fotonisse Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Noen som har noen gode tips/råd om hva som venter en i et førstegangs jobbintervju? Jeg har ikke vært på et skikkelig jobbintervju noen gang, jeg hadde kun en liten samtale med sjefen den gangen jeg kom rett fra v.g.skole og jeg begynte i lære der jeg jobber i dag, og etter 30 år i samme jobb så føler jeg at det kanskje er på tide å gjøre noen forandringer yrkeslivet. Trives godt der jeg er, men skal en gjøre en forandring i arb.livet som jeg nå har lyst til, så tror jeg den bør gjøres nå før en blir for gammel og utdatert/utrangert av den yngre og fremmadstormende garden. Har jo mye kunnskap, erfaring og har lært en del kunster og knep etter mange år i samme bransje/fag, men en må jo også innse at en ikke er 20 år lenger, og er kanskje ikke så attraktiv på arb.markedet lenger. Hvordan skal en så forberede seg til et jobbintervju? Er det noe en bør ha med seg? (alt av papirer, fagbrev, cv og vitnemål har de allerede fra den elektroniske søknaden som er levert) Men kanskje noe å notere på er lurt? Noe annet? Jeg har gjort meg noen tanker om hva som motiverte meg for å søke på jobben, men er likevel ikke helt der over hva jeg bør svare på en skala fra 1 - 10 over hvor mye jeg vil ha jobben jeg har søkt på. Selvfølgelig har jeg lyst til å svare høyt og tydelig 10 på et slikt spørsmål, men vil jo ikke virke overivrig og desperat heller, så hva svarer en på noe slikt? (jeg vet at det spørsmålet er brukt tidligere av denne arb.giveren) Hva som forventes av meg om en skulle få stillingen jeg har søkt på har jeg klart for meg og vet hva jeg skal svare på. Hva er det normalt å spørre om på et førstegangs jobbintervju? Som f.eks. arb.tid, pensjonsvilkår, overtids ordninger, lønn, antall feriedager, mulighet for å opparbeide seg avsp., hvordan ferier er satt opp, etc. Dette er selvsagt noe av det jeg er nysgjerrig på, men jeg vet ikke om det er noe en bør spørre om på et førstegangs intervju? Eller er slike ting noe som hører til i et evt. neste jobbintervju, når også HR avd vil delta? Det viktigste er kanskje hva en ikke må spørre om på et slikt intervju, for jeg vil jo ikke spolere mine muligheter heller med tåpelige spørsmål og andre uvesentligheter. Som nevnt, jeg har null snøring når det gjelder jobbintervju, derfor en del spørsmål som kanskje virker helt unødige og ikke noe å tenke på for en del av dere.......... Hva med valg av klær? Tenker da litt på at dette gjelder en stilling innen industri/produksjon, hvor det er brukt bedriftens arb.tøy i jobb for den stillingen jeg har søkt på. Vurderer en (sort) olabukse, skjorte, pene sko og en blazer/dressjakke, noe mer enn det føler jeg blir for mye for stillingen det er søkt på. Hvis dette ikke allerede er for mye da? Jobben i seg selv vet jeg meget godt hvordan jeg skal takle og utføre, og jeg er egentlig godt kvalifisert for den, med tanke på fagbrev, erfaring og andre sertifikater/kurs de har skrevet i stillingsannonsen at de ønsker, men det er hvordan en kommer seg dit at kan bli valgt/ansatt som er utfordringen. Min ulempe kan selvfølgelig være alder, men med alder så kommer det også erfaring og kunnskap. Dette er som nevnt kun førstegangs intervju runde, og en evt. andre runde blir etter ferien og da med HR avd. tilstede har jeg fått vite så langt. Er jo nesten helt utrolig at lager en tråd som for mange sikkert er helt elementært, men når en kun har vært ansatt hos en arb.giver i over 30 år, så er det mange ting her som er både nytt og litt skummelt. Håper at noen kan komme med noen gode tips/forslag til meg Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 det ser ut til at du allerede har god peiling på dette. Nå har jeg vært på ganske mange intervju i det siste og kan jo si litt om min erfaring, for det første variere det veldig hvor seriøst bedrifter utfører intervjuer , jeg har opplevd alt får og bli intervjuet mens han som holdt intervjuet leste mail og ikke var tilstede i det hele tatt, til og gå 4 runder med intervju med flere typer personlighets og adferds tester. så det er vanskelig og si hvordan et intervju kommer til og gjennomføres. Er det noe en bør ha med seg? (alt av papirer, fagbrev, cv og vitnemål har de allerede fra den elektroniske søknaden som er levert) Men kanskje noe å notere på er lurt? Noe annet? Jeg har gjort meg noen tanker om hva som motiverte meg for å søke på jobben, men er likevel ikke helt der over hva jeg bør svare på en skala fra 1 - 10 over hvor mye jeg vil ha jobben jeg har søkt på. Selvfølgelig har jeg lyst til å svare høyt og tydelig 10 på et slikt spørsmål, men vil jo ikke virke overivrig og desperat heller, så hva svarer en på noe slikt? (jeg vet at det spørsmålet er brukt tidligere av denne arb.giveren) Hva som forventes av meg om en skulle få stillingen jeg har søkt på har jeg klart for meg og vet hva jeg skal svare på. jeg bruker som regel ta med meg papirene mine , noen setter pris på dette og andre gidder ikke se på de , det skader ikke og ha de med deg ihvertfall. jeg har ikke fått noen skala spørsmål men som regel blir jeg bet om og forklare meg om hvorfor jeg søkte og hvorfor jeg vil ha jobben , da er det bare og være ærlig Hva er det normalt å spørre om på et førstegangs jobbintervju? Som f.eks. arb.tid, pensjonsvilkår, overtids ordninger, lønn, antall feriedager, mulighet for å opparbeide seg avsp., hvordan ferier er satt opp, etc. Dette er selvsagt noe av det jeg er nysgjerrig på, men jeg vet ikke om det er noe en bør spørre om på et førstegangs intervju? Eller er slike ting noe som hører til i et evt. neste jobbintervju, når også HR avd vil delta? Det viktigste er kanskje hva en ikke må spørre om på et slikt intervju, for jeg vil jo ikke spolere mine muligheter heller med tåpelige spørsmål og andre uvesentligheter. Som nevnt, jeg har null snøring når det gjelder jobbintervju, derfor en del spørsmål som kanskje virker helt unødige og ikke noe å tenke på for en del av dere ofte blir du spurt om hva du ønsker i lønn så det er greit og ha en ide om hva som er normalt for jobben du ønsker og hvor mye du ser for deg og kreve, ellers er det helt game og snakke om vilkår og sånt , gjerne mot slutten om du føler at det er passende( som om teamet er oppe eller du føler intervjuet går rett vei ) eller så tar man alt med vilkår på andregangs intervju jeg vil si det ikke er noen spørsmål som er feil og spørre om, de bruker ofte avslutte med en runde hvor du kan spørre om ting du syntes var uklart i presentasjon av bedriften/jobben, det kan bare virke positivt og være interessert og spørre om ting man lurer på Hva med valg av klær? Tenker da litt på at dette gjelder en stilling innen industri/produksjon, hvor det er brukt bedriftens arb.tøy i jobb for den stillingen jeg har søkt på. Vurderer en (sort) olabukse, skjorte, pene sko og en blazer/dressjakke, noe mer enn det føler jeg blir for mye for stillingen det er søkt på. Hvis dette ikke allerede er for mye da? det høres ganske passende ut for en industri jobb, kanskje droppe dressjakken, kommer litt an på hvor stor bedriften du skal til er, jo større jo mere passende er en blazer, siden det gjerne er HR eller rent kontor personell tilstede. ellers så lenge klærne er rene og hele og passende for nivået du sikter mot så er du innen for , men det skader heller ikke og være litt bedre en du ville vært normalt ville hatt til / fra jobb. igjen bedriftstørrelse er ganske avgjørende , jeg jobbet i olje bransjen i et stort firma før og vi hadde dresskode som gjelder for kontorpersonell og for de ansatte når de skulle i kantinen, du ble sett stygt på om du møtte til lunch i sjuskete klær selv om du bare jobbet på verksteder. ellers synes jeg du har meget god oversikt og virker forberedt for et intervju, det er storsett og være deg selv, det er fint og være forberedt og ha lest deg opp på firmaet du skal i intervju til, jeg bruker slå opp de som jeg skal på intervju til på sosiale medier som linkedin og facebook, det samme gjelder og sjekke ut bedriftens sider på nevnte medier, samt og følge de alle plasser de har sider, jeg bruker og sjekke ut bedriften på proff.no for og få et innblikk i økonomi og hvem som eier bedriften og få et bilde av hvordan det er strukturert( er de eid av personer som sitter i den aktive ledelsen ol) i bunn og grunn få meg så mye info om bedriften og de som jobber der som mulig. 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Noen tror at gode svar til "svake sider med deg selv"-spørsmålet er å komme med masse skvip om at man "jobber for mye, tar på seg for mye oppgaver" og skal virke som den mønsteransatte. Finn heller på noe lurt å svare på dette. Still litt spørsmål om arbeidsplassen og vis interesse. F.eks hvordan arbeidsmiljøet er, hvorfor intervjueren liker å jobbe der, hvorfor ansatte du erstatter sluttet, når du kan starte, og om kjærringa til intervjueren er singel etc... 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=781418&page=8 1 Lenke til kommentar
SimenGu Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Noen tips: https://cvguru.no/forberedelser-til-jobbintervjuet/. 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2017 Takk for svarene så langt Bedriften og selve stillingen vet jeg ganske mye om, så det er ikke noe jeg er bekymret over, og det føler jeg at jeg har god kontroll på. Jeg vet også hva som kreves av personen som blir ansatt og hvilke kvaliteter/kvalifikasjoner den må ha, det har jeg også kontroll på. Det jeg derimot ikke har kontroll på er at jeg er veldig sjenert og tilbakeholden av natur når det kommer til slike type samtaler, bare en medarbeidersamtale med kjente personer/ledere gir meg nesten frysninger på ryggen når jeg må si noe om meg selv, fremheve mine kvaliteter, hvilke fremtidsvisjoner jeg har, etc. Jeg liker ikke å snakke om meg selv, selvskryt eller fremheve meg selv er ikke naturlig for meg, det er også en av årsakene til at jeg er veldig nervøs for et intervju. Om en skal opplyse om at en er nervøs, ikke har vært på jobbintervju tidligere og at dette definitivt er en av mine svake sider vet jeg ikke? De vil jo garantert merke dette likevel, så det er kanskje det mest ærlige å gjøre, men en ønsker jo ikke fremstille seg som "svak" heller. En skal jo forsøke og "selge en best mulig totalpakke" på et intervju slik jeg ser det, jeg har vitnemål, fagbrev, kurs, sertifikater, etc som jeg kan vise frem og gjør meg godt kvalifisert til stillingen jeg har søkt på, men å fremheve dette muntlig av hva en har for erfaringer, kunnskaper og kvaliteter ellers er definitivt ikke min sterke side som nevnt. For meg så er det en stor forskjell på å skrive dette på et anonymt forum kontra det å snakke med andre personer om meg selv, at en er både sjenert og nervøs i tillegg gjør det ikke enklere....... Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Jeg liker ikke å snakke om meg selv, selvskryt eller fremheve meg selv er ikke naturlig for meg, det er også en av årsakene til at jeg er veldig nervøs for et intervju. Da kan du kommunisere dette og eventuelt ordlegge deg med noe som: "Jeg er ikke den som liker å fremheve meg selv, men jeg føler at jeg har god kompetanse/innsikt/interesse i XXX, noe jeg mener/håper vil være verdifullt for dere." Selv om du ikke liker å komme med selvskryt, så må du allikevel prøve å selge deg selv litt. Generelt vil vel et firma ha en som selv vet/tror han kan gjøre en god jobb. De vil kanskje ikke ha han med lua i hånda som er usikker på om han har der noe å gjøre? Om en skal opplyse om at en er nervøs, ikke har vært på jobbintervju tidligere og at dette definitivt er en av mine svake sider vet jeg ikke? De vil jo garantert merke dette likevel, så det er kanskje det mest ærlige å gjøre, men en ønsker jo ikke fremstille seg som "svak" heller. Jeg ville ikke sagt det. Er du veldig nervøs så merker de det, så ingen grunn til å fremheve det. Med det sagt, så vet jeg selv at den verste nervøsiteten er som regel i forkant. Ofte går det over etter det har startet. Avsluttende tips: 1. Vis at du er interessert i stillingen. Spør gjerne spørsmål som avklarer dine arbeidsoppgaver og hva du skal gjøre. Dette viser interesse og det er alltid bra. 2. Vis at du er motivert og vil ha jobben. Dette er kanskje den viktigste og noe jeg selv har brent meg på. Sannsynligvis det viktigste for en arbeidsgiver er at arbeidstaker er motivert og villig til å gjøre en innsats. De vil ikke ha de som kun møter opp og går hjem på slaget halv 4. Prøv å avslutte med at du synes dette virker veldig spennende, at du virkelig vil ha jobben og håper på et positivt utfall. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2017 Jeg liker ikke å snakke om meg selv, selvskryt eller fremheve meg selv er ikke naturlig for meg, det er også en av årsakene til at jeg er veldig nervøs for et intervju. Da kan du kommunisere dette og eventuelt ordlegge deg med noe som: "Jeg er ikke den som liker å fremheve meg selv, men jeg føler at jeg har god kompetanse/innsikt/interesse i XXX, noe jeg mener/håper vil være verdifullt for dere." Selv om du ikke liker å komme med selvskryt, så må du allikevel prøve å selge deg selv litt. Generelt vil vel et firma ha en som selv vet/tror han kan gjøre en god jobb. De vil kanskje ikke ha han med lua i hånda som er usikker på om han har der noe å gjøre? Om en skal opplyse om at en er nervøs, ikke har vært på jobbintervju tidligere og at dette definitivt er en av mine svake sider vet jeg ikke? De vil jo garantert merke dette likevel, så det er kanskje det mest ærlige å gjøre, men en ønsker jo ikke fremstille seg som "svak" heller. Jeg ville ikke sagt det. Er du veldig nervøs så merker de det, så ingen grunn til å fremheve det. Med det sagt, så vet jeg selv at den verste nervøsiteten er som regel i forkant. Ofte går det over etter det har startet. Avsluttende tips: 1. Vis at du er interessert i stillingen. Spør gjerne spørsmål som avklarer dine arbeidsoppgaver og hva du skal gjøre. Dette viser interesse og det er alltid bra. 2. Vis at du er motivert og vil ha jobben. Dette er kanskje den viktigste og noe jeg selv har brent meg på. Sannsynligvis det viktigste for en arbeidsgiver er at arbeidstaker er motivert og villig til å gjøre en innsats. De vil ikke ha de som kun møter opp og går hjem på slaget halv 4. Prøv å avslutte med at du synes dette virker veldig spennende, at du virkelig vil ha jobben og håper på et positivt utfall. Lykke til! Takk for det @DukeRichelieu At jeg aldri har byttet jobb synes jo selvfølgelig også på min CV, når det kun er et navn fra jeg begynte i lære og helt frem til datoen jeg skrev søknaden og lagde min CV. Så da kommer det nok frem der at en er i en helt ny setting, men om det er noe de tenker over eller legger noe vekt på vet jeg ikke. Joda jeg er klar over at jeg må bryte noen personlige barrierer om dette skal gå veien, holdningen med lua i hånda (som kanskje er der jeg trives best) kommer en ikke videre med i en slik situasjon, det er jeg forberedt på. Får satse på at nervene roer seg litt ned når intervjuet først har startet, og så at det hele forløper ganske rolig og normalt for seg etter det. Men her er det sikkert litt viktig å styre dette litt selv også, slik at en ikke bare er passiv og venter på deres neste spørsmål/utspill. Dette er jo en situasjon de er vant til, så de merker nok med en gang at en søker er litt nervøs og muligens litt utenfor sin komfortsone. Mine egenskaper og hvordan jeg passer til jobben har jeg en klar formening av hvordan jeg kan formulere, men da må en bare ta seg sammen og faktisk bevise det både for dem og selv at en kan. Blir kanskje en liten utfordring akkurat det føler jeg, men det må en jo bare takle om en skal komme videre. Jeg vet godt allerede hva jobben går ut på, men det kan kanskje være en tabbe og ikke spørre mer utfyllende om selve jobben/stillingen på intervjuet? Har jo også skrevet noen ord i søknaden om min motivasjon for å søke på jobben, så får en bare forsøke og gjøre det litt mer utfyllende på selve intervjuet. Takk for konstruktive innspill Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) En liten kommentar: Ut over lønn, alminnelig arbeidstid og pensjonsordninger ville jeg ikke diskutert ting som overtidskompensasjon, muligheten til avpspasering mv. på intervju. Dette kan du alltid ta opp etter at du har fått tilbudet, og du kan rette spørmsålene til den som har peiling (det er ikke alltid den samme som intervjuer). De grunnleggende tingene er det greit (og ofte forventet) å spørre om, men mer inngående spørsmål kan ofte sende et feil signal, i tillegg til problemet med at intervjueren ikke nødvendigvis vet det. Selv om de vet det, ønsker man ikke nødvendigvis at fokus skal være der. Men altså, lønn, pensjonsordning og hvorvidt bedriften er bundet av tariffavtale er naturlig å spørre om. Ut over det ville jeg ventet til jeg hadde tilbud i hånda. Ellers så bør du stille spørsmål om stillingen, selv om du vet svaret. Det er ikke gitt at den som intervjuer deg vet at du vet svaret, og bare det å stille spørsmålet viser tydelig at du er interessert og "på ball". Endret 3. juni 2017 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2017 En liten kommentar: Ut over lønn, alminnelig arbeidstid og pensjonsordninger ville jeg ikke diskutert ting som overtidskompensasjon, muligheten til avpspasering mv. på intervju. Dette kan du alltid ta opp etter at du har fått tilbudet, og du kan rette spørmsålene til den som har peiling (det er ikke alltid den samme som intervjuer). De grunnleggende tingene er det greit (og ofte forventet) å spørre om, men mer inngående spørsmål kan ofte sende et feil signal, i tillegg til problemet med at intervjueren ikke nødvendigvis vet det. Selv om de vet det, ønsker man ikke nødvendigvis at fokus skal være der. Men altså, lønn, pensjonsordning og hvorvidt bedriften er bundet av tariffavtale er naturlig å spørre om. Ut over det ville jeg ventet til jeg hadde tilbud i hånda. Ellers så bør du stille spørsmål om stillingen, selv om du vet svaret. Det er ikke gitt at den som intervjuer deg vet at du vet svaret, og bare det å stille spørsmålet viser tydelig at du er interessert og "på ball". Takk for tips @Herr Brun De som skal intervjue vet nok at jeg vet hva jobben går ut på, for noen av mine tidligere kollegaer jobber også der (og de ser jo hvilket firma jeg er ansatt i ut i fra både min søknad og CV), og det er visstnok de samme personene som foretar det første intervjuet. Men jeg forstår godt hva du mener, tar den med meg. Det har med å visse interesse og gjør en litt mer aktiv under selve intervjuet. Spørsmål om ordinær arb.tid, tariffavtaler, pensjonsordninger, evt. fagorganisering, lønn, etc kan en jo da spørre litt rundt, men jeg vet likevel ikke helt om det er noe som burde vente til om en evt. blir kommer videre i prosessen og blir innkalt til intervju runde nr 2, hvor også HR avd er deltagende? Noe av dette kan det jo også hende at er noe de opplyser om når de informerer litt om bedriften, for de er vel også interessert i å si noe om hva de tilbyr for at det skal være interessant for meg å velge dem? Eller er det mer opp til meg å vise dem hvorfor jeg har lyst til å jobbe for dem? Det er litt slike ting jeg ikke er helt trygg på, siden jeg ikke har vært i denne situasjonen tidligere. Men en får bare forsøke å vise seg så aktiv og interessert som mulig, legge frem hvorfor en er egnet til denne jobben og hva en kan bidra med. Hvorfor en søker og hva som motiverte meg til å søke. Takk til alle for innspillene så langt Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Intervjuet handler jo om å sende de riktige signalene, og gi intervjueren en god følelse som gjør at underbevisstheten, i tillegg til logikken, sier at "han her burde vi ansette". Å spørre om grunnleggende vilkår er stort sett forventet, men man har nok ikke så mye å vinne på det om det ikke kommer opp (f. eks. ved at intervjueren spør deg om dine forventninger). Å spørre om detaljer har man stort sett alt å tape på, fordi en da kan fremstå med noe feil fokus. Detaljene får du jo ikke endret på uansett (mens lønnen er et forhandlingstema), så det kan du like gjerne spørre om etter å faktisk ha fått tilbudet. Intervjuet skal både gi deg lyst til å jobbe for dem, og dem lyst til å ansette deg. Men i praksis er ofte styrkeforholdet noe skjevt... 2 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2017 Intervjuet handler jo om å sende de riktige signalene, og gi intervjueren en god følelse som gjør at underbevisstheten, i tillegg til logikken, sier at "han her burde vi ansette". Å spørre om grunnleggende vilkår er stort sett forventet, men man har nok ikke så mye å vinne på det om det ikke kommer opp (f. eks. ved at intervjueren spør deg om dine forventninger). Å spørre om detaljer har man stort sett alt å tape på, fordi en da kan fremstå med noe feil fokus. Detaljene får du jo ikke endret på uansett (mens lønnen er et forhandlingstema), så det kan du like gjerne spørre om etter å faktisk ha fått tilbudet. Intervjuet skal både gi deg lyst til å jobbe for dem, og dem lyst til å ansette deg. Men i praksis er ofte styrkeforholdet noe skjevt... Ja det forstår jeg, og det meste ligger jo i den som søker sine hender, for det er jo h*n som har søkt og må gjøre seg interessant for dem og ansette. De vil sikkert også vise frem hva de har og tilby, men som du sier så ligger jo hovedvekten på søkeren for å de som intervjuer til å ville ansette den som søker. Takk for utfylling Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Har tro på deg@fotonisse, vi har chattet noen ganger på PM og jeg har fått veldig positiv inntrykk av deg. Stå på! Mvh Jarmo 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2017 Har tro på deg@fotonisse, vi har chattet noen ganger på PM og jeg har fått veldig positiv inntrykk av deg. Stå på! Mvh Jarmo Takk for det @Jarmo, og ikke minst takk det samme Mvh fotonisse Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 (endret) 1) Komprimér all kunnskapen du har innen det respektive yrket til 30-40 minutter med prat. 2) Aldri godta skryt. Si at det er hyggelig med komplimenter, men jeg er her for å jobbe, ikke for å ta imot skryt. 3) Angående lønn, så har du en temmelig klar plán klar. Du -MÅ- vite hvor mye du kan kreve innen ditt felt, ellers blir du "ripped off". Du må være "on top of your game". Ellers blir du utnyttet. Bonustips: Arbeidsgiveren vet ikke mér enn deg om dine arbeidsoppgaver, for lederne er mer opptatt av andre ting enn det -du- skal jobbe med. Dette er ditt sterke kort, som du bør utnytte. Endret 3. juni 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 3. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2017 1) Komprimér all kunnskapen du har innen det respektive yrket til 30-40 minutter med prat. 2) Aldri godta skryt. Si at det er hyggelig med komplimenter, men jeg er her for å jobbe, ikke for å ta imot skryt. 3) Angående lønn, så har du en temmelig klar plán klar. Du -MÅ- vite hvor mye du kan kreve innen ditt felt, ellers blir du "ripped off". Du må være "on top of your game". Ellers blir du utnyttet. Bonustips: Arbeidsgiveren vet ikke mér enn deg om dine arbeidsoppgaver, for lederne er mer opptatt av andre ting enn det -du- skal jobbe med. Dette er ditt sterke kort, som du bør utnytte. Takk for konstruktive og konkrete tips @Taurean 1. Godt forslag det skal jeg ta med meg. 2. Det er forsåvidt greit, men det var mer den andre veien at jeg ikke liker å fremheve meg selv jeg føler er en utfordring for meg. Mn en må forsøke å være god til å markedsføre seg selv også, så da kommer en nok ikke utenom akkurat det punktet, men det finnes jo selvfølgelig flere måter å gjøre det på. Så da gjenstår det bare å finne den smarte måten å gjøre det på, uten at det blir mer enn hva en selv liker å utlevere....... 3. Lønn er egentlig ikke noe tema her, en vil gå inn i et team med fast lønn, hvor samtlige har lik lønn. Så det rett og slett take it,or leave it. Så jeg vil i praksis gå ned i lønn om jeg får stillingen, men likevel så er det en mer fristende jobb/stilling for min del. Har kommet dit at trivsel betyr mer enn bare lønn, uten at en skal la seg utnytte som du skriver. Men her er altså ikke lønn et forhandlingsgrunnlag, det vet jeg helt konkret fra de som jobber der og fra de som ble sist ansatt der også. Bonustipset ditt passer nok i de aller fleste tilfeller, men ikke så veldig godt akkurat her, for lederne er en del av teamet de også. Alt avhengig av hvor langt i prosessen de har kommet, så en jobber både nære og tett på ledere ganske ofte her, men ikke hele tiden selvfølgelig. 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 En liten oppdatering. Da kommer jeg akkurat nå i fra jobbintervjuet, og sitter egentlig igjen med en god følelse etter dette. De som intervjuet meg sa også at de var fornøyde og at det gikk veldig bra, men det kan det jo godt hende at de sier til alle, så akkurat om det betyr noe eller ikke skal jeg ikke si så mye om. Så da gjenstår det jo å se om en kommer videre i prosessen her, jeg håper jo virkelig det, men tør ikke håpe på for mye heller. Om ikke annet så har jeg i hvert fall blitt en erfaring rikere, og det som dere har skrevet i tråden tidligere, det var ikke så skummelt som det virket på meg før jeg reiste dit. Nervene lå nok ganske tykt på utsiden før intervjuet startet, men de hadde en god og hyggelig fremtoning, som hadde en viss beroligende effekt på meg med måten de opptrådte på. De hadde jo lest min CV og andre papirer før jeg kom på intervjuet og bemerket at jeg aldri hadde byttet arb.plass, så mulig de tok litt hensyn til det. Så da er det jo bare å finne frem en god porsjon med tålmodighet, og håpe at jeg hører mer fra dem og at jeg kommer videre til runde nummer to. Takk for hjelp, svar og støtte så langt i tråden, det har hjulpet godt å høre noen andre personers meninger og erfaringer 5 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Lykke til videre ! så bra og høre intervjuet gikk bra , satser på du blir innkalt til en runde til Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 Lykke til videre ! så bra og høre intervjuet gikk bra , satser på du blir innkalt til en runde til Takk for det @Mato Det var flott å høre at de var fornøyde, men akkurat hva som ligger i de ordene er det jo ikke så godt å si. Jeg var også godt fornøyd, men hvor langt det holder er jo en helt annen sak. Så da er det bare å ha strøm nok på mobilen og vente i spenning, hehe 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 23. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) På tide med en liten oppdatering her, i går var jeg på intervjurunde nummer to, og det gikk også etter min mening meget bra. Var igjennom en type nettbasert «personlighets test» før intervjuet, og skulle så plassere meg selv under intervjuet hvor jeg trodde at jeg passet best, i forhold til en del punkter. Det var ganske nære de punktene som den nettbaserte testen viste hvor jeg hadde svart på den. En gjennomgående hyggelig tone, praten gikk fint begge veier (slik jeg følte det i hvert fall), og både de og jeg var fornøyde etter intervjuet. Det sa de rett ut, men om det er noe de sier til alle vet jeg ikke. For som nevnt tidligere så har jeg ingen erfaringer med hvordan jobbintervju foregår og hva som pleier å bli sagt når intervjuet er over. Jeg gikk i hvert fall ut av døren med en god følelse og sitter med et inntrykk av at dette gikk bra, men fasiten får en vel ikke før etter at sommerferien er over vil jeg tro, for den nærmer seg jo med stormskritt nå. Skal oppdatere når jeg vet noe mer, uansett hvilken retning det tar. Takk for gode råd og tips så langt, et jobbintervju var heller ikke så «skummelt» som det jeg hadde forestilt meg Endret 23. juni 2017 av fotonisse 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå