rlz Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hei. Jeg er helt nuub innen Linux og lurer derfor på hvilken Linux distro eller annet OS som passer best for å kjøre en gammel pissdata, med en Duron 750 eller noe slikt. PC'en skal brukest som printerserver i det voksende hjemmenettverket. Stabilitet og funksjonalitet er viktig. Takker for svar Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hei. Jeg er helt nuub innen Linux og lurer derfor på hvilken Linux distro eller annet OS som passer best for å kjøre en gammel pissdata, med en Duron 750 eller noe slikt. Fysj og fy, min hoved-PC er en athlon 800 med 256mb sdram, og den kjører linux som et uvær! Lenke til kommentar
rlz Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Beklager hvis jeg såret noen Men topic? Ingen som har forslag? Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Fedora eller Debian er mine favoritter. Ellers har du Mandrake, Suse som også er gode og enkle distroer. Med den pcen du har bør kunne kjøre den distroen du vil. Selv ville jeg valgt Fedora om du ikke har tid/ikke gidder å sette deg så veldig mye inn i linux. Debian er litt verre å innstalere, men når den først er innstalert er den veldig fin, kanskje ikke de samme enkle gui-konfigurasjonsverktøyene, men veldig bra pakkesystem for å innstalere nye pakker. (apt-get install "pakkenavn") Lenke til kommentar
rlz Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Denne slags operasjon krever vel ikke så altfor mye tukling og fininnstilling. Det er vel bare å ta en standard innstallasjon, dele printeren og sette den inn i et skap? Har sett en del på SuSE, ser meget greit ut. Hvis jeg innstallerer SuSE 9.0 Personal, er den da kompitabel på et Windowsnettverk? Btw; printeren er en HP PhotoSmart 7760. Den vil vel fungere fint med Linux? Mange spørsmål her, håper på svar Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Alle linuxdistroer kan gjøres kompatible med Windows Nettverk, bare å fyre inn samba Printer har jeg aldri satt opp, men jeg forestiller meg at det er lett i både SuSE og Fedora. Noe jeg absolutt ikke har peiling på er hvor enkelt det er å dele printeren via samba til dem i Fedora og SuSE.. Aldri prøvd noe slik selv om jeg faktisk skal fikse det når jeg kommer hjem til Norge (19desember!! ).. Ellers så syns jeg det er litt sløs å bruke den pcen som printserver og putte den i et skap! Du kan jo leke litt med den, sette inn en diger harddisk og bruke den som filserver og felles "storage". Du kan kjøre roaming profiles på alle windowspcene slik at ditt opsett alltid er likt uansett hvilken pc du setter deg på. Du kan kjøre den som en webserver, apache+php+mysql og skripte noen herlige sider. Du kan kjøpe eget domene og ha den til DNS server samt mail server slik at du kan enkelt kan lage nye mailadresser samt at du har ubegrenset med plass på mailen. Du kan kjøre irc på den slik at du aldri logger av, bare kobler fra boksen når du skrur av windows pcen din.. Jaja, det finnes masse annet kjekt å gjøre Å stue stakkars boksen inn i et skap er ikke rette behandlingen :/ (Eller, jeg har min inne i et skap - men jeg kobler til med SSH hele tia og er alltid tilkoblet den, har vært min venn her nede i Oxford pga. FTP og IRC ) Lenke til kommentar
dex0r Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) Ser du har tenkt til å kjøre printserver.... Men som andre sier over: Når du først skal bruke tid på å installere linux, anbefaller jeg deg at du prøver ut "litt" mer enn bare "printserver jobben". Uansett.... Jeg vil egneltig anbefalle deg å prøve Gentoo. Har vært utrolig førnøyd med det selv. Da jeg installerte det, hadde jeg så og si null linux erfaring. Jeg installerte fra noe som kalles "Stage 1", som er den mest "kompliserte" måten å installere på. På www.gentoo.org finner du en SUPER step-by-step manual for hvordan du skal gjøre det (enten du velger Stage1-install, eller Stage3-install (som er meget enkelt)). Hvorfor burde du velge Gentoo og en Stage1-install når det er litt vrient uten linux erfaring? Jo.. når du sitter og følger en step-by-step instruksjon og bruker litt tid på det, vil du få litt mer innsikt i hvordan systemet er bygget opp og fungerer. Kanskje du blir like glad i Gentoo som jeg har blitt (jeg kunne så og si ikke et fnugg linux da jeg startet) Tidenes distro! Videre.. for å installere programmer, bruker du èn og samme komando. En irc klient for eks., installeres slik: "emerge irssi" Enklere KAN det ikke bli!! Så.. prøv, og sett av litt mer enn èn kveld, og ikke bli dritt lei hvis ikke ting funker på første forsøk. (Håper ikke dette ble en 2 minutter lang Gentoo reklame ) Endret 9. desember 2003 av dex0r Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Mange som bruker Gentoo Emerge ér genialt. Og guiden er virkelig enkel. Jeg liker også min Gentoo Laptop selv om jeg hadde grei nok erfaring da jeg la det inn. Gentoo er egentlig et godt alternativ til alle - det som er mest stress blir nok antakelig kernelkompileringen (meg som tolvåring første gang jeg prøvde linux: "huh...? HVA SKAL JEG VELGE!?!?", så ga jeg opp linux i 2år... ).. Men, det finnes mange andre gode alternativer - men Fedora elns virker som om det funker litt bedre i denne omgang. De distroene autodetecter vel printere og fikser alt slikt Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Tror ikke jeg ville anbefalt Gentoo i denne sammenhengen. Ja, guiden er lettfattelig, men den tar ikke for seg oppsett av printer, samba og andre steg som en nybegynner ikke har klart for seg. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 or å installere programmer, bruker du èn og samme komando. En irc klient for eks., installeres slik:"emerge irssi" Enklere KAN det ikke bli!! Og i Fedora tar man 'yum install irssi', og i Debian tar man 'apt-get install irssi', og i Mandrake tar man 'urpmi irssi', osv osv ... *alle* distroer gjør det så enkelt (med mulig unntak for Slackware), så dette er vel knapt noe argument for Gentoo spesifikt Eneste er at det går litt treigere i Gentoo, siden man som oftest bruker kildekodepakker. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 or å installere programmer, bruker du èn og samme komando. En irc klient for eks., installeres slik:"emerge irssi" Enklere KAN det ikke bli!! Og i Fedora tar man 'yum install irssi', og i Debian tar man 'apt-get install irssi', og i Mandrake tar man 'urpmi irssi', osv osv ... *alle* distroer gjør det så enkelt (med mulig unntak for Slackware), så dette er vel knapt noe argument for Gentoo spesifikt Eneste er at det går litt treigere i Gentoo, siden man som oftest bruker kildekodepakker. tror du har misforstått... Det går litt kjappere med Gentoo siden man tar stuff fra source.. However, du sier stabilitet og slikt er viktig, det er jo noe du kan får med de fleste *nix distroer, men jeg vil anbefale deg å se på FreeBSD eller Debian til server bruk. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Det går litt kjappere med Gentoo siden man tar stuff fra source.. Jeg tviler sterkt på at man ser noen forskjell på dette når det gjelder irssi. Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) Hei. Jeg er helt nuub innen Linux og lurer derfor på hvilken Linux distro eller annet OS som passer best for å kjøre en gammel pissdata, med en Duron 750 eller noe slikt. PC'en skal brukest som printerserver i det voksende hjemmenettverket. Stabilitet og funksjonalitet er viktig. Takker for svar Med dette utgangspunktet er det kanskje *litt* voldsomt å be han gå gjennom en hel kompileringsrunde fra Stage1 i Gentoo, for ikke så snakke om kompileringen av KDE, som alene tok 18 timer. Så er det printer som skal ordnes, osv... osv... Installer Fedora og få plug and play installasjon av printer og nettverk, og alt fungerer. Men for all del - Gentoo er gøy, veldig gøy faktisk... Og etter å ha installert Gentoo og brukt det en stund, var det knapt mulig å gå tilbake til Fedora. Det måtte i så fall bli Slackware med swaret. Men jeg synes det er veldig mange som kommer trekkende med det når folk skriver at de er nybegynnere Får nesten følelsen av at de må benytte anledningen til å brife litt med at de har kommen gjennom installasjonen. Tross alt - med den smørbrødlisten av en installasjonsguide og et omtrent legendarisk support-forum skal det noe til å mislykkes i en Gentoo installasjon... Endret 9. desember 2003 av Øyst Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 tror du har misforstått... Det går litt kjappere med Gentoo siden man tar stuff fra source.. Han snakket vel om installasjonsprosessen. Kompilering tar som kjent tid At applikasjonene blir mere optimaliserte er jo seff også sant da Lenke til kommentar
xeon Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Det går litt kjappere med Gentoo siden man tar stuff fra source.. Jeg tviler sterkt på at man ser noen forskjell på dette når det gjelder irssi. Nei, nei DummeGaas! Bare tenk på _alle_ klokkesyklusene man sparer! Det er jo helt sykt! Jeg skal bytte til gentoo med en gang bare for å få raskere irssi! (jeg bryr meg ikke om at jeg bruker mer tid på det enn jeg kommer til å spare) Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Av en eller annen grunn tror Gentoo-brukere at 1) Ferdige binærpakker til andre distroer er kompilert på en fryktelig lite optimal måte 2) At hvis du kompilerer selv, så blir det kjappere, selv om applikasjonen bruker 99% av tiden på å vente på brukerinput (it's magic!) De kan sjeldent forklare noe av dette, men det er verdt det så lenge de får sjansen til å nevne Gentoo i tide og utide. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 13:32 < DummeGaas> gentoo ser svært upraktisk ut 13:33 < DummeGaas> for eksempel 13:33 <@akai> DummeGaas: det er visstnok ikke det når du får den opp 13:33 < DummeGaas> meg: Bli med og spill bzflag 13:33 < DummeGaas> annen person og gentoo-bruker: Okei, må installere det først 13:33 < dwerg> akai: stemmer :) 13:33 < DummeGaas> annen person: *apt-get install bzflag* 13:33 < dwerg> vil ikke si det er noe upraktisk 13:34 < DummeGaas> annen person: Okei, jeg kommer 13:34 < DummeGaas> gentoo-person: Vent en halvtime, jeg skal emerge-e det 13:34 < dwerg> hehe 13:34 < xmaslay> det spørs jo på dependencies da 13:34 < DummeGaas> men så når han er ferdig er det selvfølgelig optimalisert for hans system, så han er mye bedre enn alle andre 13:34 < DummeGaas> not 13:35 < DummeGaas> xmaslay: hehe, joda, men det tar uansett mye lengre tid å installere ting når man skal kompilere det fra src 13:35 < DummeGaas> og det lønner seg bare i enkelte tilfeller 13:35 < DummeGaas> og apt har også støtte for src-bygging i de tilfellene Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Hehe, sant sant. Synes også http://upevil.net/grrr/gentoozealot.html har mye sannhet i seg. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 ... Hvorfor ikke spare 1ms om man har tid til å kompilere? Jeg har overdreven mye tid på natta, dessuten kompilerer Centrino laptopen min kjemperaskt så "emerge mozilla" osv tar jo omtrent ingen tid! Så dere argumenter funker ikke mot mitt bruk. Dessuten har jeg ALDRI hatt et OS som har startet raskere enn Gentoo på laptopen min, SuSE tar jo evigheter - samme med RedHat og alle de andre distroene jeg har prøvd. Slackware tok også lengre tid selv om det ikke var noe særlig mye. Siden jeg slår av og på pcen hele tiden er oppstartstid viktig ;] Og igjen -> Hvorfor ikke når jeg både liker det og har tid til det... Lenke til kommentar
Klette Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Det går litt kjappere med Gentoo siden man tar stuff fra source.. Jeg tviler sterkt på at man ser noen forskjell på dette når det gjelder irssi. Nei, nei DummeGaas! Bare tenk på _alle_ klokkesyklusene man sparer! Det er jo helt sykt! Jeg skal bytte til gentoo med en gang bare for å få raskere irssi! (jeg bryr meg ikke om at jeg bruker mer tid på det enn jeg kommer til å spare) Sarkasmen står høyt i taket? Så ikke at det handlet om irssi, men andre "tyngre" programmer blit jo litt raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå