lesles Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Hei, Jeg går på en midlertidig avtale uten vilkår, og denne kontrakten utgår snart (maksimum lov inntil 12 mnd). Det betyr i utgangspunkt at bedriften har to valg: Avslutte mitt ansettelse ,eller ansette meg fast eller videreføre til et midlertidig ansettelse på et annet grunnlag (f.eks. vikariat) For å være helt ærlig, så har HR avdelingen i denne bedriften lite peiling på akkurat disse lovene, så jeg spør om hjelp her. Bedriften er godt fornøyd med meg, og ønsker meg videre. MEN akkurat nå, har de ikke rom for å ansette meg fast. Og da lurer jeg på, på hvilket annet midlertidig grunnlag kan de ansette meg? Vikariat går vel ikke? For jeg er ikke vikar for noen? Noen synspunkter..? Jeg jobber med økonomi og administrasjon. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Du kan starte som selvstendige næringsdrivende og leie deg selv ut til firmaet. Hva som kreves rundt dette har ikke jeg kompetanse til å uttale meg om, annet enn at det er en del andre lover og regler som gjelder for næringsdrivende enn arbeidstagere. Og gitt at dette blir noe rimeligere for firmaet enn å ansette deg. Skal man følge reglene så kan du ikke være vikar så lenge du ikke vikarierer for en navngitt person. Syntes det er litt merkelig at de har hatt deg i snart ett år og har ett videre behov de ønsker/må ha dekt, for meg sier det at de har ett behov for å ansette, muligens på noe lavere stillingsprosent hvis ikke økonomien tillater en ny 100% stilling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Det hele er bare sludder og vås fra arbeidsgivers side. Selvsagt kan de ansette deg på vanlige vilkår og si deg opp om arbeidsmengden blir mindre. De kan også leie deg inn via et byrå, men det blir jo enda dyrere for dem. Som Crowly sier, finnes det Pay-roll firmaer som ordner slikt, men kostnadene/bakdelene ved dette er jo tilstede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå