Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store sjakktråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, bo1e said:

Uten å vite hva som er sagt mellom partene så er det fortsatt spekulasjoner. Sannsynligvis har FIDE valgt å svelge noen veldig store kameler.

Det er ihvertfall avklart at han stiller i samme type bukse som fikk han bort fra bordet, så minimum en kamel er svelget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Godt jobba av MC. Litt for mange pamper i FIDE som prøver å mehle si eiga kake. Har dog ikkje store forhåpninger til lyn-sjakken, nå som snakkisen er alt anna og journalister værer meir bråk. Nå har kanskje enda fleire fått med seg at ES i FIDE ikkje vil komme MC & co i møte, men den siste gneldringa fra ES oppi handveska til AD burde ikkje MC & co bry seg med. Dårlig skjult provokasjon fra ES og tida oppi AD si handveske heng i ei dårlig skulderstropp... 

Lenke til kommentar

Carlsen fremstår ganske barnslig sett utenfra. Selv om saken antakelig er god, og han ønsker å forbedre den internasjonale sjakkscenen, så oser det vel mye 9.-klassing av Carlsen. Inad i miljøet tror jeg likevel han høster mye støtte fra mange markante skikkelser, feks basert på det lille jeg har sett av Nakamura dine uttalelser.

Carlsen virker også å ha et slags ønske om å være politisk, men bare når det er komfortabelt for han selv (som ikke er unikt for han, må vite). Det blir spennende å se hvordan Carlsen forvalter enerposisjonen sin fremover.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke informert nok til å vite om saken hans er god eller om han først og fremst jobber for seg selv og sine interesser. Men måten han gjør det på virker både uprofesjonell og umoden og trassig og udannet og respektløs. Det fungerer til en viss grad fordi han er nummer 1 og den alle kommer for å se. Men det er ikke særlig pent å se på og det gir ikke et særlig godt inntrykk.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 time siden):

Jeg er ikke informert nok til å vite om saken hans er god eller om han først og fremst jobber for seg selv og sine interesser. Men måten han gjør det på virker både uprofesjonell og umoden og trassig og udannet og respektløs. Det fungerer til en viss grad fordi han er nummer 1 og den alle kommer for å se. Men det er ikke særlig pent å se på og det gir ikke et særlig godt inntrykk.

Skal vi dømme ut fra reaksjonene innad i sjakkmiljøet, så var det på tide at noe slikt skjedde. Og Carlsen er kanskje den eneste som kan få røsket opp i dette, i kraft av sin posisjon som verdensener, og muligens GOAT. Det har ulmet mye i sjakkmiljøet de siste årene, kanskje er det mye vi utenfor ikke har fått med oss, og dette, sammen med FIDE sine uttalelser og motstand mot Freestyle Chess, var den berømte dråpen.

Hvis en tilfeldig GM på rett over 2500 i rating hadde trukket seg av samme grunn, hadde det kanskje blitt en liten notis, og deretter glemt. Mens når Carlsen gjør det, så skaper det reaksjoner. At det skjedde midt i mesterskapet, er også mer virkningsfullt enn om det skjer rett før. Og det funket.

FIDE har hatt mange rigide og til dels uforståelige regler. Som mange andre sier, er de også tidvis uklare og åpne for tolkning. Carlsen og mange andre spillere har ytret at det er ikke lenger morsomt å spille sjakk, når det skal handle om så mye annet. Så kan noen påstå at Carlsen ikke byttet bukse når han ble bedt om det, for å fiske etter en strengere reaksjon, men det blir kun spekulasjoner. En annen spiller som fikk samme krav, byttet bukse, men uttalte at han var litt usikker på om han ville rekke det før neste parti, og det er ikke en god oppladning å stresse. Det kan like godt være grunnen til at Carlsen ikke gjorde det.

Derimot har han hatt enkelte uttalelser, både før og etter han ble overtalt til å komme tilbake til lynsjakk-VM, som han kunne holdt seg for god for. Men i kampens hete, og noe slikt nettopp har skjedd, så kan det være vanskelig å begrense seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
bo1e skrev (3 timer siden):

Det er ikke akkurat ukjent at de største sjakkgeniene har noen mangler på personligheten om man kan si det sånn, les om Bobby Fischer om du tror Magnus er ille ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (2 minutter siden):
bo1e skrev (3 timer siden):

Det er ikke akkurat ukjent at de største sjakkgeniene har noen mangler på personligheten om man kan si det sånn, les om Bobby Fischer om du tror Magnus er ille ;)

Det kan hende at det Magnus driver på med er mye smartere en vi (også jeg) skjønner. En påstand er at FIDE er styrt fra Kreml. Så da kan det hende at Magnus drev på med offerspill, ofret hurtigsjakken. 

Jeg tror ikke at det bare handler om FIDE's klesregler, eller Magnus sin lyst og metode til å endre disse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg tar ikke stilling til konflikten med fide. Jeg bare syns oppførselen hans til tider ikke er en mester verdig. Kroneksemplet er at han hele tiden kommer for seint til partiene sine. Uansett hva han forklarer det med så er det en gigantisk mangel på respekt for sine medspillere og arrangør og publikum. Det går an å oppføre seg som folk selv om man er nummer 1. Å la motstanderen sitte å vente burde vært øverst på listen av ting som bøtelegges.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (7 minutter siden):

Ja jeg tar ikke stilling til konflikten med fide. Jeg bare syns oppførselen hans til tider ikke er en mester verdig. Kroneksemplet er at han hele tiden kommer for seint til partiene sine. Uansett hva han forklarer det med så er det en gigantisk mangel på respekt for sine medspillere og arrangør og publikum. Det går an å oppføre seg som folk selv om man er nummer 1. Å la motstanderen sitte å vente burde vært øverst på listen av ting som bøtelegges.

Du har ikke tenkt tanken at dette er en del av spillet? Det er akkurat det samme som Garri Kasparov drev med på sin tid. Har du glemt når Magnus satt ved brettet på Island og ventet på Kasparov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en måte å velge å se på det. Men når han møter langt svakere og yngre spillere som det overhodet ikke er noen grunn til noe sånt spill mot, så holder ikke den forklaringen. Det bør ikke være en del av spillet. Hvorfor i alle dager skal det være en del av spillet å la motspiller og publikum sitte å vente? Det er respektløst og en uting.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (16 minutter siden):

Selvfølgelig er det en måte å velge å se på det. Men når han møter langt svakere og yngre spillere som det overhodet ikke er noen grunn til noe sånt spill mot, så holder ikke den forklaringen. Det bør ikke være en del av spillet. Hvorfor i alle dager skal det være en del av spillet å la motspiller og publikum sitte å vente? Det er respektløst og en uting.

Ja, du får gjerne se det slik, men det er ingen selskapslek de driver med. Det er en gladiatorkamp og ikke noe annet.

I sjakk gjelder det å vinne partiet, og da bruker man selvsagt alle triks i boka. Selv om det er en lavere ratet spiller så gjelder det å vinne med minst mulig bruk av tid og energi. Som jeg har prøvd å fortelle deg så har dette vært helt vanlig i sjakk i mange generasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (10 minutter siden):

Ja, du får gjerne se det slik, men det er ingen selskapslek de driver med. Det er en gladiatorkamp og ikke noe annet.

I sjakk gjelder det å vinne partiet, og da bruker man selvsagt alle triks i boka. Selv om det er en lavere ratet spiller så gjelder det å vinne med minst mulig bruk av tid og energi. Som jeg har prøvd å fortelle deg så har dette vært helt vanlig i sjakk i mange generasjoner.

Kristoffer Gressli er internasjonal dommer og ekspertkommentator. Men han kan sikkert ikke sin sjakkhistorie, og skjønner ikke spillet.

Screenshot_20241230_215917.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 time siden):

Jeg er enig at Magnus bør sitte ved bordet når klokka er der. Men ikke pga. motstanderen. Motstanderen bør takle det, ellers er det hans problem. Mostanderen får jo en fordel. Men pga. publikum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...