Ægir Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Høring for aksjesparekonto er over. Blant svarene har det kommet opp at det burde være mulig å også få renter på kontoen (f.eks. obligasjonsfond). Begrunnet med at mange ønsker å trekke seg ut av eller redusere andeler i aksjemarkedet, under perioder med høyere usikkerhet og nedgang. Per i dag kan man bare ha inntil 20% andel obligasjoner i fond. Jeg tror ikke dette kommer til å bli mulig, da endel av hensikten med denne kontoen er å øke investeringer i aksjemarkedet. Da er det nok et ønske om at investorer ikke trekker midler ut av aksjemarkedet i perioder med usikkerhet, da det vil virke negativt på markedet. Det vil virke mot hensikten bak kontotypen. På en annen side kan denne ulempen føre til at færre ønsker å bruke denne kontotypen, og at investeringer i aksjemarkedet forblir uforandret for de midlene som ikke settes inn i kontotypen. Betraktninger? Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Har ikke tro på at man får noen bedre betingelser enn det som har vært foreslått hittil nei... Nå håper jeg bare den kommer fortest mulig. Alle ekstra ting de legger inn vil koste staten mer penger i skatt som blir utsatt eller ikke betalt. Tror heller man må løfte blikket mot bedre ordninger for pensjonssparing f.eks. Vet ikke om man kan sette renteprodukter i den nye IPS ordningen uten at man skatter fortløpende av inntektene der? Lenke til kommentar
Ægir Skrevet 2. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2017 Det må i det minste ikke bli slik at man mister tegningsretter om man skulle bli tildelt det. Det ville vært håpløst. Blant svarene som kom inn ble dette problemet tatt opp. Tror heller man må løfte blikket mot bedre ordninger for pensjonssparing f.eks. Vet ikke om man kan sette renteprodukter i den nye IPS ordningen uten at man skatter fortløpende av inntektene der? Jeg fant ikke noe sikkert om det, men pengene er jo bundet til pensjonsalder så det ville være rart om man måtte skatte av renteprodukter. I såfall ville man måtte betale skatt hvert år om en konto med obligasjoner bare stod der. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Kan ikke se at det er noen aktive tråder om AKS, så jeg bumper denne. Jeg synes det burde være mer diskusjon om dette enn diverse kryptogambling på økonomiforumet. Nordnet har en grei spørsmål-og-svar gjennomgang av AKS: 1 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 (endret) En ting jeg ikke har klart å finne ut av er om man etter å ha tatt ut innskutt beløp kan ta ut tilsvarende opptjent skjermingsfradrag før man begynner å skatte, eller om man begynner å skatte fra første krone etter dette og så får skjermingsfradrag fortløpende men må skatte tilsvarende for å få skjermingsfradraget "utbetalt"? Det burde være teknisk mulig med det første alternativet (og det er mye mer praktisk for spareren), men jeg vet ikke om myndighetene ønsker det. Endret 24. juli 2017 av Ziff Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Og et annet spørsmål er om det i praksis tillates at man flytter aksjer mellom forskjellige AKS slik at man alltid kan få solgt en aksje og få fradrag for tap, men aldri for gevinst. Altså, går aksjen i minus, så flytter man den til en ny AKS hos en annen leverandør, slik at den er den eneste aksjen der, også avslutter man kontoen for å få fradraget. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Som skrevet et annet sted, bare lureri for å holde folk i "gjenge". Ingen blir rike på det her bortsett fra bankene. Folk burde oppmuntres til å selvstendige investorer, ikke å gi fra seg pengene uten å tenke noe mer over det. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Aksjesparekonto er jo ikke et ferdig produkt - man kan kjøpe aksjer og aksjefond basert på egne undersøkelser i en aksjesparekonto, så at man "gir fra seg pengene uten å tenke noe mer over det" skjønner jeg ikke helt hvorfor du skriver. Blander du kanskje ASK med et fondsprodukt? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Som skrevet et annet sted, bare lureri for å holde folk i "gjenge". Ingen blir rike på det her bortsett fra bankene. Folk burde oppmuntres til å selvstendige investorer, ikke å gi fra seg pengene uten å tenke noe mer over det. Hva er det du babler om? 2 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Som skrevet et annet sted, bare lureri for å holde folk i "gjenge". Ingen blir rike på det her bortsett fra bankene. Folk burde oppmuntres til å selvstendige investorer, ikke å gi fra seg pengene uten å tenke noe mer over det. Aksjesparekonto har bare en annen beskatningsmåte enn vanlig aksje- og fondskonto som man bruker i dag. Man eier likefullt aksjer og fond man kjøper. Kritikken din gir ingen mening. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Er det lavere skatt på penger man har i aksjesparekonto enn om man har andeler i indeksfond utenfor aksjesparekontoen? Jeg kan ikke se at det skal være så lønnsomt, med mindre man planlegger å bytte fond jevnlig. Da slipper man å skatte om man har dem i aksjesparekontoen. Men ønsker man å realisere tap kan det bli vanskelig i aksjesparekonto, for der ser det ut som om man må ta ut hele beløpet man gikk inn med før man kan realisere noe som helst. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Er det lavere skatt på penger man har i aksjesparekonto enn om man har andeler i indeksfond utenfor aksjesparekontoen? Nei. Ikke lavere skatt. Anonymous poster hash: 1f368...188 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 2 uker til lansering av ASK. Ikke mye interesse å måle på forumet så langt? Hvis noen har input på mine tidligere spørsmål så er jeg veldig interessert i å høre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 2 uker til lansering av ASK. Ikke mye interesse å måle på forumet så langt? Hvis noen har input på mine tidligere spørsmål så er jeg veldig interessert i å høre. Forumet er overtatt av anonyme cryptocoin-entusiaster. 6 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Såvidt jeg kan bedømme, er det bare fordel å flytte aksjefond over dit, så gjør sikkert det.En stor fordel, er at man kan ta ut inntil samme beløp som hele innskuddet, før det blir beskattet.Det betyr jo at man kan ta ut eventuell gevinst, helt til det overstiger det opprinnelige innskuddet.( hvis jeg har forstått det rett)Men om jeg flytter aksjene fra Zero invisteringskonto, det er jeg mer usikker på. Der er jeg ikkesikker hva som som er best. Forskjellen var vel noe med at du ikke får skjermingsfradag på invisteringskonto.Men så blir det til gjengjeld mindre skatt på uttak tror jeg? Ellers mye det samme?Det med skjermingsfradrag prøvde jeg å sette meg inn i, men tror ikke jeg klarte få det helt inn i knollen hva det vil si. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Jeg tror uansett ikke du kan flytte aksjer fra zero-konto til ASK uten at det må beskattes. For fond og aksjer som du faktisk eier er det jo amnesti/overgangsordning som gjør at du kan sette inn aksjer eller fondsandeler på ASK uten at det skal beskattes. Med zero-konto eier du ingen aksjer du kan sette inn på ASK. Per i dag har zero noen skattefordeler ved uttak, men disse vil sannsynligvis snart bli fjernet. Skjermingsfradraget er et beløp beregnet ut fra inngangsverdien på aksjer du eier, som du kan ta ut skattefritt. Endret 20. august 2017 av Herr Brun Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Det stemmer at du ikke kan flytte fra Zero uten skatt, eller fradrag. Det kan jo også være greit å merke seg for de som står med tap,at de får fradrag hvis de tar ut og flytter.Tja. Ikke så lett å vite hva man skal velge der, beholde Zero eller gå over til ASK. Da må man selvsagt selge aksjene inne på Zero, og kjøpe de pånytt inne på ASK. Vi har tid fram til nyttår å bestemme oss.Tror det jeg vil se som mest avgjørende der, er om det er greiest å eie eller ikke eie aksjene selv. Hva kan man anse som fordeler og ulemper ndg akkurat det? Lenke til kommentar
Ægir Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Og et annet spørsmål er om det i praksis tillates at man flytter aksjer mellom forskjellige AKS slik at man alltid kan få solgt en aksje og få fradrag for tap, men aldri for gevinst. Altså, går aksjen i minus, så flytter man den til en ny AKS hos en annen leverandør, slik at den er den eneste aksjen der, også avslutter man kontoen for å få fradraget. Hvis man "flytter" aksjer får man ikke fradrag (fordi det ikke er en realisjon), men det er mulig å ha flere AKS (dog ikke i samme bank), så det er vel bare å selge og kjøpe slik en har mulighet for nå. Jeg leser forøvrig at skattemyndighetene kan sette ned foten om det er åpenbart at man selger og kjøper bare for å realisere tap. Lenke til kommentar
Ægir Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 En ting jeg ikke har klart å finne ut av er om man etter å ha tatt ut innskutt beløp kan ta ut tilsvarende opptjent skjermingsfradrag før man begynner å skatte, eller om man begynner å skatte fra første krone etter dette og så får skjermingsfradrag fortløpende men må skatte tilsvarende for å få skjermingsfradraget "utbetalt"? Det burde være teknisk mulig med det første alternativet (og det er mye mer praktisk for spareren), men jeg vet ikke om myndighetene ønsker det. Mye uklart her ja! Nøyaktig når er det skjermingsfradraget spiller inn? Lenke til kommentar
total Skrevet 22. august 2017 Del Skrevet 22. august 2017 Dette innlegget balanserer nok bankenes hemningsløse skryt om ASK: Fem grunner til at Aksjesparekonto ikke er verdt hypen. Jeg har en del i rebalansert fond, altså med renter, som jeg ikke får flyttet inn her. Kommer likevel til å flytte over fond fra 3-4 forskjellige steder og samle dette hos én aktør for enklere oversikt. Ser at DNB har lansert SPARE-appen som en forberedelse. Usikker på om jeg skal gå for DNB eller KLP.Innspill til det? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå