Jarmo Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Ønsker deg lykke til videre da 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) På tide med en liten oppdatering her, i går var jeg på intervjurunde nummer to, og det gikk også etter min mening meget bra. Var igjennom en type nettbasert «personlighets test» før intervjuet, og skulle så plassere meg selv under intervjuet hvor jeg trodde at jeg passet best, i forhold til en del punkter. Det var ganske nære de punktene som den nettbaserte testen viste hvor jeg hadde svart på den. En gjennomgående hyggelig tone, praten gikk fint begge veier (slik jeg følte det i hvert fall), og både de og jeg var fornøyde etter intervjuet. Det sa de rett ut, men om det er noe de sier til alle vet jeg ikke. For som nevnt tidligere så har jeg ingen erfaringer med hvordan jobbintervju foregår og hva som pleier å bli sagt når intervjuet er over. Jeg gikk i hvert fall ut av døren med en god følelse og sitter med et inntrykk av at dette gikk bra, men fasiten får en vel ikke før etter at sommerferien er over vil jeg tro, for den nærmer seg jo med stormskritt nå. Skal oppdatere når jeg vet noe mer, uansett hvilken retning det tar. Takk for gode råd og tips så langt, et jobbintervju var heller ikke så «skummelt» som det jeg hadde forestilt meg Hadde ikke sett svaret ditt før i går ^^ Du kan nok regne med å bli testet litt mer snart. Å få noen vanskelige spørsmål. Det virker jo som temmelig bra lederskap, siden det virker som du føler deg respektért og de "leder" deg bra gjennom jobbintervjuene. Altså, man får jo mér ut av mennesker om man behandler de bra, enn om man behandler de dårlig. Men det kan jo også være sånn i alle arbeidsplasser, at det kommer uforutsette situasjoner... og da må lederne vite om de ansatte takler å stå i, og hvordan de svarer til, pressede og uforutsette situasjoner. Når man er markedsledende, så må man uansett før eller siden møte stagnéring, og motgang. Ledelsen må uansett forholde seg til konkurranse .. så de må også vite om personalet er lojale. Det éneste du kan gjøre nå, er å forberéde deg på det uforutsette. Det kan komme en venstre ut av det blå, og da må du være klar til å svare. Hva om du får ansvaret for 10 andre på et blunk? Ville du taklet dét? Øk innsatsen mentalt, dét vil betale seg. Hvis du vant 500 millioner i eurolotto, ville du blitt en leder og tatt opp kampen med firmaet du nå skal jobbe i? Eller blitt en médeier, kjøpt aksjer? Ikke snakk om det her hvis de ikke spør, men ha svarene klare hvis de spør. Det er verdiene dine de skal ha tak i. Om du vil jobbe for dem resten av livet, eller om det ligger en konflikt og venter 5 år nede i veien. Er du fornøyd med å være ansatt resten av livet? Hva dine livsplaner er. Videreutdanning, jobbvalg, flytting, etc. Endret 24. juni 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Hadde ikke sett svaret ditt før i går ^^ Du kan nok regne med å bli testet litt mer snart. Å få noen vanskelige spørsmål. Det virker jo som temmelig bra lederskap, siden det virker som du føler deg respektért og de "leder" deg bra gjennom jobbintervjuene. Altså, man får jo mér ut av mennesker om man behandler de bra, enn om man behandler de dårlig. Men det kan jo også være sånn i alle arbeidsplasser, at det kommer uforutsette situasjoner... og da må lederne vite om de ansatte takler å stå i, og hvordan de svarer til, pressede og uforutsette situasjoner. Når man er markedsledende, så må man uansett før eller siden møte stagnéring, og motgang. Ledelsen må uansett forholde seg til konkurranse .. så de må også vite om personalet er lojale. Det éneste du kan gjøre nå, er å forberéde deg på det uforutsette. Det kan komme en venstre ut av det blå, og da må du være klar til å svare. Hva om du får ansvaret for 10 andre på et blunk? Ville du taklet dét? Øk innsatsen mentalt, dét vil betale seg. Hvis du vant 500 millioner i eurolotto, ville du blitt en leder og tatt opp kampen med firmaet du nå skal jobbe i? Eller blitt en médeier, kjøpt aksjer? Ikke snakk om det her hvis de ikke spør, men ha svarene klare hvis de spør. Det er verdiene dine de skal ha tak i. Om du vil jobbe for dem resten av livet, eller om det ligger en konflikt og venter 5 år nede i veien. Er du fornøyd med å være ansatt resten av livet? Hva dine livsplaner er. Videreutdanning, jobbvalg, flytting, etc. Nå skrev jeg jo innlegget i går @Taurean, så det kunne du ikke ha sett tidligere heller Altså intervjurundene er ferdig, det er kun to runder med intervjuer. Så nå er det opptil ledere og personalavdeling med tanke hvilke personer de ønsker å gi et tilbud på en stilling hos dem. Hvilke situasjoner en kan komme opp i og hvilke uforutsette ting som kan skje her var vi igjennom på den siste intervjurunden og der var de som sagt meget fornøyde med svarene og «løsningene» de fikk av meg på dette. Dette er kun en «på gulvet» stilling, og det er der den praktiske jobben må utføres og problemer/utfordringer må løses om noe annet skulle skje. Blir nok ganske rutinemessig dette etterhvert (men ikke kjedelig), og nye/ukjente problemer skjer nok ikke før evt. de skal fornye og/eller kjøpe nytt/mer utstyr som skal brukes. Ellers så kjenner jo de som jobber der til det meste, og de som blir ansatt nå skal inn i teamene de allerede har. Så her blir en på en måte en «lærling» igjen, og det er jo noen år siden sist en var det. De har gode opplæringsrutiner, så den biten ser også meget godt ivaretatt ut. Jeg satt som sagt igjen med en meget god følelse, og det fikk jeg også høre rett fra både avd.leder/nestleder etter at personen fra Personalavd. forlot møterommet, men hvor langt en når i prosessen er jo likevel en helt annen sak, det er helt utenfor hva jeg kan gjøre mer med nå. Ikke vet jeg hvem som er mine «konkurrenter» heller, ei heller hvor gode/sterke de er. Jeg kan kun vente på deres avgjørelse over hvilke personer de har valgt å ville gi et konkret jobbtilbud til, og der er jeg nå. Med 500 millioner i gevinst fra Eurolotto så så hadde mine dager i kjeledress vært over, men jeg hadde heller videreutdannet meg og begynt med noe helt annet, for slutte å jobbe hadde jeg ikke taklet. Det har jeg ikke tålmodighet til for jeg er altfor rastløs til det. Dette firmaet er det ikke noen konkrete utfordrere til her til lands, så det hadde ikke vært en mulighet i det hele tatt. Endret 24. juni 2017 av fotonisse Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 24. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2017 Ønsker deg lykke til videre da Takk for det @Jarmo Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 Er det noen som har kontaktet bedriften der de har søkt for å høre om de fremdeles er en aktuell kandidat? Akkurat nå er det jo ferietid, så jeg har ingen planer om å gjøre det nå, men må jo likevel so at jeg er ganske nysgjerrig på om jeg er en av de aktuelle kandidatene enda. Jeg forstår at det vil være en hårfin grense mellom det å være interessert og det å være masete her. Det siste vil jeg ikke være på noen som helst måte, så da er det kanskje bare lurest å holde seg i ro........? Mener jo som sagt ikke å være masete eller virke «desperat», har jo en idé om hva jeg kan si/spørre dem om, men om det er noe en aldri burde gjøre, så skal jeg holde meg unna det spørsmålet. Noen tips/forslag her? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 tja , som du sier det er en hårfin grense mellom og være interessert og i å mase, en litt passiv måte og følge opp på kan jo være og sende en mail og spørre om hvordan de ligger an, men det er jo ikke så veldig personlig og passer nok bedre før du har vært på intervju. fikk du ikke noe tidsperspektiv når du var på siste intervju, jeg bruke somregel spørre om når de planlegger og ta en avgjørelse , eller nå de ser for seg og ha oppstart i stillingen. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 (endret) Tja, de sa at noen (mest sannsynlig) ville høre noe ganske raskt, men det kunne også ta litt tid grunnet ferietiden, både for dem, men også for referansene som det er opplyst om. Er jo ikke alle referansene som har mulighet (eller er interessert) til å svare på noe slikt mens de har ferie, noen kan jo også være utenlands, uten at jeg vet noe om det. Det er snakk om flere enn en stilling, og dermed så kan det jo muligens ta litt tid å nå frem til alle referansene. De som har søkt har vel muligens forskjellig oppsigelsestid vil jeg tro, så jeg vet ikke om de har planlagt at de som skal ansettes skal begynne på samme tid heller, det sa de ikke noe om under intervjuet (og helt ærlig så tenkte jeg ikke på å spørre om akkurat det heller). Jeg vet at avd.lederen der er tilbake fra sin ferie om et par uker, men om det er han eller personalavd. som sitter med fasiten om når det går videre i prosessen er jeg ikke sikker på. Han har sikkert sagt sin mening og hatt sine innspill til personalavd., men hvem som avgjør vet jeg ikke, mest sannsynlig så er vel det i fellesskap vil jeg tro? Så jeg tenkte at jeg kunne forsøkt et forsiktig spørsmål til avd.lederen noen dager etter at han begynner på jobb etter ferien han er over, men som jeg spurte om i det forrige innlegget mitt; Vil det bli positivt tatt opp at en er nysgjerrig og viser interesse i denne delen av prosessen, eller vil det kun bli ansett som mas fra den som har søkt? EDIT: Har omformulert noen setninger. Endret 13. juli 2017 av fotonisse Lenke til kommentar
Mato Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 jeg tror jeg ville ventet til felles ferien er over, om du ikke har hørt noe ganske kjapt etter det ville jeg tatt en telefon og hørt hvordan ting ligger an. 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 Det høres ut som et godt forslag, takk for svar og tips @Mato Fellesferien er vel uke 28, 29 og 30, så da er fredag 28.07. siste feriedag. Da venter jeg til 01.08 eller 02.08, slik at de også får summet seg litt etter ferien før jeg tar en telefon til dem. Jeg skrev feil i forrige innlegg, avd.lederen er tilbake neste uke allerede fra sin ferie, men mest sannsynlig så har vel personalavd. ferie da, så det kan være greit å vente til førsten av August før en tar kontakt. Så får en bare finne en litt smart måte å formulere spørsmålet mitt på, slik at det ikke kan oppfattes som masing, for det ønsker jeg absolutt ikke å gjøre. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 20. august 2017 Forfatter Del Skrevet 20. august 2017 Gjorde som jeg skrev i forrige innlegg, tok kontakt med dem i førsten av August mnd, men de hadde ikke hatt muligheten til å se på dette i ferietiden. Jeg var veldig forsiktig og tilbakeholden i min henvendelse slik at det ikke skulle oppfattes som mas fra min side, men jeg satt likevel igjen med en følelse av dette burde jeg ikke ha spurt avd.lederen om. Fikk et kort svar om at dette skulle de se på etterhvert, og at alle skulle få beskjed om utfallet av deres søknader. Noen dager etter at jeg tok den tlf.samtalen så har de ringt til dem jeg har oppgitt som referansepersoner, og det er nå da ca 2 uker siden, så noe er jo i ferd med å skje. Hvilket tidsperspektiv de ser for seg her vet jeg ikke, men jeg tror ikke at jeg skal ringe flere ganger selv for å spørre hvordan det går. Jeg ringte som nevnt avd.lederen når jeg tok kontakt med dem i førsten av August, men mulig jeg burde ha ringt til personalavd. i stedet........? De har vel mest sannsynlig snakket sammen om dette, så det blir nok uansett helt feil av meg å ringe til personalavd. for å vise min interesse der også, det tror jeg bare vil kunne slå negativt ut for min egen del, eller hva tror dere? Dette er som jeg har nevnt i førsten av tråden her, en helt ny situasjon for meg. Jeg aldri har søkt på annen jobb tidligere, og når en også er meget utålmodig av natur, så er det ikke enkelt å la dette ligge heller. Så tankene flyr og lysten til å vise min interesse (og ikke minst stille min nysgjerrighet) er jo selvfølgelig til stede, men så langt har jeg klart å la telefonen være og det er kanskje også det beste å gjøre slik situasjonen ser ut til å være akkurat nå.......? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 virker som tiden er inne for is i magen ja, du har jo fått bekreftet at de jobber med saken, og det at de har sjekket refferanser er jo bra, da vet du ivertfall at du er såppas akktuel at de har tatt seg tid til å sjekke refferansene. 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Ja, en får vel bare smøre på med en god dose tålmodighet ser det ut til. Synes jo at det hørtes positivt ut at de sjekket ut referansene også, da er en vel forhåpentligvis fortsatt blant de aktuelle kandidatene, men det gjenstår å se. Føler nok magefølelsen min her nå og lar dette ligge helt til jeg hører noe fra dem. Takk for innspill Lenke til kommentar
Visum Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Ja, en får vel bare smøre på med en god dose tålmodighet ser det ut til. Synes jo at det hørtes positivt ut at de sjekket ut referansene også, da er en vel forhåpentligvis fortsatt blant de aktuelle kandidatene, men det gjenstår å se. Føler nok magefølelsen min her nå og lar dette ligge helt til jeg hører noe fra dem. Takk for innspill Jeg kan fortelle av erfaring, hvis det tar lang tid med å få svar, gjerne ukevis. Da har du fått jobben, hvis ikke får du raskt svar at du ikke har fått jobben. Det er min erfaring, og det virker som du har fått jobben. Gratulerer! 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Når de ringer opp til referansene dine er det mye som tyder på at du ligger godt an. Referanser ringer man normalt sett først når man har bestemt seg for at det er en kandidat man vil ha. 2 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 Tja, varierer hvor mange referanser og når man ringer dem etter min erfaring. Det at du kom videre til runde 2 sier at du er en kandidat de ville bli bedre kjent med. I denne perioden du er i nå så er det bare å ha is i magen.. 3 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 22. august 2017 Forfatter Del Skrevet 22. august 2017 Jeg kan fortelle av erfaring, hvis det tar lang tid med å få svar, gjerne ukevis. Da har du fått jobben, hvis ikke får du raskt svar at du ikke har fått jobben. Det er min erfaring, og det virker som du har fått jobben. Gratulerer! Forhåpentligvis så har du rett i dette @Fast Jobb, men jeg tør ikke å sprette champagnen enda. Takk for hilsen da, så får vi se om du har rett eller ikke Når de ringer opp til referansene dine er det mye som tyder på at du ligger godt an. Referanser ringer man normalt sett først når man har bestemt seg for at det er en kandidat man vil ha. Forstod det litt på måten de hadde snakket med referansene mine på også at det virket positivt, men det er jo likevel et stykke fra positivitet til et konkret jobbtilbud. Så jeg tør ikke ta noe på forskudd her, men det er jo lov å håpe i hvert fall Tja, varierer hvor mange referanser og når man ringer dem etter min erfaring. Det at du kom videre til runde 2 sier at du er en kandidat de ville bli bedre kjent med. I denne perioden du er i nå så er det bare å ha is i magen.. Det gikk i hvert fall meget bra i både intervjurunde en og to etter både deres og min mening, men det er jo som sagt et stykke fra en intervjurunde til et konkret jobbtilbud ligger på bordet. Er et trangt nåløye dette, det er mange søkere........ Så ja, jeg tar med meg tipset om å ha is i magen. Takk for svar, tips og innspill til alle sammen Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 20. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2018 (endret) Nå skal jeg komme med en oppdatering i denne tråden. Dette har rett og slett utviklet seg til en parodi jeg aldri har hørt om tidligere. Etter samtalen jeg hadde med dem i August så hørte jeg ikke mer fra dem i det hele tatt, så ringer en tidligere kollega til meg i førsten av Oktober mnd (som jobber der jeg har søkt) og forteller meg at de nå har ansatt et par stykker, og han ber meg så ringe for å høre med dem hvordan jeg ligger an. Det gjør jeg så, og får bare positive tilbakemeldinger, men de siste som skal ansettes har de ikke helt bestemt seg for enda, så da ender det der. Men jeg skal få en tilbakemelding i løpet av noen dager, hvilket jeg ikke får.......... Så kommer vi til slutten av November mnd og min tidligere kollega ringer meg og forteller at han hadde vært i samtale med avd.leder og HR ang. meg, og han satt igjen med et inntrykk av at de skulle kontakte meg ganske snart. Men jeg hører fremdeles ikke noe mer selv fra dem, og tenker at jeg tar en siste sjans på å forhøre meg litt om hvordan dette ligger an (nå er vi i førsten av Desember). På nytt så får jeg positive tilbakemeldinger på at jeg absolutt er en aktuell kandidat, og de skal ta en avgjørelse rett før jul eller helt først på nyåret, uansett så skal de ringe meg og gi beskjed. Jeg har fremdeles ikke hørt noe som helst fra dem (og nå har vi passert midten av Mars), og forstår jo da veldig godt hvordan dette har endt, og får vel egentlig bare bekreftet mistanken min om at jeg bare har blitt holdt for godt snakk hele veien. Og den endelige bekreftelsen får jeg rett før helgen i forrige uke, for da blir stillingen(e) utlyst på nytt. Så en trenger jo ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne hvordan dette har endt for min del, men det jeg virkelig er skuffet over er hvordan de behandler de som har søkt jobb hos dem, for dette gjelder ikke bare meg. Ringte min tidligere kollega nå i helgen, og han fortalte at de hadde avsluttet den forrige «søkerunden» uten at noen flere har fått jobb eller har fått noen beskjed om at de ikke har fått jobb, de ønsket å ha flere kandidater å velge i mellom var visst begrunnelsen for dette. Men om en fortsatt er med i betraktningen videre ettersom de har avsluttet forrige runde, eller om en evt. må søke på nytt for kunne være med videre vet jeg ikke? Har som sagt ikke hørt noe fra dem siden de kalte meg inn til intervjurunde en og to. Etter dette så har jeg enten fått informasjon fra min tidligere kollega, eller aktivt spurt dem selv. Mulig jeg har vært for aktiv, men jeg har kun vært spørrende og nysgjerrig og spurt om det var greit at jeg ringte. Fikk da en beklagelse for hver gang at de ikke hadde ringt meg (eller de andre søkerne), og det har bare vært svært korte henvendelser, og i en veldig hyggelig og høflig tone hver eneste gang. Det sa seg vel nesten selv hvordan dette skulle ende når det nærmet seg et halvår (og vel så det) fra jeg var på intervju, men et endelig avslag har ingen av oss som har søkt fått enda, men det kan vel nesten ikke bli tydeligere når de lyser ut dette på nytt.........? De bestemmer selvsagt hvordan de skal gjøre dette selv, men nå har jeg bestemt for at jeg ikke skal ringe mer for noen verdens ting. Jeg har gjort min del og kanskje for mye også (selv om noen søkere har vært enda mer aktive enn meg), men dette gidder jeg rett og slett ikke å bruke mer tid/energi på. Dette blir for min del altfor useriøst til at jeg aktivt bruker mer tid på dette, er de interesserte så har de både mitt tlf.nummer og epostadresse, så lar jeg det være opptil dem hva de velger å gjøre. Synd at det endte slik, men her ser det ikke ut til at en skal komme noe videre i denne prosessen. Det eneste jeg lurer litt på er om jeg skal trekke søknaden min, for å få en endelig avgjørelse på dette, men det er kanskje unødvendig med tanke på at de har lyst ut stillingen på nytt igjen? Takk til alle som har gitt meg gode svar og mye info, dette har jeg lært mye av. Den største lærdommen er vel i hvert fall at en ikke tar kontakt når en har søkt på noe (eller i hvert fall begrenser kontakten), for det ser ikke ut til at har bidratt positivt til noe som helst, men en ønsker jo også litt info etter hvert også da. Endret 20. mars 2018 av fotonisse Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Helt crazy. Andre du kjenner får altså jobb, men du blir gående og vente? Jeg hadde bedt om et klart og tydelig svar tidlig i prosessen, og ikke brukt et minutt mer av tiden min. Det lukter ignorant og amatørmessig ledelse lang vei. Bra du endelig bestemmer deg for å gi beng i hele greia. Jeg ville ikke brudd meg med å trekke søknaden. Hvis de skal kødde med deg, så kan du løs de litt med dem. Hvem vet, kanskje de har rotet den bort eller den ligger i makuleringsmaskinen for lenge siden. Trist lesning. 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 20. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2018 (endret) Min tidligere kollega har jobbet der i noen år, men han og de andre ansatte vet jo at det var stor interesse for stillingene, og at ledelsen har informert de ansatte der underveis om søkere og hvor langt de har kommet i prosessen. Men ingen som har søkt får noen info om dette høres det ut som fra min tidligere kollega, det var derfor han ba meg å ta kontakt for å spørre dem litt selv. Mulig de har tatt meg for gitt også ettersom de har vært så positive når jeg snakket med dem og da på en måte vet hvor de har meg. Det er muligens bare noe jeg «trøster» meg selv med, men det kommer jo uansett ikke noe mer ut av dette ser det ut til for min del. Det er som er så synd er at det er et stort firma med et godt rykte for hvordan de behandler sine ansatte, men en må kanskje være ansatt før en blir godt behandlet......... Endret 20. mars 2018 av fotonisse Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 De i firmaet jeg jobber i styrer litt på samme måte når de ansetter noen, de som kommer høyt opp i forrige runde blir vurdert ved neste ansettelse om de ikke fikk jobb første gangen. Vet om flere på jobb som gikk over ett halvt år før de plutselig fikk tilbud om jobb der. Kanskje du kom på 2. plass i runden her, og de venter på neste ansettelse? Vanskelig å si hva eller hvorfor, men at det tar tid er betyr ikke nødvendigvis at du er utelukket. Om du vil ha jobb der er det jo ikke noe poeng å trekke søknaden, om du ikke kan/vil er det jo ikke værre enn å si nei. Trekker du søknaden får du jo ihvertfall ikke tilbud. Det er jo ikke noe du trenger å følge opp, de tar kontakt om de vil. Selv om det er en litt rotete ansettelse er ikke det gitt at det er rotete etterpå Spør du om ett klart og tydelig svar tidlig i prosessen vil du i mange tilfeller utelukke deg selv, la de vurdere deg slik devil, om du vil ha jobb der. Å presse de tjener du ingenting på. Mitt tips er å "glemme" de, se evt. etter en annen jobb om du har lyst og la de ta kontakt med deg når/om de vil det senere. Det er uansett lov til å si nei til en jobb der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå