Titanic Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Er delvis uenig i mange av punktene i den bloggen. Joda, man får ikke kjøpt aksjer utenfor EØS, men man får kjøpt både passive og aktive fond som dekker de aller fleste verdensdeler, noe han ikke nevner engang, han sier bare globale. Men, ja, ikke enkelte amerikanske enkeltaksjer nei. Det er uansett ikke et diversifiseringsproblem. Er det noe som er problem for diversifisering så er det at man bare kan ha aksjer på kontoen. Men den heter nå engang "Aksjesparekonto".. Han sier at utbytteaksjer er bedre å ha i investeringskonto enn på Aksjesparekonto. Nja. Det er riktig at utbyttet forblir uskattet på kontoen på investeringskonto. Men man må skatte allerede dagen man tar uten den første krona på en investeringskonto, i motsetning til på Aksjesparekonto der man kan ta ut hele innskuddet. Og.... ... på Aksjesparekonto får man også skjermingsfradraget automatisk (evt valgfritt) trukket fra utbytteskatten løpende, slik at man skatter noe mindre enn den reelle skattesatsen. På investeringskonto så betaler man som sagt skatt for uttak fra dag 1 og får ikke skjermingsfradrag. Med andre ord, man starter allerede ganske langt bak et norsk indeksfond, der man får utsatt skatt på alle utbytter OG skjermingsfradrag som øker inngangsverdien på fondsandelene sine. Lenke til kommentar
total Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 http://e24.no/nettmoter/nettmoete-om-aksjesparekonto/3502 Noen flere avklaringer her. Man kan ikke flytte deler av en konto, noe jeg tror Nordnet opprinnelig sa, men skal man flytte en ASK til en annen tilbyder må man altså flytte hele kontoen, man kan ikke f.eks. ta ut kun et verdipapir og overføre det. Om man kan slå sammen to ASK er noe jeg ikke tror ble avklart her, men jeg var litt trøtt når jeg leste igjennom det. Greit å få avklart at man kan ha flere ASK. DNB vil åpne for andre tilbydere (som KLP) i sin ASK, mens KLP vil ikke åpne opp motsatt vei. Ser derimot at det kan komme framtidige gebyrer for å flytte/avslutte kontoene.. Noen som vet om det går an å flytte inn egenkapitalbevis/grunnfondsbevis i ASK? Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Er det noe som er problem for diversifisering så er det at man bare kan ha aksjer på kontoen. Men den heter nå engang "Aksjesparekonto".. Stemmer dette? På nettsidene til de som tilbyr aksjesparekonto står det at man også kan ha fond, ikke kun aksjer. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Du kan ha aksjefond med minst 80% aksjer. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Aha, Ziff mente aksjer som aktiva-klasse. Jeg trodde han mente enkeltaksjer..... Men det er jo ingen ting i veien for å ha andre aktivaklasser (obligasjoner, rentefond) utenfor aksjekonto og på den måten oppnå diversifisering. Lenke til kommentar
rabs Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 (endret) Hva er eventuelle grunner til å IKKE benytte seg av aksjesparekonto? Dersom man har tap på de fond/aksjer man tenker å flytte over, har jeg forstått. Er det noe annet man bør tenke på? Føler jeg har lest en god del og prøvd å ha et kritisk blikk, men kan se få grunner til å ikke benytte meg av ASK med min type fondssparing. For min egen del har jeg en del stående i relativt dyre fond (en gammel spareavtale jeg hadde noen år der jeg var "ung og dum") med ganske god gevinst. Pr. nå sparer jeg månedlige beløp fordelt over to indeksfond. Horisonten er lang, type pensjon (20+ år). Jeg har også 20+ år horisont på sparing i global(t/e) indeksfond og kan heller ikke se noe negativt med denne nye kontoen. Sitat fra eivind bergs bloggpost: For den langsiktige investor vil det også lønne seg å bruke overgangsordningen. Sparer jeg månedlig til pensjon, eller egenkapital til bolig til barna, så vil jeg om 15-20 år ha et stort innskudd jeg kan ta ut skattefritt. Det vil ikke være mulig med de to andre kontoene. Endret 6. september 2017 av rabs Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 (endret) Har fått flyttet fondet mitt fra Aksje og fondkonto til ASK på Nordnet.Ser det at en ting er forandret: Anskaffelsesverdi. Der ligger nå alt (inkl. avkastning) oppgitt under anskaffelsesverdi, som vel betyr det samme som innskudd? Altså det beløpet du kan ta ut opptil, uten at gevist blir berørt av skatt.Men når de har endret dette på ASK: betyr det at den grensen også er blitt endret, eller gjelder samme beløp som framgikk på forrige konto? Endret 8. september 2017 av Delvis Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Anskaffelsesverdi skal være den som faktisk er brukt til anskaffelse, så det må ha skjedd noe feil. Du bør kontakte banken. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Dere som har bestilt flytting av aksjer/fond, hvor lang tid brukte bank/megler på å flytte det? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Det sto at det kunne ta inntil 10 dagar, men eg trur det gjekk fortare. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Dere som har bestilt flytting av aksjer/fond, hvor lang tid brukte bank/megler på å flytte det? Jeg flyttet fra vanlig aksjekonto til aksjesparekonto hos Skandiabanken, og det skjedde umiddelbart. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Det sto at det kunne ta inntil 10 dagar, men eg trur det gjekk fortare. Nordnet? Jeg fikk samme beskjed men venter ennå på overføring fra annen bank. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Bestilte flytting mandag. Da var de på plass fredag(forrige uke). Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Jeg venter på Nordnet ennå, men de sa på sist podcast at det tok noe lenger tid enn forventet, så har ikke purret ennå. Men vi er nå på 3 uker siden opprettelse av ASK og forespørsel ble sendt. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Sikkert noe feil. Ville gitt beskjed, de kan ha overført til noen andre sin konto ved en feil. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Når man har flyttet fond fra "Aksje -og Fondkonto" til "Aksjesparekonto" (Nordnet), hvor mye penger må det da stå igjen på førstnevnte?Hvis det trenger stå noe igjen da. Ha latt det stå igjen en saldo på noen tusenlapper der, for tenkte at den kan vel ikke stå helt tom?Da blir den vel bare stengt?Vet ikke om det blir bruk for den mer i framtiden da, men det regner jeg med er litt usikkert enda. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Det er vel bare å åpne ny konto om du trenger? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Det er vel bare å åpne ny konto om du trenger? Ja det er vel kanskje ikke verre enn det. At de ikke blir irritert om du åpner en sånn konto pånytt senere mener jeg. Vi jo helst ikke lage unøvendig bryderi.. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Ja det er vel kanskje ikke verre enn det. At de ikke blir irritert om du åpner en sånn konto pånytt senere mener jeg. Vi jo helst ikke lage unøvendig bryderi.. Jeg har hatt en aksje- og fondskonto hos Nordnet stående tom siden før sommeren uten at den har blitt stengt, så jeg tipper at du aktivt må be de om å stenge den. Ikke tenk på om noe slikt er bryderi for banken - mest sannsynlig er det ingen mennesker involvert i disse prosessene. Det er også banken som skal yte service til deg som kunde, ikke omvendt. 2 Lenke til kommentar
tjwesterby Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Litt usikker på om dette er spurt om tidligere - men, er det forskjeller på ASK hos feks DnB og Nordnet?Har opprettet ASK i DnB siden det er min daglige bank - men ser at veldig mange velger Nordnet over andre løsninger - er det noen grunn til det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå