Delvis Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Dette innlegget balanserer nok bankenes hemningsløse skryt om ASK: Fem grunner til at Aksjesparekonto ikke er verdt hypen. Jeg har en del i rebalansert fond, altså med renter, som jeg ikke får flyttet inn her. Kommer likevel til å flytte over fond fra 3-4 forskjellige steder og samle dette hos én aktør for enklere oversikt. Ser at DNB har lansert SPARE-appen som en forberedelse. Usikker på om jeg skal gå for DNB eller KLP.Innspill til det? Takk for den linken med nyttig info. Har også tenkt at det kan være greiest å beholde enkeltaksjer i Investeringskonto. Ser at den ikke dekkes av bankenes sikringsfond, det var jeg ikke helt klar over ( sier seg vel selv). Det er egentlig eneste grunn jeg ser, til å dvele med å beholde aksjene i Investeringskontoen. Men så er jo det aksjer da og ikke penger. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Takk for den linken med nyttig info. Har også tenkt at det kan være greiest å beholde enkeltaksjer i Investeringskonto. Ser at den ikke dekkes av bankenes sikringsfond, det var jeg ikke helt klar over ( sier seg vel selv). Det er egentlig eneste grunn jeg ser, til å dvele med å beholde aksjene i Investeringskontoen. Men så er jo det aksjer da og ikke penger.Om en bank skulle gå konkurs og ikke klare å betale ut innskudd, så er vel fortsatt aksjene dine? Aksjer er jo en del av ett firma du har kjøpt, kan ikke se at dette skal berøres av at en bank går konkurs.. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Aksjene er ikke dine. De eies av banken som tilbyr investeringskontoen. Du eier forsikringsproduktet i investeringskontoen. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 For min del så gjør skattemekanismen på gevinst at AKS blir helt klart overlegen Zero og andre investeringskontoer. Man kan ta ut hele innskuddet før man begynner å skatte av gevinst, istedenfor å skatte fortløpende. Jeg vil sannsynligvis kjøpe ny bolig en eller flere ganger iløpet av livet, og da vil jeg ønske å ta ut et størst mulig beløp til egenkapital uten å måtte skatte. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Aksjene er ikke dine. De eies av banken som tilbyr investeringskontoen. Du eier forsikringsproduktet i investeringskontoen. Da er vel den banken dekket av sikringsfondet. Men så spørs det om det hjelper for deg om det skjer noe. Skal jo en del til at det skjer noe da. For min del så gjør skattemekanismen på gevinst at AKS blir helt klart overlegen Zero og andre investeringskontoer. Man kan ta ut hele innskuddet før man begynner å skatte av gevinst, istedenfor å skatte fortløpende. Jeg vil sannsynligvis kjøpe ny bolig en eller flere ganger iløpet av livet, og da vil jeg ønske å ta ut et størst mulig beløp til egenkapital uten å måtte skatte. Det er begrenset hvilke aksjer du kan kjøpe der, kun innenfor EØS. En annen ting er at du blir registrert som eier, noe du slipper med IK. Og at du ikke kan ta ut ved eventuelt tap for å reg. fradrag, uten at kontoen må stenges. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Hvorfor ønsker du ikke være registrert som eier? Du kan avslutte kontoen, og ha flere kontoer. Man kan også flytte verdipapirer mellom kontoer. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 "Aksjesparekonto er begrenset til én konto per tilbyder".Trenger ikke være et problem med å være registrert som eier. Men om man (som meg) foretrekker en viss anonymitet rundt investeringer/beholdning, er det jo en fordel Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 En konto pr tilbyder begrenser ikke muligheten for å flytte verdipapirer mellom kontoer. Det er til og med spesifisert i høringsuttalelsen. Man kan til og med flytte deler av beholdning i et verdipapir. De kommer også inn på dette i Nordnet videoen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Takk for den linken med nyttig info. Har også tenkt at det kan være greiest å beholde enkeltaksjer i Investeringskonto. Ser at den ikke dekkes av bankenes sikringsfond, det var jeg ikke helt klar over ( sier seg vel selv). Det er egentlig eneste grunn jeg ser, til å dvele med å beholde aksjene i Investeringskontoen. Men så er jo det aksjer da og ikke penger.Om en bank skulle gå konkurs og ikke klare å betale ut innskudd, så er vel fortsatt aksjene dine? Aksjer er jo en del av ett firma du har kjøpt, kan ikke se at dette skal berøres av at en bank går konkurs.. Ja, hvis du faktisk eier aksjer. Det gjør du ikke om du investerer gjennom zero-konto/investeringskonto. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 (endret) Som skrevet et annet sted, bare lureri for å holde folk i "gjenge". Ingen blir rike på det her bortsett fra bankene. Folk burde oppmuntres til å selvstendige investorer, ikke å gi fra seg pengene uten å tenke noe mer over det. Hva er det du babler om? Jeg synes 90% av dét du skriver bare er babbel også. Poenget mitt er at man blir ikke rik av å "små-spare" i aksjer. Skal man få noe ut av aksjer, må man kjenne noen som er søkkrike og vil deg vél.. ellers mener jeg at det er fåfengt. Jo lenger man står med penger i aksjemarkedet, jo større er risikoen for at du står i aksjemarkedet den dagen det blir krakk. Målet må vel være å bli økonomisk uavhengig, og dermed investére i noe som er inflasjons- og økonomisk bærekraftig?? For noen er kanskje veien målet, men de fleste som har denne filosofien spiller også lotto, og har nesten aldri tenkt over hva de vil gjøre om de vant en stor sum penger. Det er for meg uetisk at bankene gjør dét de kan for å holde folk på dét kunnskapsnivået. Man -lærer- faktisk ingenting nyttig om investering ved å "små-spare" i aksjer. Da må man, som skrevet, ta steget og bli en privat investor. Derfor mener jeg sånne ting som bankene tilbyr der kun er der for å holde vanlige arbeidere -nede-, eller "i gjenge". Var dét forståelig, eller er det bare "babbel"? Hva ville -du- gjort om du vant 150 millioner i vikinglotto? Kjøpt hus til 50 mill, gitt i gave til familie og venner, gitt resten til veldedighet, og gått på jobben på Mandag igjen? http://www.vg.no/sport/motorsport/motorsport/solberg-fikk-aksjetips-fra-milliardaer-har-tjent-titalls-millioner/a/23569039/ Endret 26. august 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 (endret) Du presenterer en usaklig blanding kombinert med dine egne antipatier og kunnskapsmangel. Kommentaren din er i beste fall totalt off topic for folk som lurer på det tekniske rundt Aksjesparekonto, de ba aldri om din mening. Aksjer som aktivaklasse presterer rett og slett best over tid. Dette er ikke statistikk tilbake til siste krakk, men flere hundre år i markedene som har eksistert så lenge. Til og med Piketty backer opp dette. Et krakk sletter heller ikke verdiene i et stort marked, men derimot tar det seg opp igjen innenfor anbefalte investeringsperioder (helst 10+ år). Søk opp grafene for de siste 30-100 årene for MSCI World, DOW, S&P500 så ser du dette. Man bør ikke spekulere for mye i enkeltaksjer eller små regioner hvis man ikke har råd til å tape. Men i store markeder (Globalt, EU, USA), så kan man absolutt forvente gevinst over tid basert på en historie som er mange ganger så lang som din alder. Det betyr ikke at folk skal sette alt i aksjer, at de ikke skal ha banksparing, buffer, renteprodukter, eiendom, eller hva deres livssituasjon krever. Men aksjer er en legitim og godt presterende aktivaklasse som egner seg for langsiktig sparing, da helst i form av brede indeksfond. At det finnes innsidehandel, gamblere, og personer som overdriver risikoen (som deg) endrer ikke det. Endret 27. august 2017 av Ziff 4 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 https://blogg.nordnet.no/pengepodden-alt-om-aksjesparekonto/31/08/2017/?autoplay=1 Man kan ha flere ASK pr tilbyder likevel nå. Så da er et av problemene løst. Anbefaler å høre denne podcasten, samt se YT videoen tidligere i tråden. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hvis man planer om å handle enkeltaksjer på ASK, merk dette. Nordnet har satt opp en oversikt over hvilke aksjer på Oslo Børs/Oslo Axess som ikke kan handles på aksjesparekonto:ArcherAvance GasBakkafrostBorr DrillingBW LPGBW OffshoreEMAS OffshoreFrontlineGolar LNGGolden OceanHøegh LNGJinhuiOdfjell DrillingPolarcusQuesterreScottish Salmon CompanySeadrillSiem ShippingStolt-NielsenTanker InvestmentsTeam TankersWentworth Resources Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) Hvis man planer om å handle enkeltaksjer på ASK, merk dette. Nordnet har satt opp en oversikt over hvilke aksjer på Oslo Børs/Oslo Axess som ikke kan handles på aksjesparekonto: Archer Avance Gas Bakkafrost Borr Drilling BW LPG BW Offshore EMAS Offshore Frontline Golar LNG Golden Ocean Høegh LNG Jinhui Odfjell Drilling Polarcus Questerre Scottish Salmon Company Seadrill Siem Shipping Stolt-Nielsen Tanker Investments Team Tankers Wentworth Resources Hvorfor kan ikke Bakkafrost handles der? Bakkafrost holder til på Færøyene som er i EU/EØS sist jeg sjekket, noen som har godt svar? Edit: Færøyene er underlagt Danmark, men ikke en del av EU/EØS ei heller ikke Shengen. Men det er visst passfritt å reise dit basert på den Nordiske passfritt-avtalen mellom Norge, Danmark, Sverige, Finland og kanskje Island. https://en.wikipedia.org/wiki/Faroe_Islands (se punkt 4.3) Endret 1. september 2017 av N|troXx Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 http://e24.no/nettmoter/nettmoete-om-aksjesparekonto/3502 Noen flere avklaringer her. Man kan ikke flytte deler av en konto, noe jeg tror Nordnet opprinnelig sa, men skal man flytte en ASK til en annen tilbyder må man altså flytte hele kontoen, man kan ikke f.eks. ta ut kun et verdipapir og overføre det. Om man kan slå sammen to ASK er noe jeg ikke tror ble avklart her, men jeg var litt trøtt når jeg leste igjennom det. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 (endret) Hva er eventuelle grunner til å IKKE benytte seg av aksjesparekonto? Dersom man har tap på de fond/aksjer man tenker å flytte over, har jeg forstått. Er det noe annet man bør tenke på? Føler jeg har lest en god del og prøvd å ha et kritisk blikk, men kan se få grunner til å ikke benytte meg av ASK med min type fondssparing. For min egen del har jeg en del stående i relativt dyre fond (en gammel spareavtale jeg hadde noen år der jeg var "ung og dum") med ganske god gevinst. Pr. nå sparer jeg månedlige beløp fordelt over to indeksfond. Horisonten er lang, type pensjon (20+ år). Endret 2. september 2017 av Raspeball Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Det har jo vært tema på denne siden i inleggene ovenfor. Du kan jo ta et titt på de "5 grunnene" og sammenligne med feks investeringskonto. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Det har jo vært tema på denne siden i inleggene ovenfor. Du kan jo ta et titt på de "5 grunnene" og sammenligne med feks investeringskonto. Takk for link - greide visst å overse den fra forrige side. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Er delvis uenig i mange av punktene i den bloggen. Joda, man får ikke kjøpt aksjer utenfor EØS, men man får kjøpt både passive og aktive fond som dekker de aller fleste verdensdeler, noe han ikke nevner engang, han sier bare globale. Men, ja, ikke enkelte amerikanske enkeltaksjer nei. Det er uansett ikke et diversifiseringsproblem. Er det noe som er problem for diversifisering så er det at man bare kan ha aksjer på kontoen. Men den heter nå engang "Aksjesparekonto".. Han sier at utbytteaksjer er bedre å ha i investeringskonto enn på Aksjesparekonto. Nja. Det er riktig at utbyttet forblir uskattet på kontoen på investeringskonto. Men man må skatte allerede dagen man tar uten den første krona på en investeringskonto, i motsetning til på Aksjesparekonto der man kan ta ut hele innskuddet. Og.... ... på Aksjesparekonto får man også skjermingsfradraget automatisk (evt valgfritt) trukket fra utbytteskatten løpende, slik at man skatter noe mindre enn den reelle skattesatsen. På investeringskonto så betaler man som sagt skatt for uttak fra dag 1 og får ikke skjermingsfradrag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå