magiga Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Men alle fikk kjøre over grensa inn i Norge.Bare i én kontroll hadde 60 av 150 lastebiler jukset med utslippsteknologien Lenke til kommentar
Populært innlegg 55GE57GD Skrevet 2. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 2. juni 2017 På den måten er det ikke rart at trailerne utkonkurrerer jernbanen. Geir A. Mo burde snakke med sin tidligere partikollega i Samferdselsdepartementet om hvordan de kan få slutt på dette uvesenet. Pål Jensen 10 Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Er dette adblue-stoffet virkelig så dyrt og forbruket så høyt at dette gir sjåførene særlig gevinst? Fra hva jeg leser om personbiler skal det bare etterfylles hver 20-30.000km? 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Hvorfor er det ikke ad-blue krav til bensinbiler? Lenke til kommentar
N6TZKO1R Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Hvorfor er det ikke ad-blue krav til bensinbiler? Er ikke AdBlue i utgangspunktet for å redusere NOx? I så fall er det ikke like stort behov for det på bensinbiler. 2 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Hvorfor er det ikke ad-blue krav til bensinbiler? Fordi bensinbiler ikke har...dieselmotor?! Katalysatoren gjør jobben. Ser du på NoX utslippene fra bensinmotorer kontra dieselmotorer, har bensinmotorene bare en brøkdel av dieselmotorens NoX utslipp! 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Ad blue blandes inn 2 % slik som f.eks totaktsolje før i tiden. Ad blue er billig og det er merkelig at de jukser. Men hallo,trøste og bære for ett kardemomme land vi bor i. Gi bøter nå bøter på nivå med farget avgiftsfri diesel! Minst 100 000kr i bot pluss avskiltning og rep av system. Er det så vanskelig å få til?? 5 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Hvorfor er det ikke ad-blue krav til bensinbiler? Er ikke AdBlue i utgangspunktet for å redusere NOx? I så fall er det ikke like stort behov for det på bensinbiler. Hvorfor er det ikke ad-blue krav til bensinbiler? Fordi bensinbiler ikke har...dieselmotor?! Katalysatoren gjør jobben. Ser du på NoX utslippene fra bensinmotorer kontra dieselmotorer, har bensinmotorene bare en brøkdel av dieselmotorens NoX utslipp! Moderne bensinbiler med direkte innsprøytning har vist seg å slippe ut en god del nox og partikler... Dette er omtalt her på tu.no 1 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Da er det vel bare å sette på hjullås, gi et forelegg på 1 million og nekte videre kjøring før jukset er rettet. 2 Lenke til kommentar
Hugo Pedersen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Regjeringen kunne tilsatt dette i selve dieselen bensinstasjon sitt ansvar! Dette skulle ikke være noe problem! Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) Det kan ikke være vanskelig å finne hvor store bøtene bør være, de kan være 50% av besparelsene sjåførene har på å jukse:"Når sjåfører benytter seg av denne får de i prinsippet en lastebil med det laveste avgiftsnivået til en Euro-5 eller 6-motor, mens motoren i realiteten forurenser like mye som en Euro-2 eller 3-motor." Endret 2. juni 2017 av Frobe Lenke til kommentar
ECA5NK9J Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Regjeringen kunne tilsatt dette i selve dieselen bensinstasjon sitt ansvar! Dette skulle ikke være noe problem! Jo, det ville blitt et problem. Tilsettingsstoffet AdBlue blir ikke blandet med diesel, men tilsatt i eksosanlegget. Altså etter forbrenning. 2 Lenke til kommentar
ECA5NK9J Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Er dette adblue-stoffet virkelig så dyrt og forbruket så høyt at dette gir sjåførene særlig gevinst? Fra hva jeg leser om personbiler skal det bare etterfylles hver 20-30.000km? Forbruk av Adblue er ca 1 liter pr. 100 km. Lastebiler kjører mye i året, så alle monner drar. Hovedgevinsten derimot ligger i at ved å montere denne boksen så settes hele avgassanlegget ut av spill uten at bilen selv merker dette i form av feilmeldinger, effekttap o.l. Da slipper lastebileiere vedlikeholdskostnader og reparasjoner på avgass-systemet som ofte kan være meget store. Lovendringer må til for å få bukt med dette. 4 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 ha ha de gir dem 1000kr i bot!!! e de dum i hodet.. de sparer jo 100.000kr i året på og jukse... boten burde vært minst 100.000kr for og jukse. slik en får med avgiftsfri diesel på personbiler. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Moderne bensinbiler med direkte innsprøytning har vist seg å slippe ut en god del nox og partikler... Dette er omtalt her på tu.no Partikler, men ikke NOx, ikke med nindre du har funnet en annen artikkel enn denne: https://www.tu.no/artikler/bensinbiler-har-langt-hoyere-partikkelutslipp-enn-dieselbiler/387834 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Istedet for å bare forholde seg til veitrafikkloven, kanskje de burde se om de kan lykkes med å prøve noen av disse sakene for retten som brudd på forurensingsloven. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Løsningen er å konfiskere kjøretøyet i 30 dager + en heftig bot I løpet av de 30 dagene skulle det ikke være noe problem å fikse kjøretøyet 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Er dette adblue-stoffet virkelig så dyrt og forbruket så høyt at dette gir sjåførene særlig gevinst? Fra hva jeg leser om personbiler skal det bare etterfylles hver 20-30.000km? Forbruk av Adblue er ca 1 liter pr. 100 km. Lastebiler kjører mye i året, så alle monner drar. Hovedgevinsten derimot ligger i at ved å montere denne boksen så settes hele avgassanlegget ut av spill uten at bilen selv merker dette i form av feilmeldinger, effekttap o.l. Da slipper lastebileiere vedlikeholdskostnader og reparasjoner på avgass-systemet som ofte kan være meget store. Lovendringer må til for å få bukt med dette. Iflg en artikkel, tror det var TU, risikerer man å ødelegge renseanlegget når det blir satt ut av drift på denne måten, noe som kostet enorme summer å reparere.. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Er dette adblue-stoffet virkelig så dyrt og forbruket så høyt at dette gir sjåførene særlig gevinst? Fra hva jeg leser om personbiler skal det bare etterfylles hver 20-30.000km? Enig, her kunne man sikkert gjort noe fra myndighetenes side. Et firma som nok har inntekter er Yara: http://www.yara.no/nox-reduksjon/adblue-for-kjoretoy/ Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Stopp dem på grensa og gi bilen karantene for å kjøre inn i landet i 14 dager eller en måned. 3 måned ved gjentakelse. Behandle norske kjøretøy likedan, bot og parkere bilen i 14 dager eller en måned første gang det skjer, 3 måneder ved gjentakelse. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå