Gå til innhold

Bare i én kontroll hadde 60 av 150 lastebiler jukset med utslippsteknologien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det ikke ad-blue krav til bensinbiler?

 

Fordi bensinbiler ikke har...dieselmotor?! Katalysatoren gjør jobben. Ser du på NoX utslippene fra bensinmotorer kontra dieselmotorer, har bensinmotorene bare en brøkdel av dieselmotorens NoX utslipp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ad blue blandes inn 2 % slik som f.eks totaktsolje før i tiden. Ad blue er billig og det er merkelig at de jukser. Men hallo,trøste og bære for ett kardemomme land vi bor i. Gi bøter nå bøter på nivå med farget avgiftsfri diesel! Minst 100 000kr i bot pluss avskiltning og rep av system. Er det så vanskelig å få til??

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det ikke ad-blue krav til bensinbiler?

Er ikke AdBlue i utgangspunktet for å redusere NOx? I så fall er det ikke like stort behov for det på bensinbiler.

 

 

 

 

Hvorfor er det ikke ad-blue krav til bensinbiler?

Fordi bensinbiler ikke har...dieselmotor?! Katalysatoren gjør jobben. Ser du på NoX utslippene fra bensinmotorer kontra dieselmotorer, har bensinmotorene bare en brøkdel av dieselmotorens NoX utslipp!

 

 

Moderne bensinbiler med direkte innsprøytning har vist seg å slippe ut en god del nox og partikler... Dette er omtalt her på tu.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan ikke være vanskelig å finne hvor store bøtene bør være, de kan være 50% av besparelsene sjåførene har på å jukse:
"Når sjåfører benytter seg av denne får de i prinsippet en lastebil med det laveste avgiftsnivået til en Euro-5 eller 6-motor, mens motoren i realiteten forurenser like mye som en Euro-2 eller 3-motor."

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Regjeringen kunne tilsatt dette i selve dieselen bensinstasjon sitt ansvar! Dette skulle ikke være noe problem!

 

Jo, det ville blitt et problem.

Tilsettingsstoffet AdBlue blir ikke blandet med diesel, men tilsatt i eksosanlegget. Altså etter forbrenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette adblue-stoffet virkelig så dyrt og forbruket så høyt at dette gir sjåførene særlig gevinst? Fra hva jeg leser om personbiler skal det bare etterfylles hver 20-30.000km?

 

Forbruk av Adblue er ca 1 liter pr. 100 km. Lastebiler kjører mye i året, så alle monner drar.

 

Hovedgevinsten derimot ligger i at ved å montere denne boksen så settes hele avgassanlegget ut av spill uten at bilen selv merker dette i form av feilmeldinger, effekttap o.l. Da slipper lastebileiere vedlikeholdskostnader og reparasjoner på avgass-systemet som ofte kan være meget store.

 

Lovendringer må til for å få bukt med dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Er dette adblue-stoffet virkelig så dyrt og forbruket så høyt at dette gir sjåførene særlig gevinst? Fra hva jeg leser om personbiler skal det bare etterfylles hver 20-30.000km?

 

Forbruk av Adblue er ca 1 liter pr. 100 km. Lastebiler kjører mye i året, så alle monner drar.

 

Hovedgevinsten derimot ligger i at ved å montere denne boksen så settes hele avgassanlegget ut av spill uten at bilen selv merker dette i form av feilmeldinger, effekttap o.l. Da slipper lastebileiere vedlikeholdskostnader og reparasjoner på avgass-systemet som ofte kan være meget store.

 

Lovendringer må til for å få bukt med dette.

Iflg en artikkel, tror det var TU, risikerer man å ødelegge renseanlegget når det blir satt ut av drift på denne måten, noe som kostet enorme summer å reparere..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...