsetter å lete så finner du garantert noe og jeg håper du finner andre arbeidsgiver som er mer professjonelle og seriøse enn disse her Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 hei, dette var en komisk, trist og frsutrerende historie, bedriften/ folkene som representerte bedriften er uprofessjonelt, useriøst og amatørmessig, man lar ikek noen vente i nesten ett år, dette er det vørste jeg har sett innen jobbsøking historier, jeg mener du burde vær glad for at du ikke jobber for dem, uansett om bedrfiten er av kjent merkevare + at de har godt rykte osv, rykter er bare rykter + folk har en tendens til å skryte av sitt arbeid/ arbeidsgiveren når man spør om hvordan det er å jobbe osv mens i virkeligheten kan det være en annen ting fordi folk er forskjellige, en ting som er bra for meg kan være dårlig for andre feks av egen erfaring er at hvis arbeidsgiver er interessert så vil de gi deg svar ganske kjapt, 1 dag hvis arbeidsgiver er desperat + du har gjort bra interju, 2 uker eller maks 1 måned, jeg har også mekret at det hjelper om man sender purre epost og spørrer hvordan det går, når man kan forvente å få svar osv er bedre enn å ringe fordi arbeidsgiver vil få tid til å undersøke med hr eller andre avdelinger hvis de ikke kan bestemme selv, ved å ringe så vil de bli stresset og si eller love noe de ikke har kontroll over. hvis du fortsetter å lete så finner du garantert noe og jeg håper du finner andre arbeidsgiver som er mer professjonelle og seriøse enn disse her Ja det er både komisk og etter min mening helt tragisk hvordan dette her har blitt gjort sålangt, MEN dessverre så stopper det heller ikke nå heller. Som tidligere nevnt så ble jo stillingen på nytt utlyst, og jeg fikk info om at jeg fremdeles var en aktuell kandidat. Utlysningens utløpsdato har knapt nok passert før jeg hører fra mine kollegaer der jeg jobber i dag at vi mister to veldig flinke helt nyutdannede montører, og dere kan jo bare gjette hvor de har fått jobb og skal begynne.........? Jeg har fremdeles ikke hørt noe som helst fra dem (altså stedet jeg har søkt jobb hos) i det hele tatt, hverken om stillingen er besatt (selv om jeg allerede vet at den ene utlyste stillingen er besatt av to stk!), eller om de skal ha enda flere. Jeg er av andre informert om at de på sikt skal ha enda flere pga store utvidelser, men det har jeg ikke hørt fra dem offisielt og vet jo heller ikke om søknaden min da vil være med i den prosessen der, men det spiller nok heller ingen rolle for min del heller. For jeg har rett og slett fått nok av hvordan de gjør ting og behandler de som har søkt jobb hos dem. Nå er det kun 9 dager (!!!) igjen til at det er 1 år siden jeg sendte søknaden min, og bortsett fra begge intervjurundene i fjor og beskjeden om at jeg fremdeles var en kandidat til den nylige utlyste stillingen, og det er absolutt alt jeg offisielt har hørt fra dem. Alt annet har jeg hørt fra andre som er ansatt på «gulvet» der eller at jeg har forhørt meg litt med dem selv. Jeg vurderer sterkt å formulere en mail til dem hvor jeg beskriver litt om hvordan det føles å ha søkt på en stilling hos dem, for der har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal søke mer eller jobbe. Om jeg enda en gang skulle få beskjed om at søknaden min skulle være med videre, så ber jeg dem rett og slett å fjerne den, for dette gidder jeg ikke mer. Kommer de med et tilbud om jobb til meg i morgen, så takker jeg nei, den saken er det ingen tvil om. Eller for å være helt ærlig, jeg kan nok vurdere det om lønna blir høy nok, men for en bedrift som lønner alle i de samme stillingene helt likt, så skjer jo selvfølgelig ikke det. Men den mailen skal jeg også holde meg for god til å sende, selv om det frister veldig må jeg si. Det har vært en lærerik prosess, jeg må virkelig si at jeg er overrasket over at det går an å behandle sine søkere på en slik måte, men etter hva flere andre her har skrevet også, så ser det dessverre ikke ut til at dette er helt uvanlig. Jeg har det veldig bra på min nåværende arb.plass og dette har vært litt for at jeg kunne tenkt meg å prøve noe annet før det er for seint (aldersmessig), men det gikk tydeligvis ikke veien og da er det helt greit slik det er. Så sant det ikke skjer noe helt uforutsett på min arb.plass, så blir jeg nok der resten av mitt yrkesliv. En blir jo til slutt for voksen/gammel til å havne nederst på rangstigen og lære seg noe nytt, og så er en nok heller ikke så veldig interessant person å ansette når en straks når 50 år. Masse erfaring, teller nok ikke så mye som hva en yngre person kan bidra med og hvor lenge de kan være i bedriften i forhold til en som er 50 år. Mulig det er negativt og tenke slik, men det er nok dessverre slik jeg også hadde tenkt om jeg skulle ansatt noen i vårt firma........ Takk til alle som har kommet med gode råd og tips til meg her, veldig synd at det har endt som det har gjort, men det har i hvert fall gjort at en verdsetter seriøsiteten og hvor solid firmaet en jobber i er. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå