Gå til innhold

Bare i én kontroll hadde 60 av 150 lastebiler jukset med utslippsteknologien


Anbefalte innlegg

Skulle ikke fått lov til å krysse grensen!

Her skulle de slått hardt ned med kun to alternativer for å passere med varene:

1. Fjerne ulovlig utstyr og ordne så alt det overstyrer virker OK (ville jo være greit for de som bare manglet AdBlue). Hvis ikke måtte reparatør/mekaniker (og deler) skaffes.

2. Skaffe ny lastebil/trekkvogn som ikke var manipulert.

 

Hvis ikke noen av de lot seg oppfylle så fikk de bare SNU!

 

Ved å la de slippe over så vil jo lav kost sjåfører fortsette å gamble på at de ikke blir tatt og hvis de blir det så er eventuelt gebyr "en del av driftsutgiftene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke bøter for å få bukt med problemet. Krev at de ikke får kjøre videre før reparasjon, mange timer tapt, og kjør overvåking og hyppige kontroller av bilene/sjåførene som blir tatt. På den måten får man også silt ut en del biler så man kan stoppe en gruppe ene dagen og en annen gruppe neste dag, å se på eksosen høres lite effektivt ut. Litt god gammaldags trakkasering rett og slett :D

 

Selvfølgelig så skal de også betale litt, men det er bare å sette opp et verksted som fikser jobben og et krav om å betale regningen før de får kjøre. På den måten så kan ingen klage på bøter. Må også skape kø for å få fikset bilen selvfølgelig, krav til mekanikerne om at de skal ta en halvtimes pause i timen.

 

Ingenting er verre enn å vente :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ikke fått lov til å krysse grensen!

Her skulle de slått hardt ned med kun to alternativer for å passere med varene:

1. Fjerne ulovlig utstyr og ordne så alt det overstyrer virker OK (ville jo være greit for de som bare manglet AdBlue). Hvis ikke måtte reparatør/mekaniker (og deler) skaffes.

2. Skaffe ny lastebil/trekkvogn som ikke var manipulert.

 

Hvis ikke noen av de lot seg oppfylle så fikk de bare SNU!

 

Ved å la de slippe over så vil jo lav kost sjåfører fortsette å gamble på at de ikke blir tatt og hvis de blir det så er eventuelt gebyr "en del av driftsutgiftene".

Ja til kuvending :)

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Etter å ha lest dissee ble jeg faktisk litt mer sympatisk til jukseboksen - om jeg var trailersjåfør i nord tror jeg jeg ville hatt en boks med meg, for å plugge inn når det blir kaldt:

http://www.tungt.no/transportmagasinet/en-livsfarlig-konsekvens-2037609

http://bygda.traktor.no/forum/topics/hva-skjer-om-du-ikke-fyller-adblue-p-traktoren-din

http://blog.caranddriver.com/what-happens-when-the-diesel-exhaust-fluid-tank-runs-dry/

Endret av toth
Lenke til kommentar

Etter å ha lest dissee ble jeg faktisk litt mer sympatisk til jukseboksen - om jeg var trailersjåfør i nord tror jeg jeg ville hatt en boks med meg, for å plugge inn når det blir kaldt:

http://www.tungt.no/transportmagasinet/en-livsfarlig-konsekvens-2037609

http://bygda.traktor.no/forum/topics/hva-skjer-om-du-ikke-fyller-adblue-p-traktoren-din

http://blog.caranddriver.com/what-happens-when-the-diesel-exhaust-fluid-tank-runs-dry/

Kan saken være at dieseldrevne trailere rett og slett ikke egner seg for kjøring i mange kuldegrader?
Pål Jensen
Lenke til kommentar

 

Etter å ha lest dissee ble jeg faktisk litt mer sympatisk til jukseboksen - om jeg var trailersjåfør i nord tror jeg jeg ville hatt en boks med meg, for å plugge inn når det blir kaldt:

http://www.tungt.no/transportmagasinet/en-livsfarlig-konsekvens-2037609

http://bygda.traktor.no/forum/topics/hva-skjer-om-du-ikke-fyller-adblue-p-traktoren-din

http://blog.caranddriver.com/what-happens-when-the-diesel-exhaust-fluid-tank-runs-dry/

Kan saken være at dieseldrevne trailere rett og slett ikke egner seg for kjøring i mange kuldegrader?

Pål Jensen

Kan du ikke lese? Det er adbluen som ikke tåler kulda.
Lenke til kommentar

 

 

Etter å ha lest dissee ble jeg faktisk litt mer sympatisk til jukseboksen - om jeg var trailersjåfør i nord tror jeg jeg ville hatt en boks med meg, for å plugge inn når det blir kaldt:

http://www.tungt.no/transportmagasinet/en-livsfarlig-konsekvens-2037609

http://bygda.traktor.no/forum/topics/hva-skjer-om-du-ikke-fyller-adblue-p-traktoren-din

http://blog.caranddriver.com/what-happens-when-the-diesel-exhaust-fluid-tank-runs-dry/

Kan saken være at dieseldrevne trailere rett og slett ikke egner seg for kjøring i mange kuldegrader?

Pål Jensen

Kan du ikke lese? Det er adbluen som ikke tåler kulda.

 

For tunge kjøretøy etter Euro VI-standarden øker NOx-utslippene minst ti ganger uten AdBlue, dvs. reduksjonsmiddelet urea (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/mener-dette-kan-redde-dieselmotoren/a/23548208/). En TØI-rapport skriver bl.a.: «Fra tunge kjøretøy med Euro VI dieselmotorer er det SCR-teknologien (selektiv katalytisk reduksjon. min bem.), reduksjonsmidlet urea og avanserte styrings- og reguleringssystemer som er grunnen til de lave utslippene av NOx i virkelig trafikk.» rapport skriver https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=40122
     I Norge, særlig i innlandet, forekommer sterk kulde som regel ved vinterlige høytrykk, lite vind og inversjon (kald luft samler seg under et «lokk» av varmere luft i høyden). Under slike forhold kan luftforurensningene bli liggende i dagevis. Spørsmålet har altså ikke noe med mine leseferdigheter å gjøre, men jeg burde ha skrevet om alle slags tunge dieselkjøretøy etter Euro VI-standarden, ikke bare trailere.
Pål Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...